Jump to content

GPS - nøyaktig? Neppe!


Anonym

Recommended Posts

Driver selv med litt geocaching. Der er posisjonen til en cache tatt ut av vedkommende som har lagt ut cachen og så drar man ut og leter etter cachen med bakgrunn av den oppgitte posisjonen. Det er meget sjelden at feilen er mer en noen få meter. Har også brukt GPSen i bilen og laget meg kart selv bassert på trackloggen, som regel er sporene fra trackloggen meget stabile og sammenfallende om jeg kjører den samme veien flere ganger (med dagers mellomrom). Dersom det er tett skog og/eller høye fjell nær opptil kan det imidlertid bli noe mere avvik.

 

Jeg bruker en vanlig Etrex Legend.

 

 

Leste en test (tror det var på gps.no) for en tid tilbake der de testet nøyaktigheten på en Garmin opp mot en Magellan tor jeg det var. Garminen gav god nøyaktighet, men den var litt raskere til å si at det ver for dårlig sattellitmottak til å gi possisjoen enn Magellanen. Magellanen oppgav i mange tilfeller en posisjon under forhold der Garminen ikke ville gi noen posisjon pga. for dårlig mottak. Problemet var bare at Magellanens posisjon i de tilfellene var ganske mye feil. Så det er forskjeller med hvor kritisk GPSene vurderer signalene og om de sier at de ikke gan gi en possisjon eller kommer i stedenfor med en gal posisjon. Jeg finne dessverre ikke igjenn denne artikkelen, men den var svært interessant lesning.

Link to post
Share on other sites

Synes ikke dette er så oppsiktsvekkende jeg heller. I følge brukermanualen på min G.72 må gps'en være i bevegelse for å gi nøyaktig posisjon.

Siterer fra manualen. NB, dette sitatet er hentet fra der du skal starte navigering etter oppgitt waypunkt, men gjelder uansett bare gps'en er slått på og ligger i ro..

VIKTIG!

GPS 72 må være i bevegelse for å kunne gi nøyaktige navigasjonsdata. Dersom du er i ro, vil ikke kompassnåla eller kompassrosa vise korrekte data. Når du starter med å bevege deg, vil kompassrosa rotere og indikere den retningen du beveget deg i, og kompassnåla vil peke mot ditt bestemmelssted."

Link to post
Share on other sites

På tide at nokon tok opp dette her. For eg og far min (som er landmåler) gjorde ein liten test på dette her, ved å legge ein hand-GPS oppå eit fastmerke og så lese av og skrive ned kordinatet på GPS'n. Så samanlikna med dei kordinatane som GPS'n fant med dei ekte kordinatane. Og det viste seg at det var ein feilmargin på over 200 meter

Det er godt mogeleg at eg ikkje har peiling, men no er det altså "vitenskapelig" bevist og ikkje av meg. Og det finst sikkert bedre GPS'ar og det kan hende at det var fjell der. ( :rolleyes: ) men poenget er at GPS'n KAN vise så mykje feil, KAN. Og no var sikkert ikkje dette verdens beste GPS heller den kostar vel 1700kr eller noko slikt, og den er eit par år gamal (for å seie det mildt). Og viss du ser på det første innlegget på denne tråden så bekrefter vel det berre teorien min. Og der trur eg at eg skal slutte, før eg seier nok eg vil angre på når skipsraadet stenger denne tråden :headbang::headbang::boxing:

 

Og kva gjer deg til ein forbaska ekspert på dette området om eg tørr spørre?

Redigert av Sinten (see edit history)

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Synes ikke dette er så oppsiktsvekkende jeg heller. I følge brukermanualen på min G.72 må gps'en være i bevegelse for å gi nøyaktig posisjon.

Det gjelder ikke posisjonsdata, men derimot "liksomkompasset" som viser COG og er beregnet fra de siste posisjonene. Når GPS-antennen ligger stille vil posisjonene alltid variere litt, og forsøker du å beregne COG fra dette blir den rent tilfeldig og egner seg kun til å prikke inn tall på lottokupongen.

 

Før noen iler til å sier feil så kan jeg skyte inn at det finnes GPS med innebygget fluxgate-kompass som vil vise retningen også når du står stille. Det finnes også GPS-kompass som bruker data fra flere antenner til å beregne retning. Noen av disse virker også når du står stille.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På tide at nokon tok opp dette her. For eg og far min (som er landmåler) gjorde ein liten test på dette her, ved å legge ein hand-GPS oppå eit fastmerke og så lese av og skrive ned kordinatet på GPS'n. Så samanlikna med dei kordinatane som GPS'n fant med dei ekte kordinatane. Og det viste seg at det var ein feilmargin på over 200 meter

 

Hvilke kartdatum var gpsen oppsatt med,var den satt opp i samme kartdatum som de kordinatene dere sammenlignet med?

Link to post
Share on other sites

Dette skjønner jeg ikke. Jeg har meget nøyaktig posisjon med min hådholdte gamle Garmin GPS III - også når jeg ligger stille. Normalt varierer det med et siffer opp eller ned i tredje siffer etter komma på sekunvisningen. Noen ganger sammenligner jeg med hva andre i båtgjengen med dyrere stasjonære gps-er har på sine posisjonsdata. Variasjonene er fortsatt på 3. sifferet og ikke mer enn et par siffer forskjell. Stort sett er det fri sikt og gode signalforhold.

