Jump to content

GPS - nøyaktig? Neppe!


Anonym

Recommended Posts

Etter installasjon av SOBvMAX har jeg testet litt..

 

Har nå hatt det på tilsammen 5 døgn, 3 timer, og 8 min.

I løpet av denne tiden har den gitt meg 4320 posisjoner, og jeg har gjort unna en distanse på 55Nm..

Det morsomme er at jeg ikke har vært ute av båtplassen siden det ble installert..

 

Den ene posisjonen var forøvrig ca 100 meter inn på land, en annen nesten inne ved nesoddbåten.. Men jeg ligger jo omtrent ytterst på Aker Brygge så.

 

At GPS ikke er nøyaktig nok er det ingen tvil om.

 

(Men jeg hører en del si at forholdene her er vedig dårlige, uvisst hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Tror nok jeg ville sjekket monteringen av GPS mottakeren. Bor i blokk på Sagene i Oslo og har selv med særdeles begrenset fri sikt ingen problemer med nøyaktigheten.. Peiler på 5 sattelitter med "medium" signalstyrke, og har ligget godt fortøyd i fire måneder nå....

Kjører også SOB - riktignok V90.

Mottakeren min er en litt tilårskommen Haicom 202 på USB port.

 

At forholdene ved Aker brygge skal være ille kjenner jeg ikke til, men det er kansje mulig?

 

Står maskinen din på hele tiden ? Ingen re-boot? De fleste GPS mottakere trenger jo litt tid på seg til å initialiseres og i mellomtiden (1-2 minutter) er de svært unøyaktige. Kan det være disse dataene som er logget??

Link to post
Share on other sites

På tide at nokon tok opp dette her. For eg og far min (som er landmåler) gjorde ein liten test på dette her, ved å legge ein hand-GPS oppå eit fastmerke og så lese av og skrive ned kordinatet på GPS'n. Så samanlikna med dei kordinatane som GPS'n fant med dei ekte kordinatane. Og det viste seg at det var ein feilmargin på over 200 meter.

 

Så eit avvik på berre 2-3 meter tviler eg sterkt på. Dette må i så fall ha vore under usetvanlige gode forhald.

 

Men GPS er nøyaktig berre du kjøper dyrt nok. Det vil seie 3 til 4 hundre tusen. Og det er ikkje ein hand GPS akkurat.

 

Så vent litt med å "pensjonere" kart og kompass.

:sailing:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig går det ann å ha flaks. Men du veit aldri kortid den eine gangen du har flaks er. Så i 9 av 10 tilfeller er GPS'n unøyaktig.

 

 

"hekksjøoffiser, godkjent av sjøfartsdirektoratet og kongen på hekksjø opp til 20 meter" host host, sikkert

Redigert av Sinten (see edit history)

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

På tide at nokon tok opp dette her. For eg og far min (som er landmåler) gjorde ein liten test på dette her, ved å legge ein hand-GPS oppå eit fastmerke og så lese av og skrive ned kordinatet på GPS'n. Så samanlikna med dei kordinatane som GPS'n fant med dei ekte kordinatane. Og det viste seg at det var ein feilmargin på over 200 meter.

 

Så eit avvik på berre 2-3 meter tviler eg sterkt på. Dette må i så fall ha vore under usetvanlige gode forhald.

 

Men GPS er nøyaktig berre du kjøper dyrt nok. Det vil seie 3 til 4 hundre tusen. Og det er ikkje ein hand GPS akkurat.

 

Så vent litt med å "pensjonere" kart og kompass.

:sailing:

Dette virker som om det er noe som ikke stemmer med din GPS. Har hatt GPS i båten over 10 år og har aldri fått i nærheten av slike feil. Feilen kan vel ligge mellom 15 til 40 meter. Dette er jo nå en "gammel" modell som viser hvor mye båten flytter på seg når den ligger i havn. Det er sjelden over 15 meter.

 

Bortsett fra Norsk kardatum den ikke har, viser GPS-en en godt brukbar posisjon. Der kartene har nors kartdatum kan man jo beregne feilen selv.

