Jump to content

Drøm - bare seile uten å vite om eller når jeg kommer tilbake


Glenfiddich

Recommended Posts

I går med det fine været seilte jeg dritlangt sør, synes jeg selv. Da tåka kom tenkte jeg på det S/Y Emma skrev om tåkelur og begynte å frykte gigantiske tankskip som plutselig skulle dukke opp som en gigantisk vegg i kollisjonskurs, så jeg feiget ut og snudde. Jeg synes jo at jeg var skikkelig langt ute, så det var egentlig ganske komisk å sjekke koordinatene på kartet: Screenshot_20240918-225557_Maps.jpg.4403c5a40bbc7034d1efd73cc1495ef1.jpg

 

Jeg tenkte som en konsekvens av denne erfaringen at jeg må ha AIS-sender. De billigste blir ca 1500 kroner, og den ekstra tryggheten den ville gitt, når det gjelder å kunne seile blind inn i tåka, den er verdt 1500 kroner tvert.

 

Men prisen for å feige ut var å få langt dårligere vind resten av dagen. Jeg begynte å kjenne meg litt trøtt, så jeg prøvde å legge bi, men klarte det ikke helt, men det var så lite bølger at det spilte ingen rolle. Det viser seg at med denne båten, når man ligger og slapper av i cockpiten, så ser man ut gjennom det fremste vinduet, det i den fremste kabinen. Så hvis det skulle dukke opp noe så kan man man se det fra horisontal chillax-posisjon. Så jeg lå slik og duppet en stund. Så trøtt kan føres opp som en tredje typisk nødsituasjon for å legge bi.

 

Deretter ble det å teste nytt forseil, og for første gang ha alle tre seil oppe samtidig. Det gav betraktelig mer power. Jeg fant en halv-bra løsning for selvstyring ved bruk av strikk: 20240919_084409.jpg.9616227f9e10016169eaa51937027437.jpg

 

Man kan finjustere kursen ved å flytte på strikken. Lenger frem gir mer kraft.

 

Link to post
25 minutes ago, Glenfiddich said:

Jeg tenkte som en konsekvens av denne erfaringen at jeg må ha AIS-sender. De billigste blir ca 1500 kroner, og den ekstra tryggheten den ville gitt, når det gjelder å kunne seile blind inn i tåka, den er verdt 1500 kroner tvert.

 

AIS-sender gjør at du blir sett, men er allikevel ingen garanti for at du ikke blir nedrent av et lasteskip.  AIS-sender gjør også at det er lettere for andre å ta kontakt med deg på VHF.

 

AIS-mottager gjør at du er i stand til å "se" lasteskipet og styre unna - men det er ingen garanti for at det ikke er skuter og objekter der ute uten AIS-sender.

 

Jeg har hverken AIS-mottager eller AIS-sender, men jeg har radarreflektor festet relativt høyt oppe i riggen, og jeg har radar, det er tilstrekkelig til at jeg ikke er særlig redd for tåke.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Min resonnering er at det er de store kommersielle skipene som er den største trusselen, og hvis jeg ikke ser dem i tåka, eller ligger bi som en følge av en nødsituasjon, så vil min AIS-sender være min last line of defence, liksom. Det gir mening å legge til en radar-reflektor i den strategien.

 

Redigert: Det er kanskje verdt å nevne for konteksten at min AIS-mottaker sitter på VHF-en, og dukker ikke opp på kartplotteren. For trygghetsfølelsen vil det kanskje være et alternativ å oppgradere kartplotteren, men dyrere?

Link to post
Glenfiddich skrev for 2 timer siden:

Er det noen som kjenner til dette? Jeg har fra gode kilder at det ligner på en ankervinsj, men jeg får den ikke til å fungere.20240919_102054.jpg.886ccb11b577d5685b476a9269ddf0b2.jpg


Ankervinsj ja. Ligner på en Lofrans elektrisk.

Jeg har en manuell liggende, og har lurt på om man kan operere den fra cockpit ved å føre et dyneemafall i loop fra denne vinsjen og bak til en av vinsjene i cockpiten, så ankeret kan heises med en av skjøtevinsjene i cockpit?

