Jump to content

Raymarine E-Serie Vinner NMEA Best In Show Award


Mix

Recommended Posts

Videre har jeg planer om å koble trådløs router til Hub SeaTalk HS ethernet switch-boksen og videre overføring til laptop. Har du noen erfaring med dette?

Dette er spennede! Ingenting i veien for å koble et trådløst aksesspunkt (du trenger ikke router) til en av portene på Seatalk HS svitsjen. Denne svitsjen er såvidt jeg har oppfattet en standard 100Mb/s Ethernet svitsj, og en WLAN aksesspunkt som f.eks. denne: D-Link kan plugges rett i.

Hastighetsreduksjonen fra 100Mb/s til 54Mb/s bør ikke være noe problem. Det går ikke SÅ mye trafikk på Seatalk HS.

 

Men, jeg har ikke prøvd dette selv (enda) - og grunnen er at jeg ikke helt ser hva jeg skal med Laptop'en tilkoblet Seatalk HS nettet? :confused: RayTech RNS er vel det eneste jeg kan tenke meg, men har ingen planer om å anskaffe dette. Hva slags bruk av Laptop'en ser du for deg roaldbj? (Videosignalene vil ikke distribueres på Sealtalk - de vil kun vises på tilknyttet display)

Link to post
Share on other sites

Hva slags bruk av Laptop'en ser du for deg roaldbj?

Jeg ser for meg flere aspekter.

1) Det ene - generelle - er at jeg begynte å bruke PC for planlegging av ruter og detaljstudier av kart og flyfoto (fra krysserklubben i Sverige - disse leveres nå ferdig scannet på egen CD) og jeg har glede av å lastened informasjon knyttet til båtinteressen. I Kielerfjorden er det nå eksempelvis trådløst nettverk i hele fjorden og informasjon far havnene kan lastes ned allerede langt ute i fjorden. Jeg ser for meg slik videreutvikling de kommende år. Det tar nok tid før Oslo-fjorden har trådløs tilknytning, men dette vil foruten mer hobbypregede aspekt også ha en viss sikkerhetsdimensjon.

2) Det er med de system jeg benytter (PcPlanner, Maptech) hurtigere å planlegge og skrive ruter på PC og deretter overføre til kartplotter. Belamarin opplyser at oppdatert PC-planner for Navionics skal være på markedet jan-febr. i år.

3) Det vil bli mye informasjon som skal på 80E og 120E skjermene (integrert pakke levert av Raymarine til bl.a. Beneteau). Ser for meg at ekstra trådløs tilknyttet laptop kan håndtere bl.a. motorinformasjon (turtall, oljetrykk o.a.) og radarbilde når jeg primært ønsker ekkolodd/kartplotter opsjon

4) Jeg håper at barna også gradvis trenes opp i å bruke sine laptop'er til å følge med på seilasen. Dette vil forhåpentligvis gi dem tilleggsdimensjon i båtgleden, lære ulik bruk av PC og gjøre dem delaktig i planlegging av seilas. Synes eksempelvis at de siste versjoner av det levende sjøkart for Sverige og Danmark har gode interaktive systemer.

5) Det er dessuten fasinerende å kunne overvåke navigasjonen fra co-pilot posisjon når de andre i familien kjører.

 

Forøvrig har det vært lærerikt å se hvorledes du åpenbart har utnyttet kameraovervåking av maskinrom. Jeg har tidligere hovedsakelig benyttet temperaturgivere til overvåking av temp på kjølevann, pakkboks og motorrom. Ser frem til å prøve ut infrarødt kamera for kontroll av pakkbokser o.a. når navigeringen forøvrig går bra på lamnge strekninger.

 

Jeg har ellers noen planer om utbygging av SeaTalk ombord, disse meddeles senere.

Link to post
Share on other sites

Dette er kameraet jeg har installert:

Jeg er litt imponert over dette å ha kameraovervåknig av motorrommet. Hva oppnår du i praksis med dette? da tenker jeg på om du feks kan se om noe er feil med motoren (lekkasjer o.l.) og kan du med kamera oppdage en brann f.eks. før det automatiske brannslukningssystemet slår inn? Kan du også se eventuelt vann i bunnen av båten?
Link to post
Share on other sites

Jeg er litt imponert over dette å ha kameraovervåknig av motorrommet. Hva oppnår du i praksis med dette? da tenker jeg på om du feks kan se om noe er feil med motoren (lekkasjer o.l.) og kan du med kamera oppdage en brann f.eks. før det automatiske brannslukningssystemet slår inn? Kan du også se eventuelt vann i bunnen av båten?

