Jump to content

Lifepo4. Solcelleregulator og BMS er ikke venner.


Steihy

Recommended Posts

Dette har vært diskutert før, men det er litt vanskelig å finne igjen i de lange lithiumtrådene.

 

Solcelleregulator (Epever 3210, 30A) er innstilt på Gel ihh til manual. Jeg trodde da at den skulle gå over til vedlikehold på 13,8V. Det virker som det er bms som kutter lading på innstilt celleverdi 3,5 mV. Det tilsvarer minst 14V på batteriet. Det var registrert over 300 overspenningshendelser på enkeltcelle sist båten lå uten tilsyn noen uker. Altså, regulatoren fortsetter å trykke på. Det er ikke meningen at bms gjør denne jobben, jeg ønsker heller ikke mer enn 13,8V på batteriet.

 

Det går an å legge inn et brukerdefinert program i regulatoren, men det hjelper vel ikke stort om ikke den forstår SOC på batteriet? Kan vel sette bulk til 13,8, men man vil jo helst ha så høy spenning som mulig når sola skinner og batteriet er sultent..?

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Link to post

Det kan være ubalanse i batteriet som gir overspenning på en enkeltcelle selv om totalspenningen ikke overstiger 13.8V.

 

Så vidt jeg kan se kan du selv velge bulk/absorption/float spenning selv på denne laderen. LiFePO4 er så godt som fulle ved 13.8V spenning (så sant cellene er i balanse), dvs over 99%.  Så jeg hadde bare satt bulk til 13.8 og apsorption/float til en litt lavere verdi, feks 13.4-13.5V, da Lithium ikke trenger absorpsjon og det ikke tjener noen hensikt å dytte de sprengfulle, snarere tvert i mot. Dette vil ikke begrense ladehastigheten, MPPT vil jo jo gi alt den har til 13.8V er oppnådd.

 

Men det kan være at batteriet trenger å balanseres/BMS ikke klarer denne jobben? Om det ikke fremgår av logg så er beste måten å se det på og følge med på cellespenningen akkurat i det toppspenning oppnås.  

Link to post
Fantino skrev 50 minutter siden:

Men det kan være at batteriet trenger å balanseres/BMS ikke klarer denne jobben?

Det var veldig god balanse før dette oppstod - 1-3 mV forskjell. Det som er anderledes er at jeg alltid har koblet fra panelet når jeg dro fra båten, og for første gang overlot systemet til seg selv noen uker sist. 309 hendelser på loggen, og 7-8 mV diff. Etter en ukes tur med forbruk og fint vær, økte differansen til ca 15 mV etter 13 nye celleavbrudd i bms. Celle 4 var lav, de andre var like.

 

Tok batteriet med hjem. Tenkte som du å toppbalansere, muligens flytte celle 4. Men etter et par dager frakoblet er differansen ca 7 mV, og nå er det celle 3 som henger. Jeg er ikke helt dus med balanseringsparametrene, men jeg tror ikke den gjør mere nå i hvile, og at dette er normalt.

 

Jeg gjør som du sier, og setter bulk til 13,8 og float til 13,5 og ser hvordan det oppfører seg når jeg er tilbake i båten.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Link to post
Steihy skrev 4 minutter siden:

Det var veldig god balanse før dette oppstod - 1-3 mV forskjell. Det som er anderledes er at jeg alltid har koblet fra panelet når jeg dro fra båten, og for første gang overlot systemet til seg selv noen uker sist. 309 hendelser på loggen, og 7-8 mV diff. Etter en ukes tur med forbruk og fint vær, økte differansen til ca 15 mV etter 13 nye celleavbrudd i bms. Celle 4 var lav, de andre var like.

 

Tok batteriet med hjem. Tenkte som du å toppbalansere, muligens flytte celle 4. Men etter et par dager frakoblet er differansen ca 7 mV, og nå er det celle 3 som henger. Jeg er ikke helt dus med balanseringsparametrene, men jeg tror ikke den gjør mere nå i hvile, og at dette er normalt.

 

Jeg gjør som du sier, og setter bulk til 13,8 og float til 13,5 og ser hvordan det oppfører seg når jeg er tilbake i båten.


Det var ikke mye ubalanse nei, men er dette lest av idet BMS kopler ut? Når en nærmer seg ‘hornet’ på spenningskurven har jeg erfart at det er utrolig vanskelig å bli klok på hvilken celle som henger etter/ligger foran osv. De ‘bytter plass’ osv. Men jevner seg fort ut når BMS kopler ut eller lading slås av. Eneste måten jeg har fått til å få batteriet helt balansert på topp etter at ubalanse er oppstått er faktisk ved å la solcellelader ‘lirke’ innpå strøm mens en separat aktiv balanser jobber (liten MPPT med 2 x 110W paneler på 816 Ah pakke). Landstrømlader/dybamo blir for ‘brutalt’. 

