Jump to content

Telemarkskanalen 2024 - vår opplevelse


Hekri

Recommended Posts

Dette har vi tenkt på i noen år. Kanalferie - det kan bli gøy, en opplevelse, en erfaring, eller et rent h.....

 

Både styrmann og admiral var innstilt på at dette blir en fantastisk tur. 

Og vi fyrte opp 2x430 hester, og satt avgårde fra Tønsberg. 

20240702_155203.jpg.be223959da95f2f161219fe9e2974756.jpg

 

Gjennom Vrengensundet...

20240702_164748.jpg.ce3faac21debaa5f6ff551b49df364f9.jpg

 

..og vi passerte noen som hadde gått lekk i Vestfjorden...

20240702_171333.jpg.39e1327565397b479bf9a9c88924cff3.jpg

 

Ingen pensjonister har dårlig tid, så vi valgte å legge til ved gjestehavna I Ula utafor Sandefjord.

Dessuten hadde det vært vind og sjø og litt utrivelig i Vestfjorden/Sandefjordsfjorden. 

 

Ula er et flott sted!

20240702_202913.jpg.a873e9441df36074673c63ce31c66d6c.jpg

 

20240702_202856.jpg.5bce828deeb6c6a1e39ebc34588b876b.jpg

 

Neste morgen måtte vi videre på vår ferd mot en uforglemmelig kanalferie. 

 

Nå var været litt bedre enn dagen før, men vi valgte å gå langt utafor Rakke. Admiral var veldig skeptisk, og skuta ble sogar ført på sør-sida av østmerket sørøst for Rakkebåene. 

 

Deretter sør om Tvistein-fyret, før kursen ble satt inn Langesund-fjorden.

20240703_125649.jpg.c74ba6042746e5d06eb9385d7d4c6d0c.jpg

 

Og da er det bare å tøffe oppover mot Skien, og den første slusa......

 

Og da må et par tips nevnes. 

Tips nr.1: Ta med en rikelig mengde fendere!

Farkosten vår er 15 meter lang.

De særdeles hyggelige slusebetjentene rådet oss til å henge 4 store kulefendere rett over vannlinja, og minst 4 vanlige store fendere midt på fenderlista. 

Vi la ut 5+5, og angrer ikke på det. 

 

Tips nr 2: På vei opp, altså den veien vi gikk nå, skal det fendres på styrbord side KUN i Skien sluse.

I alle etterfølgende sluser skal det fendres tilsvarende på BABORD side.   

Litt avhengig av båtstørrelsen, kan det være like smart å fendre godt på begge sider. 

 

Grunnen til behovet for god fendring er at sluse-personalet kaster ned tau til deg, som du må feste i kryssholtet på skuta, på MOTSATT side av den sida du har fendret. 

Bortsett fra Skien sluse, blir det altså å feste tauet på båtens styrbord side. 

 

Du vil på den måten trekke båten inn mot sluseveggen på den siden du har fendret.

Du må trekke inn slakken på tauet etterhvert som skuta løftes oppover I slusekammeret. 

Vår erfaring ble etterhvert at det beste var å ikke dra skutesida så hardt inn mot sluseveggen at fendrene ble klemt. 

20240703_152050.jpg.acae9bebe2a629b8c6804b9a2317e1b1.jpg

 

Egentlig ikke veldig tungt eller vanskelig, men det må nevnes at vi var alene i slusa, ingen andre båter. 

Kanskje litt mer utfordrende med 2 eller kanskje flere båter samtidig. 

 

Men vi kom oss greit gjennom Skien sluse, og takket sluse-folka for nydelig bistand. 

20240703_153512.jpg.2d0d89ffeac3c438a7119de8285f7af4.jpg

 

Tips 3: Høyde. Uten å åpne broer, mener jeg at fri høyde er 4,80. 

Høyde over anker-lanterna vår er målt til 4,60 med halve tanker. Nå var de nær fulle, og det var klaring ca 20-30 cm. Jeg stussa litt på det...

 

Og vi gled videre på kanalens fersvann, oppover mot Løveid sluser ved Skotfoss. 