Jeg har oppnådd å få et bilde av begge maskiner såpass detaljert at jeg kan se om det oppstår lekkasjer (i form av sprut/tåkelegging), jeg vil umiddelbart se om det oppstår flammer noe sted (og derav røyk) og jeg har montert kameraet litt til siden for midten (for ikke å få de hydrauliske løfterne midt i bildet) slik at jeg tydelig ser kjølsvinet. Bildet er skarpt nok til at jeg kan se om det er vann der eller ikke. Jeg ser også kompressorrotasjonen og viftereimene til dynamoene.

 

Jeg gjorde monteringen nå sent i høst, og har ikke fått så mye erfaring i gleder og gevinster enda, men tanken er at jeg ved utaskjærs overfarter i høy hastighet skal ha et lite vindu i displayet for kontinuerlig motorromsovervåkning. Tidligere var jeg stadig nede (1 gang pr.time) og lettet litt på lokket for å se at alt var bra, nå slipper jeg det! :flag:

 

Når E80'en monteres igjen til våren kan jeg godt ta et bilde av skjermen min og legge det ut her.

Link to post
Share on other sites

Tidligere var jeg stadig nede (1 gang pr.time) og lettet litt på lokket for å se at alt var bra, nå slipper jeg det! :flag:

har du erfaring med at det er nødvendig å sjekke motorrommet så ofte under overfart? Jeg pleier å sjekke før og etter kjøring - også ved lengre overfarter. Kan godt være at det er større behov for kontroll med Windyen.
Link to post
Share on other sites

2) Det er med de system jeg benytter (PcPlanner, Maptech) hurtigere å planlegge og skrive ruter på PC og deretter overføre til kartplotter. Belamarin opplyser at oppdatert PC-planner for Navionics skal være på markedet jan-febr. i år.

Dette er jeg veldig spent på! Betyr det at disse programmene har drivere for Seatalk HS og/eller NMEA 2000 slik at PC'en kan kommunisere direkte med plotteren?

 

3) Det vil bli mye informasjon som skal på 80E og 120E skjermene (integrert pakke levert av Raymarine til bl.a. Beneteau). Ser for meg at ekstra trådløs tilknyttet laptop kan håndtere bl.a. motorinformasjon (turtall, oljetrykk o.a.) og radarbilde når jeg primært ønsker ekkolodd/kartplotter opsjon

Dette krever vel at du kjøper RayTech RNS for å få plotter, radar og andre data frem på PC'en? Det må jo være en applikasjon (med Seatalk HS driversett for Ethernet) som leser SeaTalk HS kommunikasjonen i nettverket og presenterer de gjennom en applikasjon?

 

5) Det er dessuten fasinerende å kunne overvåke navigasjonen fra co-pilot posisjon når de andre i familien kjører.

Dette krever vel også RayTech RNS hvis du da ikke skal benytte E-displayets Video-OUT port og kjøre PC skjermen din som slavedisplay? Men i såfall vil di ikke få videosignalet over WLAN eller nettverket.

 

Jeg har ellers noen planer om utbygging av SeaTalk ombord, disse meddeles senere.

 

Roaldbj

Jeg venter i spenning!!! :yesnod::eek:

Caluna

Link to post
Share on other sites

............. hvis du da ikke skal benytte E-displayets Video-OUT port og kjøre PC skjermen din som slavedisplay? ...................Caluna

finns det Video-In oxo? så att man kan använda denna plotter/radarskjermen som slavedisplay till PC'n dette efterlyser jag ? någon som vet om en radar som grejjar dette?

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

har du erfaring med at det er nødvendig å sjekke motorrommet så ofte under overfart? Jeg pleier å sjekke før og etter kjøring - også ved lengre overfarter. Kan godt være at det er større behov for kontroll med Windyen.

"Nødvendig og nødvendig" :wink: , det er vel mer snakk om å opprettholde en god feeling om at alt er i skjønneste orden når jeg ligger i cruisingfart 30 Kn mellom Svenner og Koster med kone og 2 småtasser ombord.

