Jump to content

Drøm - bare seile uten å vite om eller når jeg kommer tilbake

Glenfiddich

Recommended Posts

Glenfiddich skrev for 13 timer siden:

Bergen: hvis man kan kalle det nattseilas så lenge det er navigasjon etter at det har blitt mørkt, så mangler jeg bare frost på listen din!

angående vinsjen, jeg vet ikke hva en nokkfunksjon er og jeg har ikke fått til å bruke den manuelt. basert på tipsene her skal jeg gjøre et forsøk til etter at jeg har lagt til kai, dersom det fortsatt er lyst ute. 

Nokk/gangspill er den delen av vinsjen som er på motsatt side av kjettingen, Denne benyttes til å vinsje inn tau (og det er her jeg har vansker å se når denne gjør nytte på en manuell vinsj).

Om turen din er det positivt å se at du har fått med deg mannskap og en større.og trolig meget egnet båt :-), så jeg ønsker deg lykke til på ferden. Men det endrer desverre ikke på min oppfatning av at Oktober ikke er ideel tid på året for å starte en langtur med såpass beskjeden seilbåterfaring. Men jeg beundrer ditt pågangsmot.       

shipahoy skrev for 2 timer siden:

NMEA 0183 er ikke RS232. Det er RS422. Ville heller brukt noe som dette;

https://a.aliexpress.com/_EHOD1vF

Jeg linket jo også til en "profesjonell" differensiell RS422 converter fra Seatronic. Siden TS nærmer seg avreise, og gjerne ikke har tid til å vente på pakke fra Aliexpress. Men vanligvis fungerer altså enkle RS232 convertere, når det er korte kabler og bare én tíl én kobling.  

RS-232 logic and voltage levels
Data circuits Control circuits Voltage
0 (space) Asserted +3 to +15 V
1 (mark) Deasserted −15 to −3 V

RS-422

Voltage

−6 to +6 V (maximum voltage for each line)

Mark(1) Negative difference
Space(0) Positive difference
3 hours ago, Arne2 said:

hvis det er likt min, så er det ganske stor utveksling, slik at det går seint. 

Nå er jo også poenget med en vinsj å kunne gi ekstra kraft. Dersom det er vindstille og man har ankret på grunt vann kan man jo trekke opp kjettingen for hånd (evt med hansker). Kobler man "clutchen" i fri, så skal kjettingen rulle ned i ankerkassa av seg selv. Dersom det er så ille vær eller tung kjetting, eller dersom det sitter fast i noe, så trenger man stor utveksling. Med et slik håndtak kan man jo også til en viss grad justere utvekslingen - bruke langt håndtak ved behov for mye utveksling og kort håndtak (eller holde nært vinsjen) for å trekke inn raskt.

(Jeg har bare erfaring med elektrisk vinsj, som av og til har vært i ustand, samt fall/skjøte-vinsjer. På en av vinsjene mine bytter jeg tidvis mellom et kort og et langt håndtak. Pga dum plassering går ikke håndtaket hele veien rundt, så det interne "togirsystemet" i vinsjen fungerer lite optimalt).

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

1 hour ago, Bergen said:

Men det endrer desverre ikke på min oppfatning av at Oktober ikke er ideel tid på året for å starte en langtur med såpass beskjeden seilbåterfaring.

Det var vel i utgangspunktet snakk om å starte ferden i Nord-Norge, jeg har skjønt at den nå starter på Sørlandet? Skal det krysses over til Skagen (beklager om jeg har misset noen innlegg her)? Følger man østsiden av danskekysten, så er det jo stort sett greie forhold. Jeg vil anbefale mot å ha en fastsatt startdato. Ha et startvindu i stedet, gjerne over en hel uke eller mer, og finstuder værmelding.

Bergen skrev for 1 time siden:

Nokk/gangspill er den delen av vinsjen som er på motsatt side av kjettingen, Denne benyttes til å vinsje inn tau (og det er her jeg har vansker å se når denne gjør nytte på en manuell vinsj).

Manuell nokk har jo vært brukt siden vikingtiden. Det trengs bare et tilstrekkelig antall "winch gorillas" :) 

Seilreparasjon. Tror denne holder godt (overkill kanskje). Rund gjerne av hjørnene, og ha litt forskjellig størrelse på lappen på hver side.

https://www.maritim.no/heavy-duty-seiltape?variant=72314

Du bør gjerne ha med deg dette settet også:

https://www.maritim.no/seil-rep-sett

1 hour ago, Bergen said:

For en lett båt kan man vel som hovedregel trekke tauet for hånd, men jeg minnes at jeg har brukt fallvinsj for å vinsje inn ankertau også på mine første båter.

Dersom man har kombinasjon av tau og tung kjetting og det er dypt vann, så kan det kreve adskillig med krefter å trekke kjettingen opp til vinsjen (men jeg har 10mm kjetting, 8mm hadde vel vært mer håndterlig).

Dersom det er mye vind, så kan det være nødvendig å vinsje. Joda, ofte er det et alternativ å bruke motor. Har man lang avstand mellom baug og styreposisjon og er alene ombord, så er tidvis vinsjen best allikevel.

