Groben Startet 1.Mai Del på Facebook Startet 1.Mai Min far glemte at han hadde en båt på henger bak bilen når han kjørte ut av vår oppkjørsel. En skarp firkantet metallplate på toppen av port stolpen, skjærte en lang revne gjennom siden av min kjære båt. ca 1,5 meter langt "kutt". Hvordan er det best å få fikset dette? Skaden er over vannlinjen, og jeg kan ikke legge båten på hodet, hvilket jeg har, i følge en "link", sett er det ideelle. Båten er av glassfiber. Jeg tipper det er glassfiber og epoxy som er løsningen? Tec7 og skruer holder vel ikke i det lange løp... Er det best å jobbe innenifra, utenifra eller (sannsynligvis) begge deler? Det kosmetiske er ikke av stor betydning, men det er en fordel at båten flyter:-) Jeg legger ved 3 bilder og håper det er noen som kan guide meg litt. Vennlig hilsen Geir Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rundgren Svart 1.Mai Del på Facebook Svart 1.Mai Jeg ingen ekspert så håper noen andre kan bekrefte eller avkrefte, men dette ser ut som en stor jobb å reparere. Sannsynligvis lite lønnsomt å sette bort jobben på en såpass gammel og rimelig båt. Vil tro du har to valg: Lære å reparere glassfiber selv eller se deg om etter en annen båt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 1.Mai Del på Facebook Svart 1.Mai Hvorfor epoxy? Er ikke båten laget av polyester? Det lar seg reparere, men det er mye jobb. Hva sier forsikringsselskapet? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Captain A Svart 1.Mai Del på Facebook Svart 1.Mai Er jo over vannlinjen så da trenger jo du ikkje gjøre noe 😃 Fra spøk til alvor, skjer vekk alt det løse på innsiden , kjøp duk og polyester og plastre det igjen og mal over med topcoat sparkle og puss på utsiden til det blir fint igjen Sim sala bom så er det i orden igjen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Havarita Svart 1.Mai Del på Facebook Svart 1.Mai Forsikring er første spor, men det betinger at du har kasko på båten. Det er lite å hente på fars bilforsikring, om ikke lasten (båten) er forsikret spesielt. Å reparere er ikke så vanskelig, men det er litt jobb, og det er greit å øve litt på sliping og støping før du går i gang. Trinnvis: 1. Fyll opp utvendig med polyester og duk så det blir tett, og geometrien blir riktig. Hensikten med denne operasjonen er å bygge forskaling til de senere operasjoner. Noen ganger kan det faktisk funke med MacGyver tape til dette. 2. Herde. 3. Slipe innvendig. Detter er en krevende oppgave som produserer mye støv. Glassfiberen skal slipes ned til gelcoat utvendig hele skadelengden, og gradvis utover ca 3-5 cm utover for hvert lag du skal støpe. Slip bort malingen ytterligere 5cm. 4. Grundig støvsuging. 5. Gjenoppbygge: Støp med glassfiber striper og polyester. Første stripe 10cm bredde, neste 6-10 cm bredere enn forrige. Siste lag skal ikke ut på malingen. Det lønner seg å klippe / rive ferdig mattene før du går i gang med støping. Du trenger ikke legge på mer en 1 lag tykkere enn båten. 6. Herde. 7. Mattsliping innvendig, støvsuging. 8. Maling innvendig 9. Slipe bort forskalingen støpt under pkt 1. 10. Gelcoat sparkel / topcoat utvendig. 11. Polering utvendig. Noen vil også legge glassfiber utvendig. Det er ikke noe i veien for dette, men det er lettere å støpe fra innsida enn under opp. Og det blir mye mer jobb å få et fint resultat utvendig. Ps: Det er ikke helt umulig at å vrake båten, selge motoren og kjøpe ny båt med motor vil være like lukrativt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Groben Svart 2.