Link to post
Share on other sites

tull og fanteri.. at gps'en ikke er mer nøyaktig enn det som er beskrevet ovenfor må skyldes lokale forhold Har aldri hatt store avvik på min kartplotter. At gps skal karakteriseres som så unøyaktig fordi enkelte oppnår så store avvik er tull. De er stort sett veldig nøyaktige, og bruker en dem med vett så er det et utrolig hjelpemiddel. Har kun hatt bruk for å titte på båtsportkartene når jeg skal lengre distanser der jeg ikke er veldig kjent. Da blir plotteren for min del som å kikke i et nøkkelhull. Ellers er bruk av plotteren og visuelle observasjoner mer enn nok til å navigere sikkert.

Link to post
Share on other sites

Gjør et eksempel, ta en Gps inn i en bil kjør veien 2 km, snu og kjør tilbake. Du vil da se 2

paralelle linjer ved siden av hverandre, uten de store utslag. GÅ inn og les tester på de

forskjellige modellene, som f. eks. Magellan og Garmin.

 

Legg merke til hva som skjer dersom du gjør det på en GPS uten kartverk kontra en med også..

Det blir forskjell på det, på den med kartverk vil det stemme tilnærmet 100%, på den uten kartverk for området vil det nok stemme i noe mindre grad.. Dette da disse greiene med kartverk for bil som regel har en funksjon i software som "holder igjen" bilen på veien.

Link to post
Share on other sites

Dette virker som om det er noe som ikke stemmer med din GPS. Har hatt GPS i båten over 10 år og har aldri fått i nærheten av slike feil. Feilen kan vel ligge mellom 15 til 40 meter. Dette er jo nå en "gammel" modell som viser hvor mye båten flytter på seg når den ligger i havn. Det er sjelden over 15 meter.

 

Bortsett fra Norsk kardatum den ikke har, viser GPS-en en godt brukbar posisjon. Der kartene har nors kartdatum kan man jo beregne feilen selv.

GPSene mine viser stort sett det samme hele tiden, jeg har 3 stk, hvorav 2 er tilkoblet PC med navigasjonssoftware (har dobbelt opp med navi på PC ja..)

 

Men ja, det er ofte dårlige forhold her, får ofte ikke kontakt med mer enn 4 satelitter, tror ikke jeg har hatt kontakt med mer enn 6 noen gang.

Link to post
Share on other sites

Eg snakkar ikkje om noko plottar, men ein HAND-GPS fekk du det med deg no???

 

Og selvfølgelig er det eit bra hjelpemidel, for sjølv om GPS'n skulle viser feil med 200 meter så ser du fram til "mål" likevell.

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Selv om du har den i bilen trenger du ikke kartverk, jeg skrev spesifikt om GPS.

 

EKS. Hvis du går tur i fjellet, skodden kommer, trykker back-track, kommer tilbake til bilen

men høy nøyaktighet. Det fine med back-track funksjon, er at den viser HVOR DU HAR GÅTT

i forhold til terrenget og ikke kompass-retning. Viktig med tanke på nedstigninger fra fjellet osv.

Kan trekke paraleller til sjøen, hvor du har gått i forhold til grunner osv.

 

Skiller selvfølgelig mellom en GPS funksjon og en Plotter/kartfunksjon.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg har i to sesonger kjørt med SIMRAD CX33EC (ekkolodd/kartplotter GPS) og har uten unntak hatt svært god nøyaktighet med denne. Har ikke hatt avvik som jeg har kunnet registrere, i forhold til kart og terreng, når jeg har zoomet inn.

 

Jeg har kjørt t/r Oslo-Kristiansand og t/r Oslo-Smögen. Et fantastisk hjelpemiddel! Men jeg påstår ikke at andre har samme erfaring!

 

NB! SIMRAD bruker C-Map kartbrikker.

Redigert av Baltic (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men ja, det er ofte dårlige forhold her, får ofte ikke kontakt med mer enn 4 satelitter, tror ikke jeg har hatt kontakt med mer enn 6 noen gang.

Det var mer nyttig informasjon, ja. En ting er å logge posisjonen over tid når du ligger godt fortøyd, noe langt mer interessant er å logge antall satellitter GPSene dine til en hver tid ser.

