Jump to content

Lang revne i fritidsbåt, Ranaplast 16 fot fra 1986


Groben

Recommended Posts

Min far glemte at han hadde en båt på henger bak bilen når han kjørte ut av vår oppkjørsel.

En skarp firkantet metallplate på toppen av port stolpen, skjærte en lang revne gjennom siden av min kjære båt. ca 1,5 meter langt "kutt". 

Hvordan er det best å få fikset dette? Skaden er over vannlinjen, og jeg kan ikke legge båten på hodet, hvilket jeg har, i følge en "link", sett er det ideelle. Båten er av glassfiber.

Jeg tipper det er glassfiber og epoxy som er løsningen? Tec7 og skruer holder vel ikke i det lange løp... 

Er det best å jobbe innenifra, utenifra eller (sannsynligvis) begge deler?

Det kosmetiske er ikke av stor betydning, men det er en fordel at båten flyter:-)

 

Jeg legger ved 3 bilder og håper det er noen som kan guide meg litt. 

 

Vennlig hilsen Geir

IMG_2502.jpg

IMG_2503.jpg

IMG_2504.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg ingen ekspert så håper noen andre kan bekrefte eller avkrefte, men dette ser ut som en stor jobb å reparere. Sannsynligvis lite lønnsomt å sette bort jobben på en såpass gammel og rimelig båt. Vil tro du har to valg: Lære å reparere glassfiber selv eller se deg om etter en annen båt.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor epoxy? Er ikke båten laget av polyester? 

 

Det lar seg reparere, men det er mye jobb. Hva sier forsikringsselskapet?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Er jo over vannlinjen så da trenger jo du ikkje gjøre noe 😃

Fra spøk til alvor, skjer vekk alt det løse på innsiden , kjøp duk og polyester og plastre det igjen og mal over med topcoat

 

sparkle og puss på utsiden til det blir fint igjen

 

Sim sala bom så er det i orden igjen

Link to post
Share on other sites

Forsikring er første spor, men det betinger at du har kasko på båten.

Det er lite å hente på fars bilforsikring, om ikke lasten (båten) er forsikret spesielt.

 

Å reparere er ikke så vanskelig, men det er litt jobb, og det er greit å øve litt på sliping og støping før du går i gang.

 

Trinnvis:

1. Fyll opp utvendig med polyester og duk så det blir tett, og geometrien blir riktig. Hensikten med denne operasjonen er å bygge forskaling til de senere operasjoner.

Noen ganger kan det faktisk funke med MacGyver tape til dette.

 

2. Herde.

 

3. Slipe innvendig. Detter er en krevende oppgave som produserer mye støv.

Glassfiberen skal slipes ned til gelcoat utvendig hele skadelengden, og gradvis utover ca 3-5 cm utover for hvert lag du skal støpe. Slip bort malingen ytterligere 5cm.

 

4. Grundig støvsuging.

 

5. Gjenoppbygge:

Støp med glassfiber striper og polyester.

Første stripe 10cm bredde, neste 6-10 cm bredere enn forrige.

Siste lag skal ikke ut på malingen.

Det lønner seg å klippe / rive ferdig mattene før du går i gang med støping. Du trenger ikke legge på mer en 1 lag tykkere enn båten.

 

6. Herde.

 

7. Mattsliping innvendig, støvsuging.

 

8. Maling innvendig

 

9. Slipe bort forskalingen støpt under pkt 1.

 

10. Gelcoat sparkel / topcoat utvendig.

 

11. Polering utvendig.

 

 

Noen vil også legge glassfiber utvendig. 

Det er ikke noe i veien for dette, men det er lettere å støpe fra innsida enn under opp.

Og det blir mye mer jobb å få et fint resultat utvendig.

 

 

Ps: Det er ikke helt umulig at å vrake båten, selge motoren og kjøpe ny båt med motor vil være like lukrativt. 

