Jump to content

Hvordan vet man når man kan vente med å bytte ut (diesel) vannutskiller?


Sønningdalsund

Recommended Posts

Jens_P skrev 16 minutter siden:

Hvis båten din er den Askeladden som står i profilen er det mye sannsynlig at motoren er Mercruiser 1,7 dti.

Servicmanual sier da bytte av filter hver 200 timer eller årlig.

Min motor går langt under 200 timer i året.  Jeg forholder meg mer til timer enn tid på drivstoff-filter.

Går vanligvis 2-3 sesonger mellom bytter.

Fyller på en marina der det er stor omsetning av diesel, så er relativt trygg på at det jeg putter på tanken er rent.

 

Stemmer det Jens P. Fyller selv i Lillesand.

Link to post
Share on other sites

Bestemmes gjerne av hvor mye diesel som passerer filteret i løpet av året, og ikke minst kvalitet på dieselen. Selv bytter jeg gjerne to ganger i året.(er helårsbruker) Sjekker filteret, og er det svart byttes det. Får man diesel med mye partikler i, må det gjerne byttes oftere. Jeg har et forbruk på rundt 4000 liter i året.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Hvis du vil ha et svar på når du må bytte forfilter er eneste løsning å montere en vakuummåler. Det var en reportasje i båtmagasinet ang dette, og der sto det ca verdier man kan forvente. Men det skal være tilnærmet 0 ved et rent filter.

Link to post
Share on other sites

Her går det ikke på lykke og fromme. Mine  to Separ filtre er designet for 20000 liter hver. Donaldson finfilter tilsvarende. Som er overvåket via vakuum. De tre nevnte får diesel som er filtrert til 10 micron. 

 

Vanlige oppsett kan få stans etter en dårlig tanking. Så da kan man rette seg etter årlig filterskift. Og han noen filterinnsatser i reserve liggende.

Link to post
Share on other sites

Du får også kjøpt vannsensor/varsler fra Racor for å montere i filterkoppen. Ser ut som en enkel sak som selv mor kan installere :smiley:

Men som alltid... dyrt originalt. Men kan jo fort bli dyrere hvis man får vann i innsprøytningssystemet.

 

Men kan vel finnes et eller annet sted til opphørspris....

 

https://www.racorstore.com/racor-rk-20725-repl-kit-light-alarm-12vdc.html

 

racorsensor.jpg.bb986de23a48c2eddbbae713d8b97999.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev On 1.5.2024 at 9.22:

Hulda har et greit opplegg som enkelt kan tillempes. Forbruk/år ca. 600 liter. Husker ikke sist jeg byttet filtre, men det er noen år siden. Vakuum-måleren har aldri krabbbet over null.

20180507_082745.jpg.3627c07912e7b2a88f64d9de3933c135.jpg20220727_185144.jpg.63b2a444725b98e5e4e5d6e05dc6e6ef.jpg

 Dette så veldig bra og ikke minst sikkert ut med en slik måler. Du må være proff.

Link to post
Share on other sites

Er det ikke sånn at det bare er av praktiske hensyn at vannutskiller og forfilter sitter sammen? At de kunne like godt sittet hver for seg? Vannutskilleren er jo ren tyngdekraft - led dieselen gjennom et lite "basseng", så synker vannet til bunns..? Eller hjelper filteret til med å felle ut vannet?

 

Når det gjelder diskusjonen om bytte. For meg er det overhodet ikke snakk om å spare penger. Når du har mange tommeltotter og trangt motorrom, er det noe jævla søl å bytte. Kvir meg hver gang.

Link to post
Share on other sites

Steihy skrev 35 minutter siden:

Når det gjelder diskusjonen om bytte. For meg er det overhodet ikke snakk om å spare penger. Når du har mange tommeltotter og trangt motorrom, er det noe jævla søl å bytte. Kvir meg hver gang.

