Bitteliten Svart Fredag 12:14 Link til dette innlegget Svart Fredag 12:14 stor sel og masse sild observert rett utenfor forbundssonen i går. mye sjøfugl også Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart Fredag 12:18 Link til dette innlegget Svart Fredag 12:18 Det ser veldig bra ut i Agder, det er massevis av leppefisk & sandkrabber, mye rur og små blåskjell, selv om det er mye grønske i fjæra. Ellers er det massevis av stim av åte/ tobis etc. særlig i vest. Leppefiskeren i familien har ikke fått mere fisk noengang, samme med bifangst av hummer, selv om det har vært veldig mye stopp i fisket i år så klokker dem straks 600 småhummere ( Ca femdobling av fangst på ca 10 år ) Tror og håper vi er inne i en vekstsyklus Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart Fredag 12:21 Link til dette innlegget Svart Fredag 12:21 @hanto1 Det hadde jo vært strålende. Etter mitt inntrykk fra å høre hva andre sier og fra egen fangst var det et bunnpunkt for kanskje 5-6 år siden, og etter det har det bare gått oppover med hummeren. Edit: Men strandkrabbene er omtrent borte fra iallfall sørvestenden av Nordfjorden, min nevø krabbefiskeren har omtrent ikke fått noe på besøkene hans i sommer. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart Fredag 12:57 Link til dette innlegget Svart Fredag 12:57 Mastiff skrev 31 minutter siden: Edit: Men strandkrabbene er omtrent borte fra iallfall sørvestenden av Nordfjorden, min nevø krabbefiskeren har omtrent ikke fått noe på besøkene hans i sommer. Var borte litt lengre øst noen år, men nå er de tilbake for fullt, var også få Bergnebb langs bryggene på samme tiden ,men nå er bestanden tilsynelatende god Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart Fredag 12:59 Link til dette innlegget Svart Fredag 12:59 Får håpe at de kommer tilbake her borte også, det er jo en viktig del av Mandalsopplevelsen for sånne småpøbler å fiske krabber på brygga! Men kaller du det bergnebb? Vi har alltid sagt horgylt i min familie. Sitér dette innlegget Link to post
TåT Svart Fredag 13:27 Link til dette innlegget Svart Fredag 13:27 Det var i alle fall særdeles mye strandkrabber på den svenske vestkysten i sommer. Gutta fisket hundrevis. Som nevnt i annen post, var det også mye ål. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart Lørdag 06:38 Link til dette innlegget Svart Lørdag 06:38 Havelle skrev for 19 timer siden: Jeg har vært i båt i fjorden siden 80-tallet. Og aldri har jeg sett mer sjøpattedyr enn nå, selv i indre oslofjord ser man jevnlig sel og til og med hval. Det så man ALDRI på f.eks. 90-tallet. Men det er jo egentlig tilbake til 1800 -tallet man vil være. Med både mye mer sel enn i dag, men samtidig også mye mer fisk og sjøfugl enn i dag også. TåT skrev for 17 timer siden: Det var i alle fall særdeles mye strandkrabber på den svenske vestkysten i sommer. Det er ofte en sammenheng mellom torsk og strandkrabber. Lite torsk gir flere strandkrabber. Samtidig kan også lite strandkrabber gi lite torsk. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
M/S Bastard Svart Lørdag 12:51 Link til dette innlegget Svart Lørdag 12:51 Er det egentlig noen fordel med sel da, den eter jo mye fisk. Lite fisk er det i alle fall, før fikk vi jo hvitting og sei, det har jeg ikke hørt noen har fått på mange år Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart Lørdag 14:03 Link til dette innlegget Svart Lørdag 14:03 Jeg dykket endel i Oslofjorden før jeg flyttet til Sørlandet og noe av det jeg husker best er "jetéen" ved Drøbak. For de som ikke kjenner den så er det en 1.5km lang steinfylling som går fra Hurum i vest, via Småskjær, opp mot Oscarsborg og som skulle tvinge skip (Blücher) til å seile øst for festningen. Bygget i 1870-årene. Toppen av fyllingen er bare 0.5-2 meter under overflaten og dybden opp mot 30 meter. Det krydde av hummer mellom steinblokkene, men mest overraskende var rester etter et stor korallrev på sandbunnen. Dette døde ut etter at jéeten ble bygget. Det har vært en evig diskusjon om å fjerne den for å få større utskifting av vann i Indre Oslofjord. Samtidig som andre mener dette vil være en katastrofe for miljøet. Kan ikke se at jetéen har vært nevnt i denne tråden og synes det er rart den ikke er mer fremme i media. Link til kart. