Øyvind Kvammen Startet 11.Juni Del på Facebook Startet 11.Juni Holder på med topppakkning bytte på en 2008 mod mercruiser 4.2 320 hk Finner først nå ut at jeg må ha guide pins for å få sentrert toppene, er det noen som har dette å selge eller låne meg? finner ikke disse til salgs i Norge, og har ikke tid til å vente på å få fra Ebay. Har tenkt tanken på å sette sammen uten, men er redd for at topp ikke kommer rett ned på blokk.. Noen med erfaringer på topp bytte?! Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 11.Juni Del på Facebook Svart 11.Juni Muligens dumt spørsmål, men hva er feil med de gamle? Ellers ser jo dette ut som en vanlig svart unbrakoskrue uten hode. Er det tenkelig å lage disse pinnene ved å kappe hodet av lange skruer og slipe enden litt spiss? Regner med at funksjonen til disse pinnene kun er å styre toppen under montering. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
bmwmaxi Svart 11.Juni Del på Facebook Svart 11.Juni Problemet er at det er en topp for hver sylinder og at topplokk boltene står i mellom og toppen flytter seg ved tiltrekning. Du får det til ved og bruke div bor som foring i mellom og eventuelt flat skrutrekker. Regner med at du har kontroller at det er samme høyde på de halvmånene som går mot hverandre ved montering. Sitér dette innlegget Link to post
Øyvind Kvammen Svart 11.Juni Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni forstått det slik utav servicemanual at disse boltene er tykkere en orginale toppbolter som har litt slakke, så om jeg har di gamle er jeg like langt ;) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 13.Juni Del på Facebook Svart 13.Juni Tykkelsen på disse styrepinnene ser ut til å være den samme som helt vanlige M12 bolter (ca 11,9 mm). Så det er jo bare å bruke slike i passende lengde siden det er standard M12 gjenger på toppboltene. Altså M12 x 120 eller lengre delgjenget sekskantskrue/bolt, som finnes overalt unntatt hos Biltema (avbildet M12 x 100) og Jula. Hadde flere ideer først, men hullene i toppene er bare 12,4 mm og knapt nok det. Hullene er tydeligvis trinnboret og mindre diameter lengre inn. Man kan jo alltids bruke gamle toppbolter, men da må man helst finne et passende plast/metallrør som foring utenpå siden disse er under 10 mm tykke. Evt. en plastslange. Slangen jeg fant i roteskuffen gikk jo gjennom toppakningen men ikke gjennom toppene sånn uten videre. Så dette er egentlig bortkastet tid. De gamle toppboltene kan jo alltids funke sånn delvis, siden noe av gjengepartiet stikker/kan stikke over blokka. Men neppe optimalt. Det enkleste er nok det beste. Den primære funksjonen til styrepinnene er å sentrere toppakningene. Toppene blir også sentrert, men de skal jo dessuten lines opp med eksosmanifolden mens toppboltene trekkes til. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Øyvind Kvammen Svart 14.Juni Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni Fikk dreiet et sett, så nå er topper kommet på og ferdig trekt :) litt av en prosedyre, skal sette samme resten nå... veldig spent når jeg skal vri om nøkkelen :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.