Jump to content

Trenger litt strøm hjelp, nytt opplegg til hovedstrøm styrbord side. Se bilder


Roger og Olina

Recommended Posts

Hei, holder på å rydde i ett rot av kabler og håper jeg har gjort/tenkt riktig. Dette er Styrbord side.

Jeg har 2 batterier til start og forbruk og ett trøster batteri. Som en ser på bildene så er batteri A koblet til innputt på batteri skiller. Det er batteri A som får lading. Batteri B er koblet til utgang 1 og trusterbatteri på utgang 2. Det går 2 minuskabler fra batteri B. Den ene minuskablen går til minus på batteri A. Den andre går til Shunt 350A som igjen går til forbruk (jordings skinne) og til jording av styrbord motor. Pluss kabel skal så gå fra utgang 1, batteri B og til pluss skinne. Her må jeg vel ha på en egen hovedbryter også? Det er da forbruk. Jeg har ikke koblet bort de to orginale hovedbryterne, der den ene bryter pluss og den andre minus. De kommer til å stå konstant på i og med at jeg bryter pluss på batteri A og jeg må sikkert montere en hovedbryter på batteri B også. Legger ved ett før bilde også, slik så det ut da...

Så har jeg tenkt riktig, eller blir dette feil

A.jpg

B.jpg

Untitlexd.jpg

c.jpg

før bilde.jpg

Link to post
Share on other sites

Her hadde det nok gjort seg bra med et koblingsskjema. Har det samme problemet i min båt, som jeg kjøpte for litt siden. Mye kabel og koblinger, men ikke noe skjema. Slik som jeg tenker det, så er det nesten nødvendig å få laget et eller flere koblingsskjemaer for det elektriske anlegget, før man egnelig får gjort så veldig mye, på en sikker måte. Med litt kladding på et koblingssskema som viser hva man har tenkt, så blir det nok på et vis litt enklere.

Link to post
Share on other sites

Det er i alle fall en kritisk feil her: Batterier må _aldri_ koples til input på et slikt ladeskille da du ikke har kontroll på hvor mye strøm som går der. I tillegg er vel dette en Argodiode så den har en betydelig spenningsfall, dvs det blir stor forskjell i ladespenning.

 

Først og fremst bør du kople dynamo på input på Argodiode. MPPT kan også koples her for å få ladet alle batteriene (eller evt prioritere forbruk og kople den direkte dit). Senseledning fra dynamo kan med fordel koples på et av batteriene for å kompensere for spenningsfall i Argodiode. De tre batteriene koples så på hver sin utgang fra Argodiode. Dersom det går en kabel fra B+ på dynamo til innslag starter må denne fjernes, fordi den forbikopler Argodiode og lader startbatteriet direkte (vanlig på VP, muligens også på andre fabrikat).

 

Støtter forslag om å tegne opp en skisse av dette. Lettere å kommentere og lettere å selv se åpenbare feil. Jeg ville også tenkt gjennom hvordan babord motor / dynamo kommer inn i bildet her. Skal den ha et helt separat system?

 

 

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 52 minutter siden:

kabel fra B+ på dynamo til innslag starter må denne fjernes

Takk for tilbakemelding. Da har jeg nok missforstått, fordi jeg forsto det slik at den kunne koble slik jeg gjorde. Hmm, da blir jeg litt usikker. Det går flere ledninger ut fra dynamoen. Den ene går bla til en stor boks på motoren som har mange kontakter osv. Så jeg er redd for at det kan bli noe krøll om jeg endrer noe der. Men om jeg forstår deg rett, så skal B+ kobles på Argodiode, fjene kablen fra batteri A og heller sette den på eks pri 1. Holder det med en 16mm2 kabel fra B+? Dynamoen er på 80amp. Hvordan finner jeg forresten senseledningen på dynamoen?

Så skal jeg forsøke å lage en tegning.

Link to post
Share on other sites

Det er nok alltid lurt å utarbeide en tegning, for den viser hvordan man har tenkt. Den behøver ikke å være "helt rett" fra start. Tegningen er liksom en måte å "tenke på" og så kan man revidere den fram til ferdig resultat. 

