KjetilAK Startet 26.September Del på Facebook Startet 26.September Hei. Jeg har anskaffet en Quick ECS163 ladeseparator 160A. Jeg har bare en 70A dynamo, så jeg ble anbefalt å kjøpe denne (eller victronic). Jeg har 2 batterier på 100Ah og 1 på 90Ah. Ovenstående separator skal da ha strøm fra dynamoen og selv finne ut av hvilket batteri som skal lade (eller har jeg misforstått noe?) Det følger med 0,5m 10mm2 kabel. 2 batterier må nok ha 1 meter kabel, men det tredje, som befinner seg fremme i baugen, nok må ha ca. 4 meter kabel. Jeg skjønner IKKE 12 volt systemer, så bær over med min manglende kunnskap :-) Vil det funke tilfredsstillende å bruke 10mm2 kabel på dette? Både positiv og negativ? Så vidt jeg kan se, er det ikke plass i separatoren til å montere noe større tverrsnitt enn 10mm2, uten å "forminske" tverrsnittet akkurat der kabelen skrus fast. Negativ skal kobles til en busbar og i retur til separatoren. Samme spørsmål og samme lengder/avstander gjelder for tilkobling av landstrømslader (Victronic Bluesmart 30 amp - 3 kanaler) med vennlig hilsen KjetilAK Harstad Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.September Del på Facebook Svart 26.September KjetilAK skrev for 6 timer siden: Jeg skjønner IKKE 12 volt systemer, så bær over med min manglende kunnskap :-) Hvis du ikke har greie på elektriske anlegg anbefaler jeg deg heller ikke å legge opp slikt, til tross for at det ikke er ulovlig. KjetilAK skrev for 6 timer siden: Vil det funke tilfredsstillende å bruke 10mm2 kabel på dette? Både positiv og negativ? Så vidt jeg kan se, er det ikke plass i separatoren til å montere noe større tverrsnitt enn 10mm2, uten å "forminske" tverrsnittet akkurat der kabelen skrus fast. Jeg synes 10mm2 er lite. Hvis terminalene ikke tar større tverrsnitt ville jeg vært skeptisk til produktet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Dreamer Svart 26.September Del på Facebook Svart 26.September Under "normal" drift vil det være tilstrekkelig med 10 mm" kabel. Men det kommer litt av på hvordan ladeseparatoren fordeler ladestrømmen. Skulle det hende at separatoren sender alle 70 amp. til baugbatteriet, vil 10 mm" være for lite. Jeg ville nok gått for 16 mm" - hvis koblingsklemmene tillater det. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 27.September Del på Facebook Svart 27.September En slik enkel ladeseparator finner ikke ut så mye. Den har bare tre transistorer å tenke med. Men den vil fordele strøm slik at det blir tilnærmet samme spenning på alle utganger. Et batteri med lange og tynne kabler vil i utgangspunktet få noe mindre strøm hvis alle batteriene er like mye utladet. Strømmen kan også bli begrenset av maksimal ladespenning fra dynamoen og spenningsfallet i kablene. Det er altså batteriet lengst unna som først og fremst trenger tykkere kabler, hvis det må lades raskt. Det skal mye til før det blir kritisk mhp varmgang i kablene. Så å skjøte ned til en dimensjon mindre et kort stykke går vanligvis bra. https://baatplassen.no/i/kalkulatorer/kabelkalkulator.htm/ Landstrømladere med tre utganger vil vanligvis oppføre seg på samme måte. De har altså bare "dumme" ladeseparatorer på utgangene. Tre enkeltladere vil gi en mer riktig lading av hvert batteri Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 27.September Del på Facebook Svart 27.September KjetilAK skrev for 21 timer siden: Hei. Jeg har anskaffet en Quick ECS163 ladeseparator 160A. Jeg har bare en 70A dynamo, så jeg ble anbefalt å kjøpe denne (eller victronic). Jeg har 2 batterier på 100Ah og 1 på 90Ah. Ovenstående separator skal da ha strøm fra dynamoen og selv finne ut av hvilket batteri som skal lade (eller har jeg misforstått noe?) Det følger med 0,5m 10mm2 kabel. 