Albatroz Startet 3.September Del på Facebook Startet 3.September Hei! Har en Volvo penta kad 42 diesel som jeg ikke blir klok på. håper dere har mulighet til å bistå? Hadde blitt veldig takknemlig For diagnose: Kjørte 15min full speed (uvanlig, og sist gang motor stoppet mener jeg også at jeg kjørte en periode full gass. Men da fusket den litt i noen minutter først, dengang løste det seg etterhvert ved hjelp av god lufting). Denne gang stoppet jeg litt brått opp fra full speed og motoren stoppet tvert, ville ikke starte igjen. Luftet, ikke start, men startgass fikset biffen og vi var i gang. Motoren ga likevel ikke samme effekt, kom ikke i plan. Kjørte 15 min i 7 knop. Parkerte båten til dagen etter. Ville ikke starte dagen derpå. Luftet lufteskrue samt 4 av 6 dyserør, kom ikke til de to siste. Startet fortsatt ikke. Det hører med til historien at jeg har gått tom for diesel en gang tidligere, da måtte også startgass til for å fiske, men ingen problemer i etterkant. Fikk etterhvert start ved hjelp av en dråpe gass, såpass at jeg kunne komme meg til hjemmehavn. Fortsatt vanskeligere med plan. Men Kom etterhvert opp i plan ved å gå langt frem på båten og stå og hoppe litt (!) og da kjørte den som normalt på marsjfart en times tid. motoren stoppet imidlertid igjen da jeg slakket helt forsiktig ned og tomgang slo inn. Ikke mulig å få start uten gass, og ved start da stoppet den igjen på tomgang og samme problem med å få den i plan. Gikk da i 7knop 20 min og da rett etterpå overlevde den tomgang og kunne starte - om enn noe tyngre enn vanligvis. tilbake på båten dagen etter fikk jeg ikke start igjen. Prøvde ikke med mer gass, bør vel begrenses. hypoteser? forfilter ser bra ut, drivstoffilter byttet i vår. Båten har en gang tidligere stoppet ved brå oppstopping men da startet den igjen. Hadde da full tank. Skal nå ha en del diesel i tanken men litt unøyaktig måler. Tror ikke det er for lite, men hva er ellers grunnen til slik bråstopp ved oppbremsing og ikke mulig å få systemet til å virke igjen? Hvordan kan dette med å ha kjørt i full speed virke inn? Hilsen en glad (og nå litt ulykkelig) amatør. Takk for alle bidrag! Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 3.September Del på Facebook Svart 3.September Albatroz skrev for 4 timer siden: Denne gang stoppet jeg litt brått opp fra full speed Er det turbomotor? Turbomotor skal vel helst ikke gå fra full fart til stopp da smøringa dermed stopper mens turboen fortsatt snurrer har jeg hørt. Hvis du kjører full fart inn mot brygga så kan det være lurt å la motoren gå på tomgang ei stund før du stopper den. Hvis turboen skjærer seg pga manglende smøring vil det kunne forklare manglende effekt senere. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 3.September Del på Facebook Svart 3.September Men det forklarer ikke vanskelig start. Enten er noe tett, eller så har innsprøytningstidpunktet forskjøvet seg. KAD42 har vel Bosch VE-pumpe? Da kan den ha flyttet på seg hvis boltene har vært litt løse av en eller annen grunn. Sjekk av grunninnstilling med måleur anbefales. Hvis du bare hadde manglet effekt hadde jeg tippet slangen/røret fra innsuget til "røykbegrenseren" på pumpa. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 4.September Del på Facebook Svart 4.September subwoofer skrev for 10 timer siden: Men det forklarer ikke vanskelig start. Enten er noe tett Jeg tenkte det samme selv, men det kan jo være flere årsaker til problemene og at turbo som ikke går rundt gir effektmangel, mens ande ting (som du også nevner eksempel på) gir startproblemene. En stillestående turbo vil jo være noe hinder for luftstrømmen både i innsug og eksos sammenlignet med et vanlig rør for motor uten turbo, men det vil sannsynligvis være god nok mulighet for gjennnomstrømning for oppstart likevel. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 4.September Del på Facebook Svart 4.September Hva mener du med å stoppe brått/ brå oppstopping? Var det noe du gjorde, eller motoren gjorde? Hvor brått er brått? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
hanto1 Svart 4.September Del på Facebook Svart 4.September Prøv med løs dieseltank og fall mot motoren, så får du klarert om det er kluss med forpumpe, stigereør eller falsk luft. Derette skjekke dyser, dieselpumpe og kompresjonstest om dieselsupply er OK. Sitér dette innlegget Link to post
Alfonzo Svart 4.September Del på Facebook Svart 4.September Juster inn en 1/2 omdreining på røykbegrenseren å test. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 4.September Del på Facebook Svart 4.September Vet ikke selv, men leste noe i en annen tråd; hva med vann inn eksoslangen og inn til turbo? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 4.September Del på Facebook Svart 4.September hanto1 skrev for 5 timer siden: Prøv med løs dieseltank og fall mot motoren, så får du klarert om det er kluss med forpumpe, stigereør eller falsk luft. Enig, og kanskje tanken også. Om det er grums i bunnen så kan det sige frem i tanken ved plutselig fartsreduksjon. Hvis stigerøret er fremme så kan det bli blokkert. Hadde selv en rens av tanken og der lå det sort drevje på bunnen, og hadde det gått i stigerøret hadde filter gått tett på et blunk. Ellers er det jo lett å ta av innsugslangen på turbo og sjekke at den roterer som den skal, bare sånn for sikkerhets skyld. Ellers mener jeg å huske fra en annen tråd at du har forfilter av CAV typen med glass. Der legger skiten seg på toppen av filter, og ikke i glasset i bunnen. Glasset avslører vann, men ikke skit. Men likevel litt rart om det er tett når du til tider klarer full fart. Uansett ville jeg byttet filteret hvis du bare har sjekket glasset og ikke er byttet på ei stund. Du sier du luftet 4 av 6 dyserør. Kom det diesel ut av røra, og luftet du med startmotoren? Vil ikke være ufin , men noen tror at dyserøra kan luftes med håndpumpa. Sitér dette innlegget Link to post
