Jump to content

Telemarkskanalen 2024 - vår opplevelse


Hekri

Recommended Posts

Dette er helt "innafor" @Chilli Solbris, og vi koser oss, ja.

Vanskelig å ikke reklamere litt for turen og naturen. 

Litt motorrrlatert "off-topic" igjen:

20240713_121838.jpg.78f881b132c58a69baf5ca0d5d62c16f.jpg

På felgen i Dalen.

Men disse var absolutt kjørbare.

20240713_121617.jpg.cfa1eea45042be82eca1c842234f42bc.jpg

 

20240713_121538.jpg.4d2c79674253dd8c85a1791d8f002aea.jpg

 

Tips nr. 9:

Dybde i Dalen gjestehavn er 1,70 på det grunneste. 

Vær oppmerksom på dette, både her og andre gjestehavner. 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Har dere tenkt dere innom Kviteseid på tur ned igjen? Det kan anbefales. Pleier å ha kanalens høyeste badetemperatur. 

Vi startet ferietur i går. Kjørte fra Råde til Paradisbukta i går (fredag). 

Det gikk rimelig trått pga. myyye ruskjell på skrog og propell. 

En snau time i vannet i dag for skraping. Håper inderlig  at det har hjulpet. 

Kjører videre opp mot Porsgrunn mandag, på vei mot ferie i Telemarkskanalen.  

Link to post
Share on other sites

SUN960 skrev for 15 timer siden:

Kjører videre opp mot Porsgrunn mandag, på vei mot ferie i Telemarkskanalen.  

Håper dere får en flott tur @SUN960, selv om det kom ei skikkelig skur i går kveld, og litt duskregn i dag.

20240713_220016.jpg.71479eddae097441f8d7bd0c1f3a308e.jpg

Vi kommer til å ligge "værfast" i Dalen til sola blir langvarig synlig ut i uka. Kan hende vi sees! Send gjerne im hvis det skulle passe. 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Blouberg skrev for 3 timer siden:

Er det greit med landstrøm oppover kanalen,

Ulefoss 200 kr med strøm, dusj, septiksug, og kiosk rett ved brygga. Best å ligge på innsida.

 

Lunde 200 kr med strøm, flotte fasiliteter på camping 50-100 meter fra brygga.

 

Dalen 100 kr.!!! (GoMarina) med strøm og i forhold til Lunde, litt slitne fasiliteter, men helt ok, dusj, vaskemaskin, tørketrommel, septiksug som blir reparert til uka, og litt i overkant dyr restaurant på brygga. 

 

Hvis du er kresen og vil ha upper class, er Dalen Hotell 5 min spasertur unna brygga. Men der tror jeg du må bestille bord. 

Vrådal og Kviteseid var vi ikke innom.

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Gøy å følge dere på turen. 🚤😊 Skal selv på Dalslandskanal nå, starter turen fra hytta i Stora Le. Vi er 2 båter som reiser i følge. Sluser oss ned til Vänern og skal til Sunnanå. Deretter opp i kanalen igjen og inn i en side kanal som hete Snäcke kanal.  Der skal vi titte litt om kring isjøene Ärr og Ännimen. Så får været avgjøre om det blir noe mere etter det. Fortsatt god sommer. 

Link to post
Share on other sites

Hekri skrev for 11 timer siden:

Vi kommer til å ligge "værfast" i Dalen til sola blir langvarig synlig ut i uka.

Husker når vi var der for 3-4 år siden. Kom til Dalen i skikkelig vind. Slet med å legge til. Da løp to hjelpsomme personer fra en annen båt tvers over oss og hjaøp oss, de var midt i middagen og greier. Skikkelig hyggelig av de!

 

Dalen er fint og mye å se på. Bla stien opp til de norgeskjente gamle gamlingene oppe i lia og setra de holdt til på og rundtur i området. Og badstue man kan bestille og masse annet gøy!

