Jump to content

Draco Malfang, en DC2000 fra 1986


subwoofer

Recommended Posts

Får vel nesten presentere prosjektet offentlig? Med tre Harry Potter blodfans til døtre ga navnet seg nesten selv. Båten ble kjøpt i fjor sommer etter en alt for lang periode uten egen båt. 
 

Tilstanden skrogmessig er ok, men noen hakk og sår kan med fordel utbedres etterhvert. Kalesjen er bare et par år gammel. 
 

IMG_3353.jpeg.cf29492e0291cea647e95e5e90a628e8.jpeg

IMG_3352.jpeg.aeac0df68ae5a08d447eb9e9c24875a4.jpeg

 

Drevet seg ned ganske fort, propellen hadde sett bedre dager. 
 

Knotten på sveiva på hengeren manglet også. Da var det bare å sette seg ned med Fusion360 et lite kvarter, så sette igang printeren. Første problem løst!

 

IMG_3356.jpeg.49e4edccf42d2f12db6dd69b19e6d02d.jpeg

IMG_3357.jpeg.f145d2e34cd154a12bb0d9ecf1964870.jpeg

Link to post
Share on other sites

Dagen fix: i det siste har det blitt kranglete å få starteren til å slå inn. Jeg trodde først det var tenningslåsen, så den ble skiftet - uten at det hjalp. Men den kom jo gjerne etter en ti-femten vridninger på nøkkelen og når den først hadde bestemt seg for å slå inn var det ikke noe problem resten av dagen.

 

Men i dag ville den ikke i det hele tatt. Så da må man debugge. Som sagt var tenningslås allerede eliminert. Da gjenstår to muligheter på en VP AQ151: releet på innslaget eller selve starteren. Test med mekanisk bryter avslørte at det ikke var noe galt med starteren, så da måtte det være releet. 
 

Røsket det ut og tok med hjem, konstaterte av styrespolen målte 87kohm. Javelnei, det var da slappe greier! 150 mikroampere er neppe nok til å slå et relé. Google litt for å finne riktig pinout, grave litt i hylla i garasjen. Der fant jeg et Biltemarele med riktig pinout, 42-303. Styrespolen på det målte 87 ohm, atskillig mer plausibelt. 
 

Loffet ned i havna, plugget i og voila! Sparket igang på første berøring av nøkkelen. Bør nok ha et relé i reserve, men til 54,90/stk lever jeg greit med det. Det virker så lenge det virker, så bytter jeg det ut. 

Link to post
Share on other sites

Fortsetter soga med fiksing av trimmen. Har den gamle typen trimpumpe og som de alle gjør før eller siden seg drevet ned av seg selv. Fra helt oppe til helt nede tok et par timer uten annen belastning enn tyngdekraft. 
IMG_3834.jpeg.8e98985fdc92986cc2394153d1ef345a.jpeg
 

Pumpa måtte ut og kløyves i garasjen. Som vanlig trangt å komme til, men mekkeyoga er jeg vant til. Bestilte repsett fra Drevdelar (https://drevdelar.se/aq-80-100-200-250-270-270t-275-280t-280dp-285-290-290a-290dp-sp-sp-e-sp-a-dp-dpe-dpx/powertrim-aq290-sp-dp-dpe/packningssats-svarta-avlanga-powertrimpumpen). Tok trimsylinderne også mens jeg var igang. Alt i alt tre-fire timers jobb, banning inkludert. 
 

Etter dette gjenstår bare to problemer med trimmen, indikatoren virker ikke og den blåser olje ut av opp-slangen når drevet går i endestopp. Ser ut til å være krympen på slangen som er i løseste laget, det kommer ut helt øverst oppunder skjoldet her:

IMG_3835.jpeg.5d63979c69bd5e5138b7174ab3ac0cba.jpeg

 

Ny slange bestilt på eBay og ligger i garasjen klar til neste gang drevet er av. Indikatoren trenger både nytt stjernehjul og ny giver, også en jobb for når drevet er av. 

Link to post
Share on other sites

Dette har du kontroll på ser jeg! Moro å følge med på oppgraderinger på en gammel Draco :thumbsup: Usikkerhetsmomentet med disse båtene kan være om akterspeilet og motorbeddingene har sugd vann. Kan være greit å sjekke. Ellers hadde jo denne båten fortjent å få seg en komplett ny motor med drev :cool:

Link to post
Share on other sites

Takk, takk! Kontroll er et relativt begrep, mye er heller Pippi-mottoet: Dette har jeg aldri gjort før, så det går helt sikkert fint!

