Hakkannen Svart 4.September Del på Facebook Svart 4.September 19 fot skrev 34 minutter siden: Vil det tørke og herde hvis man klarer å holde det tett med teipbit, eller vil det være evig flytende helt til teipbiten detter av og alt renner ut? Polyester og epoksy er tokomponent og består av en base og en herder som blandes sammen, krever derfor ikke lufttilgang for å herde😊 Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 4.September Del på Facebook Svart 4.September Ask skrev for 10 timer siden: Det draup nokre dråpar vatn ut av holet. Formålet er todelt. Å stoppa vatn, og å vera feste for ein skrue til ei takplata. Ingen bærande funksjon. Heller ikkje kosmetisk viktig. (Eg tenkjer sjølvsagt å gjera ein innsats der eg trur vatnet kjem inn. ) Hvis du har vannlekkasje inn i sandwich så synes jeg det er rart du ønsker å stenge utgangen til vannet så vannet samles inni sandwich og gjør skade og øker vekten. Hvis du får tettet vannlekkasjen inn så vil det jo også slutte å dryppe inne om du ikke tetter inne, samtidig som du sakte får tørket ut fuktigheten. Det du har fått gjort med varmepistol dekker nok bare ytterste området litt i forhold til hva du får til med lufttøring over mange måneder. Stenger du igjen utgangen så vil du samle opp vann inni der og kan få fuktskader av det lille vannet som er inni der. Hvis du tror du har fått tettet lekkasjen ute, men ikke har fått det til (eller at tettinga går opp igjen etter en stund) så vil du med tett underside ikke vite noe om dette før takplata blir myk av vannskade og du har lurt på hvorfor båten er så tung. Har du åpning under så vil du få noen dråper inn som et hint om begynnende lekkasje og kan dermed søke mer etter lekkasje og løse problemet istedenfor å la det utvikle seg til vannskade. Jeg har selv hatt lekkasje i taket uten å vite om det. Ei taklampe fungerte ikke og da jeg tok av glasset for å se om jeg kunne finne feilen så viste det seg at den var full av vann og da er det ikke rart lampa hadde streiket (så den ble byttet ut). Hadde jeg fått noen dråper nå og da så hadde jeg jo skjønt at det var lekkasje, men istedenfor så fikk det samle mye vann og fylle lampa. Men der var det jo lett å finne lekkasjen, det var brukt treskruer innenfra i taket og de var litt lange så det hadde blitt stjerner utapå gelcoat. Så da tok jeg en dråpe lynlim på hver stjerne (oppå taket, utendørs) og gned det utover og dermed så holder det tett. Er vel et år eler to siden jeg tettet der. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 4.September Del på Facebook Svart 4.September Lenge siden jeg har hatt snuten inne på båtplassen nå… så dumpet jeg rett inn i denne 😅 her må det nok en prosjekttråd til. 👍 Klarer vel å holde liv i den gjennom vinteren. om du har fukt i distansemateriale så har du kanskje en større utfordring enn å tette noen hull. Faren for frostsprengning og delaminering er jo til stede. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 4.September Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September Eureka skrev for 2 timer siden: Lenge siden jeg har hatt snuten inne på båtplassen nå… så dumpet jeg rett inn i denne 😅 her må det nok en prosjekttråd til. 👍 Klarer vel å holde liv i den gjennom vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.