Jump to content

Volvo Penta D4 260. Serviceintervaller. Hvor ofte er nødvendig?


FredeFar

Recommended Posts

Jeg har nettopp kjøpt meg båt med en slik motor. Da jeg spurte på merkeverksted, sa de at jeg måtte ha den på service hvert år - annet hvert år stor service (ca kr 20.000,-) og annet hvert år en mindre service (ca kr. 15.000,-).

Jeg synes det er litt rart at de svarer slik kategorisk uten å spørre hvor mye båten blir brukt. Det må vel være forskjell på om båten har 50 eller 200 motortimer, eller hva?  Kan man ta service annet hvert år hvis bruken er mer beskjeden?

Hva mener de uhildede ekspertene i dette forumet?

 

Takk!

Link to post

Det der er ett "evig" tema.

 

"Er det nødvendig å skifte olje og filter etter 50 timer?"

 

Jeg mener, nei, men jeg gjør det allikevel😉

 

Jeg gjør det imidlertid selv, så det koster meg ca en tusenlapp.

 

Jeg hadde ikke gjort det hvert år om jeg måtte betalt 15 000,-.

Da hadde jeg ikke hatt en slik båt, for det hadde jeg ikke rett og slett ikke hatt råd til.

 

Men for den summen gjør de nok mer enn å skifte olje ( håper jeg)

 

Det koster å ha båt, det koster myye hvis en skal sette bort jobben.

Du må nok spesifisere litt mer hva som blir gjort på servicene du nevner, og som du spør om kan utsettes, før noen kan svare skikkelig.

 

Olje og filter kan skippes etter 50 timer (tror jeg, men tar ikke sjansen)

 

Dieselfilter kan skippes hvis du vet at tank og det du har fylt på er har er rent (men hvordan vet du det?)

 

Impelleren går sikkert to år (Eller hvordan vet du det uten å sjekke?)

 

Anoder kan de gå to år?

Ingen vet, må sjekkes, og har man først tatt de ut kan man like godt montere inn to nye

 

Og slik fortsetter det.

Service er en stor del å skifte ut deler, men like mye preventivt vedlikehold hvor man sjekker tingenes tilstand, og ta tak i ting før det går galt.

 

Det handler om å ta vare på det man har slik at det varer og man vet at man har ting på stell. Noen/jeg legger stor vekt på nettopp dette, jeg liker å stelle godt med tingene mine og gjør "alt" for å være trygg på at ting er på stell.

 

En ny D4 koster tross alt en halv mill., så den er verd å stelle godt med.

 

Det handler jo til syvende og sist om sikkerheten til de som skal være ombord.

Det er ikke bare å svinge til siden og sette på nødblinken hvis noe skjer.

 

Du skal kanskje selge båten engang, hva sier du da?

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Det var en voldsom pris, eller? 

 

Hva med å sjekke hva Volvo selv anbefaler? 

Søk opp motoren din her, da finner du nok hva som må byttes, hvor ofte, og også hvordan det byttes: 

 

https://www.volvopenta.com/your-engine/manuals-and-handbooks/

 

Noen ting er greit å ha på verksted, men mye er lett å gjøre selv. Jeg har aldri skrudd på motorer før, jeg tok service selv på nyinnkjøpt D4 i år. Fulgte instruksjonsboken. 

Link to post

Det kunne vært interessant å vite årsmodell og gangtimer på den aktuelle motoren og hvilken båt den er montert i, og likeledes hvordan den har blitt/vil bli brukt. 
 

Det er stor forskjell om motoren går 20 timer i året på 1300 omdreininger i en lett båt kontra 200 timer i året på høyt marsjturtall i en kanskje litt for tung båt. 
 

Men uansett, det som betyr mest for vedlikeholdskostnadene for en slik installasjon er om D4-en står foran et hekkagregat eller ikke. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Takk alle sammen for gode svar!

Til syvende og sist er det vel så enkelt som et spørsmål om marginer.  På sjøen er det ikke rom for å gamble med utstyret. Konsekvensene hvis noe skjer blir fort så store at kostnaden til (for-)sikring uansett er lavere.  Tross alt er dette "hytten" vår og i det perspektivet er ikke servicekostnadene urimelige.

 

Jeg tror jeg fortsetter å betale det det koster slik at skuldrene kan forbli nedsenket. Det har en verdi det også!

 

God sommer!

 

Link to post

Er du sikker på at du har fått gode svar når du ikke vil dele den minste opplysning om motoren og båten den står i og hvordan den blir brukt? Husk at alle som har svart har vært nødt til å gjette på hvilke forutsetninger som gjelder. Kan godt hende svarene burde vært noen helt andre. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
FredeFar skrev for 4 timer siden:

Takk alle sammen for gode svar!

Til syvende og sist er det vel så enkelt som et spørsmål om marginer.  På sjøen er det ikke rom for å gamble med utstyret. Konsekvensene hvis noe skjer blir fort så store at kostnaden til (for-)sikring uansett er lavere.  Tross alt er dette "hytten" vår og i det perspektivet er ikke servicekostnadene urimelige.

