Jump to content

Vinterkonservering av innenbords motor - kransystem for flushing og frostvæske

Hekri

Recommended Posts

@sap_2000 , jeg fant ditt smarte opplegg i en gammel tråd.

Har 1" slange nok kapasitet for at en TAMD7x skal greie å suge inn fra ei bøtte/kanne - på tomgang - uten problem ?

Noen som vet om det finnes ferdig T-rør for montering på 2" slange, og med tverr-uttak / gjenger for 1" / 1 1/2" kuleventil ? 

Jeg laget et slikt system for regelmessig ferskvannskjøring. Vinterkonserveringen gikk som en lek etterpå uten en dråpe sølt. Brukte 1" slange. Dimensjon på det øvrige av sjøvannsystepet var 2".

Gardenaslange og koblinger blir for snaut på større motorer (ser ut som du har TAMD 72/73), spesielt når den skal suge selv. Prøvde med gardenakobling (og det var skikkelig trykk på vannet på brygga), og resultatet var flatsuget slange hele veien veien til krana på brygga. Løsnngen ble denne 1" slangen. Ved ferskvannskjørng bare stakk jeg hageslangen oppi 1" slangen slik at den slurpet luft ved siden av.

Ved konservering dro jeg 1" slange opp til en 25L dunk som stod på dørken (primet slangen først).

Vurderte å lage systemet med rørdeler, men for det første ble det mange båtlapper bare i deler og for det andre var det litt trangt med plass mellom inntak og filter. Så jeg laget et hull i lokket som var av tykk hardplast og satte i en skrogjennomføring. Lokket mitt var som sagt tykt og liten diameter, så vurder type lokk nøye før du går for den løsningen.

Et annet alternativ er å få tak i et 2" rustfritt rør og sveise inn en 1" gjenget kobling til kran. Tar vesentlig mindre plass og mindre deler/ materiale.

IMG_1724.JPG

Redigert 25.Januar.2023 av sap_2000 (see edit history)
  •  
  •  

Mvh. SAP

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Jeg bruker vanlig syrefast T-stykke med rørgjenger, med slangenipler til riktig slangediameter skrudd inn. Bruker reduksjon, ansats, kuleventil og slangenippel ut av T stykke til slangen for konservering som er noe mindre i diameter. Mener jeg har gått fra 38mm på inntak, til 1" slange for konservering, og det fungerer fint til 5,8l/370hk. Har montert dette mellom kran for sjøvann inn, og sjøvannsfilter.

Gullfisk skrev 10 minutter siden:

Har montert dette mellom kran for sjøvann inn, og sjøvannsfilter.

Løsningen din er i prinsippet lik @sap_2000.

Min stb. er litt "klønete" å få påmontert en slik løsning uten å bruke 45° bend i en eller begge ender. Inntaket er 15 - 20 cm høyt. 

20231002_113502.jpg.2c86b79c44e7dcc7c06a2aecca3a3aaf.jpg

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Hekri skrev for 2 timer siden:

Noen som vet om det finnes ferdig T-rør for montering på 2" slange, og med tverr-uttak / gjenger for 1" / 1 1/2" kuleventil ? 

Når du snakker om 2" slange, snakker du da om en slange som måler 50mm innvendig, eller en slange som passer til 2" rørgjenger? Likedan når du snakker om 1" slange.

Spør om dette fordi du i samme åndedrag trekker inn 1" og 5/4" kuleventil, og da snakker vi brått om rørgjenger og ikke tommemål.

Her har du et T-stykke som har 2" BSP gjenger. Her har du slangenipler i ulike dimensjoner. Grenuttaket kan du redusere til 25mm slange med en overgang. Vet også at det finnes T-stykker som har mindre gjenger på grenuttaket, men da fra andre leverandører. 2" er imidlertid en grov dimensjon, akkurat den har jeg ikke brukt. 

Takk for nødvendig korrigering @Komodo.

Jeg har aldri tatt av slangen mellom bunnventilen og filteret. Så jeg er usikker på eksisterende dimensjoner, men jeg antar at den er 50 innvendig. Slangen er mer utvendig. 

Jeg tenker at grenrør må ha tilstrekkelig kapasitet ift undertrykket/suget impellerpumpa produserer med motor på tomgang. 

Mulig jeg legger til på utsiden av vår felles venn @Chilli Solbris til uka. Da kan du jo ta en titt hvis du har tid:smiley:

Worry II skrev 8 minutter siden:

Hvor lenge tenker dere er tilstrekkelig å kjøre på tomgang med ferskvann, før frostvæske ?

På en D6 - står kanskje noe om dette i boka.

Jeg ville kjørt gjennom 40-50 liter ferskvann - et minutt eller maks to. 

Kommer litt an på kapasiteten på vannkrana på brygga :smiley:.

Hvis du ikke kan fylle et fat......

Hekri skrev for 6 timer siden:

Har 1" slange nok kapasitet for at en TAMD7x skal greie å suge inn fra ei bøtte/kanne - på tomgang - uten problem ?

Ja, det holder. De slurper godt i seg på tomgang, men 1" holder lenge.. Bruk slange som har stålspiral innvendig så den ikke suger seg flat eller får brekk..  

Hekri skrev for 3 timer siden:

Min stb. er litt "klønete" å få påmontert en slik løsning uten å bruke 45° bend i en eller begge ender. Inntaket er 15 - 20 cm høyt. 

20231002_113502.jpg.2c86b79c44e7dcc7c06a2aecca3a3aaf.jpg

Du kunne evt byttet ut 90-grader stykket ved inntaket med ett T-stykke. videre til sjøvannsfilter akkurat som før og den dele av T-en som peker oppover skrur du inn reduksjon til 1", kulekran og slangenippel.  En bonus med et slikt system er at du får et meget effektivt nødlensesystem om du lar det tre litt slange på 1" biten som du kan stikke ned i bunn om det store uhellet skulle inntreffe.   

Worry II skrev for 1 time siden:

Hvor lenge tenker dere er tilstrekkelig å kjøre på tomgang med ferskvann, før frostvæske ?

Noen munutter, gjerne 5-10 om man har tid og vann. Uten vann på brygga er nødløsningen å kjøre inn frostveskeblanding direkte.     Går man litt rundt på opplagsplasser sent på høsten brukes sistnevnte metode flittig.

Mvh. SAP

sap_2000 skrev 37 minutter siden:

Du kunne evt byttet ut 90-grader stykket ved inntaket med ett T-stykke. videre til sjøvannsfilter

Det er derfor jeg er på Bb @sap_2000. 2 øyne ser bare i en (låst) retning! 

Skal måle litt! Takk! 

Takk for nødvendig korrigering @Komodo.

Jeg har aldri tatt av slangen mellom bunnventilen og filteret. Så jeg er usikker på eksisterende dimensjoner, men jeg antar at den er 50 innvendig. Slangen er mer utvendig. 

Det er sikkert en 50mm slange hvis du har 2" fittings. Men du kan estimere. Hvis du antar at det er 4mm tykt gods i slangen, så skal den måle ca 58mm utvendig. 

Mulig jeg legger til på utsiden av vår felles venn @Chilli Solbris til uka. Da kan du jo ta en titt hvis du har tid:smiley:

Gi ey pling i så fall. Om ikke annet hadde det vært hyggelig å hilse på ?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...