 

På selve Dalen hotel tror jeg ikke man får kjøpt middag uten å ha bestilt rom. Iallefall var det slik da vi var der.

Link to post
Share on other sites

Hekri skrev On 3.7.2024 at 23.53:

...

Ula er et flott sted!

...

Nettopp! 👍

Og kanskje enda mer kjent som hjemmehavna til den legendariske losen Ulabrand. (Hvor han også har fått en statue i stein plassert på sitt faste utsiktsted, den gang måtte man speide etter båter fot å få oppdrag.)

Link to post
Share on other sites

Vi har tatt også turen oppover Telemarkskanalen i år. Vi ligger nå i Ulefoss igjen etter å ha vært hele veien til Dalen.

Dette er våre erfaringer så langt på turen.

 

Gjennomgående har det vært imøtekommende slusevakter som gir tips og råd om når man bør reise i forhold til rutebåtene for å slippe mest mulig venting på slusing. Vi har ringt opp de relevante slusene når vi nærmet oss for å få status på slusingen. Slik kunne vi planlegge om vi skulle legge oss på vent, eller kunne kjøre rett inn i slusekammeret. Man kan også benytte kanal 9 og kalle opp slusa på VHF. Noen ganger tar det litt tid å få svar siden de kan være opptatt med slusing, men da ringte de alltid tilbake. 

Slusevaktene sier også fra til neste sluse slik at de ofte stod klare til å ta oss i mot når vi kom frem til den.

 

Ved de slusene som har størst utstikk av hindringer på siden kan man få utlevert store fendere som man leverer tilbake på toppen av slusa. Dette fungerer utmerket!

 

Lunde sluse har nok den beste gjestehavna med en slusekafe som har fantasisk mat. Her traff vi også Hekri og fikk slått av en hyggelig prat! Alltid fint å treffe båtplassen folk på tur, selv om han kanskje lurte litt da jeg startet samtalen med å spørre hvordan det gikk med baugthrusteren.. :-)

Ulefoss slusekafe har også god mat, men denne ligger lenger unna gjestehavnen.

 

Det å sluse nedover er mye mindre jobb enn oppover. I følge slusevaktene kunne man velge bort tau og selv holde posisjon i slusa hvis man er alene i kammeret. Vi sluste sammen med en annen båt så vi brukte tamper, men båten lå stort sett stille.

 

Oppsummert er Telemarkskanalen en avslappende tur hvor man ikke trenger å sjekke bølgevarsel og gjestehavnene er billige å ligge i.

 

Legger ved et bilde av det vi mener er den beste gjestehavnen i kanalen, nemlig Lunde gjestehavn.

 

dji_fly_20240708_161552_0010_1720449485795_photo.jpeg

Link to post
Share on other sites

Sidestick skrev for 2 timer siden:

Alltid fint å treffe båtplassen folk på tur, selv om han kanskje lurte litt

Absolutt enig @Sidestick, veldig hyggelig! Jeg hadde snakket med flere om thrusteren, men skjønte jo at du hadde lest her.

 

Vi var spreke i dag og så gjestehavna i Dalen fra 810 steintrappetrinn opp! 

20240715_124922.jpg.11a279c386066e7866cc27265309b70e.jpg

Utsikten fra Rui er fantastisk og stedet har en like fantastisk historie. 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Hekri skrev On 14.7.2024 at 20.38:

Det må @Kanalkapteinen svare på.

Jepp!

Ovenfor Hogga er det slutt på gjedda, og ørreten regjerer. 
Særlig på strekningen Fjågesund-Dalen kan eg få svær ørret. Dette er en eldgammel storørretstamme med unik genetikk som gyter i elvene som

har utløp i Bandak. Stammen har holdt til her oppe siden siste istid. De største som blir tatt er rundt 15 kilo.

