Jump to content

Hummerfisket 2024

Mastiff

Recommended Posts

Stormwatch skrev On 30.9.2024 at 16.01:

Bør også gjelde yrkesfiske. Vanskelig å forstå at ikke myndighetene kan skjære gjennom her.

Nærmere 200,000 fiskere er nå klare til å fange de 10% av hummerne som er igjen av bestanden vi hadde før fisket ble populært.

Vis hele sitatet  

27000 mener du vell, litt hardt å ta i med 200k. 

Fritidsfiskere fanger vell 3-4 ganger mer enn yrkesfiskerne og forøvrig.

De siste  7 årene har antall hummerfiskere blitt redusert fra nesten 36000 til 27000, samtidig som det har blitt masse begrensninger i fisket de siste 10-15 år, deriblant en drøss med fredningsområder, men dette er jo ikke salgbar vare i en krisehungrig mediedekning..

I dag var været et helt annet, akkurat som meldt, ja! :thumbsup: Rett før jeg heiv ut tauet og så satte den ene lenka på fem teiner. To lenker med fem teiner i hver er satt, og begge har flaggbøyer som ligger mindre enn ti meter fra teinene i enden. Det skal være veldig vondt i viljen hvis man ikke skjønner hvordan det der står plassert...

image.png.c9ed6e74406b8f436e4ef21154ef5c87.png

Brukbar start her på Hvaler også. Hummer i alle teinene ??? Egentlig ikke verst siden jeg hadde ekkolodd da jeg satt teinene. Det gamle instrumentet tok kvelden, nytt ankom i posten i dag. 

20241002_151601.jpg.6c5e41f8a0b09004f108a0233c841840.jpg

Kan ellers rapportere om en nydelig dag på sjøen her på Hvaler. Svak nordavind, ikke sjø, og blå himmel. Etter en lang periode med mye problemer med motoren og kartplotter fungerte alt veldig bra i dag. Ikke bare det, men jaggu har ikke aksjene steget også ? Bra dag i dag altså ?

Igjen en nydelig dag på sjøen, men magert resultat. Én hummer, som heldigvis var lovlig. 29 cm og ikke noe rogn. Og så dorget vi stille og rolig innover med tre stenger i stangholderen og fikk med oss 12 makreller. Vi traff tydeligvis akkurat utkanten av stimet, for det var full action i to minutter og resten av turen var det dødt.

image.png.6faa41de458d847c067d54da4c58697c.png image.png.300b604551b5cc3045712bb03edf29da.png

De jeg fisker sammen med, har een regel. Vi fisker det vi trenger, og ikke en tøddel mer.
Kompisen har sett 15 til nå. 7 kommer med hjem, resten går tilbake.
Selv har jeg ikke fått noe annet enn et par krabber, men har hatt ubudne gjester i et par teiner.

Jannmar skrev On 5.10.2024 at 4.39:

Hvor lenge koker du hummeren?

Vis hele sitatet  

Det avhenge av størrelsen, men mellom 12 og 18 minutter. Disse tre var rett over minstemålet og ble litt for mye kokt. Tror de lå 15min i vannet. 

Men jeg vil samtidig slå et slag for krabba. Smaker mer enn hummer, er egentlig nesten like godt, og kan fiskes hele året :thumbsup: I tillegg er den lettere på koke, krabbekjøttet blir ikke seigt slik som halekjøttet på hummeren om den kokes for lenge. 

@pappa_wolf Jeg er også der. Jeg skal ha et par til nyttårsaften, min og fruens bursdager, bryllupsdagen, 17. mai og et par til for tilfeldige datoer (jeg koker og vakuumfryser dem, det er nesten ikke merkbar forskjell på fersk og vakuumfryst som er tint raskt opp forbi 0-punktet, der krystalliseringen i kjøttet skjer). Får jeg ti stykker, gir jeg meg som regel.