 

Angående motor og drev er det kanskje ting på gang, følg med, følg med! Helt nytt blir det nok ikke, men tilstrekkelig antall timer gjenværende i komboen skal det være. Tung som den er er den fortsatt ikke en båt hvor en passelig dimensjonert motor må jobbe hardt på marsjfart på 22-23 knop. 
 

Akterspeilet er passe sveitserost etter tidligere eiere så det står på lista for høst og vinter. Trimflaps skal bort, pickup til pitot-hastighetsmåler skal bort, hull skal tettes.

Link to post
Share on other sites

Hvor mange gamp er det i den AQ151? Tenker en VP D3 hadde vært et friskt pust som også hadde fått drivstoffkostnadene kraftig ned.

 

subwoofer skrev 24 minutter siden:

Akterspeilet er passe sveitserost etter tidligere eiere så det står på lista for høst og vinter. Trimflaps skal bort, pickup til pitot-hastighetsmåler skal bort, hull skal tettes.

Akkurat det der er en grunn til at jeg er skeptisk til disse båtene når de får en del år på nakken. Det er kryssfiner i akterspeilet, og det ytterste laminatet er gjerne perforert av alskens utstyr om er montert. Alt fra fortøyningsringer til ekkoloddgivere og flaps. I min verden er det tabu å bore hull i ytterlaminatet. Det er bare et tidsspørsmål før man får vanninntrengning i kjernen, og treverket trekker vann som ei veke. 

Link to post
Share on other sites

Ifølge boka har AQ151 ca 145hk, min har rimelig sikkert lav kompresjon på 3 sylindere og et galopperende oljeforbruk, så jeg har pt. kanskje 120-125 levende hester. 
 

Det er vel bare finer i den midterste biten av akterspeilet, «utsparingen» til drevet? Resten et vel bare laminat? Det er en gjørbar oppgave å skifte ut den ene biten om den er våt. Men fingre og tær krysses for at det har gått bra. 

Link to post
Share on other sites

I går var eneste av betydning å melde at jeg klarte å gå på den j{}%a steinen i Ulesund. Vet jo godt at den er der, likevel klarte jeg det. Heldigvis bare i 3,5 knop og bare nedi med drevet, men like førrbainna…

 

Dagen gikk til å bygge om sveiseapparatet til slangepakke med eurokobling. Litt fikling og 3D-printing måtte til, men sluttresultatet ble greit. IMG_3967.jpeg.ebb2c8bb9442f65d3bafcfc2179a9d2f.jpeg

Link to post
Share on other sites

Tilbake til båten...

 

El-anlegg i gammel båt er akkurat like gøy som el-anlegg i gammel bil. Mekk&fix! Malfang har fått to batterier og adskilte kurser av en tidligere eier, men hovedbryterne var plassert kjempeteit. Nedi en hull under babord benk var det to Biltema-type nøkkelbrytere man måtte kjenne seg fram til. 1,5 meter ekstra kabel på startbatteriet var det også. For ikke å snakke om at rødt og svart ikke er så forbaska nøye, alt er svart... I brukervennlighetens navn byttet jeg ut bryterne med en to-polet BEP-bryter med nødsammenkobling og plasserte den i brønnen der batteriene står. Skulle sikkert hatt en kasse rundt hvert batteri også, men i det minste sitter de fast i plata de står på, og plata står faktisk fast i båten - det gjorde den ikke før.

 

IMG_3868.jpeg.2bcf218fed048826ef08fddabf02cc61.jpeg

 

Etterhvert må jeg gå oppdeling etter i sømmene også, for eksempel er knappene på drevtrimmen koblet på forbruk mens trimpumpa er på startkursen. Hvem vet hvor mange andre festligheter jeg kommer til å finne? 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 3.7.2024 at 10.45:

Hvor mange gamp er det i den AQ151? Tenker en VP D3 hadde vært et friskt pust som også hadde fått drivstoffkostnadene kraftig ned.