 

GPS imponerer nok mange med sin presisjon, men presisjon er ikke det samme som pålitelighet. Det skal ikke mye til for å skjerme for signalene, og det skal heller ikke så mye til for å aktivt jamme GPS-mottaket. Jeg er ikke overrasket over Anonyms virtuelle vinterseilas. :sleep:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En 12-14 kanaler håndholdt GPS, normalt avik med waas/egnos 3-10 m. Men kommer du får

tett opptil fjell/høye bygninger vil den ofte ha problemer med å ta inn nok satelitter.

Dette med waas/egnos er tøys. Waas funker ikke her på bjerget, og egnos er ikke operativ ennå. Det som er årsaken til at GPS'er med 12 kanaler ved mottak av minimum 4 satelitter med god innbyrdes geometri på stedlinjene gir nøyaktighet på bedre enn 10-12 m uten differensiell korreksjon, er at forhenværende president Bill Clinton skrudde av SA (Selective Availability).

Redigert av Douro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter installasjon av SOBvMAX har jeg testet litt..

 

Har nå hatt det på tilsammen 5 døgn, 3 timer, og 8 min.

I løpet av denne tiden har den gitt meg 4320 posisjoner, og jeg har gjort unna en distanse på 55Nm..

Det morsomme er at jeg ikke har vært ute av båtplassen siden det ble installert..

 

Den ene posisjonen var forøvrig ca 100 meter inn på land, en annen nesten inne ved nesoddbåten.. Men jeg ligger jo omtrent ytterst på Aker Brygge så.

 

At GPS ikke er nøyaktig nok er det ingen tvil om.

 

(Men jeg hører en del si at forholdene her er vedig dårlige, uvisst hvorfor.

Hvis du ligger ytterst på Aker Brygge, er det andre årsaker til at du har fått slike feil. Hadde det vært så alvorlige feil på GPS-systemet som du beskriver, ville det uten tvil vært hovedoppslaget på alle nyhetskanaler i denne stund, på grunn av alle havarerte skip og kansellerte flighter m.v. som slik feil på GPS-systemet ville forårsaket. Den eneste forklaringen på de BETYDELIGE feil du mener å ha observert, er at du har problemer med ditt utstyr. Du kan IKKE ha mottatt GPS-signaler med slike feil. Som sagt, dette ville en rekke andre brukere umiddelbart ha følt på kroppen. Feilen du har observert, må altså skyldes fingertrøbbel eller tekniske feil med ditt utstyr.

Redigert av Douro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde det vært så alvorlige feil på GPS-systemet som du beskriver, ville det uten tvil vært hovedoppslaget på alle nyhetskanaler i denne stund, på grunn av alle havarerte skip og kansellerte flighter m.v. som slik feil på GPS-systemet ville forårsaket.

Hvor har du fått en slik beskrivelse fra?

 

Nå skal jeg på ingen måte gå god for Anonyms utstyr eller antenneplassering, men det er ikke umulig at det oppstår lokale forstyrrelser som virker som aktiv jamming. Det kan også være at en antenneplassering som virker brukbart om sommeren ikke holder mål i en årstid med mulighet for snø og is. Det kan være andre årsaker. Det er vanskelig si noe fornuftig om Anonyms posisjonslogg uten å han samtidig logger antall satellitter og DGPS korreksjonsdata over samme periode.

Link to post
Share on other sites

Synes ikke observasjonene er så oppsiktsvekkende.

 

Aker Brygge - det er høye bygninger mot NV (omtrend) ikke rart at man ikke får satellittsignaler.

55nm ved 4230 posisjoner - det er en vandring på 23,6m hver gang i gjennomsnitt - noen større, noen mindre. Dvs du har holdt deg i en omkrets av ca 24m radius (mulig at jeg bommer her rent matematisk/statistisk sett :crazy: ). Det er sikkert litt dårlig på åpent hav, men ikke ved Aker brygge.

 

Og at noen målinger har enda større feil ... den nøyaktigheten som en forventer gjelder jo bare for 95% av tiden.

Link to post
Share on other sites

Eg snakkar ikkje om noko plottar, men ein HAND-GPS fekk du det med deg no???

 

Og selvfølgelig er det eit bra hjelpemidel, for sjølv om GPS'n skulle viser feil med 200 meter så ser du fram til "mål" likevell.

For meg høres dette ut som om kartets kartdatum og GPS'ens kartdatum ikke har vært overens.

Er du sikker på at du la inn kartets kartdatum i GPS'en før du avleste koordinatene?? :confused:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...