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart Søndag 14:46 Link til dette innlegget Svart Søndag 14:46 Da mor skulle bade på Storesand (Kirkøy/Hvaler) på tirsdag eller onsdag, så syns hun det luktet kloakk. Noen lokale sa til henne at det var fordi Sarpsborg nå slapp kloakken rett ut i Glomma nå. Stemmer det? Jeg har sett at de har fått tillatelse i tre måneder fra 22.september (noe som jo virker komplett uforståelig i disse dager da man jo innfører mange tiltak for å begrense slikt), men har de begynt allerede? @Komodo eller noen sarpinger som vet noe om dette? (Jeg hadde planer om en surfecamp med venner på hytta i Ørekroken til helgen, men har de allerede begynt utslippet så driter vi i det.) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart Søndag 16:21 Link til dette innlegget Svart Søndag 16:21 Ingar skrev On 13.9.2025 at 16.03: Kan ikke se at jetéen har vært nevnt i denne tråden og synes det er rart den ikke er mer fremme i media. Det mangler noe på kartet ditt, de to åpningene med 7,8m og 4,2m dybde i jetéen for mindre båter. Men de hjelper vel ikke mye på gjennomstrømming til Vestfjorden. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ingar Svart Søndag 16:40 Link til dette innlegget Svart Søndag 16:40 Lars H. skrev for 1 time siden: Det mangler noe på kartet ditt, Ja, har rettet opp innlegget. Husker de åpningene. Fant denne 4 år gamle tråden: Oslofjorden syk - hjelper det å åpne jeteen? Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart Søndag 16:50 Link til dette innlegget Svart Søndag 16:50 Jeg tror jeteen stopper en del vannutskifting ja, men jeg tror Drøbaksterskelen gjør det i større grad, men den er det verre å gjøre noe med. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Hulda Svart Søndag 17:02 Link til dette innlegget Svart Søndag 17:02 Nå har denne Jetéen vært på plass i rundt 150 år. Slik sett har den ingen innvirkning på fjorden lenger ut. Og fjorden på innsiden av Drøbak holdt seg frisk i veldig mange år. Da jeg var liten gutt på 50-tallet var det fremdeles blæretang, blåskjell som kunne spises og masse fisk i Bunnefjorden. Så gikk det brått nedover. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Søndag 18:21 Link til dette innlegget Svart Søndag 18:21 Maika skrev for 3 timer siden: @Komodo eller noen sarpinger som vet noe om dette? (Jeg hadde planer om en surfecamp med venner på hytta i Ørekroken til helgen, men har de allerede begynt utslippet så driter vi i det.) Det stemmer at Sarpsborg har fått tillatelse til å slippe ut klokken i Glomma i tre måneder, men jeg husker ikke datoene. Men det er nok litt feil som det framstilles i media at den vil gå urenset ut, den vil bli grovrenset. Uansett ufattelig at de får lov spør du meg. Nå befinner jeg meg på Kypros for tiden, så kloakklukt på Hvaler kan jeg ikke si så mye om. Jeg tviler uansett på at kloakklukt på Storesand kommer av utslipp fra Sarpsborg. Innen den kommer til Hvaler vil det være så uttynnet at det ikke er mulig å lukte. Det moren din har kjent kommer nok heller fra lokale utslipp. Det kan være fra båter, og hvis det har vært noe kraftig regnvær så kan det komme fra pumpestasjoner. Det kan forresten uansett komme fra pumpestasjoner, for de blir jevnlig bypasset ved vedlikehold. Akkurat dette vet jeg litt om... