Jump to content

Ny Vifa - Bruce Roberts 35


finnarne

Recommended Posts

Prøvde å justere stigerøret, men det gikk ikke. Fikk det ut, men det er en kon der som sitter fast på stigerøret. Har forsøkt å varme konen for å få den løs, men det hjelp lite. Får vridd den rundt, men ikke flyttet på den. Men når jeg tenker meg om så har jeg prøvd å få den lenger ned, dvs at stigerøret skal lenger fra bunnen av tanken. det blir jo feil. jeg skal ha det den andre vveien.

 DSC_0910.JPG.d7ad2c8451d93245e22591a258304c78.JPG

DSC_0911.JPG

 

Joda, det var lettere å få det den andre veien, dvs den veien den skulle

DSC_0912.JPG.5f0087d16d4868475a676fb4a82c3c29.JPG

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
  • 3 uker senere...

Siden jeg nå allikevel har tømt dieseltanken så kan jeg jo flytte den.

 

Her var den

DSC_0925.JPG.cf0ff067b057859a030de0fca167bc53.JPG

 

Under senga i akterlugaren var det egentlig ingenting

DSC_0923.JPG.9c9522d67c63e2de5801d04cd3197f0e.JPG

 

Så der har jeg tenkt at dieseltank og vanntank kan ligge side om side. Må bare lage en fornuftig base som de kan ligge på.

 

Dieseltanken er ganske rett/flat i bunnen, med en liten skrå i den ene siden. den skal ligge på babord side, dvs til høyre for vaierne til roret, som ligger og lyser blått i bunnen der.

Vanntanken er mere skrå, får plass på styrbord side.

Lager basen i trykkimpregnert furu. Ihvertfall førsteutkast.

 

 

DSC_0924.JPG

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post

Godt spørsmål. Jeg håper den setter seg litt mer på baken. Den har vært litt fortung. Usikker på om det er nok med tankene, men det kommer ett anker på hekken også, med blytau og vinsj.

Dvs det var et aner der, så det gjør ikke noe forskjell. Men vi stod to personer på badeplattformen uten at det gjorde nok. 170-180 kilo, 2-3 meter lenger akter.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post

Tror dieseltank kommer på omtrent samme høyde.

Det var ikke ferskvannstank i båten.

Slanger må det lages plass til, både for diesel og vann. Må også lage nye dekksgjennomføringer til begge deler. Satser på å få merket det rett.

 

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Ask skrev On 1.12.2024 at 19.14:

Hei.

 

Korleis er vil flyttinga, av tankane, påvirka balansen og stabiliteten til båten?

Ser jo ut til å være beskjeden størrelse på tankene her. Ergo vil balanse og stabilitet påvirkes omtrent som når to av mannskapet flytter seg fra salongen til akterkabinen. Det er neppe dramatisk i en 35-foter.

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post

Vannbehov er i allefall veldig tøyelig.  Jeg anser fire liter med vaskevann per dag per person som nødvendig dersom man skal holde hygienenivået på over et minimum ombord, i tillegg et par-tre liter med drikke - avhengig av årstid, vær, aktivitetsnivå, etc - men de fleste bruker mer. Jeg hørte rykter om at gjennomsnittsturisten på land bruker 100 liter vann per dag.

 

Dieselbruk er også veldig tøyelig når ferdes i seilbåt :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Noen sa noe et sted om at litt av gleden med å ha båt, er at om vinteren kan du tenke på hva du skal gjøre, og så gjøre de.

Siden jeg kjøpte en halvferdig båt, så kan jeg tenke litt mer endel enn de fleste.

En av tingene jeg tenker på er vedovn ombord. Tanken var en Cub fra Cubic, og å montere den oppå benken, men jeg tror det det blir litt trangt.

DSC_09333.JPG.471b691c234d2ca105edeaa3542d4212.JPG

 

Lagde en modell i papp for å se hvor stor den faktisk blir.

 

Tror jeg må modifisere benken litt for å få litt mere luft over ovnen.

 

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
  • 3 uker senere...

Mulig jeg går for begge. Men mulig det blir vannvarmer, for å kunne varme vann uten å fyre igang motoren. Da er det jo mulig å koble på en "defroster" også, og hente tørr luft utenfra. Usikker på hvor jeg skal sende varmen, men det finner jeg ut av.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
  • 3 uker senere...

DSC_0962.JPG.df6407ac81ee645700ed648966573e21.JPG

Da er dieseltank på plass og festet. Må trekke slanger og flytte påfylling. Skal gjenbruke hullet til dieselfyllingen til dekkstømming av ny septiktank.

Vanntanken må festes, så er det å trekke slanger der også. Og montere trykkpumpe og varmtvannstank og litt til.

 

Men nå har bestemt meg for å montere diesel vannvarmer for å kunne få varmt vann uten at motoren er i gang, og for å kunne få varme i salongen.

 

Så da har jeg litt tenkearbeid foran meg igjen.

