subwoofer Svart Lørdag 20:39 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 20:39 Og en liten: faen! Var nede i båten en snartur for å sjekke om alt er tett - litt forsiktig siden jeg har herja med noe som betyr et hull på en kvart kvadratmeter under vannlinja. Og da kan jeg jo like greit sjekke at drivstoffsystemet er tett - hvilket det dessverre ikke er… Startet helt fint etter tre timer, men stoppet igjen etter 30 sek. Noen pump på håndpumpa og nytt startforsøk, null problem. Åpenbart kommer det luft i systemet, mistenker at det er på sugesiden. Jeg får bare fortsette å etterstramme slangeklemmer og fittings, forhåpentligvis finner jeg synderen snart. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Søndag 10:26 Link til dette innlegget Svart Søndag 10:26 Jeg måtte bytte stengekranene som sitter etter stigerørene på toppen av tankene. De lakk luft inn langs akslingen fra kulen til håndtaket. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart Søndag 10:32 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 10:32 Har ikke stengekran på tanken per nå, så det kan ikke være synderen. Men kan det være at pakningen på finfilteret er utett, skal prøve å dra det til. Det er ikke store mengder som skal pumpes fram før den kan startes igjen, 3-5 pump er den hard og fin. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart Søndag 20:36 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 20:36 Vi nærmer oss en årsak til problemene, men har ikke funnet noen rykende pistol. Foreløpig... Siden jeg har glasskopp på vannutskilleren og grønn diesel kom jeg på at jeg skulle se om det skjedde noe så langt fram i kjeden ved start. Jeg hadde etterstrammet alle slangeklemmer jeg kan komme til uten å løfte av dørken over tanken tidligere i dag. Uten å pumpe noe mer på motoren starter jeg den, starter fint, så ser jeg plutselig et rush med bobler etter noen sekunder, enda noen sekunder senere dævver den. Etter noen pump på luftepumpa på finfilteret starter den helt fint igjen, og nå går den uten problemer. Det kommer noen små bobler hele tiden, det kan se ut som at de kommer fra bunnen av koppen men det er vanskelig å vite eksakt fra hvor siden de er i bevegelse. Tappepluggen i glasskoppen - som forøvrig er helt ny, kjøpt for to uker siden - er fuktig av diesel, får en dråpe på fingeren av å ta på den, ny dråpe kommer ganske fort men det er på ingen måte en store lekkasje. Så nå har jeg to mulige syndere; enten er lekkasjen på tappepluggen stor nok til å lage problemet, eller så ligger problemet i selve tilkoblingen til tanken. Jeg klarer ikke å skru tappepluggen verken ene eller andre veien med fingrene, så neste skritt er vel å åpne filteret fra toppen og satse på at jeg klarer å samle opp det meste av diesel. Med alle delene fra hverandre bør jeg klare å finne ut hvorfor den pluggen er utett. Sitér dette innlegget Link to post
Selco Racing Svart Mandag 05:50 Link til dette innlegget Svart Mandag 05:50 Jeg klarer ikke å skru tappepluggen verken ene eller andre veien med fingrene. Ofte laget for å åpnes/ stenges med lett håndmakt. Pakning blir skviset og lekker ved for hard stramming. Skal ikke lekke en dråpe her. Rengjøring, inspeksjon og lett stramming. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart Mandag 20:38 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 20:38 Hah! Fant to rykende pistoler da jeg tok fra hverandre vannavskilleren! Tappepluggen lakk fordi plastspon fra gjengene hadde dyttet o-ringen ut av form. Men den store stygge ulven var bolten som holder hele filteret sammen: Undres på hvorfor den lakk? Byttet ut med en ny (og tynnere), nå ser alt meget bedre ut. Sitter vakt i havna i kveld, så skal gjøre en test før jeg går hjem, men det var slutt på boblene mens motoren går. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart Tirsdag 00:14 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 00:14 Da tror jeg at jeg kan erklære problemet løst. Stått i fire timer, mer enn nok til å vise problemet, starta og gikk uten et host, ingen synlige bobler i glasskoppen. Da begynner det å ligne på noe! Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart igår klokken 09:57 Link til dette innlegget Svart igår klokken 09:57 Godt jobba. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.