Jump to content

Nytt dekk i kryssfiner på motorseiler Marina 75


Minegensjø

Recommended Posts

Har vinteren 23/24 holdt på med et prosjekt for å legge nytt dekk i kryssfiner på en eldre motorseiler, en finskbygget Marina 75, fra Jutahela OY og tegnet av Eskil Hedin. Båten er fra 1979. Dekket var bygget opp av 12 mm marin kryssfiner med 5 mm teak limt og stiftet over det. Med årene har fukten trengt inn i fineren, som sakte har gått over fra fast trevirke til ulike stadier mot kompost. Legger ut litt info om prosessen. Her er båten på vei til sjøsetting etter at nytt dekk er installert. 

IMG_1836.jpeg.30236ecd73b83ecbce608e776f997c14.jpeg

Link to post

Mye tid ble bruk for å få oversikt over hvordan skrog, dekk, reling og kahytt var bygget opp og sammenføyet før jeg begynte å skru fra hverandre og rive. Det for å unngå å fjerne mer enn nødvendig eller ødelegge deler som ville blitt krevende å erstatte. Marinaen har en reling av ett langt sammenhengende skansebord i mahogny på hver side festet på 23 rekkestøtter. Disse er boltet fast i glassfiberskroget som er bøyd horisontalt øverst langs ripa. Hele relingen ble først skrudd løs. Dekket var også festet i skroget med nærmere 50 bolter på hver side . Alt ble skrudd løs. Adkomsten helt forut, og akter bak rorstammen krevde mye åling i trange rom. Bildene viser kritisk råte under akterdekk, og påbegynt  riving. IMG_6785.jpeg.976b05ad03d9ea02c4055765917df631.jpegIMG_6909.jpeg.c61ea1daebf8f7c406717d744580d66c.jpeg

Link to post

Fordekket er revet opp. Jeg vurderte muligheten for å bevare teaken ved å løsne den fra det råtne kryssfineren, men disse var limt godt sammen og natet med eposky eller Thiokol og stiftet i tillegg og umulig å rive opp og skille. Så å løsne dekket førte også til at teaken ble revet opp.  Forsøkte å skille teak fra finer med Feinsag, men det ble alt for tidkrevende.IMG_6919.jpeg.ff0dc9a953de68f97c35d5718e2ade63.jpeg 

Link to post

Kryssfinerdekket strakte seg inn under dollbordene og relingen. Jeg ønsket å bevare de buede dollbordene da de ville vært dyre å erstatte.  Relingen satt også svært godt fast tross at alle skruer var løsnet. For å få noe fremgang i arbeidet bestemte jeg meg for å gå løs på å fjerne dekket før relingen var løsnet. Det ble gjort ved å sage langs kanten av dollbordene og hytta med multiverktøy. Mange steder gikk sagen tvers gjennom fineren uten særlig motstand. Multiverktøy ble så brukt til å skille finer fra dollbord. På bildet er det åpent ned i båten etter at dekket er fjernet. Dollbord og reling er fremdelepå plass til høyre i bildet. Hytteveggen til venstre. IMG_7211.jpeg.30d8c2d2733aa9f42f75bde248d8c93c.jpeg

Link to post

Takk for det. Jeg kontaktet en del folk for råd på forhånd, proffe norske båtbyggere, og forhandlere og fikk gode råd (og flere advarsler), leste mye på nett og fora.  Fant en fb- side i England der en som renoverer båter på heltid hadde pusset opp en Marina 75, og mente jobben var mulig, " in two to three weeks" som han skrev. Skjønte at det for en amatør ville ta mye lengre tid, men det var avgjørende å vite at flere proffe mente jobben var mulig. Leste om epoksy og kryssfiner og fikk også kontakt med en som hadde skiftet dekk på samme båttype men ikke epoksybehandlet, og hvor dekket på ny var i ferd med å gå i oppløsning. Gikk løs på jobben i oktober 23 med båten ute under presenning. 

