Weekendmoe Startet 21.Mai.2024 Link til dette innlegget Startet 21.Mai.2024 Starter tredje sesong med båten nå og sliter med at dreggtauet sklir i kabelaret før det er helt oppe. Har forsøkt å vaske tauet, uten noen bedring. Eksisterende tau er ikke fleksibelt, men har fungert fint noen sesonger uten problemer. Kjøpte nå nytt tau for vinsj som endrer litt form og skvises i kabelaret, men det sklir uansett. Også når jeg forsøker å holde det igjen for å skape press. Er selve kabelaret helt utslitt, eller har jeg bare kjøpt feil tau for typen jeg har? Kabelaret ser litt slitt ut, men virker egentlig ikke som om taggene er nedslitt om jeg sammenligner delene som er blanke med de som ikke er blanke der tauet går. Eller må det nye tauet testes med tung belastning og vil uansett skli ved slik enkel testing. Og om kabelar må byttes, har noen tips til hvem som selger dette til eldre ILAS power vinsj? Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 21.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2024 Antar du har forsøkt å stramme litt? Ellers får jeg samme problemer hvis tauet hoper seg opp i kassa under vinsjen. Da blir det akkurat nok motstand til at det ikke vil sette seg i kabelaret. Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Weekendmoe Svart 21.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2024 Var ikke klar over at det kan strammes, regner med det da er den skiven med tapp som presser tauet inn/ned i kabelaret. Har ikke forsøkt å stramme den, men for meg virker det som det beveger seg slik det skal. Sklir bakover og leder tauet rett når jeg trekker inn dregg. Sklir frem når jeg slipper ut. Klarer ikke vri på vrideren på siden så da må jeg vel på med wd40 for å få strammet mer. kan vri skiva/tappen manuelt om det skal være mulig. Eller skal den sitte veldig stramt og være veldig tung å endre plass på uten at vinsj og tau hjelper til? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2024 Weekendmoe skrev 50 minutter siden: Er selve kabelaret helt utslitt, eller har jeg bare kjøpt feil tau for typen jeg har? Kabelaret ser litt slitt ut, men virker egentlig ikke som om taggene er nedslitt om jeg sammenligner delene som er blanke med de som ikke er blanke der tauet går. Mulig jeg tar feil, men jeg synes kabelaret ser litt slitt ut der tauet går. Legg over et rettholt da ser du om det er en grop. Hvis det er mulig så kan du dele kabelaret og slipe opp rillene med en Dremel e.l. Sjekk at fingeren/fjæra som presser tauet inn i kabelaret er stram. Den kan bli slakk i fjæra. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bellil Svart 21.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2024 Ser ikke bildene, men med nytt tau ville jeg byttet kabular også og ikke tatt risikoen for at et slitent kabular skal ødelegge et nytt tau På mitt Engbo var det 15 år gamle blytauet blitt flatt og hva som kom først av flatt eller slitt er nå uinteressant Jeg byttet begge Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Weekendmoe Svart 21.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2024 Takk for tips. La til bildene på nytt for de hadde plutselig forsvunnet. Jeg tenkte at når jeg først byttet tau skulle jeg kjøpe noe som var tilpasset vinsj (altså typen som kollapser litt), men det ble jo bare to tau rett ut av vinduet. Så nå sitter jeg med et 50 meter 12mm vinsj-tau som bare må selges rimelig på Finn, for det får jeg ikke returnert når det er pakket opp og prøvemontert. Googlet og ser at Baatdeler har overtatt domenet Ilas.no, så jeg prøver å sende dem en mail om type kabelar for min vinsj. Bytte kabelar virker som en relativt enkel jobb, men kjenner jo at den vrideren på siden sitter steinhardt etter at ingen har rørt den på mange år. Som midlertidig tiltak har jeg snudd det gamle tauet, for da bruker jeg en tilnærmet ubrukt del av tauet midlertidig. Ikke pen knute på dreggen da når det ikke er kause, men det får være foreløpig. Som en kan se av bildet er det jo ikke så veldig stor del av kabelaret tauet går i, så jeg er nok avhengig av at det er god match mellom tau og kabelar. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 21.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2024 Weekendmoe skrev for 3 timer siden: Er selve kabelaret helt utslitt, eller har jeg bare kjøpt feil tau for typen jeg har? Kabelaret ser litt slitt ut, men virker egentlig ikke som om taggene er nedslitt om jeg sammenligner delene som er blanke med de som ikke er blanke der tauet går. Ser det er blankt og sikkert glatt på ene siden. Kan det være mulig å snu kabelaret så det jobber med den ru overflata som kanskje gir bedre friksjon? Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 21.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2024 Du får nytt kabelar til disse. ILAS holder til på Holmlia. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Roger jo Svart 21.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2024 Weekendmoe skrev for 4 timer siden: Eksisterende tau er ikke fleksibelt, men har fungert fint noen sesonger uten problemer. For meg ser det ut som tæreskade helt ytterst, og bra nedover vont å se av bilde burde holde noen år til stopp tæringen. jeg lurer på om dette er dregg tauet ? I så fall er kabularet for stort. Hva slags båt er dette,? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Weekendmoe Svart 21.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2024 19 fot skrev 1 time siden: Ser det er blankt og sikkert glatt på ene siden. Kan det være mulig å snu kabelaret så det jobber med den ru overflata som kanskje gir bedre friksjon? Usikker. Virker nesten som kabelaret har en større skive innerst mot motoren som jeg opplevde at satt fast i kabelar, men mulig jeg tar feil. Kan hende det kan snus, men må tydeligvis ha en latmannsarm for å vri på vrideren om kabelar skal tas av. Chilli Solbris skrev 38 minutter siden: Du får nytt kabelar til disse. ILAS holder til på Holmlia. Takk for tips. Når jeg søkte på Ilas vinsj hadde Baatdeler tatt over domenet, så jeg sendte dem en mail. Ilas Marine henviser videre til Vinskompaniet, så jeg forsøker en mail dit også (ligger på Rosenholm, så mulig det er dem du sikter til ettersom det er rett ved Holmlia?) Roger jo skrev 23 minutter siden: jeg lurer på om dette er dregg tauet ? I så fall er kabularet for stort. Hva slags båt er dette,? Når jeg målte med skyvelær kom jeg frem til 12mm. Det er blytau med bly i hele tauets lengde. Ideelt sett skulle jeg bare kjøpt et nytt av det tauet jeg har, for det vet jeg fungerer. Båten er 34 fot Seaco (veier ca 5-6 tonn avhengig av last/tanker). Og ja - det er bilde av eksisterende tau som sitter veldig godt i kabularet, bortsett fra enkelte deler av tauet som det slurer på. For meg virker nye tau veldig glatte i overflaten, og det bidrar til at det sklir. Testet som nevnt over 16mm tau ment for vinsj som i teorien skulle skapt bedre kileform, men det var glatt i overflaten og skled veldig lett i kabularet uten å ta tak. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 21.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2024 Det er Vinsjkompaniet som har overtatt ja. Jeg er forhandler. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Roger jo Svart 21.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2024 Weekendmoe skrev 7 minutter siden: Når jeg målte med skyvelær kom jeg frem til 12mm. 12mm da går vel tauet helt i bunn på kabularet noe det ikke skal. Min mening er det kaffe dregg line. Med bly hele veien er det bar å snu dregg tauet så er den andre enden ny. Det må være belastning på dreggtauet når en tester. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Andora Svart 21.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2024 Hadde slik vinsj før(har den enda, står på loftet i verkstedet) den slurte også på tauet, kabularet så ganske likt slitt ut som ditt, den slipte jeg opp med en rettsliper det funket det. Sitér dette innlegget Link to post
Weekendmoe Svart 23.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2024 Liten oppdatering. Kjøpte nytt kabelar i dag og ser jo hvor slitt mitt var nå. Det nye har dypere spor og sporene er skrå så de gir litt mothake. Testet for moroskyld 12mm tauet som skled lett og ledig i det gamle. Det sitter som støpt, men er for lite uansett pga fleks i tauet. Rimelig sikker på at tauet jeg har i båten vil sitte som støpt i det nye kabelaret, men får montere i helgen og se. Blir antakelig nytt tau uansett. Har et 16mm tau liggende som egentlig skal i retur, men tror jeg må teste det en gang til i nytt kabelar for å være sikker på at jeg bør ha tau som ikke flekser. Fikk for øvrig veldig raske og gode svar fra både Båtdeler og Vinsjkompaniet. Sistnevnte var litt rimeligere, men det aller beste er at de ligger 5 min unna så jeg kunne kjøre innom og plukke opp. Og stikke innom på nytt raskt om jeg mot formodning har fått noen deler som ikke passer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.