Jump to content

Raymarine E-Serie Vinner NMEA Best In Show Award


Mix

Recommended Posts

Raymarine E-Serien med Navionics Platinum Kart Vinner NMEA Best In Show Award. :flag:

 

Best in show !

Ikke verst, de vinner i år med E-serien.

I fjor ble de "Best in show" med C-serien.

 

Simrad vant med Autopiloten AP25. (Det skal de ha, de er flinke på autopiloter eller hva, Bitteliten) :wink:

 

Pressemelding

 

NMEA Winners

Problemet med E serien er prisen synes jeg og skjermen på C serien tilfredsstiller ikke mine følsomme øynes krav. Men da jeg hørte at Calluna hadde kamera i motorrommet fikk jeg litt "vil ha - følelser" - men så kom info om den nye trådløse fjernkontrollen til Simrad - og da var alt OK igjen.

Bilde

 

AP 25 har for stort panel for oss med Sportscruisere - så det blir en AP 26 - samme greie - men mer kompakt. Men fortsatt hjul å snurre på for å sette kurs.

Bilde

Link to post
Share on other sites

Du har Raymarine-kompleks du BITTELITEN :wink:

Sikkert meg det er noe feil med. Jeg har to ganger vurdert Raymarine C series og Simrad CX 44 i sollys. Begge ganger har Simraden kommet best ut. Men jeg har kjøpt Raychart til andre i familien - og skulle jeg hatt en liten plotter hadde en 435 stått høyt i kurs. Og hadde RAymarine E serien kostet like "lite" som CX 44 hadde jeg nok vurdert en gang til. For meg handler det om smak og behag - ikke komplekser.

 

For Raymarine er det bare å komme opp med like bra skjerm som jeg synes Simrad har - da er det vanskeligere å velge

 

Også er kanskje også litt av problemet at jeg har en lei tendens til å skrive det jeg mener. :wink:

Link to post
Share on other sites

:lol: Ok da - du så denne " :wink: "

 

Fått meg et par glass rødvin vettu, og da blir man jo ekstra artig..... NOT :cryin:

No worries :cheers: du får hilse buttleren fra meg og passe på at rødvinen er passe temperert på ca 14-16 grader.

 

Utover det mener jeg fortsat at skjermen på C series ikke er bra :eek::lol: bare for å ha sagt det for 245 gang :puke::wink:

Link to post
Share on other sites

For Raymarine er det bare å komme opp med like bra skjerm som jeg synes Simrad har -

C-Serien har også såkalt "Sunview" skjerm, det er nok bare Geir som har lurt deg med en dårlig skjerm.... :wink: E-Serie har jo enda bedre lysstyrke.

Min anke mot Simrad er hastigheten, de er for treige, håpløst menysystem (har vel kanskje blitt litt bedre nå ?) + nesten total mangel på support. Her er Belamarin i særklasse.

 

 

Link to post
Share on other sites

C-Serien har også såkalt "Sunview" skjerm, det er nok bare Geir som har lurt deg med en dårlig skjerm.... :wink: E-Serie har jo enda bedre lysstyrke.

Min anke mot Simrad er hastigheten, de er for treige, håpløst menysystem (har vel kanskje blitt litt bedre nå ?) + nesten total mangel på support. Her er Belamarin i særklasse.

Det er øya mine det er noe feil med -helt klart.

Belamarine er bra på service - helt klart. Fine folk der! Synd de ikke har skikkelige produkter

Link to post
Share on other sites

Det har jeg konkludert med for lenge siden. :lol:

Av en eller annen grunn synes jeg bildet av båten din i avataren din er bare lekkert. Båten blir liksom så lang og slank :yesnod: Nesten som en Sportscruiser må jeg si. Jeg regner med at du - akkurat som meg - kan lese teksten i nedre, venstre hjørne på bildet i avataren min
Link to post
Share on other sites

Som tidligere nevnt, kommer jeg til å annskaffe en 12 tommer i den kommende seilbåten.

