Jump to content

Drøm - bare seile uten å vite om eller når jeg kommer tilbake


Glenfiddich

Recommended Posts

Dette må være den merkeligste tråden jeg har lest her inne🤭 TS starter fra Mandal, og skal til østsiden av Danmark, og så settes kursen vest på grunn av fin solnedgang??? Går og legger seg, uten å vite hvor han er på vei, og våkner sør for Stavanger😳 Håper dette går bra. Med de bildene fra windy, er det jo greit føre fra Mandal til Skagen.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
4 hours ago, Glenfiddich said:

Jeg våknet opp uthvilt og kunne se land, jess!, var det England, nei, for tidlig, Danmark, nei, feil retning, Norge? Jeg måtte sjekke navigasjons-appen. Jepp, Norge. Aldri stol på en strikkpilot.

 

Det er ikke uten grunn at jeg som et veldig minimum mener at man enten bør ha en velfungerende autopilot eller ekstra mannskap (helst tre personer som kan gå skift) på nattseilas.

 

Jeg seilte for det meste solo fra Marmaris til Marmarasjøen og videre til Bulgaria, til tross for relativt velfungerende autopilot hadde jeg et par netter hvor det ble noen timers seiling i feil retning (autopilot satt opp til å følge vinden, også ble det vindstille og/eller vinden skiftet retning).

 

Fra Gdansk og vestover - med relativt kraftig vestavind som vedvarte i flere uker - så var vi stort sett to voksne ombord, men uten fungerende autopilot.  Å krysse seg frem i mørket uten autopilot mens man er i halvsøvne over roret, det er heller ikke noe særlig.  Skjedde ved et par anledninger at man etter noen timer var tilbake på akkurat samme sted.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
15 minutes ago, Framtia said:

Jeg synes mange har vært i overkant positive til disse planene. Trådstarter hadde null erfaring i august, og har siden lært det han kan fra å være aktiv på båtplassen.... Håper dette går bra.

 

Det er sterk sannsynlighetsovervekt for at man overlever en slik seilas.  Det blir spennende å følge med videre.  Det har vært veldig mange innlegg frem og tilbake, så jeg har ikke helt oversikt over hvor mye sikkerhetsutstyr det ble til slutt ... men jeg håper båten i det minste har radarreflektor?

 

Det er jo også en risiko for å gå rett på land mens man har sovnet over roret (jeg må innrømme at jeg har vært der, heldigvis i såpass lav fart at det har gått bra med båten).

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
2 hours ago, Framtia said:

Jeg synes mange har vært i overkant positive til disse planene. 

Ja, men dette kom til å starte uansett. Da var det like godt å peke i trygg retning og si lykke til. Men med så svak utførelse nytter det jo ikke. Det hadde jeg ikke ventet meg.

"Slør burde en greie å holde, det tar da høyde for nybegynner" tenkte jeg. Men han driver jo bare avgårde.

Link to post

Jeg er ikke enig i at jeg ikke har respekt for vær og vind, Martine. Tvert imot så lytter jeg til alle værmeldingene på VHF-en. Jeg tenker derimot at det er unødvendig å legge seg på et minste felles multiplum når det gjelder risiko, og det jeg mangler i respekt gjør båten godt gjennom majestetiske sjøegenskaper. Jeg finner sikkert både mine egne og båtens begrensninger i løpet av denne turen, men er ikke det greit?

 

Kanalkapteinen, er det den appen som heter oncourse?

 

Ellers er det noen som har misforstått situasjonen litt, så mye at det blir morsomt. Det lar jeg stå ubesvart. På et senere tidspunkt skal jeg liste opp utstyrsnivå og status quo, men nå er jeg og strikkpiloten travelt opptatt med å chille.

Link to post
tobixen skrev for 1 time siden:

Det er sterk sannsynlighetsovervekt for at man overlever en slik seilas.

