Jump to content

Valkyrja på langtur


Valkyrja

Recommended Posts

Det ble et spennende døgn ut fra Elbe!

 

Strømmen snudde etterhvert, slik at vi fikk 2-3 knop imot, noe som kombinert med at det blåste opp til 13ms i ryggen fra øst gav ganske rufsete sjø.

 

Idet det mørknet tok vi ned fokk og storseil, og satte den gamle 2'er genoaen, noe som gav ok fart, og lite press på roret.

 

Det medførte at autopiloten klarte å styre (utenom den verste timen midt på natten), slik at jeg kunne tørke meg litt inne fra tid til annen.

 

Cockpiten var nemlig alt annet enn tørr; store svarte vegger tok oss igjen bakfra, og når ikke selvlensingen tok inn vann, slo sjøspruten over.

 

Men hver gang jeg var sikker på at bølgene skulle vaske over meg, så duppet båten bare opp som en måke.

 

Endelig er det en fordel å ha liten og lett båt igjen!

 

Etterhvert var jeg ikke bekymret for været, men for trafikken fra Hamburg og Bremen.

 

Vi hadde fulgt grunnene ut på nordsiden av elben, og å krysse inn for å følge kysten ble umulig med de snaue 2,5-3 knopene bakkefart vi hadde i motstrømmen.

 

Så da ble det nordover, og idet jeg gikk av vakt kl 0400 var vi sydvest for Helgoland.

 

Da jeg gikk på igjen kl 1000, hadde vi kurs på 230. Vinden løyet av til 8ms, og utpå ettermiddagen satte vi storseilet igjen.

 

Vinden døde ytterliggere, og for motor satte vi kurs mot Borkum, den vestligste øyen i Tyskland.

 

Det var meldt tordenvær ved midnatt, men til vår store skrekk så vi lyn i horisonten med stor intensitet, som bevegde seg mot oss fra Groeningen.

 

Jeg fikk sikret alle seil, satt stormfokken klar, og gjorde klart ankeret i tilfelle.

 

Og godt var det, for 5 sjømil fra havna brakte det løs, med 20ms+ vind, en svart vegg av regn, og lyn på alle kanter og bauger.

 

Vi hadde heldigvis forutsett det nok til at vi hadde sett oss ut en vik på vestsiden av øyen, og idet motoren gikk tom for bensin, kastet vi ankeret uti.

 

De av dere som har lest prosjekttråden min vet at ankeret mitt er veldig overdimensjonert, 15kg på mine snaue 1,5tonn båt.

 

Så til tross for veldig mye bølger og vind, beveget vi oss ikke av flekken.

 

Det lå derimot en katamaran der, og når strømmen snudde på morgenen (3 knop mellom øyene), kom den faretruende nært før ankeret satte seg.

 

Fikk besøk av en sel til morgenkaffen, og idet strømmen snudde dro vi avsted.

 

Denne dagen ble heldigvis uten dramatikk, og etter 9 timer for motor ankom vi Lauwersoog i Nederland.

 

Har lest om vadehavet, men å se det med egne øyne var et imponerende syn!

IMG_20240903_193630236.jpg.f58f4cdaae4504a61beb511155b12432.jpgIMG_20240903_193301702_HDR.jpg.e74172f6bbf0f5b09f87f49b404fcba8.jpg

 

IMG_20240903_193338049.jpg.58ffc3c02a17b1932ebd42fd384d1b1d.jpg

 

Vel i havn var havnekontoret nedlagt, og man skulle betale med en app (5te appen på turen...)

 

Den virket derimot ikke, og etter 3 timer med banning og steiking gav jeg opp.

 

Dagen etter kom havnesjefen, han beklaget umiddelbart (var ganske lei av appen selv) og lot oss betale halv pris kontant!

 

Så nå har vi fått dusjet, ladet forbruksbatteriene, og fylt vann, bensin og handlet mat.

 

Fikk sett litt nærmere på de lokale tørkebåtene, utrolig fascinerende!

IMG_20240904_111254701.jpg.2b038164c2f90b51f4fcd87daf031a2f.jpg

 

En slik skulle jeg jammen hatt dersom jeg bodde her, da betyr jo bare lavvann siesta eller kaffepause :giggle:

 

Nå er vi på vei ut med tidevannet, og dersom værvarselet holder det det lover, blir det nattseilas ned til Den helder, eller så langt vi rekker.