Har tenkt på Raymarine, men fikk tips på å sjekke blant annet Simrad plotteren, noe jeg

vil gjøre. Plotteren er en del av produktet, mens kartetoppdat.og meny en annen. Tester, bruker

jeg for å finne ut hvilke elementer som er best for min egen del. I en seilbåt,lav fart, ser

jeg heller for meg at dagslysjermen er et viktigere element enn oppdat i fart. I min nåværende

båt har jeg heller en dårlig skjerm i dagslys, men rask oppdatering og enkel meny. Her hadde

en bedre dagslysskjerm vært tingen. :yesnod:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Som tidligere nevnt, kommer jeg til å annskaffe en 12 tommer i den kommende seilbåten.

Har tenkt på Raymarine, men fikk tips på å sjekke blant annet Simrad plotteren, noe jeg

vil gjøre. Plotteren er en del av produktet, mens kartetoppdat.og meny en annen. Tester, bruker

jeg for å finne ut hvilke elementer som er best for min egen del. I en seilbåt,lav fart, ser

jeg heller for meg at dagslysjermen er et viktigere element enn oppdat i fart. I min nåværende

båt har jeg heller en dårlig skjerm i dagslys, men rask oppdatering og enkel meny. Her hadde

en bedre dagslysskjerm vært tingen. :yesnod:

Hvilken plotter har du (daglysskjerm) som har dårlig skjerm?

Link to post
Share on other sites

Har en Magellan 324FX i en åpen skjærgårdsjeep. Med direkte sol-lys på skjerm, er ikke den¨

optimal. Men enkel i bruk. I en HT-båt vil denne vært bra. Har XL-kartet til Navionics.

Geonav plotterene er også bra i sollys. OBS! De med daglysskjerm , f.eks GEONAV 11C.

Tenkte på de siden du har Navionivs kart. GEONAV er plotterene til NAVIONICS (fabrikken).

Link to post
Share on other sites

Men litt av årsaken til jeg har sett mest på Raymarine, er pga av hva båtforhandleren har sagt,

og selger.

Joda - de anbefaler gjerne de de har samarbeide med. Som Windy. De vil veldig gjerne selge Raymarine - og de har Raymarine logo i annonsene sine. Jeg tror det er to årsaker til det:

1. Enklere å montere pga standardisering i montering

2. Tjener mer fordi et slikt samarbeide antakelig gir bedre marginer.

Men de nekter ikke å sette inn annet - de bare anbefaler et merke

Link to post
Share on other sites

Har noen erfaring med det infrarøde kameraet som kan kobles til E-serien?

Roald

Jeg kjøpte et standard PAL basert IR kamera på QXL til ca. 300,-. Monterte dette i motorrommet og strakk kabler til min E-80. Fungerer som bare det!!! Ser et meget bra bilde selv om det er stummende mørkt der nede :lol:
Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte et standard PAL basert IR kamera på QXL til ca. 300,-. Monterte dette i motorrommet og strakk kabler til min E-80. Fungerer som bare det!!! Ser et meget bra bilde selv om det er stummende mørkt der nede :lol:

Dette var verdifull informasjon. Jeg har også tenkt meg å benytte et kamera for bruk i mørke under mørkeseilas i trange farvann - har du forsøkt det.

 

Videre har jeg planer om å koble trådløs router til Hub SeaTalk HS ethernet switch-boksen og videre overføring til laptop. Har du noen erfaring med dette?

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er kameraet jeg har installert:

Bilde

 

Du kan kjøpe på nettet på www.lasershop.no for 580,- (jeg fikk det på QXL auksjon til halve prisen)

 

Data på kameraet:

 

Nattkamera m18 LED

 

Nattkamera med ledning sprutsikkert.

 

Kan brukes utendørs, virker som ett vanlig fargekamera på dagtid og i mørket blir det nattkamera ved hjelp av 18 sterke ir dioder.

Kameraet kan filme i totalt mørke forhold opptil 10m.

Bildet blir grøntsort om natten.

 

TV System : NTSC/PAL Minimum lys kun 0.00 Lux

Tilkobling:RCA eventult med overgang til scart. (Scart Overgang medfølger ikke)

Strøm:12V 200ma (Power suply ikke inkludert)

 

Siden det bare har 10m rekkevidde tror jeg ikke det er særlig egnet til å montere i baugen, jeg vil i hvertfall satse på lyskasteren fremdeles. Men til motorrom, ev. også andre steder i båten du vil ha oversikt over fra styreposisjon er det veldig praktisk :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...