Tar jo fryktelig lang tid å heise anker manuelt med det håndtaket man skal stikke inn der framme på ankervinsjen.

 

Forøvrig en herlig tråd å følge dette! Du er i ferd med å leve ut en drøm for meg 😊

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Glenfiddich skrev for 8 timer siden:

Redigert: Det er kanskje verdt å nevne for konteksten at min AIS-mottaker sitter på VHF-en, og dukker ikke opp på kartplotteren. For trygghetsfølelsen vil det kanskje være et alternativ å oppgradere kartplotteren, men dyrere?

Er du sikker på at kartplotteren din ikke har inngang for AIS?  Jeg kan prøve å sjekke hvis du har nøyaktig typebetegnelse. Jeg kan også sjekke om VHF har AIS NMEA0183 ut.

 

Ellers ligger det forholdsvis rimelige plottere på Finn med AIS inngang:

https://www.finn.no/368277033

https://www.finn.no/369669052

Link to post

Bergen: hvis man kan kalle det nattseilas så lenge det er navigasjon etter at det har blitt mørkt, så mangler jeg bare frost på listen din!

 

angående vinsjen, jeg vet ikke hva en nokkfunksjon er og jeg har ikke fått til å bruke den manuelt. basert på tipsene her skal jeg gjøre et forsøk til etter at jeg har lagt til kai, dersom det fortsatt er lyst ute. 

Link to post
Glenfiddich skrev 15 minutter siden:

Takk! plotter: GPSmap 182c, og vhf: b&g v60

Plotteren din er veldig gammel, og støtter ikke AIS. Den har også en gammel type kartbrikke, støtter såvidt jeg kan se ikke SD eller MicroSD kort. 

 

VHFen din gir såvidt jeg kan se  ut AIS data både på NMEA 0183 og NMEA 2000 format. Så jeg tror den kan kobles opp mot de to plotterene jeg linket til. Og til nyere selvsagt. Den har også mulighet for ATIS.

https://softwaredownloads.navico.com/Lowrance/FTP/Lowrance_Software - Copy/BG_Documents/V60_V60-B_UM_EN_988-12098-005_w.pdf

 

Hvis du velger å kjøpe så gammel plotter som en av de jeg linket til, så kan det være greit å sjekke om backup-batteri er byttet (evt.bytte).  

Link to post

Vinsjen: Jeg har funnet håndtaket, det passer i sporene. Men sporene på "hjulet" fører til at man skrur den opp, den ene veien, og den andre veien strammer den. Ikke på noe tidspunkt fører den til at kjettingen blir dratt. Det bakre sporet som det bare er ett av, sitter ganske fast men kan flyttes litt på. Det er mulig linken i blogginnlegget sunnmøringen delte vil gi svar, men så langt har jeg ikke kommet.

 

Kanalkapteinen, du sier at du også har en manuell en, men din virker? (Forresten, takk for at forteller at du liker tråden, det er nemlig litt begge deler, jeg mener, det å dele ting og bevisst eller ubevisst åpne opp om hvor teit man er ikke udelt positivt. Men innspillene som har kommet har vært veldig nyttige. Og når det gjelder det med at vi deler denne drømmen, så er det visstnok sånn at når man gjør det så angrer man på at man ikke gjorde det før, fordi man trives så godt med det, og noe som jeg bet meg merke i tidlig var det der de sier, go small, go cheap, go now. God idé! Fordi en drøm forblir en drøm inntil man virkeliggjør den.)

 

Code0: Practical Boatowner ser ut som et kvalitetsblad som jeg gjerne skulle abonnert på, men det å pådra seg flere abonnement enn nødvendig i denne fasen tror jeg er ulurt. Strikken blir forresten for veik utaskjærs, selv to på hver side blir for veikt når det blir litt røft, jeg tror bølgene var en meter/halvannen da de slo båten ut av kurs.