@Komodo Krabber er absolutt deilig, og kreps også. Problemet, iallfall her i Mandal, er at det er grusomt mye tomme krabber. Forrige helg kokte vi vel 20 stykker, det var nok innmat til maks to brødskiver... Det er jo noe klokjøtt, men til og med noen av klørne var ganske ynkelige. Det er stort sett juli og første del av august det er noe i dem her.

Kosterfjorden melder en hummer rett over minstemålet. 13 teiner. En var for liten og fikk reise hjem til mamma. Helt vanvittig mye teiner her. De som skal inn til Strömstad etter mørkets frembrudd anbefales å gå i leden til Sandefjordfergen. Den rydder nokså grei sti.

Mastiff skrev On 5.10.2024 at 7.50:

Krabber er absolutt deilig, og kreps også. Problemet, iallfall her i Mandal, er at det er grusomt mye tomme krabber. Forrige helg kokte vi vel 20 stykker, det var nok innmat til maks to brødskiver... Det er jo noe klokjøtt, men til og med noen av klørne var ganske ynkelige.

Vis hele sitatet  

Her på Hvaler er krabbene stort sett tomme som kvinnehjerner, så det er vi vant til her også :giggle: Men jeg plukker ut de krabbene som er livlige og mørke i skallet, alt annet går rett over bord. Krabbene knuser jeg som regel og lar dem bli mat for hummeren i sanketeina, koker bare klørne. Av og til koker jeg et par store hankrabber, for kona liker best kjøttet i beinstøet, og noen ganger koker jeg noen middels store hokrabber for å få rogn, den liker jeg :smiley: 

tom Cognac skrev On 5.10.2024 at 12.04:

er dette en definisjon også på din kone...............???:crazy: 

Vis hele sitatet  

Nei, det er reinspikka ironi. Er humoristisk innslag altså. Men jeg ser jo poenget i at det kan bli litt sterk kost for enkelte ?

Tok forresten med et par krabber hjem i dag. Blir spennende å se om det er noe i dem eller om de er det en kompis kalte for "rett i koppen-krabber" ?

Og for de som lurte, ja, det der var også et forsøk på en vittighet :giggle:

Ble forresten litt usikker på om du mener eldre damer er mindre intelligente enn de unge. Kan jo virke sånn ut fra hva du skriver. 

Fruen er den mest intelligente jeg vet om...har hun fortalt meg. :giggle: Ellers, dagens var én med hjem til oss, og én med rogn som fikk dra hjem til seg og sørge for neste generasjon. Dagens middag var også god, med passende godt drikke til! Jeg drikker vanligvis Estrella Damm spansk hveteøl til skalldyr, men i mangel av det fungerer en ypperlig, belgisk saison nesten like bra. Begge er klare seksere innenfor sine områder. Og i skrivende stund, etter maten, går det på den lokale Nua Oliva stout, som også er en klar sekser innenfor sitt område. Fins på polet, for de som liker mørkt øl er det veldig verdt å prøve. God kveld, og skål!

image.png.c3e289883f13a7c728edd636c9e6fa23.png

Jannmar skrev On 5.10.2024 at 4.39:

Hvor lenge koker du hummeren?

Vis hele sitatet  

Komodo skrev On 5.10.2024 at 7.42:

Det avhenge av størrelsen, men mellom 12 og 18 minutter.

Vis hele sitatet  

Komodo skrev On 5.10.2024 at 7.42:

Men jeg vil samtidig slå et slag for krabba. Smaker mer enn hummer, er egentlig nesten like godt, og kan fiskes hele året

Vis hele sitatet  

Takker for svaret, og sier meg enig når det gjelder krabben. Synes faktisk den smaker bedre enn hummeren.

Litt mer uryddig på sjøen i dag, en drøy meter bølger på utsiden. Men ikke verre enn at det gikk greit å trekke og sette de to lenkene mine. To lovlige med hjem, én bamse på 35 cm og to rogn. Så nå blir det å koke de fem jeg har liggende så langt og vakuumfryse dem. Heldigvis har jeg vaktmastiff som passer på hummerne mens vannet koker opp på induksjonstoppen! :giggle:

image.png.965a3132fc6305283aec7f3d2e140429.png

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...