Jump to content

Delaminering og skade på dekket, hva må jeg anta dette koster?


PanzerHans

Recommended Posts

Jeg har en skade som har oppstått før båten kom i mitt eie. Skaden blir gradvis mer synlig, og nå er nok tiden moden for å ta den til en fagmann. Er det noen som har noen antakelse på tidsforbruket og prosessen fagfolk vil benytte?

 

Jeg har fått info om at dette nok er en delaminering grunnet dårlig tidligere reparasjon.

 

IMG_0458.jpeg

 

 

IMG_0459.jpeg

 

 

Link to post
Share on other sites

En kollega betalte 30000,- for tre små roser i gelcoaten. For over 20 år siden. Regn med at det koster å bruke fagfolk, det går ofte mye tid på slike reparasjoner...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

"jeg har en kamerat som kan gjøre det billigere" blir ofte dyrere når det må fagfolk til og ta jobben til slutt. 

 

Det ser ut som delamineringer, laminat sprekk og at de har brukt en ca lik lakk, istedenfor gelcoat. 

 

Det går vel fort 40-50 timer på å gjøre den jobben der skikkelig med gelcoat finish. Jeg koster 1370 + moms i timen, så kommer materialkostnader og verkstedmateriell i tilegg. 

 

Hvor store er områdene som er lakkert ? Enten må man slipe vekk all lakk og legge på gelcoat, eller så må kan ta det sånn ca strøkent med gelcoat så fortsette med den dumme lakken. Gelcoat/lakk overganger blir aldri bra uansett syns jeg, med mindre man lakkererer og "duser" ut overgangen. Men gelcoatarbeid på en lakkert båt er ett mareritt 

 

Jeg har vært med flere ganger og sett på div båt med kamerater, i det sekundet jeg ser lakk, da har man "ødelagt" båten og jeg anbefaler vennene og finne seg en annen båt 

Link to post
Share on other sites

Okey, da må jeg nedjustere timene litt, men det er fort 2 dagers jobb, så 15-20k 

 

Hadde de ikke lakkert området, så hadde det spart halvparten av timene, nå må lakken slipes vekk kansje man er såpass heldig at man ikke trenger å legge gelcoat på med enn skadestedet, så må alt vannslipes og poleres opp igjen 

Link to post
Share on other sites

Jeg har gjort mindre  gelcoat skader og støpt litt med glassfiber. Dettew er ingen heksekunst. Mye av jobben klared du kansjhe selv.

Start en tråd om dette her på BP, da får du mange rgode råd. Mye ekspertise her

Begynn med å skrape bort alt som er løst, om nødvendig igjennom hele veggen, om glassfiberen ikke er stabil. TYa bilder legg ut her på BP

 

Link to post
Share on other sites

Alltid vanskelig å si sikkert bare ut fra bilder, men for meg ser ikke dette ut som delaminering. For meg ser dette ut som slurv i produksjonen, hvor de har fått luft mellom gelcoat og laminat, evt. luft mellom første lag fiber og resten av laminatet. I begge disse tilfellene vil det holde å sparkle opp skaden med gelcoat. Men det er nok ikke helt enkelt for en amatør å få det strøkent når arealet er så pass stort. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...