20240703_160215.jpg.ff5ef70876fc05751a5b02ffee65faab.jpg

 

Og der hadde vi litt flaks. Det skulle være samme høyde her, som i Skien.

Men, i det vi var i siget inn i nederste kammeret, nevnte en på land at det nå var 15 cm høyere vannstand i elva her, enn nederst.

Ankerlanterna strøk såvidt under. Rakk ikke å ta bilde, men jeg ville ikke ha lagt hånda oppå lanterna.... 

 

Tips 4: Det er mye gras og rusk og rask i vannet i slusene. 

Må nok rense "lofilteret" på maskinen om litt. Ikke noe gunstig det.......

20240703_162116.jpg.7f6672d1170a8796e346a56b1978c288.jpg

 

20240703_162019.jpg.db5b7344474ed661b4252daa6a9899a4.jpg

 

Ut fra Løveid....

20240703_162141.jpg.0038a5a01493223072a670710fba6e0a.jpg

 

...og videre mot Ulefoss gjestehavn hvor vi fortøyde og unnet oss en bedre middag på Øvre Verket restaurant. 

 

Vi hadde tross alt seilt 10 timer helt  fra Ula og til Ulefoss I ca 8-9 knop. 

Og vi var jo nesten som @Kanalkapteinen nevnte, nesten på høyfjellet, hele 15 meter over det salte havet. 

20240703_212623.jpg.45e8873bed47dbfff9cbf8cfc60d1c8e.jpg

 

Det er overraskende sterk strøm i elva. Vi fortøyde med doble tau og spring og brest og baygtrosse og alt vi har lært. 

Håper å våkne på samme sted i morra. 

Blandt noen "krokodiller "!

20240703_212639.jpg.47253fd391a8628ef4b8f80f5a13c5ca.jpg

 

 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post

Da er dere godt i gang!👍 

Og som jeg sa, store kulefendere er ikke dumt!

Vannstanden er helt avhengig av hvor mye vann som slippes ned i elva. Regner det jevnt og trutt er det høyere vann. 
Men så vidt jeg husker er det vel ikke flere bruer nå…..🤔🤔🤔

Bare å nyte turen!😊😊😊

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

Velkommen oppover! :thumbsup:
Store kulefendere er godt å ha (og det er lov å ha de hengende ute hele veien fra Skien til Hogga :wink:), og faktisk noen arbeidshansker. De har ofte slitte nylontrosser i slusene lenger opp, og en kan sitte igjen med grønne plastfibre i fingrene hvis en har litt uflaks. Nå har det jo vært en begredelig sesong så langt her oppe, enorme nedbørsmengder i fjellet i juni har gitt rekordhøy vannstand, og slusene måtte holde stengt første uka på grunn av for sterk strøm. Så se opp for rusk og rask og drivtømmer! 
Håper dere likevel får noen gode opplevelser underveis. Skulle ønske det slo til med 25 grader både i luft vann, men vi får se hva vi får til :giggle:

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post

Kvelden i Ulefoss ble etterhvert regnfri og vindstille. 

Fordi dette er et båtforum, skal jeg prøve å ha fokus på båt. 

 

Og se hva som kom glidende majestetisk inn til Ulefoss på kvelden:

20240705_081310.jpg.024fce820b52963f9c0d2887cb5580d8.jpg

Furuholmen. Bygget på 30-tallet, restaurert til minste detalj, fantastisk flott båt. Var på vei til Dalen, med en hyggelig gjeng.

20240704_205819.jpg.15fd5d6f2bfba52d0c5524e9fbae5407.jpg

 

Vi måtte også videre. Vi kalte opp Ulefoss sluse på VHF kanal 9, og fulgte oppfordringen vi fikk, og kastet loss, og var i slusa 10 minutter seinere, kl 9. 

Da ville vi rekke opp til Vrangfoss før rutebåtene. 

 

20240705_093730.jpg.cc74a825753f797604d32ec940f7dbed.jpg

Og vi fikk låne store kulefendere. 

Her på Ulefoss er de svarte gummifendere. Helt supre til sitt bruk.

