Jump to content

GPS - nøyaktig? Neppe!


Anonym

Recommended Posts

Enig med deg. I bygge- og anleggsbransjen der jeg jobber så brukes gps til å stikke ut hjørner og punkter. Prata med en i et landmålerfirma(BIG) at det hadde en nøyaktighet på ca 10-20mm. Alt avhengig av tid på døgnet. Men dem bruker produkter fra Leika da :smiley:

Jeg vil tro slike målinger brukes relativt til hverandre og ikke til kartet...
Link to post
Share on other sites

Enig med deg. I bygge- og anleggsbransjen der jeg jobber så brukes gps til å stikke ut hjørner og punkter. Prata med en i et landmålerfirma(BIG) at det hadde en nøyaktighet på ca 10-20mm. Alt avhengig av tid på døgnet. Men dem bruker produkter fra Leika da :smiley:

dette er en helt annen GPS-teknikk......dom använder RTK, litt förenklat så måler man antal

'bölgelengder' ner fra satelitten för att bestemma en veldi nogrann lengd.........og sen triangulering

till en RTK anleggning hör oxo en korreksjonssignal som kommer från en 'dgps' stasjon plassert på

en inmätt känd punkt.......då kan man få nogrannhet ner till mm-nivå. dette förutsätter oxo att

RTK-mottagaren ikke rör sig för snabbt...jag tror att grensen ligger någonstans runt 15-20 km/time

används på de fleste veg anlegg idag!

 

GPS vi har ibåten idag brukar ligga på runt 7-10m (sedan SA'n blev avstängd!)

enklast er ju o plotta ner man ligger förtöjd. 95% av tiden så ligger man inom dette området.

viser plotten att du ligger på 'feil' side bryggan så er det med största sannolikhet fel i kartmaterialet.

 

Jag tycker 10m nogrannhet er helt topp!!! behöver ikke större nogrannhet för min navigasjon.

 

litt kuriosa.......

Jag var kjglad på 80-talet när jag hade en Navstar (2000D?) decca navigator ombord

den gav en nogrannhet på 300-400m...betydligt bättre en krysspejling mot radiofyrar som var

föregångaren..... :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Gidder noen lese så lange innlegg?

Veldig bra innlegg av deg Nefertiti....

 

Har lest igjennom hele denne tråden i dag, det inntrykket jeg sitter igjen med er at det er mange som uttaler seg om GPS som ikke har verken utdannelse eller har greie på hva dette egentlig dreier seg om. Beklager denne påstanden.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Enig med deg. I bygge- og anleggsbransjen der jeg jobber så brukes gps til å stikke ut hjørner og punkter. Prata med en i et landmålerfirma(BIG) at det hadde en nøyaktighet på ca 10-20mm. Alt avhengig av tid på døgnet. Men dem bruker produkter fra Leika da :smiley:

Fint at nokon trur på meg. Forresten (ikkje for å pirke men) det heiter Leica.

 

Men no har det vel vore nok flisespikking her. :rolleyes:

 

Kan me ikkje berre ha som konklusjon at nokon GPS'ar er betre enn andre. Eg gidder i allefall ikkje å fortsette med denne "håplause" diskusjonen :seeya:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Fint at nokon trur på meg.

Ikke no problem med det.

Med len sånn rover som landmålerne bruker blir det svært nøyaktig.

Ved utgravingene i Kaupang brukte de slikt utstyr med egen basestasjon, og hevdet at de hadde en nøyaktighet på 8 mm horisontalt og 16 mm. vertikalt.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Så til slutt. Kart, GPS og nøyaktighet. At båten f.eks seiler rett over en øy på plotteren er helt normalt, men stort sett er det kartet som er feil. Ikke GPSen. Mye av kartdataene i Norge er eldgammelt, og derfor er det farlig å stole blindt på elektronikken.

Hei alle sammen! :sailing:

 

Dette var jo en meget interessant diskusjon med mange meninger om både det ene og det andre.

 

Etter egen erfaring i ca. to år med aktivt bruk av dette hjelpemiddel - tror jeg at mine erfaringer stemmer meget bra og kan sammenfattes i de tidligere kommentarene fra Krapyl og dette innlegget fra Nefertiti.

 

Hva er det da som gjør det så vanskelig og frustrerende for så mange brukere?