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Maika Svart Søndag 19:53 Link til dette innlegget Svart Søndag 19:53 Komodo skrev 1 time siden: Det stemmer at Sarpsborg har fått tillatelse til å slippe ut klokken i Glomma i tre måneder, men jeg husker ikke datoene. Men det er nok litt feil som det framstilles i media at den vil gå urenset ut, den vil bli grovrenset. Uansett ufattelig at de får lov spør du meg. Nå befinner jeg meg på Kypros for tiden, så kloakklukt på Hvaler kan jeg ikke si så mye om. Jeg tviler uansett på at kloakklukt på Storesand kommer av utslipp fra Sarpsborg. Innen den kommer til Hvaler vil det være så uttynnet at det ikke er mulig å lukte. Det moren din har kjent kommer nok heller fra lokale utslipp. Det kan være fra båter, og hvis det har vært noe kraftig regnvær så kan det komme fra pumpestasjoner. Det kan forresten uansett komme fra pumpestasjoner, for de blir jevnlig bypasset ved vedlikehold. Akkurat dette vet jeg litt om... Ja, jeg sa også til mor at det nok var noen som hadde trukket litt raske slutninger. Hadde det kunne blitt så ille, så hadde de nok ikke fått lov. Utslippene fra Alvim skal forøvrig starte mandag om en uke.. De har vel regnet på at det ikke lar seg gjøre å ha noe midlertidig rensesløsning, og på sikt så vil vel dette gå i pluss for miljøet, men timingen er jo litt spesiell nå når man nettopp har snakket om at "man bæsjer da ikke i fjorden" Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart Søndag 21:53 Link til dette innlegget Svart Søndag 21:53 Fra AI: Alvim renseanlegg i Sarpsborg vil midlertidig slippe ut urenset avløpsvann til Glomma i perioden 22. september til 12. desember 2025 på grunn av en ombygging som krever full stans av anlegget. Det nye renseanlegget skal utvides med nye rensetrinn og økt kapasitet, og arbeidet er nødvendig for å møte strengere utslippskrav og forbedre miljøet. Innbyggerne i Sarpsborg bes om å unngå å kaste annet enn tiss, bæsj og dopapir i toalettet for å redusere belastningen på Glomma under anleggsperioden, som også kan medføre noe lukt. Hvorfor utslipp av urenset avløpsvann? Ombygging av anlegget: Alvim renseanlegg bygges om for å få et mer moderne og effektivt anlegg, noe som krever full stans av den ordinære renseprosessen. Nye rensetrinn: Anlegget skal få nye rensetrinn for fjerning av organisk materiale og nitrogen, og en økt kapasitet. Strengere utslippskrav: Det eksisterende anlegget fra 1980-tallet tilfredsstiller ikke lenger de gjeldende utslippskravene fra Statsforvalteren. Hva kan innbyggerne forvente? Tillatelse: Statsforvalteren har gitt Sarpsborg kommune tillatelse til midlertidig utslipp av urenset avløpsvann til Glomma i den nevnte perioden. Utslippsmengde: Utslippene er anslått til 184–620 liter per sekund. Luktproblemer: Det er en mulighet for økt lukt i området, spesielt med variende vær, temperatur og vannføring. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Honduras Svart Søndag 21:57 Link til dette innlegget Svart Søndag 21:57 Så om tre måneder starter Sarpsborg nitrogenrensing av kloakken, mens Fredrikstad ikke starter det før i 2027. Så neste sommer må nok Hvalerfolk primært svømme i egen dritt 😄 Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Komodo Svart Søndag 22:05 Link til dette innlegget Svart Søndag 22:05 Honduras skrev 3 minutter siden: Så neste sommer må nok Hvalerfolk primært svømme i egen dritt 😄 Men akkurat det blir en litt feil konklusjon @Honduras 😉 For Hvalers kloakk går jo til FREVAR, og der renses den sammen med kloakken fra Fredrikstad. Problemet er jo at den foreløpig ikke renses for nitrogen og fosfat. Og så må det jo legges til at det stadig er utslipp av urenset kloakk fra pumpestasjoner ved overvann og vedlikehold, men det gjelder jo for alle kommuner... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Honduras Svart 17 timer siden Link til dette innlegget Svart 17 timer siden Klar over det, så når Fredrikstad ikke renser nitrogen før i 2027, så er det jo Fredrikstad og Hvalers beboere som gjødsler Hvalers badevann. Ikke særpingene Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.