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai Hei og takk for svar Må innrømme at jeg falt for denne: "skjer vekk alt det løse på innsiden , kjøp duk og polyester og plastre det igjen og mal over med topcoat sparkle og puss på utsiden til det blir fint igjen Sim sala bom så er det i orden igjen" Kan det holde? For som derę nevner er det ellers mye jobb for en gammel båt. Skal sjekke hva forsikringen dekker, men jeg tror ikke jeg har kasko... Et alternativ som dere nevner er jo å beholde motoren som er en velholdt og ganske strøken Mercury 50, 4-takter fra 2012, og skrote båten. Det er vel den som er verdt noen penger. Men jeg tipper det er ganske krevende å flytte beistet og deretter legge opp alle kabler til gear, ratt, bensin strøm osv osv. What to do.......? Geir Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Captain A Svart 2.Mai Del på Facebook Svart 2.Mai Det spørs ka finish du ønsker på resultat er. Der jobben ligger…. Dette fikser du lett, båten er for bra til og skrotes slik eg ser det Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 2.Mai Del på Facebook Svart 2.Mai Kommer man greit til fra innsiden så er jobben gjort på noen kvelder / økter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 2.Mai Del på Facebook Svart 2.Mai Dersom du kommer til på innsiden er dette en smal sak å fikse. Gitt at det kosmetiske ikke spiller noen rolle. Hvis det er et krav at det skal bli pent vil kostnaden for en reparasjon langt overstige båtens verdi. Gjør du dette selv så bestemmer du jo selv hvor du legger lista Hvis du kun støper fra innsiden blir det lettere å sparkle opp med gelcoatsparkel utenfra og få brukbar finnish. I så tilfelle bør du slipe deg godt ned i laminatet, nesten helt ned i null, og støpe minst 15cm ut fra hver side av sprekken. Viktig at du gjør skikkelig grunnarbeid slik at støpen blir god, og at du ruller godt ut og får ut all luft. Sist men ikke minst må du legge tilstrekkelig antall lag med duk slik at det blir sterkt nok. Da gjenstår kun det kosmetiske. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
subwoofer Svart 2.Mai Del på Facebook Svart 2.Mai Det er lenge siden jeg har gjort noen store glassfiberreparasjoner nå, men ved en tilfeldighet fant jeg ut at polyester ikke limer seg fast på bakepapir. Så hvis du skal tette et hull med litt utstrekning kan du støtte opp bakepapir med papp eller tynn kryssfiner og støpe mot. Mye bedre enn fritt frambyggmetoden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Groben Svart 2.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai Ok Takk for hjelpen:-) Planen: - Slipe nesten helt ned i null langs sprekken og så skrått utover minimum 15 cm. Bruker vinkelsliper og så sandpapir til slutt. - Teipe igjen fra utsiden (eventuelt med bakepapir?) - Legge mange lag med duk. - Ta av teipen og parkle med gelcoat finish på utsiden for å oppnå noe penere utseende. Høres det greit ut? Kan man klippe opp og legge glassfiberduken på i små biter? Elller bør den henge sammen så mye som mulig. Selvfølgelig lettere om man kan klippe... Tenker å begynne med slipingen i morgen... Geir Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jannmar Svart 2.Mai Del på Facebook Svart 2.Mai Groben skrev for 1 time siden: Planen: - Slipe nesten helt ned i null langs sprekken og så skrått utover minimum 15 cm. Dette er en alvorlig skade, ville en kirurg ha sagt. Husk det er bevegelse i dette området av skroget. For å få en sterk reparasjon bør du slipe ned til null langs sprekken og skrått utover 10-15 cm på begge sider, altså både utvendig og innvendig. Deretter legge duk både utvendig og innvendig. Starte med mindre biter og bygge på med større etter hvert. Samme om du tar fra utsida eller innsida først. Finishen avgjør du selv. lykke til. Det går greit. (Bruk polyester). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Groben Svart 2.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai Takk. Jeg møtte en båtreperatør på butikken. Han sa at jeg måtte gjøre det utvendig, og at innvendig ikke var så nøye.... Han frarådet meg å pusse på innsiden siden støvet legger seg absoulutt overalt. Men jeg synes det du sier høres fornuftig ut... Jeg skal begynne med utsiden og se hvordan dette utarter seg. Blir nok polyester og duk fra biltema tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 2.Mai Del på Facebook Svart 2.Mai Groben skrev for 2 timer siden: Kan man klippe opp og legge glassfiberduken på i små biter? Elller bør den henge sammen så mye som mulig. jeg foretrekker å rive istedet for å klippe - lettere å få jevn overgang rundt der det er reparert syns jeg. En viss størrelse på bitene er greit , ville ikke delt opp mer enn nødvendig for en slik skade Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Groben Svart 2.