2 batterier må nok ha 1 meter kabel, men det tredje, som befinner seg fremme i baugen, nok må ha ca. 4 meter kabel. Jeg skjønner IKKE 12 volt systemer, så bær over med min manglende kunnskap :-) Vil det funke tilfredsstillende å bruke 10mm2 kabel på dette? Både positiv og negativ? Så vidt jeg kan se, er det ikke plass i separatoren til å montere noe større tverrsnitt enn 10mm2, uten å "forminske" tverrsnittet akkurat der kabelen skrus fast. Negativ skal kobles til en busbar og i retur til separatoren. Samme spørsmål og samme lengder/avstander gjelder for tilkobling av landstrømslader (Victronic Bluesmart 30 amp - 3 kanaler) med vennlig hilsen KjetilAK Harstad Mulig det er en misforståelse her, tilkoblingene på Quick 163 er vel M8 bolter mener jeg. Det er problemfritt å finne kabelsko som tar kan festes på disse opp til i alle fall 35/50 mm2 kabel, antakelig større også. I 12V er det stort sett spenningsfall og ikke varmgang som er dimensjonerende. Dersom batteriet i baugen er til baugpropell og helst skal ha litt ‘støtte’ under bruk så er det det som bør styre kabeltverrsnitt. Jeg ville nok lagt 35 m2 bare for å få lite spenningsfall, men 16 m2 fønker nok også. Ladeseparatoren er ganske enkelt 3 ‘enveisventiler’. Den ‘fordeler’ ikke strøm aktivt, det vil alltid flyte mest strøm til batteriet med lavest spenning/i kablingen som gir minst spenningsfall. Ladefordeleren sin misjon er å hindre at strøm kan flyte motsatt vei, dvs mellom batteriene. Sitér dette innlegget Link to post
KjetilAK Svart 27.September Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September Takk for gode innspill. Skal nok klare å legge opp dette, selv om jeg ikke helt forstår prinsippene i 12v likestrøm. Jeg klarer fint å kjøre bil uten å være mekaniker og jeg kan også fikse alt mulig, bare jeg får nok korrekt informasjon :-) Så: jeg burde kanskje sende dette i retur og ha tre landstrømladere; 1 til hvert batteri? Og mtp lading via dynamo (som er 70A): forslag til løsning? Det tredje batteriet ER til baugpropell og etterhvert til ankervinsj. Jeg har fortsatt returrett på utstyret og kan derfor bytte til annen løsning, hvis noen kommer med en. Finnes det en laderegulator som er smartere enn Quick 163 ? Finnes det en tabell som viser tversnitt i forhold til lenge? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 27.September Del på Facebook Svart 27.September KjetilAK skrev 41 minutter siden: Takk for gode innspill. Skal nok klare å legge opp dette, selv om jeg ikke helt forstår prinsippene i 12v likestrøm. Jeg klarer fint å kjøre bil uten å være mekaniker og jeg kan også fikse alt mulig, bare jeg får nok korrekt informasjon :-) Så: jeg burde kanskje sende dette i retur og ha tre landstrømladere; 1 til hvert batteri? Og mtp lading via dynamo (som er 70A): forslag til løsning? Det tredje batteriet ER til baugpropell og etterhvert til ankervinsj. Jeg har fortsatt returrett på utstyret og kan derfor bytte til annen løsning, hvis noen kommer med en. Finnes det en laderegulator som er smartere enn Quick 163 ? Finnes det en tabell som viser tversnitt i forhold til lenge? Tre landstrømladere er alldeles overkill spør du meg. Jeg ville bare kjøpt en med enkel utgang og koplet den til på inngang til Quick. Det ligger en tabell over anbefalte tverrsnitt i Quick-manualen forresten. Når det gjelder smartere ladeskiller så trenger du ikke det. Du har tre blybatterier som trenger lading, de vil ta til seg de de trenger helt på egen hånd så lenge de får mat. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 27.September Del på Facebook Svart 27.September KjetilAK skrev for 2 timer siden: Så: jeg burde kanskje sende dette i retur og ha tre landstrømladere; 1 til hvert batteri? Neppe nødvendig så lenge allle batteriene er av samme type. Men startbatteri og thruster batteri trenger veldig små ladere da. KjetilAK skrev for 2 timer siden: Finnes det en laderegulator som er smartere enn Quick 163 ? Da må du over på DC-DC ladere. De lader på samme måte som landstrømladere med bulk-absorbtion-float trinn. Så det er litt skånsommere for batteriene. Men det betyr lite med dine batterier, med mindre du går veldig mange timer for motor om gangen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.