 

Eksakte opplysninger om type/modell/partnummer i forhold til de komponentene som er i bruk vil jo også være til stor hjelp. Da kan man for eksempel se på produsentens anbefalte oppkobling og bruk. Her er en liten start.

Link to post
Share on other sites

Arne2 skrev for 8 timer siden:

Det er nok alltid lurt å utarbeide en tegning, for den viser hvordan man har tenkt. Den behøver ikke å være "helt rett" fra start. Tegningen er liksom en måte å "tenke på" og så kan man revidere den fram til ferdig resultat. 

 

Eksakte opplysninger om type/modell/partnummer i forhold til de komponentene som er i bruk vil jo også være til stor hjelp. Da kan man for eksempel se på produsentens anbefalte oppkobling og bruk. Her er en liten start.

Takker og bukker :smiley:

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg litt i tvil. For det kan se ut til at alle disse kablene fra dynamo går til pluss på starter. Men jeg er litt usikker for det er veldig vanskelig å følge dem. Men om jeg da kobler av den røde og montere på tilførsel på Viktron. Kan det gå så mye galt da? Legger ved litt bilder 

20240507_081431.jpg

20240507_081412.jpg

20240507_083103.jpg

20240507_083108.jpg

Link to post
Share on other sites

Roger og Olina skrev for 2 timer siden:

Nå er jeg litt i tvil. For det kan se ut til at alle disse kablene fra dynamo går til pluss på starter. Men jeg er litt usikker for det er veldig vanskelig å følge dem. Men om jeg da kobler av den røde og montere på tilførsel på Viktron. Kan det gå så mye galt da? Legger ved litt bilder 

20240507_081431.jpg

20240507_081412.jpg

20240507_083103.jpg

20240507_083108.jpg


Som du sier er det vanskelig å se, men den tykkeste kabelen går nok i alle fall fra B+ til innslag starter. Det kan du lett måle ved å løsne den på innslaget og bruke multimeter. Det er vel ikke noen logikk i at de tynnere ligger i parallell i samme ruta så det ville jeg latt være. Kopler du dynamo på Input Argodiode og startbatteri på output så vil de få spenning fra startbatteri via den tykkeste kabelen/dynamo når den lader.

 

Jeg er ikke kjent med dynamotypen og om den har sense, men det er det sikker noen andre som har peil på? Motortypen er? (Yanmar et eller annet?). Dersom den _ikke_ har sense vil du kunne få ganske lave ladespenninger pga spenningstap i Argodiode. Om denne er nyinnkjøpt ville jeg bedt pent om å få bytte den i en ArgoFET i så fall. 

Link to post
Share on other sites

Roger og Olina skrev for 2 timer siden:

@Fantinoda har jeg på barneskole nivå forsøkt å lage en tegning. Mulig det kun er jeg som forstår den 

20240507_092314.jpg


Det er alltid en prosess det der. Jeg henger ikke helt med på dette med ‘gammelt strømsystem’ øverst, og bryter på minussida(?). Antar at shunt kun skal måle batteri B? I så fall bør minus fra batteri A flyttes til minusskinne forbruk slik at det kun er strøm fra batteri B som kan gå gjennom shunten.

 

Ser du bruker Pri 1,2 osv. Meg bekjent er det ikke noen prioritering over Argodiode. Strømmen går enkelt og greit gjennom 3 ‘enveisventiler’ og fordeler seg ift hvor mye spenning/indre motstand den møter i det respektive batteriet. Men mulig jeg misforstår ordbruken.

 

Og, er det kun systemet for den ene motoren det skal gjøres endringer på?

Link to post
Share on other sites

Har kjørt diverse kurs for automatikere og elektrikere og andre i bruk av koblingsskjema, praktisk oppkobling osv, men har egentlig forholdvis lite peiling på båtelektro. Men de grunnleggende prinsippene som man bruker kan jo brukes stort sett i de fleste bransjer.

