Jump to content

Vil iblanda "finhakka"glasfiber gjera polyester mindre flytande?

Ask

Recommended Posts

Hei.

Eg skal støvpa att eit par tre skruehol oppunder dekk. Sandwichkonstruksjon. 

Eg har lest meg til at mikroballongar vil kunne brukast til å gjera polyesteren tjukkare, slik at blandinga ikkje renn ut så lett.

Dersom eg klipper glasfiber i så små bitar eg klarar, vil det gjera blandinga tjukkare?

I så fall slepp eg å bruka tid på å kjøpa mikroballongar, og kan gjera jobben i dag.

Eg har bort hola større (10 mm), og reine.

Det er ikkje hol gjennom det ytste laget av glasfiber. Støypinga må derfor gjerast frå undersida. 

ser i div prosjekttråder her at der også kan brukes pussestøv / sagflis som fortykningsmiddel for polyester 

Ikke prøvd å lage egen glassfibersparkel, men ser for meg at det bør funke greit.   Ville uansett remedie , lagd en prøveblanding for å finne riktig konsistens samt sjekke vedheft

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ask skrev 53 minutter siden:

Dersom eg klipper glasfiber i så små bitar eg klarar, uil det gjera blandinga tjukkare?

I så fall slepp eg å bruka tid på å kjøpa mikropallongar, og kan gjera jobben i dag.

Ja, det er mulig, men jeg hadde droppet det. Jeg har testet ut den metoden og slått det fra meg. Jeg foretrekker å røre inn sagflis i polyesteren. Rører da inn så mye som mulig slik at den blir mest mulig tørr. (ser @ivar er på banen med det samme svaret nå mens jeg skriver :giggle:

Ask skrev 53 minutter siden:

Eg har bort hola større (10 mm), og reine.

Det er ikkje hol gjennom det ytste laget av glasfiber. Støypinga må derfor gjerast frå undersida. 

10mm er ganske små hull. Har du en plan på hvordan du skal klare å få klemt det hullet fullt uten at det verken blir ei luftlomme oppi der, eller at vellinga renner ut?

Her tror jeg at jeg ville gått for en god epoxyparkel (ikke Biltema sin) siden det er så lite du trenger. Da kan du fylle opp hullet etter beste evne og sette en teip over på undersiden slik at det ikke siger. 

Komodo skrev 1 minutt siden:

Her tror jeg at jeg ville gått for en god epoxyparkel (ikke Biltema sin) siden det er så lite du trenger.

godt poeng, en fordel med epoxysparkel er vel også at den fester bedre..?   

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev Just now:

en fordel med epoxysparkel er vel også at den fester bedre..?

Ja og nei, det kommer jo litt an på forholdene og behovet. Her er det snakk om et hull i en sandwichkonstruksjon, og da er det gjerne snakk om å fylle godt ut mot kjernen. Dersom dette hadde vært rettvendt (altså hullet ned) ville jeg blandet polyester og sagflis og fylt opp hullene. Polyesteren vil da sige ut mot teksturen i kjernen, samt ytterlaminatet på den andre siden og sikret god binding. Et annet alternativ hadde vært å sprøyte inn ren lamineringsepoxy. Den er tynn, men det hadde fungert den "rett" veien. Med epoxysparkel blir det ikke like lett å få god binding oppi der.

Ask skrev 3 minutter siden:

No blei eg litt usikker. Eit alternativ kan vera å dytta inn litt Tec 7. Det sjal berre halda ei takplata. 

Skal du skru ei takplate i dette hullet? I så tilfelle ville jeg ikke brukt tec7 (eller annen fugemasse, du har litt for lite areal. Hvis du har tokomponent epoxylim kan du blande opp det og fylle i ei sprøyte. Så sprøyter du opp i hullet samtidig som du holder en teip halvveis over hullet. Da kan du klemme hullet ganske fullt. 

Lim:

https://www.megaflis.no/maling/fug-sparkel-og-lim/loctite-epoxylim-universal-25-ml?gad_source=1&gclid=CjwKCAjw59q2BhBOEiwAKc0ijV319kXdyUvvspGloHqghYAYaBEq3HGjEOk3y-ZHY57R36kS6HsiHBoChAwQAvD_BwE 

eller 

https://www.biltema.no/bygg/lim/epoxylim/hurtigepoksy-2-x-21-g-2000050118

Jeg har ikke så mye erfaring med polyester, men mye epoksy.  Har nå "profesjonelle" fyllmaterialer, og ferdig oppkuttet glassfiber er en av dem - det gjør at epoksyen blir tykk og formbar, og veldig solid.  Når jeg går tom for ferdigoppkuttet glassfiber, så benytter jeg det jeg har av støv og tråder og småbiter i glassfibersamlingen.

