Jump to content

Raymarine E-Serie Vinner NMEA Best In Show Award

Mix

Recommended Posts

jolo skrev:

Raymarine E-Serien med Navionics Platinum Kart Vinner NMEA Best In Show Award. :flag:

Best in show !

Ikke verst, de vinner i år med E-serien.

I fjor ble de "Best in show" med C-serien.

Simrad vant med Autopiloten AP25. (Det skal de ha, de er flinke på autopiloter eller hva, Bitteliten) :wink:

Pressemelding

NMEA Winners

Problemet med E serien er prisen synes jeg og skjermen på C serien tilfredsstiller ikke mine følsomme øynes krav. Men da jeg hørte at Calluna hadde kamera i motorrommet fikk jeg litt "vil ha - følelser" - men så kom info om den nye trådløse fjernkontrollen til Simrad - og da var alt OK igjen.

Bilde

AP 25 har for stort panel for oss med Sportscruisere - så det blir en AP 26 - samme greie - men mer kompakt. Men fortsatt hjul å snurre på for å sette kurs.

Bilde

OLPI skrev:

Du har Raymarine-kompleks du BITTELITEN :wink:

Sikkert meg det er noe feil med. Jeg har to ganger vurdert Raymarine C series og Simrad CX 44 i sollys. Begge ganger har Simraden kommet best ut. Men jeg har kjøpt Raychart til andre i familien - og skulle jeg hatt en liten plotter hadde en 435 stått høyt i kurs. Og hadde RAymarine E serien kostet like "lite" som CX 44 hadde jeg nok vurdert en gang til. For meg handler det om smak og behag - ikke komplekser.

For Raymarine er det bare å komme opp med like bra skjerm som jeg synes Simrad har - da er det vanskeligere å velge

Også er kanskje også litt av problemet at jeg har en lei tendens til å skrive det jeg mener. :wink:

Bitteliten skrev:

For Raymarine er det bare å komme opp med like bra skjerm som jeg synes Simrad har -

C-Serien har også såkalt "Sunview" skjerm, det er nok bare Geir som har lurt deg med en dårlig skjerm.... :wink: E-Serie har jo enda bedre lysstyrke.

Min anke mot Simrad er hastigheten, de er for treige, håpløst menysystem (har vel kanskje blitt litt bedre nå ?) + nesten total mangel på support. Her er Belamarin i særklasse.

jolo skrev:

C-Serien har også såkalt "Sunview" skjerm, det er nok bare Geir som har lurt deg med en dårlig skjerm.... :wink: E-Serie har jo enda bedre lysstyrke.

Min anke mot Simrad er hastigheten, de er for treige, håpløst menysystem (har vel kanskje blitt litt bedre nå ?) + nesten total mangel på support. Her er Belamarin i særklasse.

Det er øya mine det er noe feil med -helt klart.

Belamarine er bra på service - helt klart. Fine folk der! Synd de ikke har skikkelige produkter

Som tidligere nevnt, kommer jeg til å annskaffe en 12 tommer i den kommende seilbåten.

Har tenkt på Raymarine, men fikk tips på å sjekke blant annet Simrad plotteren, noe jeg

vil gjøre. Plotteren er en del av produktet, mens kartetoppdat.og meny en annen. Tester, bruker

jeg for å finne ut hvilke elementer som er best for min egen del. I en seilbåt,lav fart, ser

jeg heller for meg at dagslysjermen er et viktigere element enn oppdat i fart. I min nåværende

båt har jeg heller en dårlig skjerm i dagslys, men rask oppdatering og enkel meny. Her hadde

en bedre dagslysskjerm vært tingen. :yesnod:

Vi sees!

baatsman skrev:

Som tidligere nevnt, kommer jeg til å annskaffe en 12 tommer i den kommende seilbåten.

Har tenkt på Raymarine, men fikk tips på å sjekke blant annet Simrad plotteren, noe jeg

vil gjøre. Plotteren er en del av produktet, mens kartetoppdat.og meny en annen. Tester, bruker

jeg for å finne ut hvilke elementer som er best for min egen del. I en seilbåt,lav fart, ser

jeg heller for meg at dagslysjermen er et viktigere element enn oppdat i fart. I min nåværende

båt har jeg heller en dårlig skjerm i dagslys, men rask oppdatering og enkel meny. Her hadde

en bedre dagslysskjerm vært tingen. :yesnod:

Hvilken plotter har du (daglysskjerm) som har dårlig skjerm?

baatsman skrev:

Har en Magellan 324FX i en åpen skjærgårdsjeep. Med direkte sol-lys på skjerm, er ikke den¨

optimal. Men enkel i bruk. I en HT-båt vil denne vært bra. Har XL-kartet til Navionics.

Geonav plotterene er også bra i sollys. OBS! De med daglysskjerm , f.eks GEONAV 11C.

Tenkte på de siden du har Navionivs kart. GEONAV er plotterene til NAVIONICS (fabrikken).

baatsman skrev:

Men litt av årsaken til jeg har sett mest på Raymarine, er pga av hva båtforhandleren har sagt,

og selger.

Joda - de anbefaler gjerne de de har samarbeide med. Som Windy. De vil veldig gjerne selge Raymarine - og de har Raymarine logo i annonsene sine. Jeg tror det er to årsaker til det:

1. Enklere å montere pga standardisering i montering

2. Tjener mer fordi et slikt samarbeide antakelig gir bedre marginer.

Men de nekter ikke å sette inn annet - de bare anbefaler et merke

Caluna skrev:

Jeg kjøpte et standard PAL basert IR kamera på QXL til ca. 300,-. Monterte dette i motorrommet og strakk kabler til min E-80. Fungerer som bare det!!! Ser et meget bra bilde selv om det er stummende mørkt der nede :lol:

Dette var verdifull informasjon. Jeg har også tenkt meg å benytte et kamera for bruk i mørke under mørkeseilas i trange farvann - har du forsøkt det.

Videre har jeg planer om å koble trådløs router til Hub SeaTalk HS ethernet switch-boksen og videre overføring til laptop. Har du noen erfaring med dette?

Redigert av roaldbj (see edit history)

Dette er kameraet jeg har installert:

Bilde

Du kan kjøpe på nettet på www.lasershop.no for 580,- (jeg fikk det på QXL auksjon til halve prisen)

Data på kameraet:

Nattkamera m18 LED

Nattkamera med ledning sprutsikkert.

Kan brukes utendørs, virker som ett vanlig fargekamera på dagtid og i mørket blir det nattkamera ved hjelp av 18 sterke ir dioder.

Kameraet kan filme i totalt mørke forhold opptil 10m.

Bildet blir grøntsort om natten.

TV System : NTSC/PAL Minimum lys kun 0.00 Lux

Tilkobling:RCA eventult med overgang til scart. (Scart Overgang medfølger ikke)

Strøm:12V 200ma (Power suply ikke inkludert)

Siden det bare har 10m rekkevidde tror jeg ikke det er særlig egnet til å montere i baugen, jeg vil i hvertfall satse på lyskasteren fremdeles. Men til motorrom, ev. også andre steder i båten du vil ha oversikt over fra styreposisjon er det veldig praktisk :lol:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...