 

Hvis de som har god greie på elektriske komponenter til båt bidrar litt, og "standard arbeidsteknikk" og litt "samarbeid på forum", så skulle det vel være mulig å få til et brukbart koblingsskjema både for denne båten og andre båter (?!).

 

Det har jo vært ganske mange diskusjoner om 230V landstrøm, men ikke så mye om den type 12V system som denne tråden handler om? (Det ligger vel ikke noen ferdige eksempler på forum fra før? Forsøkte å leite litt.)

 

Synes at det påbegynte koblingsskjemaet ser helt all right ut. Ser ikke bryter noen andre steder enn på pluss, men til gjengjeld så lurer jeg jo litt på om det bare er det ene batteriet som skal ha en bryter (??!)

 

Det er vel slik at det er 2 batterier og at batteri A er start og batteri B er forbruk?

 

Ser at del mangler litt detaljer rundt oppkobling av starter, men dette må vel være en "standardløsning" som passer de fleste steder?

 

Det vil nok være en fordel å legge ut "nærbilde" av alle komponenter i bruk, slik at det er mulig å lese typebetegnelse og finne fram teknisk dokumentasjon for alle komponentene.  

 

Den dingsen som er merket "MPPT" er det en regulator for et solcellepanel for lading av batteriene?

 

Det er ellers ikke nødvendig å tegne hele koblingskjema på en gang. Det går også å tegne en del av skjemaet av gangen, og så sette sammen til helt skjema etterpå.

 

Det står "hovedstrøm på styrbord side" men dette er en båt med bare en motor?

 

Kunne eventuelt forsøke å hjelpe til med "rentegning" vha tegneprogram, hvis det er til hjelp. (Litt senere når jeg kommer hjem til "tegne-pc".

 

Det fnnes ellers også et gratis tegneprogram som også kan brukes, enten som nedlastet "app" eller som online-ptogram.

 

Hvis man tar tiden litt til hjelp og de som kjenner komponentene godt og har erfaring med båtlelektro, bidrar litt, så skulle det vel saktens vært mulig å "nøste opp" et slikt båtelektrisk system(?!)

 

Skal i gang med tilsvarende prosjekt på egen båt, så litt utveksling av informasjon og ideer, det vil nok være til stor hjelp for meg også.

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 4 timer siden:

Og, er det kun systemet for den ene motoren det skal gjøres endringer på

Takk så mye for tiden din og hjelpen. Er usikker på hva jeg gjør nå i og med at jeg antageligvis har kjøpt feil. 

Tror jeg må gå litt i tenkeboksen. Så jeg koblet bort denne Viktron boksen og koblet sammen de to 230Ah batteriene og satte Mppt laderen på trøsterbatteriet. Fikk nå ryddet i en del kabler i det minste :smiley:

Den andremotoren med batteripakke, skal jeg ikke gjøre noe med. Denne batteripakken går kun til ett lite kjøleskap og ankervinsjen bak, samt oppstart av babord motor da. Det er styrbord side som det trekkes mest strøm fra. Derfor 2x230Ah.

Igjen takk for all hjelp :wink:

 

Mvh, Roger

Link to post
Share on other sites

Arne2 skrev 4 minutter siden:

 

Det er vel slik at det er 2 batterier og at batteri B er forbruk?

Hei Arne2 :smiley:

 

Takk for hyggelig tilbakemelding.

 

Dette er en båt med dobbelinnstalasjon med 2 separate batteripakker. Slik det var tidligere, så var 3 batterier koblet sammen. Dette var 2x230Ah + trøsterbatteriet som er 135Ah. Jeg tenkte at dette var en dårlig plan at disse var koblet sammen. Når jeg også måtte rydde i en del ledningsgraps, så var tanken min å kjøpe en slik sak som ladet det batteriet som har behov, noe jeg trodde jeg gjorde. Men har ikke lest godt nok/mangel på kompetanse. 

Disse to 230Ah batteriene (der B nå også har bryter) brukes til oppstart av styrbord motor og 90% av forbruket. Så mitt kinderegg ønske var at de ble ladet separat etter behov, men at begge kunne brukes til forbruk med eks en bryter der en velger batteri A / B eller begge.