Fritid koster det også! Kjøp en vakuummåler og bytt ved behov istedet, du tjener det garantert inn ila få år. Må ikke ha like stort oppsett som Hulda. Jeg tenker bare å kjøre et t-stykke etter forfilter, og strekke plastslange/rør frem til førerpos og sette vakuummåleren der. Kran på t-stykke i tilfelle lekkasje. Blir sikkert noen hundrelapper i fittings og måler men det er jo en investering.

Link to post
Share on other sites

Det som er gull i opplegget mitt er dagtanken. Den garanterer minst 20 timer motorgange på ren diesel. Resten av opplegget ser mer ut som noe fra Flåklypa. Men det funker. Det ville sett annerledes ut om alt hadde vært bygget fra null, samtidig.

Link to post
Share on other sites

Vi har samme motor. Bytter racon filteret og dieselfilteret etter hver sesong :) koster ikke mange kronene og er en fin billig forsikring. Jeg demonterer alt i raconkoppen og rengjør grundig ifbm opptak på høsten. 

Din er gjennomsiktig og bra er der, min er ikke det.

Min har vannalarm på dieselfilteret, det har vel din og?

Kjører ikke mer enn 50 timer årlig.

Link to post
Share on other sites

Man kan også vurdere å gå over til Racor FG500 typen filter, da kan man skru av et lokk og løfte ut filterinnsatsen og se hvor skittent det er.

Filterinnsatsen er også ganske rimelig (snaue 200,-).

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Racor filteret koster 7-800, har samme selv. Monterte ei vacuum klokke på filterholderen/ huset og har ikke byttet siden( ca  2 år ). Pratet med en som kjører charterbåt, der har dem dobbelt filter med vacuum måler og fyller via tankbil. Har ikke byttet filtre på 8-10 år. Er dieselen ren er det ingen vits i å bytte filter.

Link to post
Share on other sites

Det viktigste målet på dieselen er kanskje det du ser i glasset.

Hvis du holder et lys bak glasset ser du om det er bittelitt vann eller slam i glasset. Det bør sjekkes kort tid etter at du har hatt en fylling der du ikke er sikker på kvaliteten.

Hvis tankbilen nettopp har besøkt tankanlegget er alt gørret i tankbunnen rotet opp og du får det på tanken. Vises nesten umiddelbart i vannutskilleren.

Hvis du har vann eller dritt i tanken ligger det normalt helt i bunnen og inntaket til filtrene ligger litt over bunnen.

Hvis du får vann og dritt i klaringsglasset står det antakelig dårlig til i tankene og du får problemer nest gang du møter endel sjø.

Ville byttet på 4-500 timer hvis systemet er rent og fint. Får du noe i glasset bør tanken rengjøres med en gang. Da ligger det vann eller guffe i tankbunnen og du kan tette flere filtre på svært kort tid når du møter ruskevær helt uavhengig av når du byttet sist.

 

Ventilen din kaller jeg magnetventil, som er hele greia. Solenoid er magnetspolen med jernkjernen som flytter på seg når du setter på strøm og brukes både til magnetventiler, starterinnslag, gasspådrag, stopp mm.

I dette tilfellet er solenoiden koblet mekanisk til en ventil, gjerne med fjærretur.

Mange dieselmotorer går uten strøm og med vann opp til luftinntaket, men med en slik ventil stopper den hvis strømmen ryker- feks hvis batteriene er under vann.

Mons

Link to post
Share on other sites

Bigdrago skrev for 11 timer siden:

Vi har samme motor. Bytter racon filteret og dieselfilteret etter hver sesong :) koster ikke mange kronene og er en fin billig forsikring. Jeg demonterer alt i raconkoppen og rengjør grundig ifbm opptak på høsten. 

Din er gjennomsiktig og bra er der, min er ikke det.

Min har vannalarm på dieselfilteret, det har vel din og?

Kjører ikke mer enn 50 timer årlig.

 

Ja vi har samme opplegget med vannalarm på dieselfilteret (på motoren)

 

Kjørte 90 timer i fjor, blir litt mer i år håper jeg 

 

Men du har kanskje ett annet type Racor vannutskillingsfilter enn jeg har?

 

 

Link to post
Share on other sites

mons skrev 34 minutter siden:

Det viktigste målet på dieselen er kanskje det du ser i glasset.

