Jump to content

Skrekkeksempel - bensin stående i forgasser - Yamaha 5hk


Bertramsen

Recommended Posts

HansH skrev On 18.8.2024 at 20.27:

Kan jo også gi rådet videre til andre med Yamaha at akkurat den justeringsskruen for fuel/air (ikke tomgangsskruen) var plundrete å justere. Den har D-form i sporet i skruehodet (halvmåne?), og jeg måtte ta en umbrako/hex-bit på vinkelsliperen og slipe ned i riktig fasong slik at den fikk tak.

Hei, vet du hvilken skrue dette er på min Vmax?
12FAE46E-580F-40F7-A3BF-376F3AE2893D.jpeg

Link to post
Kanalkapteinen skrev for 23 timer siden:

Grunnen til mitt slepphendte vedlikehold av akkurat denne motoren er at jeg innerst inne venter på at den skal dø, så vi kan kjøpe oss en firetakter på seks eller åtte hester. 

 

Med den behandlingen der vil du nok lykkes til slutt. Ingen tvil om det. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
dieselfan skrev for 11 timer siden:

Ja, alle fakta og all statistikk jeg har funnet til nå tyder på det. 

Dette ber du om:

Statistikk basert på en motor er kanskje ikke rare greiene :crazy:

 

Dersom du tar argumentene til de som mener det er intelligent å drenere forgasser ved lengre tids lagring osv... og bruker "våre" argumenter på din motor og behandlingen den har fått, så er det ikke et orakel du har... 

 

Din motor har ikke stått varmt og tørt, og du har ganske sikkert ikke fått sjøvann på tanken. 

- dermed har du hatt minimal fordampning, og ikke fått krystallisering...  Så ikke'no rart at din motor går og går... 

 

Din motor fra - 96 har få og store hull i dysene i forgasseren, sammenliknet med dagens motorer. Den har en grisete eksos og elendig forbrenning, men den tåler mye dritt i bensinen ift dagens motorer. 

Den er kort og enkelt sagt hardfør. Så ikke'no rart at din motor går og går.. 

 

Din motor får 2T olje fra Biltema og det er bra for TC-W3 oljen som BT selger er fremragende. 

(Kanskje ikke slik du mente det, men sånn er det) så det er igjen ikkeno rart at din motor går og går... 

 

Tennplugger har en levetid på opp til 1500 timers levetid og slik du beskriver ditt bruksmønster så høres det på meg ut til at det er en stund til du når dit...? Igjen ikkeno rart at din motor går og går... 

 

Du og btukerne har trolig en god tank kork, dere vet å passe på tanken, dere lar neppe koblingen ligge å slenge i sjøvann, og dere har trolig vært heldige og ikke fått bensin med vann på bensinstasjonen.

Ikkeno stort under for meg at dere klarer dere fint... 

 

Nå er jeg litt lei av å skrive, holder dette? Det aner meg at du egentlig ikke ser nytten av drenering, så å prøve å argumentere er kanskje totalt bortkastet tid.. 

Takk for suverent svar @dieselfan, det var akkurat dette jeg var ute etter - gode forklaringer ? 

De andre motorene jeg har får helt annet ettersyn og dulles med på beste vis. Jeg skriver at dere har rett mht drenering, og det mener jeg virkelig, jeg drenerer motorsykler, motorsag, snøfreser, større påhengsmotorer etc ved slutten av hver sesong. 
Men denne lille Mercuryen tar jo bare imot det den får, så jeg må kanskje bare innse at vi er stuck med den og heller gi den litt kjærlighet…

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Kanalkapteinen skrev for 3 timer siden:

De andre motorene jeg har får helt annet ettersyn og dulles med på beste vis. Jeg skriver at dere har rett mht drenering, og det mener jeg virkelig, jeg drenerer motorsykler, motorsag, snøfreser, større påhengsmotorer etc ved slutten av hver sesong. 

Ahhhh, dette var godt å lese. Jeg bommet nok grovt og oppfattet deg ironisk. 

Link to post
J-Å skrev for 2 timer siden:

Jeg lurer på hvorfor disse dreneringshullene er så små. Jeg ble nå inspirert til å gå over alle motorene mine, men har funnet to tette.

I mange forgassere så er utløpet aldeles i bunn og dermed kan utløpet og kanalen gro igjen lenge før du kan se noe i forgasseren, heldigvis... (fordi vann og mjød er mye tyngre enn bensin)

 

Men som jeg har forsøkt å forkynne i mange år så vil den gro igjen om den ikke brukes årlig, og da er den potte tett når du en dag trenger den... :sweat:

Link to post
dieselfan skrev 39 minutter siden:

Men som jeg har forsøkt å forkynne i mange år så vil den gro igjen om den ikke brukes årlig, og da er den potte tett når du en dag trenger den... :sweat:

Ja, jeg måtte jo bare fikse det da. Det var utrolig så det satt. Jeg måtte bruke drill fra begge sider, det er et V hull på Suzuki 9.9. Jeg var litt redd for å skade tetningsflaten, men det gikk bra, 

Link to post
Maika skrev for 15 timer siden:

et du hvilken skrue dette er på min Vmax?