Link to post
Fantino skrev 1 time siden:

Så jeg hadde bare satt bulk til 13.8 og apsorption/float til en litt lavere verdi, feks 13.4-13.5V, da Lithium ikke trenger absorpsjon og det ikke tjener noen hensikt å dytte de sprengfulle, snarere tvert i mot.

 

Ikke helt uenig,  men her snakkes det om mulig ujevne celler, og da bør man vel vite hvordan BMS oppfører seg i forhold til balansering.  3,45V er en nedre celle spenning der endel BMS’er aktiverer bleed tranistorer etc. for å jevne cellene. Så når man velger veldig lave ladespenninger, så må man kanskje følge med litt på cellenivå for dem som har tilgang på det.  

 

For egen del, så har jeg droppet alt av styring som baserer seg på SOC.  SOC bruker jeg kun for å se hvor mye energi jeg har tilgjengelig.  Lading utføres basert på spenninger, og når produsenter sier at man bør lade til x antall prosent når man ikke bruker batteriet, så snakker de egentlig om cellespenninger. 

 

Enig i 13,5 V float, men ville begynt med 13,9V bulk, om det da ikke stenges på celle spenning, så ville jeg gradvis økt til 14,1V i løpet av noen uker.  Så om du har motor eller landstrømslading som av og til brukes, så kan du kanskje senke igjen til 13,8V om det er veldig ofte at solcellene skal toppe opp banken.  Er batteriene i syklisk drift hele tiden, så trenger de ikke å jevnes daglig.  Så sånn sett er jeg likevel enig med Fantino.  Men begynn med jevning av cellene, og få en plan på hvordan det skal foregå.  Du er jo en som legger merke til at cellene kobler ut batteriene på ubalanse, så da finner du nok en plan på å både få dem jevnet igjen så de tåler å lades med 14,4V, samtidig som du ikke behøver å gjøre det daglig fordi sola skinner. 

 

Når det er sagt, så har jeg selv 13,25V float i båten. Det tilsvarer ca. 69% SOC, og med jevne mellomrom, eller før hver tur, så topper jeg opp med 14,2V i en time, og går ned til 13,5V etter en time.  For å få til det så har jeg to landstrømsladere, hvor den ene kan aktiveres hjemmefra.

Link to post

Enig i at det trengs balansering men var litt usikker på oppsett, hvilken BMS/kapasitet på balansering osv. Har erfart at vanlig ‘Kina’ BMS ikke klarer å balansere dersom ubalansen er for stor.

 

Jeg endte opp med å lage en egen monitor som holder SOC mellom valgte grenser og fullader en gang iblant basert på en valgt verdi for antall Wh ladet/utladet slik at den får kalibrert seg. SOC og spenning stemmer temmelig bra over ens etter noen sykler uten avanserte Peukert-beregninger, kun en ‘ladeeffektivitetsfaktor’ som justeres inn automatisk. Den lander på i underkant av 98%. 

Link to post
Seilars skrev 1 time siden:

For egen del, så har jeg droppet alt av styring som baserer seg på SOC.  SOC bruker jeg kun for å se hvor mye energi jeg har tilgjengelig.

Ja, der har du den igjen.

 

Noen ganger viste bms 100 % langt nede på 13 tallet. Eneste gangen den hadde sett over 14V før disse episodene var etter toppbalansering. Så soc sa meg egentlig mindre enn spenning. Jeg visste det var ganske fullt på 13,8. uansett hva bms mente om %. Jeg synes ikke noe tyder på ubalanse, min hypotese er at kapasitetstest muligens ikke har vært uttømmende og at bms dermed ikke kjenner soc. 

 

Disse cellene kom fra den leverandøren Will Prowse (Powers, morsomt ordspill) anbefalte, tror det var Jenny Wu. De var på tusendelen balanserte da de kom. Overkill bms er riktig nok produsert i Kina, men er ganske anerkjent. 

 

Nå slapper jeg som sagt av på det, og setter manuelt bulk til 13,8. sånn at regulator kutter, ikke bms. Fortsetter problemene får jeg gjøre full prosedyre med kap. test og toppbalansering. 

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Link to post
Fantino skrev On 16.5.2024 at 17.33:

Dette vil ikke begrense ladehastigheten, MPPT vil jo jo gi alt den har til 13.8V er oppnådd.

 

Jeg stiller et spørsmål til før jeg slipper denne. I mellomtida har jeg tappet noen Ah, og ladet opp igjen med manuell lader til 13,8. Batteriet står nå og smiler fornøyd med 1 - 2 mV diff. 