 

Jeg tror jeg fortsetter å betale det det koster slik at skuldrene kan forbli nedsenket. Det har en verdi det også!

 

God sommer!

 

 

Er det slik å forstå at du synes punktene i instruksjonsboka til VP er fryktelig vanskelig å utføre selv?

 

Og er nødt til å betale en timepris på 1500 kr+mva for å få andre til å gjøre det som står beskrevet på en særdeles enkel og lettforklaring måte i boka?

 

Deleprisene hos VP til en- og toårlig service med eller uten drev er langt unna de summene du antyder.

Link to post

Ett annet moment med å gjøre slikt selv, er at man blir kjent med motoren/båten.

Det gjør en bedre rustet i en nødsituasjon, eller om noe uforutsett skjer i ferien.

 

Skulle en være uheldig å få vann i dieselen klarer man å drenere tank og skifte filter selv.

 

Ryker impelleren, og man har med reserve er man igang igjen etter en snau time.

 

Prøv å ring til ett verksted å få time for rep. midt i juli de ler av deg frem til jul😉

 

Dessuten er det mye hjelp å få her på forumet.

 

Men om man ikke har lyst eller vet at man ikke får det til, er det like greit å sette det bort.

Ikke noe å skjemmes over det😉

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
nomen skrev 2 minutter siden:

 

Prøv å ring til ett verksted å få time for rep. midt i juli de ler av deg frem til jul😉

 

Enig i at det er fornuftig å kunne gjøre enkle ting selv.

Men med godt forhold til verkstedet blir man prioritert. Vi hadde motorhavari med gjennomslag I en sylinder. Dette skjedde en lørdag ettermiddag. Jeg sendte epost til vårt verksted Ragnar Ringstad på søndag. Mandag morgen kl 0805 ringte de og sa, vi skal hjelpe dere. Motor måtte ut, plukkes fra hverandre, nye stempler og pakninger, dysene måtte sjekkes og de hadde ferie, men RR hadde nye på lager og lånte oss de uten ekstra kostnad. Båten klar og på vannet etter 12 dager midt i fellesferien. 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post

@lurvetass he,he jeg tenkte at jeg fikk dette til svar når jeg skrev innlegget, og du tar ikke feil.

 

Jeg tror allikevel din og slike historier tilhører unntakene, dessuten kan man nok kjøre en "hybrid variant" ved at man kjøper deler ol. fra ett lokalt verksted, og etablerer en god kontakt på den måten.

Jeg tipper at mye av grunnen til at du fikk så god hjelp ikke er fordi RR så hvor mye penger du har lagt igjen, men fordi du antageligvis har en god tone med de.

 

 

Ikke lett dette her, skal man bruke hundretusenvis av kroner hos ett verksted på arbeid en kunne utført selv fordi man kanskje trenger akutt hjelp en gang, og egentlig bare kanskje får slik hjelp?

 

Jeg vet ikke, jeg er nok feil person til å svare siden jeg er så  "heldig" at jeg er mekaniker, og hadde overhalt motoren selv😄😄

 

I så måte representerer jeg også "blodsugerene" som tar 1500++ kroner pr.time for å klø meg i ræva og drikke kaffe😉

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Ja, klarte ikke la vær å nevne min erfaring med verksted @nomen

Men kommentaren gjaldt jo kun det å kunne få hjelp av verkstedet i høysesongen.

 

Når det gjelder det å ha kunnskap om egen båt og motor for å kunne både spare penger og fikse ting selv er jeg jo enig. Det beste er kanskje en arbeidsdeling der båteier tar oljer og filterbytter, mens verkstedet tar det andre. Da beholder man et forhold til verksted og har profesjonell oppfølging av motor samtidig som man har god kunnskap selv.

 

Når det gjelder ts sitt spørsmål om serviceintervaller har vi valgt å følge anbefalingen i instruksjonsboka og verkstedet. Dette fordi vi har bare en motor og da er det viktig at den fungerer når vi er på tur. I tillegg er ny motor så dyrt at vi ikke sjanser på at vi vurderer servicebehovet bedre selv enn det produsenten har gjort.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post

Siden TS ikke nevner årsmodell og gangtimer så blir dette litt vanskelig å svare for, men har du båt og syns verkstedene tar seg for godt betalt, så kan du spare mye ved å gjøre ting selv. Har du kontroll på hva som er under motorluka, så kan du også forhindre større reperasjoner i fremtiden. En kjapp inspeksjon hver gang du går ut kan spare deg for mye kroner. Har selv kjøpt båt med samme motor. Motor og drev er tidlig utgave fra 2006 og jeg har oppgradert den med deler som benyttes på senere utgaver. Dette for å begrense uforutsette ting og tang som kan skje.

 

Er ikke det som befinner seg under motorluka av interesse, så kjøp deg bobil:giggle:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...