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai Men hva er best å bruke: Vevet glassfiberduk, eller den som går på kryss og tvers? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Groben Svart 2.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai https://www.biltema.no/batutstyr/batpleie/fiberglass/glassfibermatte-10-m2-450-gm2-2000060471?gad_source=1&gclid=CjwKCAjw88yxBhBWEiwA7cm6pRm3GAZyLezjCs2xhAhBXL1sZ-H4_MnaHlK6dehnXGjYu4fj5zIUGRoCdLkQAvD_BwE eller: https://www.biltema.no/batutstyr/batpleie/fiberglass/glassfibervev-5-m2-2000060474 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 2.Mai Del på Facebook Svart 2.Mai Jeg har kun jobbet med matte (kryss & tvers) , vevd er sterkere men krever litt mer omtanke. Det kan nok andre her svare bedre på enn meg Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Groben Svart 3.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai Klar for polyester? Har skrådd inn til null, men ikke helt gradvis. Litt brått inn siste 2 cm Håper det holder. Det er også kinkig når det er struktur i baugen som går innover. Da blir det umulig å skrå den uten å lage hullet mye større... Så på disse punktene går det rett inn... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 3.Mai Del på Facebook Svart 3.Mai ref øverste bildet, der det er sprekker i gelcoaten mistenker jeg det er skade på laminat , ville muligens slipt bort gelcoat for inspeksjon Ellers, har du bilde som viser hele båten? Kjenner ikke helt igjen modellen, muligens en Rana 16 US? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Groben Svart 3.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai Sånn ser den den ut. Eller så den ut når jeg kjøpte den. Jeg sliper vekk gelcoaten. Takk, jeg lurte faktisk litt på den. Men tror du ellers det er klart for polyester? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Groben Svart 3.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai Også ser jeg at polyesteren herder og bør påføres i løpet av 30 minutter. Så fort går det nok ikke. Tips og råd for dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
subwoofer Svart 3.Mai Del på Facebook Svart 3.Mai Du blander opp litt og litt. Start smått så øker du på etterhvert som du finner ut hvor fort du jobber. Bedre det enn å kaste bort en halvkilo polyester på tre små lapper. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 3.Mai Del på Facebook Svart 3.Mai Har vist helt mistet hvordan man legger inn bilder så her ble det hulter til bulter, jeg fikk baugen skadet og reparerte det selv med epoxy, forskalte innvendig med divyncell (tror det var det) tegnet opp mønsteret på en blank plast og klipte til alle lagene, cirka en cm mindre for hver gang og startet å legge på og Mette opp. Største biten først så mindre og mindre. Til slutt sparklet og malte jeg til jeg var fornøyd. Noe super dupper resultat ble det ikke men allikevel rimelig fornøyd da båten for meg er en bruksting med kun en oppgave å få meg fra hjemmehavn til hyttehavn. Brukte noe som jeg tror hette ply peel som jeg limte på når jeg var lei, denne dro jeg bare av når jeg ville fortsette og slapp grunnet denne å vaske, slipe etc bare å starte rett på med neste lag, sparkling etc. og ja det som i utgangspunktet så ut som en «liten» skade ble bare større og større etterhvert som jeg skar ut og slipte så delamineringen kan gå veldig langt Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
Groben Svart 4.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai Da vil jeg takk alle som har hjulpet meg. Jeg gikk for polyester og glassfiber kun på utsiden som en båtrepereatør anbefalte meg. Er ikke fryktelig stolt av jobben, og det ble en hel del luftbobler, men jeg tror det holder. De ytterste lagene er ganske garantert vanntette, og det er jo over vannlinjen. Og så er det sjelden full storm og høye bølger i indre oslofjord. Og hvis det skulle bli det, ville jeg nok uansett holdt meg hjemme:-) Jeg trodde det ville se verre ut enn det ble... Nå har jeg også bestilt gelcoat med "riktig" farge, så får vi se. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.