Jump to content

Fart etter fjerning av gammelt bunnstoff


Tittin

Recommended Posts

Tok akkurat den jobben på lik båt for 2 år siden. Fartsendring tror jeg du vil merke lite til. Det du merker mest forskjell på er når du tar ut båten på våren, nystoffet og ikke så mye pikk pakk. Da går båten en god del bedre enn når det fester seg møkk og slim i bunnen utover sommeren/høsten.

Den trekker også litt vann og blir tyngre. Hvis du midt på sommeren tester toppfart, deretter tar båten opp og spuler den ren. SÅ setter du ut og tester toppfart på nytt så tipper jeg du vil merke en forskjell på 1-3 knop avhengig av hvor mye slim, møkk og groe det er i bunnen.

 

Å skrape ned, og pusse ned bunnen er en drittjobb - men det vet du vel. Deilig når du er ferdig. Husk å gjør deg flid med jobben, og ikke minst gjør riktig med primer/antipest og bunnstoff.

 

Lykke til!

 

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Har gjort samme jobben på min Scand Baltic for 2 år siden og farten økte til 23,5 knop, som er 1,5 knop mere enn jeg noen gang har hatt. Men det er nok riktig som OLPI sier at båten var helt tørr, med lite inventar, uten ferskvann og lite diesel. Farten dabbet jo noe av utover sesongen og er nå omtrent som før, 21-22 knop (GPS målt).

Men bunnen er fortsatt like jevn og fin uten groing og lett å holde rein. Slimet får du uansett.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen praktisk erfaring med eventuell fartsøkning etter fjerning av alt gammelt bunnstoff. Imidlertid tok jeg jobben med å gni av det som var av slim, rur o.l. (det var ikke veldig mye) på båtens undervannsskrog midt i sesongen mens båten lå på vannet for noen år siden, og jeg hadde regnet med (eller håpet på) en merkbar fartsendring. men den uteble. Dette var en deplasementsbåt (maks fart på 8-9 knop), og da er det bølgemotstanden som dominerer når båten presses, så det var kanskje ikke rart at jeg ikke merket særlig fartsøkning.

 

Mange tror at en glatt/jevn overflate gir mindre motstand enn en ru flate, men det er ikke nødvendigvis riktig. I visse fartsområder (avhengig av bl.a. viskositetskoeffisienten til mediet legemet beveger seg gjennom) er det faktisk motsatt. Det er bakgrunnen for at golfballer har en veldig ru eller ujevn overflate. Dette gjør at strømningen nær ballens overflate blir turbulent, noe som igjen (pga visse aerodynamiske effekter) fører til at luftmotstanden reduseres. Tilsvarende effekter gjør seg også gjeldende i vann, noe som kan være en årsak til at en ofte får liten/ingen fartsøkning ved å fjerne alt gammelt bunnstoff og behandle bunnen på nytt.

 

Men uansett, lykke til med jobben. Resultatet blir sikkert bra!

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen praktisk erfaring med eventuell fartsøkning etter fjerning av alt gammelt bunnstoff. Imidlertid tok jeg jobben med å gni av det som var av slim, rur o.l. (det var ikke veldig mye) på båtens undervannsskrog midt i sesongen mens båten lå på vannet for noen år siden, og jeg hadde regnet med (eller håpet på) en merkbar fartsendring. men den uteble. Dette var en deplasementsbåt (maks fart på 8-9 knop), og da er det bølgemotstanden som dominerer når båten presses, så det var kanskje ikke rart at jeg ikke merket særlig fartsøkning.

Det stemmer med mine erfaringer, men på en halvplaner eller helplaner vil det være merkrbar forskjell på båt med møkk/slim i bunnen og en uten. På en NB 740 jeg hadde gikk den 2 knop bedre på topp etter bare å ha rengjort bunnen og satt den ut igjen. Skjedde på sensommeren.

Link to post
Share on other sites

Har gjort samme jobben på min Scand Baltic for 2 år siden og farten økte til 23,5 knop, som er 1,5 knop mere enn jeg noen gang har hatt. Men det er nok riktig som OLPI sier at båten var helt tørr, med lite inventar, uten ferskvann og lite diesel. Farten dabbet jo noe av utover sesongen og er nå omtrent som før, 21-22 knop (GPS målt).

Men bunnen er fortsatt like jevn og fin uten groing og lett å holde rein. Slimet får du uansett.

Mulig jeg misforstår, men du sier at farten dabbet av utover i sesongen - kan ikke det også skyldes temperaturen (vann/luft) da en båt har noe høyere toppfart i kaldt vann/luft enn varmt vann/luft?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Tror det i såfall er marginalt. Som jeg nevnte med BN 740`n som jeg tok på land, spylet og vasket - og deretter satt ut igjen. Den økte med 2 knop på toppfart.

Ble også overrasket over hvro mye det slimet hadde å si for taoppfart. Den var ikke så veldig i møkkete i bunnen heller.

Fikk tips av Yanmar forhandleren om å gjøre det. Spurte de om hva de trodde årsaken var til at farten hadde dabbet såpass mye av.

Link to post
Share on other sites

Ville vel eller tenkt på forbygging av "plastpest" (les osmoseblærer), enn fart her.

Med en 20 år gammel båt, er det nok på tide å ta denne jobben for å forbygge mot osmoseblærer.

Jeg gjorede dette på min scand 25 ifjor, og skrapet ned den "nye" båten ifjor høst.

Når jeg lå og skrapet ned Tresfjorden var det mange kommentarer på at dette var unødvendig, så da spurte jeg om å få lov til å skrape ned et felt under deres båt og på 2 av 3 båter som var 20-25 år gamle var det sansynlig i startfasen på osmoseblærer.

Dvs at det var mange bittesmå runde prikker i skroget so en kunne kjenne som små uthevninger med fingerne.

Tror vel det tar flere år før disse synes gjennom bunnstoffet, men det er nok greit å ta en sjekk, og ibeste fall gjøre jobben nå.

 

Mvh

 

Ps: på Tresfjorden var det ikke antydning til noe som helst osmoseblærer (fra 1980).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...