 

J-Å: Den linken er nyttig. Takk.  Angående plotter, hvis min plotter bruker for gamle kort, og den bare har kart for sørlandskysten, så tvinger det frem et bytte... jeg har hørt at Raspberry Pi med opencpn kan brukes, og jeg har noen sånne, men jeg har tenkt at det er for mye lære på for kort tid. Mulig de du linker til er bedre alternativ.

 

Screenshot_20240919-112012_Brave.jpg.01078c965d19bf8a3372c72c2e8ce18c.jpg

 

Dette drømmeværet gjør at det er lett å svi av mange timer til øving. 18 timer på de siste to dagene. Det går jo selvfølgelig på bekostning av alt annet, men med avreise om, shit, 12 dager, så er det greit med litt øvelse. Det blåser forresten mye bedre utaskjærs. 

 

20240919_220650.jpg.52a49d7dc5e0a0e6998ced93671d205f.jpg

Link to post

Ankervinsj:  

Det kan nok stemme at det er denne:  http://slspares.co.uk/pdf/Website Manuals/Instruction Manuals/Hyspeed.pdf

Du slakker på hjulet på stb side for å slippe ut ankeret. strammer igjen, og jekker opp med en fram og tilbake bevegelse med håndtaket i sporet bak. Det er som du ser en ganske komplisert mekanisme inni. Hvis den sitter fast, så må den trolig åpnes og smøres opp. Men sjekk gjerne nr 5 "gipsy pawl" først. Det står noe om "disengage" denne.

image.png.7be5a64c3aa289aa1dc275a62513b3d5.png

 

 

 

Link to post
Glenfiddich skrev for 6 timer siden:

... jeg har hørt at Raspberry Pi med opencpn kan brukes, og jeg har noen sånne, men jeg har tenkt at det er for mye lære på for kort tid. Mulig de du linker til er bedre alternativ.

Jeg anbefaler absolutt å installere opencpn på en eller annen enhet. De støtter jo mange operativsystemer, også PC og Android. Men det er gjerne greit å ha en fastmontert vanntett plotter i cockpit i tillegg. Så må en jo vurdere hva en trenger av kartbrikker, OpenCPN kart, Navionics på mobil osv. 

 

Jeg har OpenCpn på en bærbar PC. Jeg har ikke brukt det så mye, men jeg har fått inn både AIS data på baud rate 38400 og GPS+ instrumentdata på baud rate 4800.  

Det fungerer vel best med en eller to NMEA 0183 til USB convertere: https://seatronic.no/digital-yachts-usb-til-nmea-kabel

Men vanligvis fungerer enkle RS232 til USB adaptere også.

 

Det skal også være mulig å få inn AIS på OpenCPN på Android mobil (og PC) med en RS232 til Bluetooth adapter. 

 

Et hakk opp er Orca: https://getorca.com/

Link to post
7 hours ago, Glenfiddich said:

Vinsjen: Jeg har funnet håndtaket, det passer i sporene. Men sporene på "hjulet" fører til at man skrur den opp, den ene veien, og den andre veien strammer den. Ikke på noe tidspunkt fører den til at kjettingen blir dratt.

 

Har akkurat samme type vinsj, tror jeg. Det er to plasser å stikke inn håndtaket. Er i utlandet og husker ikke alle detaljer helt nøyaktig, men det skal vel som sagt være to plasser å stikke inn håndtaket. Et sted til høyre så åpner man vel og lukker "bremsen". Så et sted litt mer til venstre eller midt på, husker ikke, når man stikker inn håndtaket der, så kan man "jekke fram og tilbake". Kjettingen blir dratt opp enten håndtaket skyves fram eller tilbake, men hvis det er likt min, så er det ganske stor utveksling, slik at det går seint. 

Link to post

Denne er ikke helt lik min, men prinsippet ser ut til å være noenlunde det samme. På høyre side så åpner og lukker man for "bremsen". Her er det hull for å bruke håndtaket på min. På venstre side så er det en ring som også har hull for å stikke inn håndtaket. Her kan man "jekke opp" ankeret. Bremsen er en frikobling, slik at denne skal være starmmet til, når man skal dra opp ankeret.

vinsj.png

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...