Mppt er fra solcellepanelet og lader nå trøsterbatteriet.

 

Mvh, Roger

710_1410556081.jpg

Link to post
Share on other sites

Roger og Olina skrev 19 minutter siden:

Takk så mye for tiden din og hjelpen. Er usikker på hva jeg gjør nå i og med at jeg antageligvis har kjøpt feil. 

Tror jeg må gå litt i tenkeboksen. Så jeg koblet bort denne Viktron boksen og koblet sammen de to 230Ah batteriene og satte Mppt laderen på trøsterbatteriet. Fikk nå ryddet i en del kabler i det minste :smiley:

Den andremotoren med batteripakke, skal jeg ikke gjøre noe med. Denne batteripakken går kun til ett lite kjøleskap og ankervinsjen bak, samt oppstart av babord motor da. Det er styrbord side som det trekkes mest strøm fra. Derfor 2x230Ah.

Igjen takk for all hjelp :wink:

 

Mvh, Roger


Hva er det du tenker er kjøpt feil? Om det er Argodioden så kan det som sagt kompenseres med senseledning om dynamoen har dette da! Ang fordeling av strøm så går jo dette helt ‘sømløst’ med Argodiode/Argofet. Det sultneste batteriet får mest osv. Det er bare ikke noen prioritet mellom dem og det trengs vel sånn sett heller ikke. 

Link to post
Share on other sites

8 minutes ago, Roger og Olina said:

Så mitt kinderegg ønske var at de ble ladet separat etter behov, men at begge kunne brukes til forbruk med eks en bryter der en velger batteri A / B eller begge.

 

Tror at den "batery insulator" som du har kjøpt inn faktisk kan brukes til det, og til å prioritere ett batteri før det andre, men har null erfaring med typen.

 

Hvis jeg hadde hatt et så kostbart motorrom så hadde jeg nok sagt at første bud for i det hele tatt å koble fra noe, det er full oversikt over hvordan tingene fungerer.

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 1 minutt siden:

Om det er Argodioden så kan det som sagt kompenseres med senseledning om dynamoen har dette da!

Jeg har forsøkt å google dynamoen og det kommer opp mange forslag. Mange av dem ligner, men finner ikke den som er på styrbord motor. Den dynamoen som sitter på den andre motoren, er litt anderledes. Den har en egen kontakt der det går 2 ledninger inn i tillegg til B+

Men jeg vet ikke om styrbord dynamo har senseledning.

Link to post
Share on other sites

Arne2 skrev 5 minutter siden:

 

Tror at den "batery insulator" som du har kjøpt inn faktisk kan brukes til det, og til å prioritere ett batteri før det andre, men har null erfaring med typen.

 

Hvis jeg hadde hatt et så kostbart motorrom så hadde jeg nok sagt at første bud for i det hele tatt å koble fra noe, det er full oversikt over hvordan tingene fungerer.

Jo takk :wink: veldig mange kabler går i strømper, men andre steder så er det "helt Donald Duck" ikke er det enkelt å følge mange av kablene heller. Det er 2 bryterpaneler ved styreposisjon med mye ledninger. Frister lite å starte med å røre på dette, for alt virker. Men jeg vet også at det er noe som trekker strøm selv om alt er slått av, om jeg kan stole på batterimonitoren da. Da trekkes det 0,3 til 0,5Ah.

Link to post
Share on other sites

Roger og Olina skrev for 2 timer siden:

Jeg har forsøkt å google dynamoen og det kommer opp mange forslag. Mange av dem ligner, men finner ikke den som er på styrbord motor. Den dynamoen som sitter på den andre motoren, er litt anderledes. Den har en egen kontakt der det går 2 ledninger inn i tillegg til B+

Men jeg vet ikke om styrbord dynamo har senseledning.


