subwoofer Svart 31.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai Og en liten: faen! Var nede i båten en snartur for å sjekke om alt er tett - litt forsiktig siden jeg har herja med noe som betyr et hull på en kvart kvadratmeter under vannlinja. Og da kan jeg jo like greit sjekke at drivstoffsystemet er tett - hvilket det dessverre ikke er… Startet helt fint etter tre timer, men stoppet igjen etter 30 sek. Noen pump på håndpumpa og nytt startforsøk, null problem. Åpenbart kommer det luft i systemet, mistenker at det er på sugesiden. Jeg får bare fortsette å etterstramme slangeklemmer og fittings, forhåpentligvis finner jeg synderen snart. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 1.Juni Link til dette innlegget Svart 1.Juni Jeg måtte bytte stengekranene som sitter etter stigerørene på toppen av tankene. De lakk luft inn langs akslingen fra kulen til håndtaket. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 1.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni Har ikke stengekran på tanken per nå, så det kan ikke være synderen. Men kan det være at pakningen på finfilteret er utett, skal prøve å dra det til. Det er ikke store mengder som skal pumpes fram før den kan startes igjen, 3-5 pump er den hard og fin. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 1.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni Vi nærmer oss en årsak til problemene, men har ikke funnet noen rykende pistol. Foreløpig... Siden jeg har glasskopp på vannutskilleren og grønn diesel kom jeg på at jeg skulle se om det skjedde noe så langt fram i kjeden ved start. Jeg hadde etterstrammet alle slangeklemmer jeg kan komme til uten å løfte av dørken over tanken tidligere i dag. Uten å pumpe noe mer på motoren starter jeg den, starter fint, så ser jeg plutselig et rush med bobler etter noen sekunder, enda noen sekunder senere dævver den. Etter noen pump på luftepumpa på finfilteret starter den helt fint igjen, og nå går den uten problemer. Det kommer noen små bobler hele tiden, det kan se ut som at de kommer fra bunnen av koppen men det er vanskelig å vite eksakt fra hvor siden de er i bevegelse. Tappepluggen i glasskoppen - som forøvrig er helt ny, kjøpt for to uker siden - er fuktig av diesel, får en dråpe på fingeren av å ta på den, ny dråpe kommer ganske fort men det er på ingen måte en store lekkasje. Så nå har jeg to mulige syndere; enten er lekkasjen på tappepluggen stor nok til å lage problemet, eller så ligger problemet i selve tilkoblingen til tanken. Jeg klarer ikke å skru tappepluggen verken ene eller andre veien med fingrene, så neste skritt er vel å åpne filteret fra toppen og satse på at jeg klarer å samle opp det meste av diesel. Med alle delene fra hverandre bør jeg klare å finne ut hvorfor den pluggen er utett. Sitér dette innlegget Link to post
Selco Racing Svart 2.Juni Link til dette innlegget Svart 2.Juni Jeg klarer ikke å skru tappepluggen verken ene eller andre veien med fingrene. Ofte laget for å åpnes/ stenges med lett håndmakt. Pakning blir skviset og lekker ved for hard stramming. Skal ikke lekke en dråpe her. Rengjøring, inspeksjon og lett stramming. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 2.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni Hah! Fant to rykende pistoler da jeg tok fra hverandre vannavskilleren! Tappepluggen lakk fordi plastspon fra gjengene hadde dyttet o-ringen ut av form. Men den store stygge ulven var bolten som holder hele filteret sammen: Undres på hvorfor den lakk? Byttet ut med en ny (og tynnere), nå ser alt meget bedre ut. Sitter vakt i havna i kveld, så skal gjøre en test før jeg går hjem, men det var slutt på boblene mens motoren går. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 3.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni Da tror jeg at jeg kan erklære problemet løst. Stått i fire timer, mer enn nok til å vise problemet, starta og gikk uten et host, ingen synlige bobler i glasskoppen. Da begynner det å ligne på noe! Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 4.Juni Link til dette innlegget Svart 4.Juni Godt jobba. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
subwoofer Svart 9.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni Båten er i bruk! Fram til nå har det vært testing, i dag var det bruk. Og et spøkelse fra forrige uke viste seg igjen, denne gangen visste jeg hva jeg skulle prøve. Det blir godt og varmt i motorrommet, og da jeg ga på etter en drøy halvtime i 6 knop kastet den feilkode på turbotrykk igjen. Forrige gang den gjorde det fortsatte den å gjøre det hver gang jeg ga på. Men etter denne makefixen kom den ikke tilbake: Jeg trenger mer luft inn i motorrommet! Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 9.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni Noen som har vettuge forslag til ventiler og plassering av disse som ikke blir seende helt jalla ut? Mon tro om ikke utskifting av de som er på akterspeilet er en mulighet? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.