index Svart 8.November.2024 Link til dette innlegget Svart 8.November.2024 Enig med Hulda her. 10mm burde holde plenty. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
finnarne Svart 11.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2024 Prøvde å justere stigerøret, men det gikk ikke. Fikk det ut, men det er en kon der som sitter fast på stigerøret. Har forsøkt å varme konen for å få den løs, men det hjelp lite. Får vridd den rundt, men ikke flyttet på den. Men når jeg tenker meg om så har jeg prøvd å få den lenger ned, dvs at stigerøret skal lenger fra bunnen av tanken. det blir jo feil. jeg skal ha det den andre vveien. Joda, det var lettere å få det den andre veien, dvs den veien den skulle Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
finnarne Svart 1.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2024 Siden jeg nå allikevel har tømt dieseltanken så kan jeg jo flytte den. Her var den Under senga i akterlugaren var det egentlig ingenting Så der har jeg tenkt at dieseltank og vanntank kan ligge side om side. Må bare lage en fornuftig base som de kan ligge på. Dieseltanken er ganske rett/flat i bunnen, med en liten skrå i den ene siden. den skal ligge på babord side, dvs til høyre for vaierne til roret, som ligger og lyser blått i bunnen der. Vanntanken er mere skrå, får plass på styrbord side. Lager basen i trykkimpregnert furu. Ihvertfall førsteutkast. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Ask Svart 1.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2024 Hei. Korleis er vil flyttinga, av tankane, påvirka balansen og stabiliteten til båten? Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 1.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2024 Godt spørsmål. Jeg håper den setter seg litt mer på baken. Den har vært litt fortung. Usikker på om det er nok med tankene, men det kommer ett anker på hekken også, med blytau og vinsj. Dvs det var et aner der, så det gjør ikke noe forskjell. Men vi stod to personer på badeplattformen uten at det gjorde nok. 170-180 kilo, 2-3 meter lenger akter. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Ask Svart 2.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2024 Hei. Kjem tankane høgare enn dei var før? Meir vekt akter kan kanskje føra til meir gynging i langskipsretninga? Er det plass til nye slangar til tankane? Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 2.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2024 Tror dieseltank kommer på omtrent samme høyde. Det var ikke ferskvannstank i båten. Slanger må det lages plass til, både for diesel og vann. Må også lage nye dekksgjennomføringer til begge deler. Satser på å få merket det rett. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Kanalkapteinen Svart 4.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2024 Ask skrev On 1.12.2024 at 19.14: Hei. Korleis er vil flyttinga, av tankane, påvirka balansen og stabiliteten til båten? Ser jo ut til å være beskjeden størrelse på tankene her. Ergo vil balanse og stabilitet påvirkes omtrent som når to av mannskapet flytter seg fra salongen til akterkabinen. Det er neppe dramatisk i en 35-foter. Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
finnarne Svart 4.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2024 120 liter diesel og 150 liter vann. Kunne sikkert fått bygd noen større, mer tilpasset tanker, men tror det skal holde en stund med 2 personer om bord. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
tobixen Svart 4.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2024 Vannbehov er i allefall veldig tøyelig. Jeg anser fire liter med vaskevann per dag per person som nødvendig dersom man skal holde hygienenivået på over et minimum ombord, i tillegg et par-tre liter med drikke - avhengig av årstid, vær, aktivitetsnivå, etc - men de fleste bruker mer. Jeg hørte rykter om at gjennomsnittsturisten på land bruker 100 liter vann per dag. Dieselbruk er også veldig tøyelig når ferdes i seilbåt :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
finnarne Svart 8.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2024 Fikk på plass tankene. Nå ligger de bare på støtte i fremkant, skites som grønn 2x8" på høykant rett under tankene. Neste blir å få på plass støtte i bakkant, og litt mere rigg for å få basen stabil. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
finnarne Svart 14.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2024 Noen sa noe et sted om at litt av gleden med å ha båt, er at om vinteren kan du tenke på hva du skal gjøre, og så gjøre de. Siden jeg kjøpte en halvferdig båt, så kan jeg tenke litt mer endel enn de fleste. En av tingene jeg tenker på er vedovn ombord. Tanken var en Cub fra Cubic, og å montere den oppå benken, men jeg tror det det blir litt trangt. Lagde en modell i papp for å se hvor stor den faktisk blir. Tror jeg må modifisere benken litt for å få litt mere luft over ovnen. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Ask Svart 15.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2024 Det er jo kjekt med vedfyring, men det er jo ilkje det mest praktiske i båt. Omnen bør òg stå så lågt som mogeleg. Eg hadde heller gått for ein Reflex eller Dickinson. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2024 Jeg ville heller ikke hatt vedovn. Romantisk, men upraktisk. Hulda har hatt sin Eber i borti 20 år. Det eneste jeg har gjort på disse årene er å trykke på en knott, og båten blir fylt med varm, tørr luft.. Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 5.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar Mulig jeg går for begge. Men mulig det blir vannvarmer, for å kunne varme vann uten å fyre igang motoren. Da er det jo mulig å koble på en "defroster" også, og hente tørr luft utenfra. Usikker på hvor jeg skal sende varmen, men det finner jeg ut av. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