20240705_094302.jpg.21f3ad52a62efcd803b8bc1fa585835a.jpg

 

 Og vi strammet tau. Rådet til @Kanalkapteinen om å bruke hansker, er bra! Ihvertfall for de med kontorfingre. 

 

Tips 5: Hver sluse låner ut kulefendere type store, ca 80-100 cm i diameter. 

20240705_110053.jpg.5d737d314f76900fc68c878030fc1e4f.jpg

 

Disse leverer du tilbake på toppen av slusa. Nye kulefendere ved neste sluse. 

 

Det brukes ikke fenderplanker, selv om det hadde funka godt. 

Enkelte steder er sluseveggene omtrent som en fjellside. Og det er nettopp det det er. 

 

Vi tøffet videre mot Vrangfoss, der vi ble bedt om å vente en time, slik at rutebåtene kunne gå forbi oss, og sluse før oss. 

20240705_111243.jpg.c134792f7a140bcf0ab3864ba739e4c2.jpg

Det var Henrik Ibsen.

Og deretter kom Telemarken.

20240705_115115.jpg.b05b49e68bb851a50c5b2c7cd0481898.jpg

 

Og så var det oss.... portene lukkes. Skummelt. Vil vi overleve? 

20240705_130002.jpg.3f7edd850dc56a384e2faf3f86a43dc8.jpg

 

Svaret er ja. Dette er faktisk helt trygt og gøy men mye jobb med fendere og tau og haling og draing... 

20240705_130018.jpg.d5f45b2ed5924059b3507b27cf1f47c7.jpg

 

20240705_130458.jpg.d6b51d750d09d1f4cb1f19f93818ba5f.jpg

 

20240705_130506.jpg.d15e450bf733bfcbd0adbf1ca0fe8f67.jpg

 

På vei videre oppover mot Lunde møtte vi både Victoria, og Telemarken på vei nedover igjen. 

20240705_134753.jpg.a1032344b0b9ef7a9df24f6dddc38a45.jpg

 

20240705_134813.jpg.c6f9da68ba43c11320332f5dc83a20b0.jpg

 

20240705_135422.jpg.4259adf3a98ece0fb578054b1f273c92.jpg

 

Tips 6: Bruk kanal 9.

Vi kalte opp, og passerte på egnet sted, uten problemer. 

 

For det finnes litt trange sund... der det er lite smart å møte rutebåtene med rutetabeller og dårlig tid...

20240705_104304.jpg.f9e110cc384403f33ab9f2de35bc7aeb.jpg

 

Vi ankom Lunde sluse, og da røyk baugtrusteren. 

Men vi la oss til, ved en fantastisk flott gjestehavn.

Ingen krokodiller i sikte, bare 3-4 hyggelige kanal-farende fanter. 

20240705_161628.jpg.3749d16a278a0e6816a0271c6dcdac33.jpg

 

20240705_161816.jpg.ec505bbf090f5c93e3a88c3c40da7ffb.jpg

 

....og her blir vi til det begynner å regne. Da reparerer vi truster.

Og ved neste solskinn skal vi vurdere å reise videre til Dalen hotell.......

 

...men først må det finnes frem verktøy. Og dykke. Det er nok noe som har lurt seg inn i tunnelen og sperrer - eller har sperret......

 

Men først skal det spises på Lunde slusekro..... 

 

20240705_155639.jpg

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Hekri skrev 30 minutter siden:

 

 

20240705_111243.jpg.c134792f7a140bcf0ab3864ba739e4c2.jpg

Det var Henrik Ibsen.

 

 

 


fine bilder fra kanalen……..

 

blir litt glad da jeg ser Henrik Ibsen, da jeg har vart ombord flere ganger på 60 og 70 tallet,

Da gikk hun i Göteborgs södra skärgård………😀😀.    (Hun såg litt annorlunda ut på den tiden, men skroget er detsamme !)

da hette hun Styrsö 

 

https://skargardsbatar.se/styrso_1907/

S/Y Gunga Din

Link to post
Blouberg skrev 47 minutter siden:

Er det brytepinnen i thrusteren som har knekt så slipper du vel å bade?

