Jump to content

Eldre Defa-lader sluttet å funke, ny lader?


Båtshaken

Recommended Posts

La merke til at denne sesongen så slutter plutselig laderen å vedlikeholdslade etter ca et halvt døgn. Kobler jeg fra/til landstrøm så starter den å lade igjen, da er det vel bare å kjøpe ny lader, eller kan det være et tegn på noe annet?

 

Tok et skjermbilde fra Victronappen som viser hva jeg mener (har på kjøleskap og noe annet småtteri som trekker strøm):

IMG_1270.jpeg.a7b5bdd59708049e30f6247537bc0062.jpeg

Link to post
Share on other sites

Kan det være at dette heller skyldes feil innstillinger? Kanskje noe har blitt resatt etter vinteropplag? Har ikke så god peiling på hvordan den lithiumbanken egentlig funker med tanke på det jeg kan velge av innstillinger i Victron-appen...

 

Noen som har et screenshot av riktige innstillinger i Victron-appen for en 3x100Ah Lifepoe4 bank?

Link to post
Share on other sites

Nei dessverre, men ser at det finnes egne Victronladere som har dette som vil passe inn godt med resten av systemet. Hvis jeg ikke finner noen løsning i appen så tenker jeg at jeg kjøper en som "snakker samme språk", men takk for et godt tips!

Link to post
Share on other sites

Hvilken lader er det spesifikt snakk om? Dersom den har en innstilling som lader opp Lithium og deretter slår seg av mens batteriet tappes for så å restarte på en minimumsspenning så er jo det bortimot optimalt laderegime for lading av Lithium vs å holde de smekkfulle hele tida.

Link to post
Share on other sites

Er en eldre DEFA lader som tydeligvis ikke ble byttet da det ble oppgradert til nye batterier, tror ikke at den har noe spesifikk innstilling som kan velges. Er overbevist om at det ikke var slik i fjor. Burde vel kjøpe en ny lader som har spesifikk lithium-modus uansett

 

Kommentar fra moderator:  Tittel oppdatert.
Link to post
Share on other sites

Fant dette:

 

"Hvis verdien «charged voltage» er satt til default verdi 13,2 volt så vil batterimonitoren
tilsynelatende vise at det brukes strøm og amperetimer Ah som normalt. Så blir batteriet helt fullt
bare ved den minste lading eller faktisk av seg selv.
Løsning:
Endre «charged voltage» til 14,2 volt og sjekk at resten av verdiene er riktig, så vil batterimonitoren
kalibrere seg selv når spenningen når 14,2 volt."

Da kan det høres ut som at det muligens er selve den settingen der som har blitt resatt. Må sjekke i båten, oppdaterer tråden når jeg vet mer i tilfelle noen andre har samme problem og snubler innom her.

 

EDIT: Dette høres jo egentlig ut som det motsatte at mitt problem, ved at batteriet vises som at det er helt fult, så da er nok ikke dette riktig løsning

Link to post
Share on other sites

Startbatteriet tror jeg at blir ladet riktig, så jeg kan jo teste å bytte om på laderkablene for start vs batteri for å se om jeg opplever samme effekt bare på motsatt batteri. Da er det jo helt sikkert at det er laderen.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

For å gi en konklusjon hvis det måtte dukke opp en person som finner denne tråden: Jeg byttet ut den gamle laderen med en Victron Bluesmart IP22 12/20 (3), kjekt at utstyret snakker sammen da det andre også er Victron og ikke minst at den nå ser ut til å lade som aldri før

 

Mao: ny lader.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...