finnarne Svart 18 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18 timer siden Da er dieseltank på plass og festet. Må trekke slanger og flytte påfylling. Skal gjenbruke hullet til dieselfyllingen til dekkstømming av ny septiktank. Vanntanken må festes, så er det å trekke slanger der også. Og montere trykkpumpe og varmtvannstank og litt til. Men nå har bestemt meg for å montere diesel vannvarmer for å kunne få varmt vann uten at motoren er i gang, og for å kunne få varme i salongen. Så da har jeg litt tenkearbeid foran meg igjen. Jeg _tror_ jeg ønsker en egen tank til dieselvarmer, men ønsker å koble den på returen fra motoren. Men med mulighet for å fylle på direkte i tanken til dieselvarmeren. Så egentlig ønsker jeg da en liten dieseltank med påfylling, en tilførsel til dieselvarmer, en stuss til returen fra motor, og en stuss til returen til dieseltanken. Er det feil tanke ? Er det noen som har forslag til tank som kan brukes ? Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Ask Svart 18 timer siden Link til dette innlegget Svart 18 timer siden finnarne skrev 17 minutter siden: Da er dieseltank på plass og festet. Må trekke slanger og flytte påfylling. Skal gjenbruke hullet til dieselfyllingen til dekkstømming av ny septiktank. Vanntanken må festes, så er det å trekke slanger der også. Og montere trykkpumpe og varmtvannstank og litt til. Men nå har bestemt meg for å montere diesel vannvarmer for å kunne få varmt vann uten at motoren er i gang, og for å kunne få varme i salongen. Så da har jeg litt tenkearbeid foran meg igjen. Jeg _tror_ jeg ønsker en egen tank til dieselvarmer, men ønsker å koble den på returen fra motoren. Men med mulighet for å fylle på direkte i tanken til dieselvarmeren. Så egentlig ønsker jeg da en liten dieseltank med påfylling, en tilførsel til dieselvarmer, en stuss til returen fra motor, og en stuss til returen til dieseltanken. Er det feil tanke ? Er det noen som har forslag til tank som kan brukes ? Hei. Du skriv ikkje kvifor du ønsker ein separat tank. Eg ser tre grunnar til det. 1) Ønske om å bruka eit anna drivstoff. 2) Ønsker fall til varmeapparatet, og hovudtanken litt lågare enn varmaren. 3) Ønsker ikkje at varmeapparatet skal kunne tømma hovudtanken. Vår Eber får drivstoff rett frå filtereret til den eine motoren. Det har funka fint i over 20 år. Me har òg ein pottebrennar. Den får drivstoff frå ein separat tank. Dette fordi då slapp eg å montera ei ekstra pumpa. I tillegg så brukar eg stort sett parafin som drivstoff. Tanken er ein vanleg påhengsmotortank eg kjøpte på CO. Varmeapparat type Eber må luftast om dei går tomme for diesel. Difor er det ein føremon med så stor tank som mogeleg. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 16 timer siden Link til dette innlegget Svart 16 timer siden Med en båt som brukes lite, så kan det være en fordel å ha en liten separat tank som kan gå tom. Hadde besøk i båten en gang, han forlot med dieselvarmeren på full pupp, og jeg dro på juleferie elns. Jeg var jo koblet til landstrøm, så batteriet gikk ikke tomt, men jeg regner med at det fløy med litt diesel når apparatet stod på i mer enn to uker i strekk :-) Edit, legger til: Det med fall ned til tank kan kanskje også være nyttig. Dieselpumpen lager klikkelyder som kan være irriterende (evt ikke, da kan jeg høre om apparatet går på full effekt, halv effekt eller har sluknet). Også byttet jeg en gang ut hele eber'n etter massivt med problemer - og etter å ha byttet den ut fant jeg ut at det var dieselpumpen som hadde blitt for svak. En ny dieselpumpe koster kanskje 200 kroner på biltema, eber'n kostet ganske mange tusen. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
finnarne Svart 48 minutter siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 48 minutter siden Ask skrev for 17 timer siden: Du skriv ikkje kvifor du ønsker ein separat tank. 1) Ønske om å bruka eit anna drivstoff. 2) Ønsker fall til varmeapparatet, og hovudtanken litt lågare enn varmaren. 3) Ønsker ikkje at varmeapparatet skal kunne tømma hovudtanken. Varmeapparatet vil nok ligge høyere enn tanken, men der er det litt tenking som gjenstår. Jeg har heller ikke landet på vannvarmer enda. Tror ikke det blir handlet direkte fra Kina, men sannsynligvis gjennom en norsk forhandler. Et alternativ er å se om jeg får liv i en Webasto som ligger på ekornlageret. Mener den var koblet på returen fra motoren i bilen den satt i, og brukte diesel derfra, dvs uten sugerør i tanken, og uten egen ekstern tank. Må finne den fram og forske litt. Om jeg kan unngå pumpe til varmeapparatet, så er det ett pluss. Og jeg ønsker ikke at varmeapparatet skal tømme hovedtanken. Jeg ønsker heller ikke flere hull i dieseltanken, men det kan jo løses som du har det, med å hente fra filteret. Jeg skal uansett inn med ett grovfilter/vannutskiller, så der kan det være fornuftig å koble seg på. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.