Motoren går lett og uanstrengt begge veier, så jeg håper det er brytepinnen. Mulig det finnes en reserve et eller annet sted i området rundt thrusteren. Har aldri bytta den, men finner vel ut av det... 

 

@Chilli Solbris, har du noe inside info om how-to bytte...? Spesielt hvis jeg ikke finner reserve-splint....

 

Gunga Din skrev 50 minutter siden:

blir litt glad da jeg ser Henrik Ibsen,

...da bare må du ta denne turen Gunga, da blir du glad mange ganger!

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Hekri skrev 21 minutter siden:

Motoren går lett og uanstrengt begge veier, så jeg håper det er brytepinnen. Mulig det finnes en reserve et eller annet sted i området rundt thrusteren. Har aldri bytta den, men finner vel ut av det..

Var ute for dette i fjor. Det var reserve brytepinne i en liten holder på motor. Ganske enkel jobb å bytte, men kan jo sitte litt knotet til.

Er det en Sleipner så ligger det en grei "How to" bytte pinne på hjemmesiden

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Scand 360 dc skrev for 4 timer siden:

fra 22/06,

....og tida flyr @Scand 360 dc. Det er faktisk juli allerede :smiley:

Været er av og på her som resten av sør, men det må vel snart lande et digert høytrykk.......!!?? 

Litt kaldt i vannet for å sjekke baugtruster selv med våtdrakt. 

20240706_151929.jpg.681a82562d304989edad0b2ffbf4667b.jpg

 

Men flott sted...

20240706_100305.jpg.aa968d124927a742ec9d075c408764e9.jpg

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Blouberg skrev On 5.7.2024 at 22.48:

da kommer du lett til aksling og brytepinne, fant du noe reserve?

Her er det fleksibel kobling. Sleipner delenr 71462 aksel-diameter 16 mm. Men det er faktisk 2 reserve brytepinner på dekselet. Ikke mulig å se at de har noe her å gjøre.....?

20240706_181630.jpg.4f9afd758074e9a8277298d07e931b0f.jpg

 

Dette har vært en kompakt enhet. Delt i to, pluss at jeg plukket av en løs del. Ser på Sleipner-siden at dette er en enhet som koster 6-700,-. 

Noen som har byttet denne? 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Chilli Solbris skrev 9 minutter siden:

Hvordan var dykket? Fant du ut noe?

Kaldt. Deretter gradvis varmere. Til slutt ok. Se forøvrig mitt svar til Blouberg. 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post

Kort oppdatering.

Truster-del ble bestilt mandag og levert tirsdag av en særdeles hyggelig og dyktig lokal båtreparatør. 

Fantastisk service! 

 

Da var vi klare for å fortsette turen, men vi synes gjestehavna I Lunde er så fantastisk fin at vi fortsatt ligger her og følger med på båter som kommer og båter som går.....

20240711_093620.jpg.c0e51f9f97a0b71fea6870aeb4b4ec71.jpg

 

20240708_201041.jpg.3cbf7b91d006d9c2f617d0856a9ba65a.jpg

 

20240708_130022.jpg.90f05d410b67b0de142cd821747c69c5.jpg

 

20240707_131121.jpg.c2daf35bbd33f6534ba5e1b1d46b0cc9.jpg

 

....null stress. Flott havn. Rene og nye service-fasiliteter på campingen 100 meter unna. Lekeplass for barn. Restaurant med nydelig mat.......

 

Vi blir her noen dager til....

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Hekri skrev 34 minutter siden:

……..vi fortsatt ligger her og følger med på båter som kommer og båter som går.....

20240711_093620.jpg.c0e51f9f97a0b71fea6870aeb4b4ec71.jpg

 

 


den båten har jeg vart ombord i, på Nordisk Skutetreff, Isegran 2022

 

det er en kopi av Joshua Slocum’s. Spray

den første Jorden rundt seileren

 

husker jeg rett så har de Aarhus som hjemmehavn……

S/Y Gunga Din

Link to post

Etter en uke i den nydelige Lunde gjestehavn, der vi har truffet mange hyggelige folk og båtfolk, har sett på den gamle Troll bilen som ble produsert i Lunde (litt off-topic, men motor-relatert)....