 

Meldt mye vind i nordsjøen fremover, så på tide å komme seg vekk herfra :wink:

Link to post
7 minutes ago, Valkyrja said:

Vel i havn var havnekontoret nedlagt, og man skulle betale med en app (5te appen på turen...)

 

Jøss.  Eneste stedet jeg var innom på vei fra Polen og hit hvor det ikke har vært mulig å betale med kontanter (fysisk i konvolutt dersom det ikke har vært betjent) var da vi gjorde et stopp i Danmark på vei fra Polen til Kiel.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
tobixen skrev 26 minutter siden:

 

Jøss.  Eneste stedet jeg var innom på vei fra Polen og hit hvor det ikke har vært mulig å betale med kontanter (fysisk i konvolutt dersom det ikke har vært betjent) var da vi gjorde et stopp i Danmark på vei fra Polen til Kiel.

Ser overalt på google reviews at det er noe som har endret seg de siste par årene.

Greit nok når det virker, men når hver app bare dekker 7 havner, og man ikke kan betale kort/kontant, blir man fort lei...

 

Jeg forsøker uansett å få tak i havnesjefen når dette skjer, og går ikke det heller har jeg gjort mitt tenker jeg.

Link to post

Jeg mener at man skal kunne legge til og fortøye uten å måtte ha vipps eller svapps eller swish eller mobilepay eller havnepay eller hva nå enn alle disse app'ene heter (og noen av de forutsetter jo at man har svensk personnummer i kombinasjon med norsk bankkonto elns).  Dersom alt man har er kontanter og en gammel Nokia-telefon fra forrige årtusen, så mener jeg at man fortsatt bør ha mulighet til å få fortøyd båten sin og få betalt for oppholdet.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

 

Valkyrja skrev for 2 timer siden:

Det ble et spennende døgn ut fra Elbe!

 

Denne dagen ble heldigvis uten dramatikk, og etter 9 timer for motor ankom vi Lauwersoog i Nederland.

 

kan bli veldi spennende ut fra Cuxhaven ja……..

men nå sist, så hadde vi 12-13 meter og slør + vannet med oss………gikk som på skinner…

Cuxhaven-Nordeney og Norderney-Lauwersoog, det var i Lauwersoog vi sluset inn o gikk Standing Mast route.

S/Y Gunga Din

Link to post

Da kastet vi anker utenfor renesse i ettermiddag, etter 170 sjømil og 52 timer på havet.

 

Skal bli godt å få en god natts søvn nå, er ganske sliten :giggle:

 

Fra Lauwersoog gikk vi for motor i 6 timer, hvor vi hadde tidevannet ut.

Etterhvert fikk vi 2,5 knop imot, og da jeg tok nattevakt holdt jeg lusne 0,7 knop for seil.

 

Jeg var ganske redd og tvilende på værvarselet, da det var meldt 16ms vind, men da jeg fikk et oppdatert varsel som viste at det ville bli fralandsvind dersom vi passerte den helder før været traff, bestemte jeg meg for å hoppe i det.

 

Fikk etterhvert vind, og satte kryssfokk og storseil, og da jeg ble avløst klokken 0600 holdt vi 6,5 knop med strømmen i ryggen i skytefeltet vest for Vlieland.

 

Da jeg gikk på vakt igjen hadde vi passert Texel, og ved den helder var vi nede på stormfokk og to rev i storseilet.

Det blåste opp ytterliggere, og på slutten klamret vi oss til land for bare stormfokken.

 

Igår tok jeg kveldsvakten, og fikk etterhvert opp storseilet igjen da vi var på høyde med Amsterdam. Høy partyfaktor der, hørte musikken godt ut.

 

Ble avløst ved midnatt, og da jeg gikk på igjen var vi ved Rotterdam. Det ble litt spennende å passere lasteskipene der, men med unntak av en som nesten senket oss, tok alle fint hensyn til hverandre.

 

Prøvde å nå inn til Haringvliet, men der var diket åpent, og hadde derfor ikke nubbsjans til å komme inn seilrenna.

