Jump to content

Draco Malfang, en DC2000 fra 1986

subwoofer

Recommended Posts

Og en liten: faen!

Var nede i båten en snartur for å sjekke om alt er tett - litt forsiktig siden jeg har herja med noe som betyr et hull på en kvart kvadratmeter under vannlinja. Og da kan jeg jo like greit sjekke at drivstoffsystemet er tett - hvilket det dessverre ikke er… Startet helt fint etter tre timer, men stoppet igjen etter 30 sek. Noen pump på håndpumpa og nytt startforsøk, null problem. Åpenbart kommer det luft i systemet, mistenker at det er på sugesiden.

Jeg får bare fortsette å etterstramme slangeklemmer og fittings, forhåpentligvis finner jeg synderen snart. 

Vi nærmer oss en årsak til problemene, men har ikke funnet noen rykende pistol. Foreløpig...

Siden jeg har glasskopp på vannutskilleren og grønn diesel kom jeg på at jeg skulle se om det skjedde noe så langt fram i kjeden ved start. Jeg hadde etterstrammet alle slangeklemmer jeg kan komme til uten å løfte av dørken over tanken tidligere i dag. Uten å pumpe noe mer på motoren starter jeg den, starter fint, så ser jeg plutselig et rush med bobler etter noen sekunder, enda noen sekunder senere dævver den. Etter noen pump på luftepumpa på finfilteret starter den helt fint igjen, og nå går den uten problemer. Det kommer noen små bobler hele tiden, det kan se ut som at de kommer fra bunnen av koppen men det er vanskelig å vite eksakt fra hvor siden de er i bevegelse. Tappepluggen i glasskoppen - som forøvrig er helt ny, kjøpt for to uker siden - er fuktig av diesel, får en dråpe på fingeren av å ta på den, ny dråpe kommer ganske fort men det er på ingen måte en store lekkasje.

Så nå har jeg to mulige syndere; enten er lekkasjen på tappepluggen stor nok til å lage problemet, eller så ligger problemet i selve tilkoblingen til tanken. Jeg klarer ikke å skru tappepluggen verken ene eller andre veien med fingrene, så neste skritt er vel å åpne filteret fra toppen og satse på at jeg klarer å samle opp det meste av diesel. Med alle delene fra hverandre bør jeg klare å finne ut hvorfor den pluggen er utett.

Hah! Fant to rykende pistoler da jeg tok fra hverandre vannavskilleren! Tappepluggen lakk fordi plastspon fra gjengene hadde dyttet o-ringen ut av form. 

Men den store stygge ulven var bolten som holder hele filteret sammen:

IMG_4676.jpeg.b5928d9c788dd3398154ce648f7a82bd.jpeg

Undres på hvorfor den lakk? Byttet ut med en ny (og tynnere), nå ser alt meget bedre ut. Sitter vakt i havna i kveld, så skal gjøre en test før jeg går hjem, men det var slutt på boblene mens motoren går. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...