Hvis du holder et lys bak glasset ser du om det er bittelitt vann eller slam i glasset. Det bør sjekkes kort tid etter at du har hatt en fylling der du ikke er sikker på kvaliteten.

Hvis tankbilen nettopp har besøkt tankanlegget er alt gørret i tankbunnen rotet opp og du får det på tanken. Vises nesten umiddelbart i vannutskilleren.

Hvis du har vann eller dritt i tanken ligger det normalt helt i bunnen og inntaket til filtrene ligger litt over bunnen.

Hvis du får vann og dritt i klaringsglasset står det antakelig dårlig til i tankene og du får problemer nest gang du møter endel sjø.

Ville byttet på 4-500 timer hvis systemet er rent og fint. Får du noe i glasset bør tanken rengjøres med en gang. Da ligger det vann eller guffe i tankbunnen og du kan tette flere filtre på svært kort tid når du møter ruskevær helt uavhengig av når du byttet sist.

 

Ventilen din kaller jeg magnetventil, som er hele greia. Solenoid er magnetspolen med jernkjernen som flytter på seg når du setter på strøm og brukes både til magnetventiler, starterinnslag, gasspådrag, stopp mm.

I dette tilfellet er solenoiden koblet mekanisk til en ventil, gjerne med fjærretur.

Mange dieselmotorer går uten strøm og med vann opp til luftinntaket, men med en slik ventil stopper den hvis strømmen ryker- feks hvis batteriene er under vann.

 

Takk for masse god informasjon

 

Magnetventil høres riktig ut. Hindrer vel dieselen og kunne renne ut hvis det er lekkasje eller når amn bytter dieselfilter  også. Hvorfor er det en vribarknapp på denne? kan man åpne den mekanisk ved å skru/vri eller dra ut  selv om man ikke har strøm...jeg lurer

Link to post
Share on other sites

Sønningdalsund skrev 7 minutter siden:

 

Ja vi har samme opplegget med vannalarm på dieselfilteret (på motoren)

 

Kjørte 90 timer i fjor, blir litt mer i år håper jeg 

 

Men du har kanskje ett annet type Racor vannutskillingsfilter enn jeg har?

 

 

 

Bruker Racor 10Micron som koster 187 kr. Løftes rett opp fra koppen.

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev for 1 time siden:

Racor filteret koster 7-800, har samme selv. Monterte ei vacuum klokke på filterholderen/ huset og har ikke byttet siden( ca  2 år ). Pratet med en som kjører charterbåt, der har dem dobbelt filter med vacuum måler og fyller via tankbil. Har ikke byttet filtre på 8-10 år. Er dieselen ren er det ingen vits i å bytte filter.

Interessant 

Link to post
Share on other sites

Har ikke sett den vribare delen før, men antar den er der for å kunne åpne manuelt i tilfelle magneten eller kablingen ryker.

Mutteren under holder antakelig magnetspolen på plass. Magnetspolen kan demonteres uten at det kommer diesel ut.

Tipper denne ventilen er der for å stoppe tilførsel i tilfelle brann, og kanskje for å redusere muligheten for diesellekkasje når båten ikke er i bruk.

Mons

Link to post
Share on other sites

6 hours ago, Sønningdalsund said:

Hvorfor er det en vribarknapp på denne? kan man åpne den mekanisk ved å skru/vri eller dra ut  selv om man ikke har strøm...jeg lurer

Regner med dette er en "fail close" ventil. Altså at den stenger når strømmen taes av magnetspolen. Uten strøm må du bruke permantentmagnet for å operere ventilen. Vil tro den "vriknappen" er for å ta av spolen. 

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker mekanisk fuel separator / sentrifuge mellom tank og forfilteret som en ekstra sikkerhetsbarriere.

Da minimeres risikoen for tette filtere. Fikk en gang med forrige båten litt vann og slam med på kjøpet. Sentrifugen tok seg av alt, og Racor forfilteret så fremdeles ubrukt ut om høsten, etter over 120 motortimer.

 

Meck Lock (mlsystem.co.uk)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...