Jump to content

Raymarine E-Serie Vinner NMEA Best In Show Award


Mix

Recommended Posts

jag har bla en del sjökort+sjökortsprogram (som jag har lisens på!) som jag skulle vilja ha opp i sittbrunn på en vattentät skärm.....................

 

samtidigt som jag skulle vilja ha en bra radar (vilket jag inte har! :smiley: )

 

jag behöver med andra ord ikke låsa mig till en plotterfabrikant med deras briketter.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

jag har bla en del sjökort+sjökortsprogram (som jag har lisens på!) som jag skulle vilja ha opp i sittbrunn på en vattentät skärm.....................

 

samtidigt som jag skulle vilja ha en bra radar (vilket jag inte har! :smiley: )

Å vise elektroniske kart, det klarer Furunoen ikke. Men den har to NMEA porter, så det meste du vil kjøre over til den vil bli vist. Den har en funksjon for å vise navigasjonsdata som en cockpitrepeater. Waypoints og waypointdata vil vises i radarbildet. Videre vil et target som du har beregning på vises i Maxsea.

Og så er den litt lur. Den har en "Vakt" funksjon. Den viser kun navdata i en periode som defineres, så våkner den opp og er radar i ett minutt, og så slår den av radar og blir display igjen. Men er det kommet et mål innenfor "guardzone" mellom hver gang den er radar, så går en alarm.

I en seilbåt sparer dette mye strøm.

Ikke er den spesiellt dyr heller. Jeg har sett den på nettsjapper for under 10000.-.

Det der at de forskjellige fabrikantene har sin egen standard for data er en uting. Har man kjøpt en duppeditt fra fabrikant A, så er man låst til fabrikant A.

Men det ser ut til at CANbus vinner fram etterhvert.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

"jag har bla en del sjökort+sjökortsprogram (som jag har lisens på!) som jag skulle vilja ha opp i sittbrunn på en vattentät skärm.....................

 

samtidigt som jag skulle vilja ha en bra radar (vilket jag inte har!)"

 

Dette er etter mitt skjønn et sentralt tema for navigatøren. Det finnes i dag mange kartprogrammer som er i god utvikling, eksempelvis Maptech som har mange opsjoner for optimale kartvisninger og valgfri NMEA styring av autopilot. Kartene fra Danmarksområdet er her godt utviklet. Likelees har DLS Sverige god integrering av krysserklubbens flyfoto av uthavner.

 

Utfordringen er nok å finne et radarsystem som er billig nok og godt nok til at det kan integreres på PC-skjermen. Slik jeg har forstått skal det relativt kraftig informasjonsbehandling av radarsignalene for å håndere sjøekko, regnbyger, rullebevegelser o.a. Raymarines E-serie tillater at radarbildet blir overført til PC-skjermen - men totalløsningen er svært dyr. Så langt jeg kan se må du både ha Radardome og skjerm (enten 80E el 120E). Dermed blir utgiftene store. Kjenner ikke til PC-programmer med forsvarlig håntering av selve radardomen.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Å vise elektroniske kart, det klarer Furunoen ikke. Men den har to NMEA porter, så det meste du vil kjøre over til den vil bli vist. Den har en funksjon for å vise navigasjonsdata som en cockpitrepeater. Waypoints og waypointdata vil vises i radarbildet. Videre vil et target som du har beregning på vises i Maxsea.

Og så er den litt lur. Den har en "Vakt" funksjon. Den viser kun navdata i en periode som defineres, så våkner den opp og er radar i ett minutt, og så slår den av radar og blir display igjen. Men er det kommet et mål innenfor "guardzone" mellom hver gang den er radar, så går en alarm.

I en seilbåt sparer dette mye strøm.

Ikke er den spesiellt dyr heller. Jeg har sett den på nettsjapper for under 10000.-.

Det der at de forskjellige fabrikantene har sin egen standard for data er en uting. Har man kjøpt en duppeditt fra fabrikant A, så er man låst til fabrikant A.

Men det ser ut til at CANbus vinner fram etterhvert.

"Vakt funksjon" er ju superbt för oss som hushållar med energin !

 

att flytta radartarget over till Maxsea låter oxo bra!

 

og i Maxsea finns AIS, på så sätt så har man en snålvariant av ARPA

 

Finns det andra radar-fabrikat en Furuno/Simrad/Raymarine som kan rekommenderas?

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

"Vakt funksjon" er ju superbt för oss som hushållar med energin !

 

att flytta radartarget over till Maxsea låter oxo bra!

 

og i Maxsea finns AIS, på så sätt så har man en snålvariant av ARPA

Jovisst, Furuno radar er såpass forlokkende at jeg vurderer å droppe RayTech RNS og kjøpe en dyrere Maxsea i stedet. Det som frister mest er å bruke BB-utgaven og bare ha en liten flat skjerm i cockpit. Så kan BB og PC dele skejrm ved kartbord. Av en eller annen grunn foretrekker jeg å ha minst mulig elektronikk i cockpit. :wink: Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Fikk nettopp melding fra Marine Industry Awards at the Miami Boat Show

 

hvor det er delt ut priser på en rekke maritime områder.

 

Ser at Nothstar vant prisen for Navigation Innovation award

 

http://www.northstarnav.com/www/ns-test-si...s-lores-pdf.pdf

 

Dette som en påminnelse om det det skjer en rivende utvikling på den elektroniske navigasjonsfronten med mye integrering av de såkalte "dubedittene" ombord.

Link to post
Share on other sites

Skjønner at mange er interessert i video på navigasjonsskjermen for overvåking av motorrom etc.

 

Er ikke det litt feil å bruke navigasjonsutstyret til slikt? En ting er at det blir dyrt (Raymarine E-serie kontra C-serien). En annen ting er at det opptar plass på skjermen og således forstyrrer navigasjonen.

 

Mitt spørsmål er da: Har noen forslag til rimelig utstyr med en liten ekstraskjerm som bare er dedikert for videoovervåking?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...