 

PS: dere må svinge innom Kviteseid på vei til/fra Dalen. Det er verdt et besøk, eneste stedet langs kanalen der en fortøyer midt i sentrum, slik man gjør i Sørlandsbyene. 
Europas eldste svingbru i drift passeres på vei inn til vakre Sundkilen. Kafé Hvidesøe må også besøkes der inne!
Eller Waldenstrøms kafé eller bryggekafeen for de som ønsker det.  

Velkommen!

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Tar meg friheten å poste litt i tråden din @Hekri. Du får si fra hvis du føler at tråden din blir "forurenset" av andres turbeskrivelse. 

Vi sluset opp i Skien på mandag og tok en overnatting ved Skotfoss, på nedsiden av Løveid. 20240715_210752.jpg.69da162c255a48feed09b63a1b7194b2.jpg

 

Vi sluset opp Løveid dagen etter, på tirsdag og kjørte opp til Notodden.

Ligger på brygga hos Notodden Motorbåtforening.

20240717_215017.jpg.078a7eeecb004ae40a661a43ca2679d4.jpg20240717_215039.jpg.06d19002cfc6dae1b5370528c6806aca.jpg

Regner med å ligge her og nyte torsdagens lovte godvær og tusler mot Ulefoss på fredag. 

Link to post
Share on other sites

SUN960 skrev 14 minutter siden:

Tar meg friheten å poste litt i tråden din @Hekri.

Det er mer enn helt greit @SUN960! Min tanke med tråden er at andre som vurderer å ta turen senere, skal få litt informasjon gjennom de erfaringer og opplevelser du og jeg og alle andre som har kommentert og vil skrive litt, har hatt med egen båt i Telemarkskanalen.

 

Så det er bare å kaste seg over tastaturet og kameraet! 

 

Vi tenker å forlate Dalen gjestehavn i morgen formiddag, og mellomlande i Lunde en natt.

Med våre 7-8 knop bruker vi ca 5 timer fra Dalen til Lunde med 2 sluser og kanskje litt venting. 

Kanskje vi sees......

20240716_121940.jpg.ce6a4e92f81e1d68c082222904d21d52.jpg

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Fikk dere kommet dere til Lunde i dag?

Vi ligger fortsatt i Notodden, tenker å tusle nedover til Ulefoss i morgen og sluse opp til Vrangfoss. 

Tar en overnatting på nedsiden av slusene der og en middag på Slusemesterens cafe.

 

 

Link to post
Share on other sites

SUN960 skrev 21 minutter siden:

Fikk dere kommet dere til Lunde i dag?

Å ja, kasta loss fra fungerende septiktømming ved Dalen gjestehavn kl 11 og fortøyd Lunde 15.50.

Vi ventet på Victoria nederst i Flåvann ca 20 min og måtte vente ca 30 min på båt oppover i Hogga sluse.

20240718_161457.jpg.3ce21512eadb692fca797d8bb1d74e82.jpg

Dette er nedover mellom Hogga og Kjeldal sluser. 

 

Effektiv seiling ca 4 timer med snitt ca 9 knop. 

20240718_213053.jpg.5552b5bdae2d433b1b987c706adecdbd.jpg

Og sånn ser det ut i Lunde gjestehavn nå i kveld. 

Jeg talte vel 13 eller 14 båter, men fortsatt plass til 2-3-4 til.

Det er jo mulig at noen skal videre opp eller ned, og da blir det mer plass. 

Dessuten er det jo mulig å stable tettere i lengde og bredde! 

Vi har betalt for 2 dager og blir til lørdag. See you!😀

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Apropos septiktømming i Dalen. Greit å nevne det før det koker bort i kålen.

Du må legge til brygga til rutebåtene. 

 

Gammelt anlegg (1993), membranpumpe (ny membran i dag!), og tung gammal slange. 

20240718_102030.jpg.8b8f8bb3a707f8158e78bdc3d4de254e.jpg

Det er bare adgang til å tømme når rutebåtene (Ibsen og Victoria) ikke ligger ved brygga, dvs mellom kl 9 og 18, så det er godt med tid. 