20240711_121758.jpg.e113d47cd00ba17cb459943be10c23be.jpg

20240711_121816.jpg.306093755b21822d8e83d90220d7663d.jpg

 

..tok vi den tunge beslutningen og sa farvel til våre venner gakk-gakkene...

20240712_103203.jpg.836ce3e2d7f45b87b16bf26edf90e60a.jpg

..og kastet loss. 

20240712_144436.jpg.bf4aaa2974f01175e726d13a441927da.jpg

På vei til Kjeldal sluse. Stedvis sterk strøm! 

 

20240712_153349.jpg.13e569f4b6b239123ca1d1433340bedb.jpg

Trangt på babord, men godt fendra..

..men veldig romslig på styrbord.

20240712_153357.jpg.60073998cc9843168f18d7c1837aaadc.jpg

 

Tips 7: 

Tauet som sluse-jentene og gutta, kaster ned til deg som skal festes på styrbord side for- og akter; 

Fest tauet på et kryssholt eller et feste slik at det ikke klemmer på rekke eller kalesje hvis skuta siger litt forover eller akterover. 

 

Det kan bli stor belastning på tauet i visse vinkler. 

Du må samtidig kunne stramme inn evt slakk. 

Som nevnt, ikke veldig vanskelig men kan være litt tungt enkelte ganger. Det er ganske sterk vannstrøm i ei sluse når det åpnes for fylling, men vanligvis ikke noe problem. 

 

20240712_171722.jpg.4647860586b3e24f8bec10eabff1224d.jpg

Vi fortsatte oppover kanalen, og så bånn ofte. Mange har gått på grunn, men bare følg merking, så går det bra.

 

Og jeg lurte på hvorfor det er hvite staker på stb oppstrøms, mens de røde på bb er røde. 

Svar: Dette er ferskvann. Da er grønne bytta ut med hvite. Noen av dere som vet hvorfor? 

 

20240712_180450.jpg.b14e36e61ec656c955a5ac6ea3a6b78d.jpg

Vi tøffa videre oppover med ganske flott natur på alle kanter. 

 

20240712_191337.jpg.d7360e98d6ce85882d32c1b85be4773d.jpg

Og der møtte vi "Spray" på retur. De må nok legge til ved ventebrygge før Hogga sluse og vente til slusa åpner kl 9 i morgen. 

 

Ca 5 timer etter at vi kasta loss i Lunde, landa vi mykt i Dalen gjestehavn med gamle Dalen hotell, restaurant rett ved brygga, og fortsatt en ganske flott utsikt og natur.

20240712_210945.jpg.d35e72dd2503f7b1e5dcbf2697137e9e.jpg

I morgen skal vi utforske Dalen City, og se hva som finnes der....

20240712_212203.jpg.bbcfb56b3fb8b53e606d11178edd9f78.jpg

Tips nr 8:

Hvis du reiser opp hit, er det absolutt ingen grunn til å klage på bryggeleie!!

 

Underlig at det ikke er fler som tar turen i kanalen. Joda, svenskekysten og Sørlandet er flott, men..........

 Nå er det meldt regn noen dager, så vi blir nok noen dager her. 

Å sluse i regnvær er ikke noe vi lengter etter, selv om det er mye lettere å sluse ned. 

Men det skal vi ta når sola skinner!

20240712_180253.jpg

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post

Vi har prøvd å gå med ca 8-9 mil i snitt. Slusing og venting tar tid, og er inkludert i tidsforbruk.

Tidsforbruk på slusestrekningene kan variere ut fra flaks i forhold til venting på rutebåter og kø i slusene. 

Strekningene nm er tatt fra turloggen til SmartBoat One. Skal være riktige. 

 

Turlogg:

Tønsberg- Ula: 23,4 nm 3 timer 

Ula - Ulefoss: 44,7 nm 6 t 13 min

Ulefoss - Lunde: 6,7 nm 2 timer

Lunde - Dalen: 36,7 nm 5 timer. 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...