Maika Svart 21.August Del på Facebook Svart 21.August HansH skrev On 18.8.2024 at 20.27: Kan jo også gi rådet videre til andre med Yamaha at akkurat den justeringsskruen for fuel/air (ikke tomgangsskruen) var plundrete å justere. Den har D-form i sporet i skruehodet (halvmåne?), og jeg måtte ta en umbrako/hex-bit på vinkelsliperen og slipe ned i riktig fasong slik at den fikk tak. Hei, vet du hvilken skrue dette er på min Vmax? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.August Del på Facebook Svart 22.August Kanalkapteinen skrev for 23 timer siden: Grunnen til mitt slepphendte vedlikehold av akkurat denne motoren er at jeg innerst inne venter på at den skal dø, så vi kan kjøpe oss en firetakter på seks eller åtte hester. Med den behandlingen der vil du nok lykkes til slutt. Ingen tvil om det. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
index Svart 22.August Del på Facebook Svart 22.August Kanalkapteinen skrev for 23 timer siden: Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kanalkapteinen Svart 22.August Del på Facebook Svart 22.August dieselfan skrev for 11 timer siden: Ja, alle fakta og all statistikk jeg har funnet til nå tyder på det. Dette ber du om: Statistikk basert på en motor er kanskje ikke rare greiene Dersom du tar argumentene til de som mener det er intelligent å drenere forgasser ved lengre tids lagring osv... og bruker "våre" argumenter på din motor og behandlingen den har fått, så er det ikke et orakel du har... Din motor har ikke stått varmt og tørt, og du har ganske sikkert ikke fått sjøvann på tanken. - dermed har du hatt minimal fordampning, og ikke fått krystallisering... Så ikke'no rart at din motor går og går... Din motor fra - 96 har få og store hull i dysene i forgasseren, sammenliknet med dagens motorer. Den har en grisete eksos og elendig forbrenning, men den tåler mye dritt i bensinen ift dagens motorer. Den er kort og enkelt sagt hardfør. Så ikke'no rart at din motor går og går.. Din motor får 2T olje fra Biltema og det er bra for TC-W3 oljen som BT selger er fremragende. (Kanskje ikke slik du mente det, men sånn er det) så det er igjen ikkeno rart at din motor går og går... Tennplugger har en levetid på opp til 1500 timers levetid og slik du beskriver ditt bruksmønster så høres det på meg ut til at det er en stund til du når dit...? Igjen ikkeno rart at din motor går og går... Du og btukerne har trolig en god tank kork, dere vet å passe på tanken, dere lar neppe koblingen ligge å slenge i sjøvann, og dere har trolig vært heldige og ikke fått bensin med vann på bensinstasjonen. Ikkeno stort under for meg at dere klarer dere fint... Nå er jeg litt lei av å skrive, holder dette? Det aner meg at du egentlig ikke ser nytten av drenering, så å prøve å argumentere er kanskje totalt bortkastet tid.. Takk for suverent svar @dieselfan, det var akkurat dette jeg var ute etter - gode forklaringer 👍 De andre motorene jeg har får helt annet ettersyn og dulles med på beste vis. Jeg skriver at dere har rett mht drenering, og det mener jeg virkelig, jeg drenerer motorsykler, motorsag, snøfreser, større påhengsmotorer etc ved slutten av hver sesong. Men denne lille Mercuryen tar jo bare imot det den får, så jeg må kanskje bare innse at vi er stuck med den og heller gi den litt kjærlighet… Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
J-Å Svart 22.August Del på Facebook Svart 22.August Jeg lurer på hvorfor disse dreneringshullene er så små. Jeg ble nå inspirert til å gå over alle motorene mine, men har funnet to tette. Forsåvidt er god grunn for å ta en kikk innvendig i forgasseren. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 22.August Del på Facebook Svart 22.August Kanalkapteinen skrev for 3 timer siden: De andre motorene jeg har får helt annet ettersyn og dulles med på beste vis. Jeg skriver at dere har rett mht drenering, og det mener jeg virkelig, jeg drenerer motorsykler, motorsag, snøfreser, større påhengsmotorer etc ved slutten av hver sesong. Ahhhh, dette var godt å lese. Jeg bommet nok grovt og oppfattet deg ironisk. