Jump to content

Intensivkurs Fritidsbåtskipper


Bitteliten

Recommended Posts

Det har vært arrangert litt av hvert opp gjennom tidene med merkelappen "Fritidsbåtskippersertifikat", det skulle være unødvendig å minne om en kjent industrimann....

 

Men fra ifjor tok Sjøfartsdirektoratet en radikal gjennomgang av hele opplæringen og kom ut med nye krav til kvalitetssikring av undervisningen og en tilhørende godkjenning av kursarrangørene og deres opplegg. De siste retningslinjene finnes her: Sjøfartsdirektoratets reviderte læreplan.

 

Det fremgår bl.a. at undervisningen til D5L skal være minst 120 timer - og blir lange dager om man kjører det inn på noen få helger.

 

Hvis alternativet er å bruke en vinter, med f.eks en kveld pr uke og god anledning til å fordøye stoffet - da skulle det heller ikke være så vanskelig å tenke seg hva man har mest igjen for, rent utbyttemessig . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Aftenskolen Stavanger arrangerer en slags intensivkurs. D5L/D5LA går over hhv. 5 og 6 langhelger. Jeg tok D5LA for et år siden og synes det var et svært så greit opplegg. En langhelg tok for seg et delkurs inkl. deleksamen. For min del, og det virket også slik for de andre deltakerene, var det RIKELIG lang nok tid pr delkurs. Vi hadde alle eid større båter i noen tiår så vi var vel alle rimelig kjent med stoffet fra før. Men det blir vel litt langt å reise fra Østfoll 5-6 helger....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg tok D5L-kurs for noen år siden. Kurset gikk fra tidlig på høsten, til et stykke ut på ettervinteren, med undervisning en gang i uka. Med tanke på at kravet er at man skal ha brukt en båt opå over 8 meter i minst 3 år før sertifikatet løses, synes jeg det var unødvendig langdrygt. Det ble mye koseprat og røverhistorier fra de 7 hav, mens det faktiske pensum kun fikk litt tid innimellom.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Det har vært arrangert litt av hvert opp gjennom tidene med merkelappen "Fritidsbåtskippersertifikat", det skulle være unødvendig å minne om en kjent industrimann....

 

Men fra ifjor tok Sjøfartsdirektoratet en radikal gjennomgang av hele opplæringen og kom ut med nye krav til kvalitetssikring av undervisningen og en tilhørende godkjenning av kursarrangørene og deres opplegg. De siste retningslinjene finnes her: Sjøfartsdirektoratets reviderte læreplan.

 

Det fremgår bl.a. at undervisningen til D5L skal være minst 120 timer - og blir lange dager om man kjører det inn på noen få helger.

 

Hvis alternativet er å bruke en vinter, med f.eks en kveld pr uke og god anledning til å fordøye stoffet - da skulle det heller ikke være så vanskelig å tenke seg hva man har mest igjen for, rent utbyttemessig . . . .

Jeg tok det også en kveld i uka i en hel vinter for noen år siden, det var et kurs arrangert av en lokal dykkerklubb som jeg fikk hevet meg på. Kurset var før sjøfartsdirektoratets gjennomgang og jeg tviler kanskje på om kursholderen ble godkjent etter gjennomgangen, det ble nærmest utrykkelig sagt første kurskveld at strykprosenten ble 0%. Og det var alt for "plankekjøring" etter min mening. Jeg ville hatt mye større utbytte av et kurs med en bedre og mer motivert lærer som ikke bare tenker på at ingen skal stryke, men også på at kursdeltagerne skal lære mest mulig!

 

Men for alt del, jeg hadde stor utbytte av kurset (og astronomisk navigasjon jeg tok vinteren etter) og vil på det varmest anbefale D5L til alle som har båt med litt størrelse, skal dra på lengre turer eller bare er interessert i navigasjon. :smash:

:sailing:

 

Morten

Link to post
Share on other sites

Det fremgår bl.a. at undervisningen til D5L skal være minst 120 timer - og blir lange dager om man kjører det inn på noen få helger.

 

Hvis alternativet er å bruke en vinter, med f.eks en kveld pr uke og god anledning til å fordøye stoffet - da skulle det heller ikke være så vanskelig å tenke seg hva man har mest igjen for, rent utbyttemessig . . . .