 

Seilte derfor hakket lenger syd, og kastet ankeret inni viken ved Renesse. Ikke den beste ankerplassen, men med fralandsvind er det farligste her det jevne tilsiget av marihuanarøyk fra badestranden.

 

Imorgen blir det en dagsseilas til Belgia, og så satser vi på Dunkerque dagen etter det.

 

Er meldt endel lavtrykk fremover, så der tar jeg vurderingen på om jeg skal sluse meg inn i kanalene, eller fortsette langs kysten.

 

Ingen tvil om at beste måten å få tilbakelagt distanse for min båt er på åpent hav, men 3 uker uten å trenge å bry seg med værmelding utover UV-varselet er jo ikke å forakte :cool:

Link to post

Leser…..kul seiling dere gjør..

 

undvik Zeebrugge……kjedelig havn (låg innblåst der 7dgr)

må dere inn, så kall opp portcontrol på VHFn…..mye fartøystrafikk ut og inn der

vi fikk vente 45min innen vi fikk lov å gå ut !

 

Brugge derimot superflott by….mye turister

i Knokke-Heist var det ett interessant WWII-museum

 

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
2 hours ago, Gunga Din said:

Vet, men da får man sikkert ta ned masten……

 

Jeg har ikke sjekket, men jeg hadde forståelsen av at det var mast-up, så lenge man bare kommer i riktig tid for sluseåpning og bruåpninger.  Meget mulig at jeg tar feil.  Et kjapt søk på internett forteller meg at det er bruer som kan åpnes nesten hele veien til Brugge, men at siste brua før marinaen i Brugge er fast og bare 2-3 meter høy.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Fra Renesse fikk vi fin vind ut på morgenen, og seilte av anker ut med tidevannet.

 

Holdt godt fart medstrøms (6,5 knop), men utover ettermiddagen døde vinden, og vi måtte etterhvert gå for motor, som gav lusne 0,7 knop bakkefart.

 

Værvarselet på yr viste litt regn på ettermiddagen, og det er siste gang jeg stoler på yr utenfor Norge.

 

For på horisonten bygde de umiskjennelige amboltfasongene av skytypen cumulonimbus seg opp, og vokste etterhvert sammen til en svart vegg.

Tabbe nr 1.

 

Nå hadde vi lusne 1,2 knop fart vest for westkapelle, og 12 sjømil igjen til Zeebrugge.

Vi hadde i tillegg veldig lite bensin, da værvarselet ikke tilsa at vi kom til å trenge motor noe særlig.

Tabbe nr 2.

 

Jeg sjekket værradar og alt av værmeldinger, og fikk en klump i halsen da jeg innså at det ikke var noen vei utenom; strømmen var iferd med å snu, så vendereis gikk ikke, og det skulle blåse opp kraftig fralandsvind utover natten (18ms kast idag).

 

Så vi tok to rev i storseilet, satte stormfokken, og klargjorde ankeret (var 6m dypt).

Planen var å gå rakt for Zeebrugge, motor i byggekastene, og seiling imellom. Dersom den svakt sydlige østavinden som var meldt kom, var reserveplanen å ta inn renna mot Antwerpen.

 

Jeg er livredd for lyn, etter å ha opplevd nedslag på fjellet, så å konstant planlegge, sjekke vær, og sørge for at alt er på stell hjelper godt på nervene mine.

 

Så smalt det! En svart vegg traff oss, og jeg fikk røsket ned seilene. Det lyste opp på alle kanter, og lynet traff havet 1km til styrbord.

 

Da var det ikke mer å gjøre enn å nyte turen, merkelig nok er ventingen mye verre for meg enn når det faktisk står på som verst. Da er det mest gøy for min del. Samme opplevelse som når jeg flyr fra fjell hjemme i Norge; kan være nervevrak på vei opp, men idet beina mine tar skrittet utenfor stupet, er det bare morsomt.

 

Vi hadde utrolig flaks; av alle tre tordencellene som traff oss, var vi i utkanten på samtlige, og fikk derfor bare 15-20 minutter av gangen. Vinden var også langt svakere enn det jeg har opplevd tidligere, kun den ene gav 20ms vind ish, og det bare i 30 sekunder.