Her er jeg på veldig tynn is, men tror det er som vist på bildet under. Håper andre på forumet kan bidra hvis dette er helt feil. Ser jo ut til at du da har et vanlig flattjern skruehode, som du kan justere med vanlig skrutrekker.

 

Måten å teste dette på er å først kjøre motoren varm. Deretter å la den gå på tomgang mens du justerer denne skruen. Mener at du åpner for mer bensin inn i kammeret ved å skru utover. I prinsippet skal da motoren tåle lettere å gå på tomgang. Jeg gjorde justeringen ved å gradvis kunne justere ned tomgangshastigheten, samtidig som jeg justerte opp luft-/bensinskruen. Motoren får dermed en kraftigere blanding, blir antaklig litt mindre økonomisk, men den dør ikke ut så lett på tomgang og du klarer å holde den i gang på meget lav tomgangshastighet.

 

Jeg gjorde denne eksersisen etter å ha tatt full rens, slik at alle bittesmå dysehull var åpne. Gikk samtidig over til å ha kun 98 oktan på tanken. Min motor er F20 BEP (ca 2015/16)

 

image.png.19bfdb90b207f9a1b11c1d2c1564f89a.png

Link to post

Takker!
Motoren min pleide å stoppe etterhvert på tomgang etter at den var startet, og ganske raskt på tomgang hvis den først hadde kjørt litt.

Jeg gjorde en full forgasserdemontering/rens, men det gjorde ingen forskjell.

Jeg testet med å skru på litt forskjellig ting som jeg trodde kunne hjelpe (uten å egentlig ha peiling), men det eneste jeg har fått til å hjelpe er å skru opp tomgangen. Ulempen er at den da ruser ganske mye, og "hopper" litt i gang når den settes den i gir. 
Den skruen du har pil på for luft/bensin har jeg ikke testet, så det skal jeg gjøre :)

Link to post
Maika skrev for 4 timer siden:

Jeg testet med å skru på litt forskjellig ting som jeg trodde kunne hjelpe (uten å egentlig ha peiling), men det eneste jeg har fått til å hjelpe er å skru opp tomgangen.

Skrur du den "skruen" inn til bunn med annet enn en syltynn skrutrekker og kun med fingertuppene.... så ødelegger du forgasseren for alltid.

Det er det mest sårbare punktet på din motor (du har en 63V)

Link to post
  • 7 måneder senere...

Har en Mercury 10/20 EFI 21 model. Blir jo lit bekymret når jeg leser denne tråden Motoren går bare noen få timer hver sommer. Har kjørt den med alkylat bensin før vinter sesongen. Om man bare kjører på denne slipper man da og tømme/kjøre tom forgasser?

 

Link to post
JRK skrev for 3 timer siden:

Har kjørt den med alkylat bensin før vinter sesongen.

Det er et positivt tiltak som er bra for motoren din, men før du legger om til alkylatbensin så vil jeg absolutt anbefale deg å drenere forgasseren, så kjøre på alkylat. "kjøre den tom" hjelper ikke i denne sammenhengen fordi du ikke tømmer forgasseren, du bare reduserer mengden bensin i forgasseren... Den skadelige mjøden ligger på bunnen, og det er bare en måte å få den ut, gjøre som fabrikken har gjort klar for, åpne dreneringsskruen og tappe det ut...

 

JRK skrev for 3 timer siden:

Om man bare kjører på denne slipper man da og tømme/kjøre tom forgasser?

Jeg har ikke opplevd mjød-dannelse med alkylat bensin, men jeg har for lite praktisk erfaring til å ville si noe bastant om langtidseffekt av. Fint om noen av dere som kjører 50 liter på alkylat kan dele sine erfaringer?

Men velger du å gå permanent over til alkylat så anbefaler jeg igjen å starte med å drenere, slik at ikke dreneringskanalen tetter seg. 

På din motor ligger jo dreneringsskruen så fint til og det fulgte vel til om med en riktig skrutrekker i motorsettet.
 

Link to post
dieselfan skrev 33 minutter siden:

Fint om noen av dere som kjører 50 liter på alkylat kan dele sine erfaringer?

Ikke akkurat 50 liter eller båt, men tok en kikk på den ene motorsaga her i forrige uke, bruker kun alkylat på disse. Saga har dermed stått med alkylat i siden sommeren 2023, uten oppstart. Ikke antydning til grøt eller annet. 
 

Mens for et par av påhengsene, som dessverre fikk stå med E10 noen måneder (uten at jeg drenerte forgasseren), kunne jeg grave ut grøt med teskje fra flottørkamrene, og det hadde levret seg i dyser og alt, så de måtte få seg en skikkelig rens. Irriterende drittprodukt av en bensin, skulle vært forbudt.

Link to post
Hakkannen skrev 26 minutter siden:

et par av påhengsene, som dessverre fikk stå med E10 noen måneder (uten at jeg drenerte forgasseren), kunne jeg grave ut grøt med teskje fra flottørkamrene, og det hadde levret seg i dyser og alt, så de måtte få seg en skikkelig rens.