Albatroz Svart 4.September Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September takk for svar alle sammen! var på båten igjen i dag og samme problem vedvarer: Får ikke start uten gass. Med gass går det. Må bruke en del ekstra fripass for å få start. Slik var det ikke før. Tomgang gikk fint til og begynne med. Tok en tur. Fikk den såvidt opp i plan ved å omfordele vekt foran. Da går den normalt. Men under innseiling så stopper den når tomgangen nærmer seg. Svare på spørsmål: Oppbremsing: Jeg slakket av gassen nokså hurtig slik at båten stoppet relativt brått opp i sjøen. Brukte startmotor da jeg luftet dyserør. Noe poeng i å lufte de to siste? har ikke fåttt gjort mer feilsøking ennå men kommer tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
KH Scand Svart 4.September Del på Facebook Svart 4.September Men fusker/jager motoren når du har fått startet? Får meg virker det som at den trekker luft et sted, prøv med ekstern tank slik som det er beskrevet over. Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 4.September Del på Facebook Svart 4.September Har du tegn til gjennomslag i motoren? Jeg ville håpt på trøbbel med dieseltilførsel pga tidligere tomkjøring, men fryktet dårlig kompresjon pga revne sylinderforinger. Motoren har fått litt juling med måten den er kjørt på, en KAD42 med muligens trøblete underspyling av stempler er ikke skuddsikker. Du sier du kjørte den i en time i marsjfart etter å ha måttet hoppe opp og ned i baugen for å få den i plan. Mener du da at den er kjørt en time med «full gass» for å holde den i plan? Hvor mange rpm får du på fullt nå, i forhold til før problemene startet? Hva er oljetrykket? Har du hvit, grå, svart eller blå røyk? Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Jakob T Svart 4.September Del på Facebook Svart 4.September Om du får start på den,skru av oljepåfyllings lokket.Der skal det ikkje blåse luft ut på tomgang.Skal egentlig kunne legge eit papirark over og det bør ligge.Kan vere litt trykk ved høgere turtall.Om det blåser godt,er det muligens sylinder problem Sitér dette innlegget Link to post
Albatroz Svart 5.September Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September Tusen takk! Motor fusker ikke når den først går. Men stopper når tomgang slår inn. Kanskje endatil litt før. den kjøringen i en time som jeg beskrev var i vanlig marsjfart. Virker som normal funksjon og effekt. Ligger på 3200omdreininger i rundt 22knop da. Testet så vidt litt mer gass, og den svarer godt derfra og opp også. Så virker som om ingenting er endret i dette sjiktet. Oljetrykket ligger helt stabilt der det har pleid i alle år (husker ikke tallet, men pila går til samme sted) Taler kanskje dette mot kompresjonsproblemer? tegn til gjennomslag i motoren er jeg usikker på hva betyr. Husk jeg er grønn :-) røyk: litt usikker, men mener at den er svart tusen takk alle sammen!!!!! Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 5.September Del på Facebook Svart 5.September Første jeg ville sjekket er om den suger luft inn i "sugerøret" som går fra diesel-fødepumpen og til tanken. Dersom den suger inn luft der vil den jo være veldig vanskelig å starte fordi dieselpumpen ikke får diesel, samt kan muligens få mangel på diesel ved tomgangskjøring. Gjør som andre har sagt: Ordne deg en kanne med diesel, og legg en slange fra den og ned til diesel-inntak på motor, samt en returslange fra motor og tilbake i den dieselkannen. Fungerer den fint da så har du eliminert motoren som problem, og kan heller feilsøke eller bytte slanger/ rør som går mellom tank og motor. Falsk luft suges ofte inn i overganger mellom rør og slanger, i dieselfiltre (o-ring som ligger feil etc) og av og til i sprukket rør. Jeg hadde en bil som slet veldig med start, og spesielt når bilen var varm. Viste seg å være en usynlig sprekk i et dieselrør. Er jo undertrykk, så det spruter ikke ut, men suger luft inn. Mer når røret ble varmt... Prøver du dette først så kan det hende du kan spare deg for mye bekymring og skruing. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
hegra Svart 5.September Del på Facebook Svart 5.September Kanalkapteinen skrev for 18 timer siden: Jeg ville håpt på trøbbel med dieseltilførsel pga tidligere tomkjøring, men fryktet dårlig kompresjon pga revne sylinderforinger. Motoren har fått litt juling med måten den er kjørt på, en KAD42 med muligens trøblete underspyling av stempler er ikke skuddsikker. Og hyppig bruk av startgass gjør ikke saken bedre, så det bør(må) du kutte ut. Får jo håpe det bare er dieseltilførselen det skorter på, så prøv med ei kanne som du er rådet til. Og er forfilter byttet? Nå har du jo både kompressor og turbo på denne. Jeg er litt usikker på hvordan den reagerer hvis kompressor har feil. Det er jo på lave turtall den skal hjelpe motoren opp i høyere turtall. Kan den dø ut om kompressor har feil? Mulig andre har erfaring med det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.