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for svar

 

Må innrømme at jeg falt for denne:

 

"skjer vekk alt det løse på innsiden , kjøp duk og polyester og plastre det igjen og mal over med topcoat

sparkle og puss på utsiden til det blir fint igjen

Sim sala bom så er det i orden igjen"

 

Kan det holde?

For som derę nevner er det ellers mye jobb for en gammel båt.

Skal sjekke hva forsikringen dekker, men jeg tror ikke jeg har kasko...

 

Et alternativ som dere nevner er jo å beholde motoren som er en velholdt og ganske strøken Mercury 50, 4-takter fra 2012, og skrote båten. Det er vel den som er verdt noen penger. Men jeg tipper det er ganske krevende å flytte beistet og deretter legge opp alle kabler til gear, ratt, bensin strøm osv osv.

 

What to do.......?

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Dersom du kommer til på innsiden er dette en smal sak å fikse. Gitt at det kosmetiske ikke spiller noen rolle. Hvis det er et krav at det skal bli pent vil kostnaden for en reparasjon langt overstige båtens verdi. Gjør du dette selv så bestemmer du jo selv hvor du legger lista :thumbsup: 

 

Hvis du kun støper fra innsiden blir det lettere å sparkle opp med gelcoatsparkel utenfra og få brukbar finnish. I så tilfelle bør du slipe deg godt ned i laminatet, nesten helt ned i null, og støpe minst 15cm ut fra hver side av sprekken. Viktig at du gjør skikkelig grunnarbeid slik at støpen blir god, og at du ruller godt ut og får ut all luft. Sist men ikke minst må du legge tilstrekkelig antall lag med duk slik at det blir sterkt nok. Da gjenstår kun det kosmetiske.

Link to post
Share on other sites

Det er lenge siden jeg har gjort noen store glassfiberreparasjoner nå, men ved en tilfeldighet fant jeg ut at polyester ikke limer seg fast på bakepapir. Så hvis du skal tette et hull med litt utstrekning kan du støtte opp bakepapir med papp eller tynn kryssfiner og støpe mot. Mye bedre enn fritt frambyggmetoden.

Link to post
Share on other sites

Ok

 

Takk for hjelpen:-)

 

Planen: 

- Slipe nesten helt ned i null langs sprekken og så skrått utover minimum 15 cm. Bruker vinkelsliper og så sandpapir til slutt.

- Teipe igjen fra utsiden (eventuelt med bakepapir?)

- Legge mange lag med duk.

- Ta av teipen og parkle med gelcoat finish på utsiden for å oppnå noe penere utseende.

Høres det greit ut?

 

Kan man klippe opp og legge glassfiberduken på i små biter? Elller bør den henge sammen så mye som mulig. Selvfølgelig lettere om man kan klippe... 

 

Tenker å begynne med slipingen i morgen...

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Groben skrev for 1 time siden:

Planen: 

- Slipe nesten helt ned i null langs sprekken og så skrått utover minimum 15 cm.

 

Dette er en alvorlig skade, ville en kirurg ha sagt. Husk det er bevegelse i dette området av skroget.

For å få en sterk reparasjon bør du slipe ned til null langs sprekken og skrått utover 10-15 cm på begge sider, altså både utvendig og innvendig.

Deretter legge duk både utvendig og innvendig. Starte med mindre biter og bygge på med større etter hvert.

Samme om du tar fra utsida eller innsida først.

Finishen avgjør du selv.

lykke til. Det går greit.

(Bruk polyester).

Link to post
Share on other sites

Takk.

Jeg møtte en båtreperatør på butikken. Han sa at jeg måtte gjøre det utvendig, og at innvendig ikke var så nøye.... Han frarådet meg å pusse på innsiden siden støvet legger seg absoulutt overalt.

Men jeg synes det du sier høres fornuftig ut...

Jeg skal begynne med utsiden og se hvordan dette utarter seg.

 

Blir nok polyester og duk fra biltema tenker jeg.

 

Link to post
Share on other sites

Groben skrev for 2 timer siden:

Kan man klippe opp og legge glassfiberduken på i små biter? Elller bør den henge sammen så mye som mulig.