Hvetemel er en annen variant, som jeg har prøvd ut - fungerer det også, men epoksyen er fortsatt flytende, så dersom formålet med å gjøre det tykt er å unngå at det renner utover, så må man eventuelt bruke epoksy som stivner raskt.

Det jeg benytter oftest er en boks med "cotton flocks".  Skulle tro at et hvilket som helst klesplagg som er gått i stykker, klipt opp i veldig små biter, kan gjøre samme nytten.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Ask skrev for 19 timer siden:

Eg skal støvpa att eit par tre skruehol oppunder dekk. Sandwichkonstruksjon. 

Litt uklart hva som er hensikten med dette, så det burde du presisere.

Er det for å tette så det ikke kommer vann inn i sandwishkonstruksjonen? Isåfall ville jeg nok bare tatt en tynn pensel og penslet godt inni der så overflaten blir tett (evt i flere omganger). Da vil selv tyntflytende holde seg nok på plass til at det blir tett overflate. Men skal man bruke den metoden til å fylle hullet fullstendig så blir det jo veldig mange omganger og kanskje ikke så god løsning.

Er det for å feste en skrue til takplater etterpå så hadde det vel vært like greit å dytte inn en treplugg (du har jo boret opp til 10mm etterpå stod det) hvor du har penslet på polyester både i hullet og på trepluggen. Da vil trepluggen bli fastlimt og være grei å skru i etterpå.

Er det for å få mest mulig styrke (feks hvis det er boret i en smal avstiver som dermed er nesten borte) så vil vedheft mot underlaget og styrke i polyesterblandingen være relevant.

Er det reint kosmetisk for å få en pen overflate tilsvarende om det aldri hadde vært boret der (og man er pirkete) så kan jo kanskje også farge på sluttresultatet være viktig og forslag som er gode på andre måter kan bli veldig feil.

Tror jeg ville forsøkt epoxy og gått på apoteket og kjøpt noen litt grove engangssprøyter med nåler.

Så ville jeg tapet over hullet stukket nåla igjennom og sprøytet epoxyen til det var fult. En ekstra bit tape over når du trekker ut nåla.

Burde bli lite søl og holde greit.

Det går sikkert an å dytte noen glassfibertråder inn i hullet også før du fyller på med epoxyen.

Hilsen

Lurvetass

De groveste nålene på apoteket kan kun brukes for veldig tyntflytende epoksy - det er i allefall min erfaring.  Tapebiten vil ikke greie å holde tynn epoxy på plass (avhengig av tapetype, kanskje - alumimumstape skal være bra?), man risikerer voldsomt med griseri - så jeg ville heller ha prøvd å dytte inn en tykk masse (f.eks. epoksy eller polyester pluss oppkuttet glassfiber, om det er det man har tilgjengelig for hånden) enn å prøve å sprøyte inn en tyntflytende masse.  Dersom man er i tvil på om epokxyen (eller polyesteren) vil holde seg på plass (polyester er visst mer egnet enn epoxy, da den har tikotropisk effekt aka ketchupeffekt?) så kleber man på en bit glassfiber på undersiden av hullet og sørger for at den er mettet med epoksy/polyester.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

lurvetass skrev for 3 timer siden:

Tror jeg ville forsøkt epoxy og gått på apoteket og kjøpt noen litt grove engangssprøyter med nåler.

Så ville jeg tapet over hullet stukket nåla igjennom og sprøytet epoxyen til det var fult. En ekstra bit tape over når du trekker ut nåla.

Burde bli lite søl og holde greit.

Det går sikkert an å dytte noen glassfibertråder inn i hullet også før du fyller på med epoxyen.

Vil det tørke og herde hvis man klarer å holde det tett med teipbit, eller vil det være evig flytende helt til teipbiten detter av og alt renner ut?

Jeg vet ikke svaret selv, men ofte trengs det jo luft for at ting skal størknet og tett beholder for at det ikke skal tørke og bli en klump.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...