 

Jeg har selvfølgelig ikke alle svarene på det, men etter de "problemene " jeg selv også hadde til å begynne med, så vil jeg hevde at plasseringen av antennen/GPS-mus som veldig mange benytter, er kilden til mange slike problemstillinger.

 

Test det ut selv på følgende måte i praksis, altså mens man er i bevegelse med båt eller bil:

 

Start opp ditt Satelittviewer-program der du leser av hvor mange satelitter som tilsammen danner grunnlaget for fix,en - og du vil med antennen "innendørs-ved et vindu" se en vesentlig forskjell i de forskjellige retninger du beveger deg.

 

Flest satelitter og best signalstyrke fikk jeg uten tvil mens antennen/GPS'en var plassert fritt på "taket" og ikke inne i båten / bilen, selv om det også kan virke tilfredstillende i noen kjøreretninger.

 

Min anbefalig er å sjekke at selve apparaturen og programvaren fungerer som den skal, få plassert antennen/GPS-musen utvendig med en mest mulig 360 graders horisont - og så da det aller viktigste:

 

Gjør deg kjent med akkurat ditt system og ikke minst nøyaktigheten av ditt kartgrunnlag (Jeg har mulighet til å skrive korreksjoner /kommentarer/markeringer rett inn i kartet/eller rettere sagt kartprogrammet).

Jeg samkjører så dette fortløpende med de nyeste kartutgivelser på papir for å se om det er "dukket opp noe nytt" siden sist jeg gikk turen etter GPS'en. :wink:

 

Man vil etterhvert med litt erfaring, få meget stor nytte og glede av dette hjelpemiddelet til trygg navigasjon under de fleste forhold vi fritidsskippere opererer under.

 

Ha en fin seilas videre - Ship'O'Hoi! :sailing::wink::seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som tilsvarer gode 700 meter på time. Kan dette være en båt med antenne høyt oppe og med bølger så kan det jo bli litt forflytning

Jeg kommer rett nok til 850 m/time. Dvs. 24cm / sek.

Om du ser på GPSen din når den ligger helt i ro så kan posisjonen ofte ligge å vandre noen få meter. Med oppdateringer hvert sekund og om du summerer alle de små endringene fra sekund til sekund kommer du for opp i en betydelig avstand, selv om posisjonen bare har ligget og pendlet med +/- en meter eller to.

Link to post
Share on other sites

2x ca blir sånn omtrent, jeg gadd ikke å kontrollregne på han foran meg. Jeg pleier å ta det meste på øyemål men hvis det er nøye så skritter jeg opp.

Men jeg synes at denne tråden om nøyaktighet blir litt trøtt. Jeg anbefaler ingen til sitte nede i båten å navigere etter gps til det bare er 10-15 m til brygga.

Link to post
Share on other sites

Tenkte jeg skulle komme med et bilde..

Dette bildet viser de fleste av plottingene, men ikke alle.

Båten ligger forøvrig ikke i den retningen, men det er jo forståelig at den bommer på retning.

 

Bilde

 

Noe gikk tydeligvis galt under opplasting av bildet.. Men det er vel fortsatt leselig det meste så.

Redigert av Anonym (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke no problem med det.

Med len sånn rover som landmålerne bruker blir det svært nøyaktig.

Ved utgravingene i Kaupang brukte de slikt utstyr med egen basestasjon, og hevdet at de hadde en nøyaktighet på 8 mm horisontalt og 16 mm. vertikalt.

snackade med killarna på jobbet, dom sa ca 10-15mm i X/Y-led (Lat/Long)

og ca 15-20mm i Z-led (höjd) sen minskar nogrannheten med ca 1 mm/km man kommer från sin

basstasjon!!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Har brukt laptop, bærbar garmin gps og ett ikke nevnt ved navn kartprogram i 4 år nå. Blir 4-5000 nm i året fra Skagen i sør, med Bohuskysten og sørlandet til Helgeland i nord. Går i både tåke og om natta. Bruker kun pcen og sunn fornuft. Enkelte ganger er markøren inne på land, også da, hva er problemet? Så lenge man bruker de sjømerker, fyr og lignende slik att man vet hvor man er så går dette kjempefint. Man kan jo ikke bare legge inn en rute og tro att man kan følge denne på skjermen slavisk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...