 

jeg foretrekker å rive istedet for å klippe - lettere å få jevn overgang rundt der det er reparert syns jeg.  En viss størrelse på bitene er greit , ville ikke delt opp mer enn nødvendig for en slik skade

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg har kun jobbet med matte (kryss & tvers) , vevd er sterkere men krever litt mer omtanke.   Det kan nok andre her svare bedre på enn meg

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Klar for polyester?

Har skrådd inn til null, men ikke helt gradvis. Litt brått inn siste 2 cm Håper det holder.

Det er også kinkig når det er struktur i baugen som går innover. Da blir det umulig å skrå den uten å lage hullet mye større... Så på disse punktene går det rett inn...

 

IMG_2512.jpg

IMG_2513.jpg

IMG_2514.jpg

Link to post
Share on other sites

ref øverste bildet, der det er sprekker i gelcoaten mistenker jeg det er skade på laminat , ville muligens slipt bort gelcoat for inspeksjon

 

Ellers, har du bilde som viser hele båten?   Kjenner ikke helt igjen modellen, muligens en Rana 16 US?  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Har vist helt mistet hvordan man legger inn bilder så her ble det hulter til bulter, jeg fikk baugen skadet og reparerte det selv med epoxy, forskalte innvendig med divyncell (tror det var det) tegnet opp mønsteret på en blank plast og klipte til alle lagene, cirka en cm mindre for hver gang og startet å legge på og Mette opp. Største biten først så mindre og mindre.  Til slutt sparklet og malte jeg til jeg var fornøyd. Noe super dupper resultat ble det ikke men allikevel rimelig fornøyd da båten for meg er en bruksting med kun en oppgave å få meg fra hjemmehavn til hyttehavn. Brukte noe som jeg tror hette ply peel som jeg limte på når jeg var lei, denne dro jeg bare av når jeg ville fortsette og slapp grunnet denne å vaske, slipe etc  bare å starte rett på med neste lag, sparkling etc. og ja det som i utgangspunktet så ut som en «liten» skade ble bare større og større etterhvert som jeg skar ut og slipte så delamineringen kan gå veldig langtimage.jpeg.4c449b0bb8400c0174b3d12457fd7b85.jpegimage.jpeg.39f700dbb439806203338bc376dc3355.jpegimage.jpeg.029a89e3deb7ec134e7b2d6ad2cd992f.jpegimage.jpeg.c21efd27cc922a4e5a553a57c9040d22.jpegimage.jpeg.ea7c574d8512752f72263185032de7a7.jpegimage.jpeg.6b6714bd4b52314275cb2befd4df3b57.jpegimage.jpeg.204c45cf7505c04e8c7deec129d87614.jpegimage.jpeg.4c449b0bb8400c0174b3d12457fd7b85.jpegimage.jpeg.204c45cf7505c04e8c7deec129d87614.jpegimage.jpeg.6b6714bd4b52314275cb2befd4df3b57.jpegimage.jpeg.ea7c574d8512752f72263185032de7a7.jpegimage.jpeg.c21efd27cc922a4e5a553a57c9040d22.jpegimage.jpeg.029a89e3deb7ec134e7b2d6ad2cd992f.jpeg

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Da vil jeg takk alle som har hjulpet meg.

Jeg gikk for polyester og glassfiber kun på utsiden som en båtrepereatør anbefalte meg. Er ikke fryktelig stolt av jobben, og det ble en hel del luftbobler, men jeg tror det holder.

De ytterste lagene er ganske garantert vanntette, og det er jo over vannlinjen.

Og så er det sjelden full storm og høye bølger i indre oslofjord. Og hvis det skulle bli det, ville jeg nok uansett holdt meg hjemme:-)

 

Jeg trodde det ville se verre ut enn det ble...

 

Nå har jeg også bestilt gelcoat med "riktig" farge, så får vi se.

 

IMG_2515.jpg

IMG_2516.jpg

IMG_2517.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...