Som gammel marinemann og fremdeles aktiv som skipper i Sjøheimevernet, har vi som har fått dette med sikkerhet inn med teskje kanskje et større behov enn andre for å passe på alt underveis. :lol::rolleyes:

At det er er en Windy tilsier ikke at det må passes ekstra på, mere det faktum at det sitter 2 grønnmalte teknologiske vidundre der nede med turboer, intercoolere, oljekjølere, kompressorer og en haug av slanger - som alt sammen dundrer og går på 3200-3400 rpm. Mine "grønnsaker" har ruslet nærmere 700 timer nå, og har enda ikke hatt en eneste lekkasje, branntilløp eller uregelmessigheter av noe slag. Men at denne rosenrøde tilværelsen bare fortsetter kan jeg jo ikke garantere. Synes derfor det er en god feeling å kunne se maskineriet og ikke bare høre det, slik at eventuelle hendelser kan oppdages så tidlig som mulig.

Link to post
Share on other sites

Tidligere var jeg stadig nede (1 gang pr.time) og lettet litt på lokket for å se at alt var bra, nå slipper jeg det! :flag:

har du erfaring med at det er nødvendig å sjekke motorrommet så ofte under overfart?

Det er en meget god forsikring i det du gjør Caluna. Fornuftig.

 

Bitteliten, vi har jo tidligere hørt om kjøleslanger som hopper av, skroggjennomføringer som ryker etc etc. Dette skjer på hvilken som helst båt, også totalt uavhengig av alder.

 

I 99,99% av kontrollene viser det seg selvsagt å være unødvendig, men så har du tryggheten på kjøpet......

 

Her er sikkert noen som kan berette om båter som såvidt har berget seg, mens andre har gått ned, som følge av slanger som hopper av/tæring på kjølesystemer/andre ting.......

Link to post
Share on other sites

"Nødvendig og nødvendig" :wink:

Synes derfor det er en god feeling å kunne se maskineriet og ikke bare høre det, slik at eventuelle hendelser kan oppdages så tidlig som mulig.

Deler ditt synspunkt. 700 timer på grønnsakene skulle tilsi at de snart begynner å bli innkjørt :yesnod:

Jeg sjekker ut om CX 44 også kan få bilder inn på skjermen - og kan den det - ja da blir det nok kamera. Det er jo ikke bare å lette litt på luka på 37'en - luka er både tung og stor og det tar jo "et kvarter av fjorten dager" å løfte den elhydraulisk

Link to post
Share on other sites

finns det Video-In oxo?

Jeg lurer fremdeles litt på om jeg skal få strukket en ledning i masta og montere et kamera i toppen. Kjekt å ha dersom man skal passere en bro og er litt usikker på fri høyde.

 

En annen kjekk anvendelse for disse små vanntette kameraene er inspeksjon av propell og vanninntak, og jeg venter med spenning på den første seilbåten med videokamera i kjølen som standard utstyr. :lol:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

i vilken prisklass ligger en sådan E-serie inkl 4Kw radarantenn (kakbox)?

Her er min shoppingliste fra i høst med veiledende eks.mva priser:

 

Product Number: E02011        E80 Display 24 500,-

Product Number: E32042        Raystar 125 GPS Sensor 2 950,-

Product Number: E66013        Depth only low profile transducer (P319) 1 100,-

Product Number: E63069        DSM300 Digital Sounder 6 650,-

Product Number: M92650-S   2KW Radome Antenna 10 400,-

Product Number: E55060        SeaTalk hs Crossover Coupler 210,-

                              XL3 12G        Navionics Gold kart for Sydnorge 2 498,-

 

SUM Eks. mva 48 308,-

Så er det bare å innhente tilbud fra forhandlerne :cheers:

4Kw antenne koster noe mer.

Link to post
Share on other sites

Furuno Navnet VX2 og VX2 BB har video in/out og pip muligheter. Største forskjellen og genistreken til Raymarine er at de har et mye raskere og enklere oppsett og konfig av billedpresentasjonen. Du kan forhånds konfigurere 4x5 egendefinerte presentasjoner, og ha dem på hurtigvalg meny.

http://www.furuno.no/files/documents/nav2_europe.pdf

Redigert av jolo (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...