Ja, det er jo erfaringer som dette som gjør at jeg prøver å overbevise flest mulig om å drenere forgasseren.

Ser jo stadig motorer hvor forgasseren ikke kan reddes. Synes det er veldig synd at noen har så fobi mot å drenere at de må bytte forgasser.. full pris for det på en Yamaha F9.9 er vel rundt 6000 på verksted. Trist og unødvendig når drenering er så enkelt, det tar under ett minutt...

Link to post
dieselfan skrev 5 minutter siden:

Synes det er veldig synd at noen har så fobi mot å drenere at de må bytte forgasser

Enig. Forgasserne bør dreneres, og med E10 hadde jeg gjort det annen hver uke, for med den kan man risikere grøten kommer fort! Langt raskere enn jeg hadde trodd, derfor ble ikke dette gjort snart nok, med unødvendig arbeid som følge. Nå har jeg gått helt over til 98-oktan, men også der er det greit å drenere om motoren skal stå en stund.

 

De fleste er greie å drenere, men for enkelte motorers del ligger dreneringsskruen litt plundrete og trangt til for god tilgang med skrujern, vinkelen blir gjerne litt feil. Virker som enkelte produsenter ikke har tenkt helt gjennom alt, så synes egentlig dreneringsskruer med fordel kunne vært av typen "kunne løsnes og skrus til med fingrene". Da hadde gjerne tilgjengeligheten blitt litt enklere, som en del av det jevne vedlikehold.

Link to post

på mine motorer så er det 10mm sekskant med spor.  Mest hendige verktøyet jeg har funnet for å drenere er en leddet skrallenøkkel av typen vist under:

Et annet triks jeg har lært her på BP er å pumpe på blæra med dreneringene åpne , da får ma flusha ut bensinen som evt måtte stå i slanger osv også

Skrallenøkkel med ledd | Best på bil - BilXtra

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
ivar skrev 47 minutter siden:

Et annet triks jeg har lært her på BP er å pumpe på blæra med dreneringene åpne , da får ma flusha ut bensinen som evt måtte stå i slanger osv

Ikke bare bensinen Ivar, du får også med deg vann og mjød, heldigvis... slik at det ender opp i flotørkammeret, hvor det bare er å drenere det ut. Din 3syl 2T 60hk har jo en bensinslange som har en skikkelig hengebøy, her samler det seg lett vann, samme som på min 50 og 70hk 2T 3syl.

 

ivar skrev 55 minutter siden:

på mine motorer så er det 10mm sekskant med spor.  Mest hendige verktøyet jeg har funnet for å drenere er en leddet skrallenøkkel av typen vist under:

Kanskje vi skulle bygge opp et lite arkiv på hvordan vi drenerer forgasser på spesifikke motorer? Har du egnede bilder av din motor også kan du liste hvilke motorer og årganger din forklaring dekker.. er det en god ide som kan hjelpe mange andre.

Link to post

Hadde en lignende forgasser som dette på den ene Yamhaen min. Samme type dreneringsskrue som på de andre Yamahaene jeg har hatt, og på 5-hesteren jeg har igjen. Hvordan det er på den siste motoren jeg kjøpte husker jeg ikke, der endte jeg opp med en Tohatsu 30-hester, av alle ting. Med en slik type skrue er man litt avhengig av å komme godt til, slik at ikke sporet skjemmes for mye, noe som dessverre kan skje om skrujernet kommer inn for skrått på grunn av at det er trangt. Hadde selvsagt vært en fordel om også Yamaha hadde brukt sekskanthode, kombinert med flattjernsspor, men de kan ikke være gode på alt😄

UtsnittforgasserYamaha.jpg.88af8d826d600e82a3233ea8e1b0806c.jpg

 

Har vurdert, dette blir nok på Tohatsuen, å få tak i egnet slangestuss med passende gjenger og montere på slange med kran. Enklere tilgjengelighet, helst uten verktøy, vil gjøre dreneringen enklere, med mindre det er noe jeg ikke har tenkt på i farten. Klart, man kan jo feste egnet verktøy under motorlokket, men hvorfor, hvis man kan slippe😅

Link to post
Hakkannen skrev 22 minutter siden:

få tak i egnet slangestuss med passende gjenger og montere på slange med kran. Enklere tilgjengelighet, helst uten verktøy, vil gjøre dreneringen enklere

Jeg har kjøpt ett sett med slangenippler beregnet på RC motor og tanker. Godt utvalg på nett til små priser.

Link to post
Komodo skrev 21 minutter siden:

hva slags gjenger er det normalt på de pluggene?

Det er så langt fra standardisert som det omtrent er mulig å komme... det er en av grunnene til at jeg kun har brukt 3 forskjellige motorer den gang jeg drev utleie.

 

Den største jeg har sett er 5/8"x28 og den minste tror jeg var UNF10.

Ganske vanlig at dreneringsskruen setter seg i aluminiumen, du kjenner meg godt nok til å vite at da blir det plutselig M5 eller M6 gjenger der, siden det er flest av de slangestussene i settet mitt...

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...