 

Han har EPIRB og flytedress. Om EPIRB'en er registrert og lisens betalt vet jeg ikke. Jeg vet om andre seilere og båter som har sterkere overvekt ute i Nordsjoen i oktober for å si det sånn. Overvekt er vel bedre enn  50/50, og hvor lang er en seilas? 

Link to post

@Glenfiddich ja det er den appen, ser slik ut:


IMG_0392.jpeg.4707b799ef7fc1382103efe3938a2ab3.jpeg

 

Tar litt tid å sette opp, men så lenge en har mobildekning og aktiverer sporinga så er en altså synlig for andre på Marine Traffic. Forstår det slik at mange store nyttefartøyer ofte følger med på Marine Traffic i tillegg til andre AIS-løsninger for å plukke opp mAIS-brukere også.

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
16 minutes ago, Glenfiddich said:

 Tvert imot så lytter jeg til alle værmeldingene på VHF-en.

VHF shmehåeff. Du har ikke fart til å komme unna noen ting du får vite på VHF.

Varselet for helga har vi forhåpentlig alle sett. Fortsetter du i denne tralten er du midt i Nordsjøen retning Skottland mellom alle plattformene når det blir kuling. Det er meldt 3-4m, men jeg tenker vi sier 6.

Link to post

Jeg måtte vike for trålere og tankbåter 7 ganger på det strekket, + en flotilla av fregatter. Missuner sovehjertet ditt :giggle:

 

En kompis fortalte meg om en kar han møtte i Karibia, som bare kastet ut ankeret når han skulle sove, uansett hvor han var. Det fikk alltid feste før eller siden sa han; en gang våknet han av at en geit stod og stirret på han.

Link to post
Bergen skrev 17 minutter siden:

Hvorfor skulle nyttefartøy følge med på MT? 

 

De gjør det sporadisk, fordi det ligger mye bilder og annen  informasjon om båter der. Men ikke noe man kan regne med.

 

VHF vil de som regel lytte på, så hvis man ser navnet på båten, og er i ferd med å  bli nedrent, så hjelper det gjerne å gjøre seg til kjenne på kanal 16. Gjerne med Pan Pan.

Link to post

Nå er vi jo mange som har anbefalt å gå nedover langs danskekysten, helst Storebælt og Kielkanalen, og vi har kanskje en forventning om at turen går nært danskekysten nå mens vinden kommer fra øst, dermed er vi overrasket over at han seiler i en annen retning enn forventet ... men han har jo selv uttrykt ønske å å seile lengre vest, og trådtittel omhandler en drøm om å seile uten å vite om eller når man kommer tilbake, så da spiller det kanskje ikke så stor rolle hvor ferden går :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Klstad skrev 1 minutt siden:

@Lucky Strike Tenkte på det samme. Håper sannelig at det ikke er trolling på gang 😀

Ref mitt råd om Oncourse så vi slipper å uroe oss for trolling 😬

 

@Bergen MT gir mer info en AIS i plotter som bilder av fartøy, pluss at både nyttetrafikk og personell på land vet at en del fritidsbåter langs kystene benytter mAIS. Derfor er det en del som har en skjerm med MT gående på brua. Visstnok.

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Kanalkapteinen skrev for 2 timer siden:

Rtr 😬

 

@Bergen MT gir mer info en AIS i plotter som bilder av fartøy, pluss at både nyttetrafikk og personell på land vet at en del fritidsbåter langs kystene benytter mAIS. Derfor er det en del som har en skjerm med MT gående på brua. Visstnok.

Jeg skal ikke påstå at du tar feil, men jeg har enda til gode å se en bropult hvor MT er fremme under seilas (at en kan logge seg på via en PC for å se nærmere på en konkret båt gjøres nok), og ville ikke tillagt noe annet en «ekte» AIS signal (samt lanterner og radareflektor) noe vekt som et sikkerhetselement med tanke på å bli sett

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...