 

Jeg _tror_ jeg ønsker en egen tank til dieselvarmer, men ønsker å koble den på returen fra motoren. Men med mulighet for å fylle på direkte i tanken til dieselvarmeren.

Så egentlig ønsker jeg da en liten dieseltank med påfylling, en tilførsel til dieselvarmer, en stuss til returen fra motor, og en stuss til returen til dieseltanken.  Er det feil tanke ?

 

Er det noen som har forslag til tank som kan brukes ?

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
finnarne skrev 17 minutter siden:

DSC_0962.JPG.df6407ac81ee645700ed648966573e21.JPG

Da er dieseltank på plass og festet. Må trekke slanger og flytte påfylling. Skal gjenbruke hullet til dieselfyllingen til dekkstømming av ny septiktank.

Vanntanken må festes, så er det å trekke slanger der også. Og montere trykkpumpe og varmtvannstank og litt til.

 

Men nå har bestemt meg for å montere diesel vannvarmer for å kunne få varmt vann uten at motoren er i gang, og for å kunne få varme i salongen.

 

Så da har jeg litt tenkearbeid foran meg igjen.

 

Jeg _tror_ jeg ønsker en egen tank til dieselvarmer, men ønsker å koble den på returen fra motoren. Men med mulighet for å fylle på direkte i tanken til dieselvarmeren.

Så egentlig ønsker jeg da en liten dieseltank med påfylling, en tilførsel til dieselvarmer, en stuss til returen fra motor, og en stuss til returen til dieseltanken.  Er det feil tanke ?

 

Er det noen som har forslag til tank som kan brukes ?

 

Hei.

 

Du skriv ikkje kvifor du ønsker ein separat tank.

Eg ser tre grunnar til det.

1) Ønske om å bruka eit anna drivstoff.

2) Ønsker fall til varmeapparatet, og hovudtanken litt lågare enn varmaren.

3) Ønsker ikkje at varmeapparatet skal kunne tømma hovudtanken.

 

Vår Eber får drivstoff rett frå filtereret til den eine motoren. Det har funka fint i over 20 år.

 

Me har òg ein pottebrennar. Den får drivstoff frå ein separat tank. Dette fordi då slapp eg å montera ei ekstra pumpa.

I tillegg så brukar eg stort sett parafin som drivstoff.

Tanken er ein vanleg påhengsmotortank eg kjøpte på CO.

 

Varmeapparat type Eber må luftast om dei går tomme for diesel. Difor er det ein føremon med så stor tank som mogeleg.

Link to post

Med en båt som brukes lite, så kan det være en fordel å ha en liten separat tank som kan gå tom.  Hadde besøk i båten en gang, han forlot med dieselvarmeren på full pupp, og jeg dro på juleferie elns.  Jeg var jo koblet til landstrøm, så batteriet gikk ikke tomt, men jeg regner med at det fløy med litt diesel når apparatet stod på i mer enn to uker i strekk :-)

 

Edit, legger til:

 

Det med fall ned til tank kan kanskje også være nyttig.  Dieselpumpen lager klikkelyder som kan være irriterende (evt ikke, da kan jeg høre om apparatet går på full effekt, halv effekt eller har sluknet).  Også byttet jeg en gang ut hele eber'n etter massivt med problemer - og etter å ha byttet den ut fant jeg ut at det var dieselpumpen som hadde blitt for svak.  En ny dieselpumpe koster kanskje 200 kroner på biltema, eber'n kostet ganske mange tusen.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Ask skrev for 17 timer siden:

Du skriv ikkje kvifor du ønsker ein separat tank.

1) Ønske om å bruka eit anna drivstoff.

2) Ønsker fall til varmeapparatet, og hovudtanken litt lågare enn varmaren.

3) Ønsker ikkje at varmeapparatet skal kunne tømma hovudtanken.

 

Varmeapparatet vil nok ligge høyere enn tanken, men der er det litt tenking som gjenstår. Jeg har heller ikke landet på vannvarmer enda. Tror ikke det blir handlet direkte fra Kina, men sannsynligvis gjennom en norsk forhandler. Et alternativ er å se om jeg får liv i en Webasto som ligger på ekornlageret. Mener den var koblet på returen fra motoren i bilen den satt i, og brukte diesel derfra, dvs uten sugerør i tanken, og uten egen ekstern tank. Må finne den fram og forske litt.

Om jeg kan unngå pumpe til varmeapparatet, så er det ett pluss.

Og jeg ønsker ikke at varmeapparatet skal tømme hovedtanken.

Jeg ønsker heller ikke flere hull i dieseltanken, men det kan jo løses som du har det, med å hente fra filteret. Jeg skal uansett inn med ett grovfilter/vannutskiller, så der kan det være fornuftig å koble seg på.

 

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
  • 1 måned senere...