 

Du aner ikke hvor nære du var, se hva som fant veien til gards i dag:

IMG_3969.jpeg.c8f31a9ee09a81bf13d0e412efb3f453.jpeg

 

Blir ikke installasjon før på tidlighøsten, men tenkte det var greit å sikre seg en.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Bellil skrev 1 time siden:

@subwoofer Bruker du en proff 3D printer eller en enkel privat?

 

Den sveiva til hengeren ble jo super. Tegnet du den selv?

 

Skal bli gøy å følge prosjektet 👍

Bruker en Creality CR-10 Smart Pro som er modifisert med Klipper-programvare, det blir vel i den øvre enden av skalaen for hjemmeprintere. Tegner ting selv ved behov, begynner å ha laget såpass mange ting at det ikke trengs mer enn to forsøk før det passer. 
 

Akkurat nå er det fint vær, ypperlig for ettermiddagsturer. Er ferdig med ferien men det ramler stadig folk på besøk. Ut på holmer og løpe rundt barbeint på svaberg, det er ikke noe mer sommer enn det. Greit å ha liten båt så man kommer inn overalt. 
 

Det kommende motorbyttet ser jeg fram til. Passe nedgrodd med full tank og fem voksne var det bare å glemme konseptet «plan» med dagens slitne motor. Gikk nesten men ikke helt. Imponerende å lage så mye sjø med så liten båt!

Link to post
Share on other sites

Til alle iPhone-eiere der ute; nå fant jeg akkurat ut hvordan jeg får til å laste opp bilder rett fra telefonen. Når man velger bilder fra Bildebibliotek må du trykke på «valg» og velge «stor» istedenfor «full størrelse». Da funker det!

 

IMG_4036.jpeg.8c6d2f0de4e25cf53a4f1642ef1353c5.jpeg
Svaberg må klatres på!

 

IMG_4033.jpeg.8292bbbe799bb8428020d76f07edcd5a.jpeg

Et bilde sier vel mer enn tusen ord…

Link to post
Share on other sites

Tilbake til hva som er gjort og ikke gjort så langt. Forrige eier hadde satt inn en 123ignition-fordeler av den programmerbare typen, 123-Tune/BT+ (elns). App på telefonen for justering. Slik så tenningskurva ut da jeg leste ut innholdet i fordeleren:

 

IMG_4038.jpeg.cceee52eab2f075f67a23ef6ef3a31f7.jpeg

Javelnei, det var jo en smule originalt! AQ151 har ikke verdens tregeste kammere, men så raske er de ikke. 
 

Med utgangspunkt i det jeg har funnet av dok på AQ151 rekonstruerte jeg en mer konvensjonell tenningskurve:

IMG_4037.jpeg.d68e4c71240dfd729c60ac587703aaf5.jpeg

Jeg målte meg fram til at fordeleren var montert 2 grader senere enn perfekt øvre dødpunkt. Maks opptrekk er dermed 34 grader. Prøvde fra 32 til 37 grader for å være sikker på at jeg traff beste punkt. Siden justering bare er endring av tall tar det veldig kort tid å endre. Stopp motor, endre tall, start igjen og opp i plan. Høyeste hastighet vinner, enkelt og greit. 

Link to post
Share on other sites

Dette blir nok siste av de historiske oppsummeringene. Tok et raid med rubbing under fenderlista, resultatet ble ikke så hakkanes gale synes nå jeg. 
 

IMG_3829.jpeg.4b7806ba46a892dfb74a138911a7d6e0.jpeg

Første felt på SB tatt, merkbar forskjell fra resten. 
 

IMG_3832.jpeg.637eef1b5ae540c4c85efaf19522a1ab.jpeg

Akterspeilet ble ikke så ille heller. 
 

IMG_3833.jpeg.ddc977cc69f432196934abe31eb5e996.jpeg

Hele BB side tatt. 
 

Bjørvik var utsolgt for 3M heavy cut, så da ble det en kjapp tur til Garasjetid og en flaske Rupes Blå. Rupes blå ullpad og en billig maskin jeg kjøpte for noen år siden. Forseglet med noe fra 3M jeg ikke husker betegnelsen på i farta. 

Link to post
Share on other sites

subwoofer skrev On 5.7.2024 at 19.36:

Du aner ikke hvor nære du var, se hva som fant veien til gards i dag:

ikke så inne på grønt, hva var det som ble med hjem?  :smiley:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...