Intensivkursene jeg har sett på varer 8-10 dager. Ett av alternativene er på Kiel ferga.

 

I en ideell verden der tid ikke er begrensning ser jeg at 1/2 års kurs er det ideellen. Men i hvertfall i min situasjon er tid en knapphetsfaktor, og en kveld hver uke i 1/2 år er ikke praktisk mulig - med mindre jeg har med meg privatlærer da :lol: Men jeg ser for meg at det blir krevende for både lærer og elev

 

Jeg tror nok ikke jeg fikser å finne tid til dette i år - jeg får se etterhvert. Først og fremst var jeg ute etter om noen hadde erfaring med hvordan slike kurs fungerer og om det er visse kursholdere som anbefales

Link to post
Share on other sites

Tok båtførerprøven på en helg i høst. Kursleder var også lærer for fritidsbåtskipper. Han sa at nå var det bare halvt års kurs som var godkjent nå, i hvert fall her i regionen. Da er det skole to til tre kvelder i uka+ en del selvstudium

Det finnes alltid noe å glede seg over!

Link to post
Share on other sites

POSEIDON?

Skal det gå kurs nå på vårpart, gjeldende fritidsbåtskipper i Lundsvågen??

Jeg startet Fritidsbåtskipperkurs i Lundsvågen i oktober, med navigasjonseksamen nå til helgen. Deretter fortsetter vi utover våren med regelverk, skipslære, sikkerhet og motor, med eksamen i april/mai.

 

Men med den store interessen som finnes, så regner jeg absolutt med at det blir nytt Fritidsbåtskipperkurs til høsten og vinteren igjen.

 

Du finner mer informasjon på hjemmesidene: Baatskolen POSEIDON. Følg gjerne med under NYHETER for å se hva jeg finner på :smiley:

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

For noen av oss ligger Lundsvågen litt usentralt (selv om jeg i dag tilbrakte arbeidstiden i Stavanger). Jeg ser at det åpnes for at en vesentlig del av opplæringen kan skje nettbasert. Er det noen som kjenner til noen som tilbyr det? Det ville være vesentlig bedre egnet for dem av oss som har vanskelig for å delta til fast tid på et fast sted, men som tilbringer mye tid fremfor maskinen på de underligste steder som etterhvert har internett-tilgang.

Laholm

Link to post
Share on other sites

med mindre jeg har med meg privatlærer da :lol: Men jeg ser for meg at det blir krevende for både lærer og elev

Når det gjelder privatlærere så skal det visstnok være en kar borte i Gøteborg som stiller opp billig. Ja nærmest av rent idealistiske årsaker blir det sagt. Tror også at han kan ordne med selve sertifkatutskrivingen. Ihvertfall kunne han det tidligere.

Link to post
Share on other sites

For noen av oss ligger Lundsvågen litt usentralt....

Jo, det kan nok så være, men siden han spurte om kurs i Lundsvågen svarte jeg på Lundsvågen . . .

 

For meg er Lysekloster en anelse usentralt sånn til vanlig, men hvis interessen er tilstede så er jeg stort sett både fleksibel og flyttbar :smiley:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Ja, NKS tilbyr dette i samarbeid med Redningsselskapet. Prisen er 12.000,- :cryin:

+ bøker, eksamensgebyr etc tror jeg også.

 

Intensivkurset jeg kikket på på Color Line kosta 35.000. Jeg har ikke sagt noe hjemme ennå jeg :rolleyes: Tror kanskje ikke jeg skal nevne prisen noen gang heller om jeg kommer så langt :blush: x

Link to post
Share on other sites

Det ligger en form for pensumliste på Sjøfartsdirektoratets sider. Jeg har skrevet til dem (nå) for å få en oversikt over godkjent litteratur (som antakelig ikke finnes).

 

Noen her på plassen som har en slik litteraturliste?

 

Jeg har også skrevet til NKS for å få vite mer detaljert hva som er dekket og hva som ikke er dekket i kursavgiften.

 

Noen som har erfaring med å prøve å ta denne prøven som privatist? Eventuelt, er det noen som driver delkurs i bare de tingene som man må ha dokumentert at man har gjennomgått (ser ut til å begrense seg til et 20 timers instrumentkurs)

 

Fortsatt god høsthelg (i januar)

Laholm

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...