20240718_103512.jpg.a4c8ce1a0b8fa53464bd4e287171b69b.jpg

Tømmeslange og spyleslange ligger kveilet inni rommet med døra åpen. 

Litt tungvint, men det er jo en drittjobb uansett.

Bruk solide gummihansker / arbeidshansker.

Ikke bruk slangen ute på veggen, den er til vannfylling på rutebåtene eller annet. 

 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Og da var blitt lørdag, og formiddag. Og vi tenker på å kreke oss videre nedover.

Men før det, ble @SUN960 slusa opp, og vi fikk en fin prat med dem. 

20240720_090005.jpg.b164492b7cecb934751b620ab6be1648.jpg

Og sluse mannskapet jobber så svetten renner... fra kl 9 til kl 18...

20240720_090534.jpg.7e5759e34772408613e0b0253431a913.jpg

..og "Jolly" ble slusa ned før det var vår tur...

20240720_091948.jpg.f82e4420c1367cc9a3e399160882beec.jpg

Det er ganske mye vann som skal til for å fylle et slusekammer. 

Mener det ble nevnt 1500 kubikkmeter. Eller en og en halv million liter. Det er mange liter...

20240720_090350.jpg.8ac37e26fec43e1d47ea9be614ff0da8.jpg

Men "Jolly" kom seg gjennom slusa og fortsatte langt foran oss.

20240720_092754.jpg.ad0d1270038c140de2dab6e4bc3f0dc6.jpg

Vi tok farvel med hyggelige folk vi har blitt kjent med, og de veldig dyktige sluse-jentene og -gutta.

Vi er virkelig imponert over innsats og serviceinnstilling! 

 

Da "Telemarken" snudde baugen nedover, nedenfor Lunde sluse klokka 13.45, tok vi mot til oss, og gled inn i slusa og fortsatte på kanalens klare ferskvann på brede partier......

20240720_142220.jpg.937b3cff07cee63e48f81f65d67eea37.jpg

...og litt smalere sund..

20240720_143750.jpg.cf19a228adc70d8f1d59f7b8eed3613b.jpg

...(vi mener dette er nedover mot Vrangfoss)...

20240720_143847.jpg.8740ae2608af5b83897ebf988d168f57.jpg

...og trange slusekammer...

20240720_145213.jpg.74b3cc6a287c71d89571f323051e8ac7.jpg

Hvis du har litt kontroll og erfaring ved slusing nedover, kan du/dere greie dere uten tau eller store kulefendere. 

Båten ligger stort sett rolig men kan vri seg litt.

Våre egne kulefendere og litt bruk av thrustere, var nok til å holde båten vår midt i kammeret. 

Litt påpasselighet og med litt hjelp av ei hånd med et lett "skyv" hvis veggen kommer for nær, er ofte nok.

Men vær forsiktig, sluseveggene er glatte.

20240720_145221.jpg.03ab12d8c5820bdde7fda1f025b98205.jpg

 

Og slik er "utsikten" midt i Vrangfoss sluse...

20240720_145431.jpg.349f1718b3f5622238290ce29fd12e8a.jpg

...det er langt igjen nedover....

......og langt tilbake oppover...

20240720_150735.jpg.69051fc3d3cb52482de12e93b9b701ab.jpg

 

Og etter noen trange passasjer etter Vrangfoss (som jeg ikke turte å slippe roret og ta bilde), kom vi til Eidsfoss kraftverk og sluse. 

Og der måtte vi vente på oppadgående trafikk.

Og hvis vi fant den riktige ventebrygga, er den i skrøpeligste laget for store og tunge båter.

Med pent vær, dyktig mannskap og besluttsom skipperinne, gikk dette greit. 

20240720_153655.jpg.1aa1cd3f80e5d1e9c807865d2412e0ab.jpg

Men pent er det her!

