Jump to content

Lav ladespenning Caterpillar 61-0305


Elise

Recommended Posts

Dynamo på Cataperpilar 61-0305 motor gir ca 13,5 v ut fra dynamo.

Dynamo type 6T-1396, uifra regulator går det en rød ledning som er koblet til B+, er det noen som kjenner til om dette er sensledning for spenning ?

Kunne tenke meg å prøve å koble inn en diode på denne for å øke spenningen :-)

Link to post
Share on other sites

Elise skrev for 12 timer siden:

Dynamo på Cataperpilar 61-0305 motor gir ca 13,5 v ut fra dynamo.

Har det alltid vært slik, eller har det blitt slik?

 

Elise skrev for 12 timer siden:

uifra regulator går det en rød ledning som er koblet til B+, er det noen som kjenner til om dette er sensledning for spenning

Hva med å svippe innom Vikleverkstedet og spørre dem, de vet nok. Hvis dette er et problem som. Har oppstått bør du nappe ut dynamoen og ta med den også. De sjekker den fort om den er i orden. 

Link to post
Share on other sites

Er ikke min båt, har trolig vært slik, men med batteri monitorer og Litium batterier blir ting veldig synelig, problemet er at de lader lite når spenningen på batteriene er forholdsvis høy og regulatoren regulerer på lav spenning, fant spekk på tilsvarenede dynamo i 24 v, da var ladespenning satt til 27,1 v, i 12 skulle det da bli 13,55 v.

 

Den har vært hos Vikleverksted og de skal ha sagt at den ladet, hvilken spenning den ladet med er usikkert, har ikke snakket med de selv.

Tenker jeg setter mellom en diode på den røde ledningen fra rugalatoren, da blir den hevet med terskelspenningen på dioden, typisk 0,4 v, fortsatt trolig litt lite.

Tror den røde ledningen må være sensledning, derav spørsmål i innlegget :-)

Link to post
Share on other sites

Dioder har ulike ‘forward voltage’. Sjekk datablad inkl kurvene som viser spenning vs strøm. En 1N4007 har 1V ved merkestrøm 1A men starter på 0.7V ved 10 mA feks. Hvor mye strøm en sense-inngang trekker blir bare gjetning men antakeligvis i mA-området ville jeg tro. 

Link to post
Share on other sites

Elise skrev 1 time siden:

Det hadde vært det beste om regulatoren er justerbar, finner lite om dette på nettet, har du noe info om justeringsmulighetene ?

Hvis du har den regulerbare typen, finnes det en liten skue innenfor det lille hullet på forsiden av regulatoren. Det finnes også en type som er helt lik som ikke har en slik reguleringsskrue.

 

Hvis du ikke finner ut av det så kan du ta med deg dynamoen til for eksempel Triconor i Oslo. De er eksperter på dette og finner fort ut om den kan reguleres opp eller om du for eksempel må bytte regulator.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...