Så jeg holder meg til at det ikke er ubalanse, men at bms sleit litt så lenge den måtte gjøre stengejobben i stedet for regulator, og at 13,8 bulk vil løse den delen av problemet. 

 

Men, til sitatet over og det jeg ikke forstår: Panelet gir gjerne over 60V i sol. Regulator skal da regulere dette ned til 14,2 i bulk, gelprogram. Vil den lade like fort med 13,8 som med 14,2V? 

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Link to post
Steihy skrev 22 minutter siden:

Jeg stiller et spørsmål til før jeg slipper denne. I mellomtida har jeg tappet noen Ah, og ladet opp igjen med manuell lader til 13,8. Batteriet står nå og smiler fornøyd med 1 - 2 mV diff. 

Så jeg holder meg til at det ikke er ubalanse, men at bms sleit litt så lenge den måtte gjøre stengejobben i stedet for regulator, og at 13,8 bulk vil løse den delen av problemet. 

 

Men, til sitatet over og det jeg ikke forstår: Panelet gir gjerne over 60V i sol. Regulator skal da regulere dette ned til 14,2 i bulk, gelprogram. Vil den lade like fort med 13,8 som med 14,2V? 


I bulk modus/fase gir regulator ‘alt den har’ uansett. Innstillingen på bulk-spenning er egentlig bare å forstå som sluttkriteriet for bulk-fasen. Når denne er oppnådd går lader over til absorpsjon og begrenser spenningen til den valgte verdien. Bulk-lading vil derfor med samme ‘fart’ frem til bulkfasen avsluttes.

 

MPPT regulatoren er egentlig å forstå som et trinnløst elektronisk ‘gir’. 60V / 2A fra solceller omvandles til feks 12V / 10A (minus litt effekttap). MPPT tracker belastningspunktet som gir max samlet effekt fra solcellene og gjør dette om til maksimal ladestrøm, så lenge den er i bulkfase. Spenningen på batteriet bestemmes ikke av MPPT men er resultatet av SOC og ladestrøm. 

 

1-2 mV er jo helt fint. Kan gjerne være at BMS har fått tid på seg til å utligne også? 

Link to post

Glimrende Fantino, takk.

 

Bms sto uendret på 7 mv på benken i tre dager før jeg tappet litt og ladet litt. Den balanserte umiddelbart, før lading. Jeg tror den balanserer mest under forbruk. Den trengte mest litt normal jobbing etter å ha vært misbrukt som overspenningsvokter i ukevis - tror jeg...

 

Uansett, setter den i båten igjen med 13,8 V bulk og tar det derfra. Skal prøve å huske og oppdatere tråden og avslutte "saken".

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Link to post

Uten at jeg vet spesifikasjonene på battericeller eller eller BMS, vil jeg bare på generelt grunlag si at det er uhensiktsmessig lavt at BMS kutter med cellespenning på 3.5v.  Du er jo langt under det de fleste batteriprodusenter anser som farlig. :rolleyes:

 

 

Link to post
Ytterstad skrev for 3 timer siden:

Uten at jeg vet spesifikasjonene på battericeller eller eller BMS, vil jeg bare på generelt grunlag si at det er uhensiktsmessig lavt at BMS kutter med cellespenning på 3.5v.  Du er jo langt under det de fleste batteriprodusenter anser som farlig. :rolleyes:

 

 

Enig i det i prinsippet, men er litt uklart for meg om den kuttet på 3.5V (den kuttet nok ikke på 3.5mV som skrevet i alle fall)? Vet ikke om denne typen BMS angir grunn til kutt og verdi.

 

Om jeg husker riktig satte jeg verdier til 3.62V på alarm (for å få et forvarsel) og 3.65V på kutt på cellespenning da jeg la inn parametre på systemet jeg jobbet med. 

Link to post
Steihy skrev for 7 timer siden:

Så jeg holder meg til at det ikke er ubalanse, men at bms sleit litt så lenge den måtte gjøre stengejobben i stedet for regulator, og at 13,8 bulk vil løse den delen av problemet. 

 

Det må være noe galt med Lifepo4 batteriet om du må ned i 13,8V ladespenning for at det ikke skal stenge ned.  Normalt så vil jeg si at dersom batteriet ditt er perfekt balansert, så kan du sette det på maksimal påstemplet ladespenning, og det skal fortsatt være balansert, og ikke stenge ned med feil.  Kan du ikke det, så har du en feil.  Mest sannsynlig er denne feilen at en av cellene når ca. 3,7V, og at BMS derfor stenger ned ladingen.  

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...