Link to post

Teaken på dekk var i forbausende god stand, men sprukket i natingene fordi fineren under sviktet. Relingen i mahogny var også ganske skadefri. Bildet viser at fineren under midtfisken helt forut, som jo er mest utsatt for sjøsprøyt, var fullstendig omdannet til kompost. Alle deler av midtfisk og dollbord var mulig å løsne hele og ble tatt vare på. IMG_7155.jpeg.11131b84e8b90296a013d2799b2544f6.jpeg

Link to post

Noen av delene som ble bevart, pusset opp og gjenbrukt. Dollbord, plate til luke, alt til midtfisk og sammenføyninger av reling for og akter. Alt, inkludert klosser til vinsjer ble skrapt helt ned, oljet og lakket, og vinsjer plukket fra hverandre, renset og smurt. 

Link to post

I desember ble familien helt vernet og det ble ikke gjort noe arbeid ute under presenningen. Kulda satte en effektiv stopper for arbeid ute i januar, men deler som var tatt med hjem ble det tid til å gjøre noe med, samt lese seg opp videre på materialer og metoder.

Vurderte marin kryssfiner til dekket, men landet på furufiner med vannfast lim WBP siden det jo skulle dekkes helt med epoksy. Fikk også tips om at kvaliteten på marin kryssfiner varierer mye. Dessuten er det laget av tropiske tresalg vi bør holde oss unna. Vurderte også glassfiberduk limt i epoksy, men etter å ha prøvd meg fram på ny dekksluke fant jeg at dette var så tidkrevende og sølete å få pent at jeg bestemte meg for kun å bruke to strøk epoksy på dekksplatene uten duk. Her er dekksluken med duk og første strøk epoksy. IMG_1317.jpeg.ed2f724533c2e76cabf422e863d745fa.jpeg

Link to post

Den gamle dekksluken, og ny luke. IMG_7156.jpeg.b5321d6068882cd2d226b10879ea3783.jpegStykket under ventilen viste seg å være mahogny under all malingen og ble tatt vare på. Den ble dekket med epoksy og Epifanes klarlakk for å beskytte mot UV stråler og gulning. Listene er brukt teak kjøpt på finn, lakken slipt vekk og oljet og lakket. IMG_1806.jpeg.6f0a762cce129bb1b96e2817383a52f9.jpegDen får en ny ventil på toppen. Brukte dessverre feil maling, Sipolin som ikke tåler særlig tråkk. 

Link to post

Utover februar ble det igjen mulig å stå ute under presenningen et par timer i slengen. Styrbord dekk ble revet helt, noe som avdekket behov for å skifte alle dekksbjelker😅selvsagt...bjelken langs styrhuset hadde også råteskader på ca. 75 cm og måtte sages ut og erstattes. Siden den er dobbelkrummet, både bue og spring, ble løsningen å laminere ny av furu glattkant med så små dimensjoner at listene lot seg bøye begge veier. Damping kunne vært en løsning, men måtte da ha konstruert et dampkammer av noe salg. 

IMG_6983.jpeg

Link to post

Relingen var fremdeles på, noe som gjorde arbeidsplassen nokså kronglete. Den er 7,5 meter lang og sammenhengende. Med skansebord, og støtter veier den mye. På bakken var det mye snø, så selv om jeg opprinnelig hadde tenkt å senke den ned på bakken ble det droppet. Ville unngå at den skulle sprekke og knekke ved flytting.  Siden relingen var løsnet fra dekket -støtter og bolter sees til høyre på bildene over- ble den stroppet fast til hytta og pullerter for å unngå at den skulle ramle over bord. 

Link to post
Faxen skrev 47 minutter siden:

Dette ble bra.:cheers_wine:

Takk for det. Det har vært et morsomt prosjekt. Bratt læringskurve, mye lesing og spekulering, men god framdrift hele veien. Har måttet konsentrere meg om å holde fokus på hovedoppgaven; nytt dekk, for her er det mye å gjøre og lett å begynne på alt for mange oppgaver og miste oversikten og motet. Det har vært en viktig lærdom. Ikke minst har Baatplassen vært til stor inspirasjon. 