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 22.August Del på Facebook Svart 22.August J-Å skrev for 2 timer siden: Jeg lurer på hvorfor disse dreneringshullene er så små. Jeg ble nå inspirert til å gå over alle motorene mine, men har funnet to tette. I mange forgassere så er utløpet aldeles i bunn og dermed kan utløpet og kanalen gro igjen lenge før du kan se noe i forgasseren, heldigvis... (fordi vann og mjød er mye tyngre enn bensin) Men som jeg har forsøkt å forkynne i mange år så vil den gro igjen om den ikke brukes årlig, og da er den potte tett når du en dag trenger den... Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 22.August Del på Facebook Svart 22.August dieselfan skrev 39 minutter siden: Men som jeg har forsøkt å forkynne i mange år så vil den gro igjen om den ikke brukes årlig, og da er den potte tett når du en dag trenger den... Ja, jeg måtte jo bare fikse det da. Det var utrolig så det satt. Jeg måtte bruke drill fra begge sider, det er et V hull på Suzuki 9.9. Jeg var litt redd for å skade tetningsflaten, men det gikk bra, Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 22.August Del på Facebook Svart 22.August Maika skrev for 15 timer siden: et du hvilken skrue dette er på min Vmax? Her er jeg på veldig tynn is, men tror det er som vist på bildet under. Håper andre på forumet kan bidra hvis dette er helt feil. Ser jo ut til at du da har et vanlig flattjern skruehode, som du kan justere med vanlig skrutrekker. Måten å teste dette på er å først kjøre motoren varm. Deretter å la den gå på tomgang mens du justerer denne skruen. Mener at du åpner for mer bensin inn i kammeret ved å skru utover. I prinsippet skal da motoren tåle lettere å gå på tomgang. Jeg gjorde justeringen ved å gradvis kunne justere ned tomgangshastigheten, samtidig som jeg justerte opp luft-/bensinskruen. Motoren får dermed en kraftigere blanding, blir antaklig litt mindre økonomisk, men den dør ikke ut så lett på tomgang og du klarer å holde den i gang på meget lav tomgangshastighet. Jeg gjorde denne eksersisen etter å ha tatt full rens, slik at alle bittesmå dysehull var åpne. Gikk samtidig over til å ha kun 98 oktan på tanken. Min motor er F20 BEP (ca 2015/16) Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 22.August Del på Facebook Svart 22.August Takker! Motoren min pleide å stoppe etterhvert på tomgang etter at den var startet, og ganske raskt på tomgang hvis den først hadde kjørt litt. Jeg gjorde en full forgasserdemontering/rens, men det gjorde ingen forskjell. Jeg testet med å skru på litt forskjellig ting som jeg trodde kunne hjelpe (uten å egentlig ha peiling), men det eneste jeg har fått til å hjelpe er å skru opp tomgangen. Ulempen er at den da ruser ganske mye, og "hopper" litt i gang når den settes den i gir. Den skruen du har pil på for luft/bensin har jeg ikke testet, så det skal jeg gjøre :) Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 22.August Del på Facebook Svart 22.August @Maika Hadde akkurat samme symptomer selv. Selv etter full rens måtte jeg ha veldig høy tomgang for å unngå at den stoppet på tomgang. Med justering som beskrevet over kunne jeg til slutt få tomgang ned på omtrent lydløst nivå. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 22.August Del på Facebook Svart 22.August Maika skrev for 4 timer siden: Jeg testet med å skru på litt forskjellig ting som jeg trodde kunne hjelpe (uten å egentlig ha peiling), men det eneste jeg har fått til å hjelpe er å skru opp tomgangen. Skrur du den "skruen" inn til bunn med annet enn en syltynn skrutrekker og kun med fingertuppene.... så ødelegger du forgasseren for alltid. Det er det mest sårbare punktet på din motor (du har en 63V) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.August Del på Facebook Svart 22.August .. skulle akkurat til å etterlyse advarselen mot å være for hardhendt med tomgangsskruen Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.