Hadde vi fått mye sjø, hadde det vært verre.

gpMediaMetadata_1725739901952.jpg.502c1d0a35210c9bd26fef1d17ff3e4b.jpg

 

Kom omsider frem; å vente i 45min slik som Gunga var ikke aktuelt med få dråper på tanken, så vi kjørte ninja-metoden, og lå langs land til styrbord helt inn til gjestehavna.

 

Så nå ligger vi her, rett ved en Svensk jordomseiler. Meldt veldig mye lavtrykk fremover, og i Biskaya har vinden begynt å bli Sydlig, så jeg tror jeg sluser inn her, fremfor å kaste bort tid på værventing.

IMG_20240908_131612707.jpg.7fe1e7b5f8ceaecd74cb930321eca63e.jpg

 

Like langt til middelhavet er det uansett, så idag blir det papirarbeid :smiley:

 

Dersom noen har erfaring fra de Belgiske kanalene, og inn i Frankrike, tar jeg gjerne imot tips!

 

 

Link to post

Tusen takk Gunga!

 

Litt bilder fra idag: IMG_20240908_192736596_HDR.jpg.172554adfe40096514b44be632807392.jpgIMG_20240908_192203853.jpg.3e765dfed9ff9200c6df6ee56042f929.jpgIMG_20240908_185858327.jpg.24457eb42fefe4f81f692a29df314b22.jpg

 

Ellers har jeg fått mitt første indirekte møte med byråkrati syd for Rotterdam.

 

To av de Nederlandske nabobåtene ble bordet av Belgisk politi, og bøtelagt for å ikke ha papirer som ikke eksisterer i Nederland. Slik jeg forstår det skal man i utgangspunktet bare overholde reglene til flaggstaten på det området, så det var jo litt merkelig.

 

Men de har ikke vist noen interesse for meg foreløpig, det er muligens en fordel å ha en liten båt som utenom flagget ikke ser ut til å komme langveisfra :giggle:

Link to post
15 hours ago, Valkyrja said:

To av de Nederlandske nabobåtene ble bordet av Belgisk politi, og bøtelagt for å ikke ha papirer som ikke eksisterer i Nederland. Slik jeg forstår det skal man i utgangspunktet bare overholde reglene til flaggstaten på det området, så det var jo litt merkelig.

Sært (og dette er jo EU-båter også), men vi kjenner jo ikke til detaljene her, kan jo godt være noe mer enn hva som er oppgitt av naboene.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Havnesjefen nevnte noe om en kaffka-prosess når det kom til papirkrav. Men jeg har kjøpt litt signalraketter, og skrevet båtnavnet med sprittusj akter, så da får jeg være ifred :giggle:

 

 

Når man er inne på byråkratiske mareritt, så ser det ut som CEVNI blir en hodepine av dimensjoner.

 

Jeg er iferd med å ta prøven hos Dansk sejlunion; dessverre viste det seg tidlig i kursforløpet etter at jeg hadde betalt at jeg også måtte ha bestandighetsbevis fra dem for å få utstedt cevni etter eksamen...

 

I Belgia trenger jeg ikke annet enn å betale kanalavgift, da båten min er liten og treig.

 

I Frankrike finner jeg motstridende info; alle kurssider på google bedyrer at man må ha ICC og det hele, selvfølgelig med tilbud av å kjøpe det av dem.

 

Mens Franske sider sier at jeg slipper sertifikater under 7m båtlengde, og under 6HK motor, og at man bare må kunne bevise kjennskap til cevni, noe jeg da vil kunne etter bestått eksamen.

 

 

Jeg skal ærlig innrømme at jeg blir varm i toppen av catch22-byråkrati, og bedre blir det ikke av at det er null krav til båtførere som leier kanalbåter.

 

ICC med cevni er jo heller ikke å oppdrive i norge.

 

Men kurset er uansett lærerikt i det minste, mye nytt å sette seg inn i.

Link to post

Nope, og jeg er jo ikke i Norge heller. ICC i Norge gjelder kun for havet, man må ha båtførerprøven, og båt over 8 meter.

 

Men for din del anbefaler jeg å ta alt du kommer over av papirer, inkludert strikkesertifikat. De elsker papirer sydpå, jo mer jo bedre, angrer på at jeg ikke tok med alle papirene mine fra førstegangstjenesten (samband, sanitet osv) bare for å ha mer i bunken.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...