Mastiff Startet 22.August Del på Facebook Startet 22.August Jeg har fått meg "nybrukt" 40-amperes landlader, og jeg ser at det står på den at man må trekke ut kontakten før man kobler fra batterier. Er det bare en av de "vi må ta høyde for alt for ikke å bli saksøkt"-advarslene, eller kan det faktisk skade laderen? Det står jo en hel haug ting laderen er beskyttet mot: Reverse Battery Yes, unit shutdown Over Charge Yes, unit shutdown Over Heating Yes, unit de-rated and shutdown Output Short Circuit Yes, unit shutdown I bruksanvisningen står det også: Sitat Disconnecting the Battery Bank: To avoid any spark on the battery terminal, always disconnect AC Input before removing or disconnecting the battery Kan det da på noen fornuftig tenkelig måte skade boksen å bruke en plugg for å koble fra batteriet når jeg drar ut og koble til igjen når jeg kommer inn? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 22.August Del på Facebook Svart 22.August Dette er noe jeg mener står i manualen til minst 99% av alle laddere. Som det står i manualen, så er dette for å unngå gnister ved polene når du kobler ifra. Om det skader ladderen på noen måte, tviler jeg egentlig på. Men om batteriet eksploderer på grunn av gnister når du kobler ifra, så kan jo dette skade ladderen. Men da er vel egentlig ladderen det minste problemet opp i det hele. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 22.August Del på Facebook Svart 22.August Du har vel en utvendig plugg, og at det er en eksplosiv atmosfære rundt den er vel lite sannsynlig. Evt. kan du sette en fjernstyrt bryter på 220V som du kan betjene med mobilen. Det kan jo være greit at det ikke står på spenning når det er frakoblet. https://www.kjell.com/no/produkter/smarte-hjem/fjernstrombryter/fjernstrombryter-wifi/shelly-1pm-plus-innfelt-fjernstrombryter-p52173 Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 23.August Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August Det høres bra ut, takk! Jeg har aldri hatt noen problemer med det på CTEK-en min, men den er jo bare 10 ampere mot dennes 40, så jeg ville sjekke at det ikke var noe helt annet. Jeg har alt en Shelly der strømmen kommer fra (jordet 16 ampere 2,5 mm2 skjøteledning ned til brygga, men på en 10 amperes kurs), så jeg kan eventuelt bruke den, problemet er å huske det hver gang. Da må jeg vel legge inn en automasjon i Homeassistant på båten i retning av at den slås av når jeg har tiltet motoren ned. For det gjør jeg alltid før jeg kobler fra laderen. Så starter jeg, og til slutt kobler jeg ut pluggen til laderen samtidig som jeg kaster fortøyningene. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 23.August Del på Facebook Svart 23.August Dette her er vel mest en problemstilling ved gammeldagse åpne blybatterier. Under lading dannes knallgass og en ørliten gnist kan gi "knall" av dimensjoner... Setter du laderen igjen på kaien? Hvis ikke kan den vel bare stå tilkoblet batteriene selv om du kobler fra landstrømmen. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Mastiff Svart 23.August Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August @SveinHa Laderen henger inni ei kasse på brygga, jeg fører ikke 220V ut i en åpen aluminiumsbåt. Jeg skal ha 16 mm2-kabler fra laderen til batteriene, én felles minus og én pluss til hvert batteri, med laderen programmert for AGM-forbruksbatteriet framme og det vanlige startbatteriet bak. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 23.August Del på Facebook Svart 23.August Mastiff skrev for 3 timer siden: . Da må jeg vel legge inn en automasjon i Homeassistant på båten i retning av at den slås av når jeg har tiltet motoren ned. For det gjør jeg alltid før jeg kobler fra laderen. Så starter jeg, og til slutt kobler jeg ut pluggen til laderen samtidig som jeg kaster fortøyningene. Ja det MÅ du nok ha . Denne har tiltsensor Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 23.August Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August @J-Å Det tar jeg fra Suzuki Engine Interface på NMEA2000. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 23.August Del på Facebook Svart 23.August https://zinuspower.com/product/charging-telescopic-autonomous/#functionality Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 23.August Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August @J-Å Nå må du ikke gi meg noen ideer før jeg har kommet meg gjennom de 300 andre prosjektene som står på vent! Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 23.Oktober Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober @J-Å Etter noen forsøk ga jeg opp robotikken, men jeg fikk iallfall idiotsikret gjennomføringen, så det ikke kan bli kortslutning noe sted. Eskosklemma hindrer slangen som inneholder 16 mm2-kablene i å komme for langt inn, og tauet med kroken hindrer det i å komme for langt ut. Og plasten i den gjennomsiktige slangen er så glatt at den ikke gnager på noe, håper jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.