Edit: pluss, dersom ankeret sitter fast i noe veldig tungt. Har erfaringer med dette.

tobixen skrev 57 minutter siden:

Det var vel i utgangspunktet snakk om å starte ferden i Nord-Norge, jeg har skjønt at den nå starter på Sørlandet? Skal det krysses over til Skagen (beklager om jeg har misset noen innlegg her)? Følger man østsiden av danskekysten, så er det jo stort sett greie forhold. Jeg vil anbefale mot å ha en fastsatt startdato. Ha et startvindu i stedet, gjerne over en hel uke eller mer, og finstuder værmelding.

Tobixen, avreise fra Sørlandet har vært planen og er det fortsatt. Når det gjelder mer detaljert rute så blir antageligvis den avgjørelsen tatt nært avreisetidspunktet, som forsåvidt heller ikke er skrevet i stein. For min del har det vært viktig å sette en dato nært i tid av flere årsaker, noen tidligere nevnt, men en underkommunisert medvirkende årsak er at jeg trenger å sette press på meg selv - for å ikke falle tilbake til en tilværelse hvor drømming og seilevideoer på youtube ender opp med å utgjøre virkeligheten. Men hvis det var eneste faktor så skulle jeg, isolert sett, gjerne tatt en måned til med planlegging og forberedelser. 

Når 1. oktober har kommet, så vil værmeldingen veie tungt i å avgjøre om det er forsvarlig med avreise da, eller om jeg bør vente. Og med dette forumets hjelpsomhet og ekspertise, tipper jeg at det vil være gode råd å få da også, som hittil, og da skal jeg lytte, som hittil!

J-Å: Den hansken i det sy-kittet tror jeg er bortimot et must have hvis man skal sy noe tykkere enn ett lag seilduk!

Bergen skrev for 4 timer siden:

Det er her jeg funderer på om det kunne fungert å føre ei line fra vinsj i cockpit eller på masta, via ei blokk eller to og til nokken, rundt denne et par runder, og så tilbake til vinsjen i loop. Da kan man bruke giringa i vinsjen og heve ankeret fra cockpiten? 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Å omprogrammere MMSI, ja...

For å finne MMSI-nummeret ringte jeg Kystradio som sa at eierskifte ikke var meldt inn, og de kan ikke omregistrere VHF-en heller, fordi det er registrert flere enheter på samme MMSI-nummer. Men, sa de, sjekk om MMSI-nummeret er registrert på VHF-en fordi hvis det ikke er, så er det enkelt, da kan de opprette et nytt MMSI-nummer etter at jeg har betalt fritidsbåt-lisens. Men det lå inne MMSI-nummer, og på min VHF-modell må man visst få den omprogrammert hos en forhandler. 

Jeg er usikker på hva det vil koste og har forsåvidt heller ikke sjekket om det er andre forhandlere enn en i Moss. 

Egentlig er det litt funny, at det er så mange småting forbundet med å komme seg avgårde. Jeg kjenner takknemlighet for den hjelpen jeg har fått av dere, og tenker at jeg hadde hatt et ganske mye dårligere utgangspunkt dersom jeg aldri opprettet denne tråden! 

7 hours ago, tobixen said:

Nå er jo også poenget med en vinsj å kunne gi ekstra kraft. Dersom det er vindstille og man har ankret på grunt vann kan man jo trekke opp kjettingen for hånd (evt med hansker). Kobler man "clutchen" i fri, så skal kjettingen rulle ned i ankerkassa av seg selv.

I teorien ja, men på min så tror jeg ikke det rent praktisk er mulig å komme til for å trekke opp for hånd. (Har jo ikke båten her jer er, så det får jeg ikke testet ut.) Jeg tror jeg bruker "clutchen i fri" bare for å slippe ut anker og kjetting. Når jeg skal heise opp anker og kjetting, så er "clutchen i inngrep" slik at jeg får overført kraften fra "jekkemekanisme" over til ankervinsjen.

Har ikke oppdaget at det finnes noen mulighet for å legge inn en annen utveksling. Det går seint og man kan løfte tungt, men det å ha med seg et ekstra, kortere håndtak, det var lurt. Det hadde jeg ikke tenkt på. Da får man vel opp farta når løftet ikke er for tungt.

Kan det være da Hulda kommenterte at oktober kunne være kaldt, mørkt og blåsete, særlig om du starter fra Henningsvær?

Forøvrig: mens jeg var i båten og strevde med småting i finværet kom det gående ei gammel dame, jeg kjenner henne litt fra før, hun hadde hørt at jeg skulle avgårde og lurte på om hun kunne bli med. Hun har ingen seilerfaring, sa hun, men har masse båterfaring, født og oppvokst på en øy. Og som pensjonist har hun masse tid. Jeg understreket min manglende erfaring og sa at hvis hun går inn i det med åpne øyne så kan hun troppe opp på brygga 1. oktober klokka 10. 

Etter at vi hadde pratet en stund spurte jeg henne hvor stor sjansen var for at hun ville dukke opp ved avreise, jeg tenkte nok at det litt var på spøk, og hun sa at tanken først hadde slått henne på vei ned til brygga. Hun måtte tenke litt på det, men skulle i hvertfall komme og vinke farvel. Hun fikk nummeret mitt. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...