20240720_153816.jpg.a55f9944bc132cc21d52a142437203cd.jpg

...etterhvert fikk vi kasta loss..

20240720_153728.jpg.a6b49ff5a42a7f324d35dd68c2e6a2fa.jpg

 

...og gled ut av Eidsfoss sitt andre og siste slusekammer. 

20240720_155256.jpg.8b390c88a123d6ee5d27e0c471ce108c.jpg

 

Og vi fortsatte mot Ulefoss. Men da begynte klokka å nærme seg fem. 

Og på toppen av Ulefoss måtte vi igjen vente på oppadgående trafikk.

 

Og da skjønte vi at løpet var kjørt for å rekke saltvann i dag. 

Slusene stenger som nevnt klokka 18.00, og vi kunne fortsatt en times tid over Norsjø, og lagt til på oversida av Løveid.

Men vi valgte å brekke hardt styrbord inn i en vindfull og båtfull Ulefoss gjestehavn. 

20240720_215455.jpg.358a73e0ad218b6c069f2f45862fc1ef.jpg

 

Da fikk vi tilsendt et bilde fra/av "Jolly" alene ved en flott brygge nedenfor Løveid. 

Dette var også et sted andre hadde nevnt for oss.

Dumt valg av oss å ikke fortsette dit, men tida og klokka tok beslutningen for oss.

Vi hadde ikke rukket Løveid før klokka seks uten å ha brent 100 liter diesel ekstra. Og skipperinnen er streng på slikt. 

Men nå har vi lært, neste år må vi pelle oss avgårde tidligere. 

 

Det er tips nr (??)

Les rutetidene og ta høyde for ventetid. 

Denne tabellen gir deg også mye info hvis du studerer den litt:

20240720_223610.jpg.29b1717b041f028592dcc2b002f6582c.jpg

Mener jeg kan summere 18 slusekammer. 

 

Vi skal også prøve å komme oss avgårde litt tidlig i morgen, og rekke vakkert vær og lite vind rundt Rakke. 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Litt motorteknisk "på morran" i Ulefoss gjestehavn. 

Pakkbokser med talgpakninger er noen underlige skapninger.

20240721_082429.jpg.cc5ef56181cfe601f7b8c73ad21fb77b.jpg

Talgpakningene, alle 3 "remsene" ble bytta våren -23, altså to sesonger siden. 

Sommeren -23 gikk vi maks 50 motortimer. I år en tur til fra Vallø (Tønsberg) til Engelsviken for å tanke, og en tur til Skjærhalden og tilbake. 

I år har vi gått det denne tråden viser.

 

Pakkboksene blir ikke varme under drift, og drypper null ved landligge. 

Etter en dag, som f.eks. i går, drypper det maks et par spiseskjeer vann, som lett tørkes opp med en klut eller svamp, og boksene er såvidt lunka. 

Merkelige greier, jeg hadde forventet mer vann. Men sånn er det. 

 

Olje er stabilt midt på pinnen, og de gamle sliterne bare tøffer og går uten lekkasjer eller problemer. 

Bank i bordet! 

20240721_082845.jpg.9b0434caec2a1820d38ecfabaa9c1b45.jpg

Så da bare starter vi opp og tøffer videre mot Løveid, Skien, og saltvann.

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Flott tur det dere har hatt i Telemarkskanalen! Den akter jeg å ta flere ganger faktisk. En fin opplevelse. Om en uke blir det avreise på oss mot en annen kanal!:thumbsup::flag_sw:

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 7 timer siden:

Om en uke blir det avreise på oss mot en annen kanal!:thumbsup::flag_sw:

Da er vi helt sikre på at dere får en minst like flott tur som vi har hatt!!!

Ikke minst med tanke på alt du har gjort med Chilli Solbris den siste tiden. 

Jeg har fulgt med i tråden din, og sett utfordringene og løsningene og forslagene! 

Hvis vi får tid, kan det hende vi sneier innom før dere drar :flag_bp: 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...