Link to post
NilsPils skrev On 8.6.2024 at 13.56:

Bra jobbet.

Følger med på fortsettelsen.

Takk, takk. Til nye dekksplater ble det laget maler i papp tilpasset på båten i mars. De ble tatt med hjem og tegnet av på 12 mm WBP furu kryssfiner. Finerplatene hadde fått stå inne og tørke i rom med varmekabler noen uker. Etter utskjæring ble alt fraktet til båten for finjustering og ikke minst riktig plassering va de nærmere 50 skruehullene for å feste platene til skroget. Det holdt selvsagt ikke med bare ett forsøk. Alle hull ble tegnet opp innenfra med en kort tusj, etter som skroget buer innover og det hverken var plass til blyant eller drill. Mye åling med andre ord.  Tok heller ikke sjansen på at skroget var symmetrisk, så tilpasset malene på nytt for motsatt side.IMG_1112.jpeg.471610656b76db63bbe79d528bc01caa.jpegIMG_1117.jpeg.ee586239049da0ada018faac81b23ae0.jpeg 

Link to post

Utover i april begynte tilpasningen på styrbord side å bli akseptabel. I mai begynte tilpasningen av babord dekksplater. Å tegne og skjære buer med varierende radius på frihånd var utfordrende. Brukte stikksag med fint blad og mindre oppflising  Teipet også for skruehull av samme grunn  Det gir betydelig mindre oppflising. Alle kanter ble pusset med kloss og sandpapir  b9fc349a-92e7-4eb9-9074-9305106c12ba.jpeg.4b86eba10bbb86d3ab01b002599c0c3e.jpeg07603cd9-b812-4978-b474-237a9bf2f830.jpeg.482ba8628269d9fb5adade9cc0f99433.jpeg

Link to post

kjønner ikke helt hvor deksbjelkene er? går de ikke ut i bordet?  og hva sealer du endene av fineren med? hva sker når det blir vann mellom styrehus og avslutning på dekket? får du det helt tett?  For meg hadde det blitt for mye bekymring med trebåt!! :wink:

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
-morten- skrev for 4 timer siden:

kjønner ikke helt hvor deksbjelkene er? går de ikke ut i bordet?  og hva sealer du endene av fineren med? hva sker når det blir vann mellom styrehus og avslutning på dekket? får du det helt tett?  For meg hadde det blitt for mye bekymring med trebåt!! :wink:

Skroget har en konstruksjon der glassfiberen avsluttes innover i båten som en horisontal flate på ca 10 cm som underlag for dekksplatene hele veien rundt. Dekksplatene skrus fast i denne flaten med et stort antall skruer, skiver og muttere. Langs hele hytta og cockpit på hver side er det skrudd lange dekksbjelker på 3x4 cm. Mellom skroget og hytta er tverrgående dekksbjelker skrudd henholdsvis i skroget med skrue og mutter, og mot de lange bjelkene der de hviler på underliggere festet med vanlige treskruer.  All kryssfiner ble forseglet med to strøk epoksy, både endeveden på alle kanter, og flatene på begge sider, samt alle skruehull. Det går sikkert an å legge på enda flere lag epoksy og glassfiberduk, men det tar mye tid, og er tyngre og dyrere. Sammenlignet med at ingenting var forseglet på de dekksplatene båten ble bygget med for 45 år siden, og at dekket har vart over 40 år før tilstanden ble kritisk, tenker jeg at to lag epoksy holder lenge nok til at jeg ikke har noen bekymringer mer i denne verden når dekket blir dårlig neste gang. Alle dekksplater er i tillegg limt til skrog, dekksbjelker og hyttevegg/ cockpitsarg med Bostik Simson construction adhesive. Skjøter ble delvis skråsaget og limt med epoksy, men endte til slutt med å legge platene med 5-7 cm overlapp og limt med Simson CA. Å få det helt tett er utfordringen.  Etter flere solide regnbyger og noe fuging i etterkant virker det stort sett å være tett. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...