Jump to content

Moring med daumann og rykkdemper - burde dette holde?

Mastiff

Recommended Posts

Jeg skal sikre meg mot austan, som slår rett inn der jeg er. Båten er 24 fot, i aluminium og veier i underkant av to tonn. Styrehuset gir en del vindfang. Jeg har derfor koblet meg med fire tonns rundsling til en moring av betong som ligger rundt 15 m utenfor brygga mi. Den er rund, på rundt 350-400 liter (diameter på minst meteren og høyde på rundt 50 cm). Dermed vil den veie minimum 500 kilo i vannet, og da har jeg heller tatt svakt i. Bunnforholdene er gjørme omtrent ned til Kina, så moringen har nok alt sunket en del (den er skjult av det som vokser på bunnen), og den vil sette seg mer med tiden.

Rundslingen fra den moringen er seks meter lang. Der den stopper, skal jeg ha en dødmann av betong som veier godt og vel 100 kilo på land. Så skal det gå 6 m rundsling til, til en rykkdemper på 40 kilo. Fra den skal tauet opp til overflaten gå, med en fortøyningsbøye, og det skal også gå et tau til fundamentet på brygga, så den ikke blir drevet for mye innover i bukta. Til slutt skal et tau gå fra nederst på fortøyningsbøya, festet i det tauet som kommer opp til bøya, sånn at hvis bøya ryker, vil båten fremdeles ikke slippe. Det vil være fortøyningsfjær eller lignende elastisk før kryssholten (som er sveiset på båten, jeg tror jeg kunne løftet båten etter den i ei kran). 

Så langt har jeg alltid flyttet båten når det er meldt mer enn 20 sekundmeter. Brygga tåler ikke særlig mer. Men hvor mye burde kunne fungere med dette opplegget her, dere som har peiling på sånt?

Jeg er absolutt ikke noen brygge/morings ekspert. Men med de vektene du skisserer, og vekt på båt synes jeg virker svært solid. 

Jeg ligger ofte på svai med min båt, 10 tonn, og godt med kjetting ute. 

Sist var det opp mot 25 ms vind. Ikke noe sjøgang riktignok, men båten lå dønn stille, dregget ikke en meter, på myk leire. 

Med denne erfaringen vil jeg føle meg ganske sikker på at du vil henge godt på dine moringer, og systemet som du rigger til med sikring. 

Viktig at du følger med på slitasje uansett da. 

Endelig ble det Bobåt

Takk, det høres veldig bra ut! Slitasje burde det ikke bli noe av. Hovedmoringen har tjukt tau som går gjennom en innstøpt slange, og rundslingen er koblet til den med en syrefast sjakkel som ikke burde gnage på noe. Resten bortover blir også enten glatte eller myke koblinger.

@Komodo Hvis du skulle lese dette, denne løsningen blir istedenfor det du hjalp meg med masse ideer til for et par år siden, med ankere. Problemet med den løsningen var at før jeg rakk å legge ut ankerne (det skulle jeg gjort i fjor vår) ble hytta ved siden av solgt, og jeg fikk beskjed om at de skulle bygge ei større brygge som ville ligge akkurat der jeg skulle ha det ene ankeret. Det tok tid før brygga ble bygd, men de la i tillegg ut denne hovedmoringen som jeg fikk koble meg til istedenfor ankerløsningen. Det burde vel være en like grei løsning, vil jeg tro.

Edit: Så hvis noen trenger et par 20-kilos Bruce-ankere gjort klare for moringbruk med kraftige lyrsjakler sveiset på istedenfor det vanlige festet, så man kan bruke brede stropper eller latterlig tykt tau, har jeg et par å selge. :lol:

Dette må jo bli veldig solid?! Kanskje nesten for solid? En rykkdemper med 40kg vekt i vannet er jo såpass at det skal mye til før båten løfter på den. Jeg ville vurdert en rykkdemper som var litt mindre, så den faktisk fungerer som fjæring og ikke som moring på en såpass lett båt. Men det kan godt hende dette skjer uansett, og det avhenger jo mye av bølgehøyden du får inn der. 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Takk for tipset! Det er ikke de voldsomme bølgene der, og det er bare for å dempe rykkene mot den lille moringen, så ikke den skal flytte seg unødig. Som sagt blir det elastisk fortøyning fra den og til båten. Jeg er veldig glad i noen stropper med krafttig strikk jeg kjøpte for noen år siden, de har holdt ut mye uvær hos meg. Det blir nok også mer enn ett tau fra båten til rykkdemperen, som sikring.

@Komodo Det blir nok feil å kalle den en dødmann, heller en sekundærmoring, som fortrinnsvis skal ligge stille og gjøre at det ikke røskes mer enn nødvenig  hovedmoringen, og også være et skritt på veien fra hovedmoringen og bort til der jeg skal ha fortøyningen. Jeg målte den nettopp, og den er 50 cm lang, 40 cm bred og 20 cm høy. Etter mine beregninger betyr det at den er 40 liter. Jeg klarte greit å vippe den rundt, så det er nok snakk om rundt 60-70 kilo, vil jeg tippe. Det er også en del skrapjern inni den. Så den egentlige daumannen blir jo på 36 kilo, av massivt stål. Er det innafor?

@ivar Det er absolutt ikke noen dum tanke, jeg kan feste noen kjettingbiter mellom sekundærmoringen og rykkdemperen!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...