Som skrevet i ihvertfall 2 andre tråder her på forumet, så landet jeg på dieselvannvarmer. Den er montert i motorrommet, der det tidligere var en hylle med batterier. Batteriene skal få et litt bedre liv på utsiden av motorrommet.

 

motorrom_med_vvtank.jpg.38886852582f04c57928944c58690eed.jpg

Har montert en forfilter med vannutskiller og "glasskopp" på dieseltilføreselen, og henter diesel til varmeren derfra.

Klarer selvfølgelig å glemme å ta bilde av installasjonen når jeg er i båten, men på det hvite feltet uten støydemping har jeg nå montert forfilter, sirkulasjons- og dieselpumpe til vannvarmer og vannvarmeren.

 

Varmtvannstanken tenker jeg å legge på et par 2x2 som jeg legger på tvers av motorrommet, tanken er bare på 15 liter, så det tror jeg skal holde.

 

Utfordringen nå er plassering av defroster/varmluftsaggregat/luftvarmer eller hva det skal kalles. Det begynner å bli trangt i motorrommet, og jeg lurer på om jeg skal gjøre noe med dreneringen fra cockpit for å få på plass alt. Nå går det drenering ned på hver side i motorrommet. Det sees en ganske tydelig slange i forkant av vvtank, og en på baksiden. Jeg lurer på å plassere luftvarmeren på veggen omtrent der slangen bak vvtanken. Da må jeg enten legge inn et 90-grader bend på dreneringsslangen før kuleventil, eller så må jeg blende den gjennomføringen, og samle alt der dreneringsslangen går på "hitsiden" av vvtank. dvs sette på en Y-kobling der. Og skal jeg da la den gamle gjennomføringen være der, eller skal jeg støpe den igjen.

 

Jeg har noen dager å tenke på, tror ikke jeg kommer meg i båten før til helgen, for nå skal karosseriet og ramme på bilen gjenforenes etter 4 år og 6 mnd adskilt.

 

Innspill mottas med takk

 

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post

Fikk tatt meg en tur bort i båten idag allikevel.

Til kobling til motorens kjølevann

DSC_1018.JPG.13b7c45ad0b3c307384b291c92778e11.JPG

 

Det var for kaldt til å gjøre noe med kjølevannet som rant ut mens jeg holdt på den gang, nå burde jeg ha hatt med noe for å vaske og tørke opp, men det glemte jeg.

 

Forfilter, pumper og dieselvarmer

DSC_1013.JPG.4fad4fc6210d77e615537fca02f5fc41.JPG

 

 

Bak dreneringsslangen fra cockpiten har jeg tenkte å montere "varmluftsregisteret" (blir for dumt å kalle det for defroster)

Jeg må gjøre noe med slangen, enten fjerne den helt, eller legge på noen bend for så jeg kan montere registeret.

Foreløpig tror jeg at jeg kobler begge dreneringene på styrbord gjennomføring.

DSC_1015.JPG.d2c1d90a31d38f2aac82d2738a809bbc.JPG

 

Forferdelig lys på bilde her, men det er godt og grønt nede ved gjennomføringene. Og kuleventilen var ikke mulig å bevege bare med hånda på håndtaket, tviler på at den er vridd på på noen titalls år. Den skal uansett byttes til TruDesign, mulig den på babord side blir støpt igjen.  Det er uansett nok fall ned til skroggjennomføringen på styrbord side fra babord drenering.

DSC_1014.JPG

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
  • 2 uker senere...

Gamle gjennomføringer er ute av båten. Det var noen stykker, det mangler ihvertfall en på bildet her. DSC_1037.JPG.3b97823a0c2b5a7e502cfd3daef2ea31.JPG

 

To eksisterende gjennomføringer fikk sitte, de er TruDesign som jeg tror ble satt inn i 2023.

 

Har fått på plass det meste som skal være på veggen inne i motorrommet.

DSC_1042.JPG.5d7348435efa1c9af032e429cb823c64.JPG

 

Det som gjenstår for å bli ferdig der inne er å få på plass slanger for varmluft og sannsynligvis for tilluft, eksos for dieselvarmeren, vvtank, samt slange fra dieselvarmer til defroster, videre til vvtank og tilbake til motor. Og selvfølgelig ferskvannsslanger, kaldt for tilførsel til vvtank, og varmt vann ut til tappepunkter.

Men det som kanskje er viktigst nå, er å slipe ned bunnstoff, så det kan påføres epoxy-primer og CopperCoat når det igjen blir varmere i været.

Samt lime fast nye gjennomføringer.

 

Men inntil det er på plass, så kan vi leke litt med SignalK i båten, og Home Assistant her hjemme, så jeg har litt bedre kontroll på det batteriet som er i båten nå for lys.

image.png.9664c6b2bebc9073c6760fd27785f30a.png

 

Skyet vær her dvs der idag, så lite produksjon. Har vært slik noen dager nå, så byttet ut det gamle batteriet med et nyladet et i går.

 

 

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...