Ser det står et merkeskilt på toppen av den. Om du klarer å gni det noenlunde reint og stikke tlf ned for et bilde av det, pluss et forfra med tilkoplingene blir jeg nesten sjokkert om ingen her inne kjenner den igjen 😁

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 5 minutter siden:


Ser det står et merkeskilt på toppen av den. Om du klarer å gni det noenlunde reint og stikke tlf ned for et bilde av det, pluss et forfra med tilkoplingene blir jeg nesten sjokkert om ingen her inne kjenner den igjen 😁

Det skal jeg gjøre. Får nok ikke sjans før til torsdag. 

Link to post
Share on other sites

Har endret litt, ellers får jeg ikke båten på vannet i år 😳

Det er 2x230Ah start/forbruk på styrbord side. Disse kan igjen skilles med egen bryter. Så jeg kan bruke begge eller ett av gangen. Trøster batteriet i baugen blir nå kun ladet på solcellepanel med en MPPT Victron lader. Babord batteripakke er på 3x115Ah til start av babord motor, akter ankervinsj, det ene kjøleskapet og dieselvarmer. Jeg kan også hente strøm fra babord til styrbord om nødvendig med en switch. Alt blir overvåket av 2 batterimonitorer for hver batteripakke. I og med jeg har begrenset kompetanse på dette, så må jeg si meg fornøyd for i år. Må bli ferdig med rubbing og polering, samt service på motorene.

Stor takk til dere som har brukt av sin tid for hjelpe meg 😉

 

Link to post
Share on other sites

I vinter kan du fintegne el-opplegget ditt. Det er vel anvendt skjermtid i vintermørket. Noen år frem i tid vil du takke deg selv for innsatsen, og ikke minst vil ny eier av båten (når den dagen kommer) få et ryddig og veldokumentert 12V-anlegg. 

 

Ta også godt vare på alt av utstyrsdokumentasjon, gjerne i digitale utgaver. 

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Tenker litt på det samme. Har ett litt enklere og billigere elektrisk anlegg, men det fulgte ikke med noen tegninger og oppbygging og oppkobling er jo litt ukjent. 

 

Slik som jeg ser det så er det to trinn i en slik ombygging. 

 

Trinn 1 er å dokumentere det man har og hvordan anlegget fungerer og hvordan det er bygd opp, inklusive utarbeidelse av koblingskjemaer.

 

Mesteparten av det som går ut på å dokumentere eksisterende anlegg, det er jo noe man kan bare kan få gjort, men man er om bord i båten, og for meg så blir det da en sommeraktivitet, i ledige stunder.

 

Grunnen til at man må være ombord, det er jo at det er et detektivarbeid, der man skal finne fram til komponenter og følge kabler, eventuelt måle seg fram til å finne ut hvordan eksisterende anlegg er bygd opp. 

 

Trinn 2 blir så å utarbeide koblingskjema og eventuelt annen dokumentasjon for den modifikasjon som man har tenkt å gjennomføre. Så kan man jo for eksempel legge ut beskrivelsene her på baatplassen for vurdering, råd og diskusjon. 

 

Trinn 3 blir så gjennomføring av de endringene man har utarbeidet koblingskjema og planer for. Da kan man jo også diskutere videre her på baatplassen. 

 

Jeg har forsøkt å Google litt for å finne ut hva som finnes av tilgjengelig informasjon, bøker, video, gamle diskusjonstråder osv innenfor dette temaet, og har funnet ut at det finnes en del, men det er ganske spredt og man finner "litt his og litt her".

 

Jeg har lurt på om det kunne være en ide å utarbeide en webside om båtelektro, som fungerer nærmest som en "fagbok på web" som ligger åpent tilgjengelig, der alle disse "løse endene" er samlet sammen på ett sted. Da kunne man for eksempel legge ut eksempler på forskjellige koblingskjemaer, beskrivelse av komponenter som også kan gå litt i dybden, linker til produsenter og forhandlere, osv, osv. Man kunne jo da også kontakte produsenter og leverandører og be dem komme opp med skjemaer og dokumentasjon for eget utstyr og egne produkter, slik at man har dette stoffet lett tilgjengelig.

 

Bare en strøtanke og en ide ..  

 

  

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...