 

Leser jeg av posisjonen i kartet og bruker øynene, er posisjonen ikke særlig mange meter feil. Vi snakker vanligvis om 2-10 meter. Båtplassen min i havna har i følge gps-en heller ikke flyttet seg mange meter hit og dit i de årene jeg har hatt denne plassen.

 

Nå kommer Galileo, men grunnen til det er jo ikke først og fremst den dårlige nøyaktigheten til det amerikanske systemet. Nøyaktigheten er faktisk meget god nå som SA har vært avslått de siste 5 årene.

 

Kan forstå at nøyaktigheten blir dårligere når bygninger og fjell skygger for signalene, men på sjøen er jo ikke det noe stort problem. Med Galileo blir det et enda mindre problem, da satelittene henger høyere på himmelen i dette sytemet.

 

Så til dere som har unøyaktig posisjonsangivelse utover 10 meter. Dette er det ingen grunn til - i følge resten av verdens gps-brukere 95% av tiden. Kan det være feil med antenne? Feil med gps? Brukerfeil?

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette skjønner jeg ikke. Jeg har meget nøyaktig posisjon med min hådholdte gamle Garmin GPS III - også når jeg ligger stille.

Dersom du leter litt i menyene så vil jeg til og med tro at din GPS III har en funksjon som du kan bruke når antennen ligger helt stille og som vil beregne posisjonen med større nøyaktighet ved å bruke flere målinger tatt over tid.

 

 

Kan forstå at nøyaktigheten blir dårligere når bygninger og fjell skygger for signalene, men på sjøen er jo ikke det noe stort problem. Med Galileo blir det et enda mindre problem, da satelittene henger høyere på himmelen i dette sytemet.

Satellittene til Galileo går i høyere bane, men akkurat det hjelper nok ikke på radioskygge. Det som kan hjelpe litt er at satellittbanene til Galileo har større ekvatorvinkel enn GPS. Det gir litt bedre dekning på høye breddegrader. (Banene til GLONASS har enda større ekvatorvinkel.) Galileo skal også bruke noen flere satellitter enn GPS har (for øyeblikket).

 

Dog, diskusjonen om Galileo hører vel hjemme andre steder og jeg bør vel ikke la den spre seg hit også.

Link to post
Share on other sites

Jeg har med min forrige båt opplevd store avvik, og også mistet satelitt mottaket helt noen få ganger. Grunnen til dette var at GPS og VHF stod plassert for nærme hverandre. Fikk tips av en flyger som anbefalte meg å flytte disse lengre fra hverandre, og problemet var eliminert. I fly er det hvistnok et krav om en viss avstand mellom disse apparatene ( ? )

 

Eller kan jeg se på sporloggen at den tegner opp mange punkter når jeg slår på GPS`n. Denne unøyaktigheten kommer kun i øyeblikket fra den får kontakt med de første satelittene, og frem til alle tilgjengelige satelitter er funnet. Kan tenke meg at max avvik i denne perioden er opp mot 50 m. GPS`n er en Garmin 176C.

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Bilde

 

Dette er antall satelitter og predikert PDOP (Positional Dilution Of Position) for Osloområdet igår.

Det er brukt elevasjonsmaske på 8 grader og 360 grader sikt.

Som synes var det kun ved to anledninger 12 satelitter i bruk. Stort sett rundt 8.

Rett etter kl: 19:00 var det omtrent bortfall av navigasjon.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Til Will:

Nei Gps'n var ikkje satt opp i same kartdatum som det innmålte punktet. Me måtte konvertere dei kordinatane som GPS'n fant til det same "systemet" (hugser ikkje kva det heiter) som fastmerke-kordinatane var oppgitt i.

:sailing:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Bilde

 

Dette er en Garmin 76 som det er blitt kjørt et "scatterplot" på i et døgn.

Som synes er den innenfor 8.9m. 99% av tiden, innenfor 6.3 m. 95% av tiden, innenfor 1.9m. 69% av tiden og innenfor 1.4 m. halvparten av tiden. Noen samples er utenfor plottet, så at det er registrert feil på 100 m. er nok ganske sannsynlig.

Plottet ovenfor er ikke synset, ment eller erfart. Det er målt.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Til Will:

Nei Gps'n var ikkje satt opp i same kartdatum som det innmålte punktet. Me måtte konvertere dei kordinatane som GPS'n fant til det same "systemet" (hugser ikkje kva det heiter) som fastmerke-kordinatane var oppgitt i.

:sailing:

Av dette høres det ut som du er usikker på hva kartdatum er!

Alle kart har et kartdatum - det vanligste i dag er WGS84 - nye landkart har kanskje? EUR89 el. noe lign. - for at GPS skal vise riktig posisjon i forhold til det kartet du benytter må den settes opp med riktig datum, det samme gjelder også UTC / UTM etc......

 

Hvis ikke er typisk feil opptil 1000 mtr.

Link to post
Share on other sites

det er ikke alle kart som bare sån uten vidre kan stille GPS en inn på WGS 84. på mitt sjøkart nr38

står det European Datum WGS 84 positions can not plott directly on this chart :rolleyes:

men for og få norsk gradenett så må man trekke 2,4" fra bredden og legge til 12,9"på lengden?

 

det står også at posisjoner fra satelitt navigasjonssystemer som ref. seg til World geodetic

system WGS-84 må flyttes 0,0179 minutter nordover og 0,0968 minutter østover for og tilpasses dette kartet! og kartet er bare noen år gamelt :confused:

Link to post
Share on other sites

Av dette høres det ut som du er usikker på hva kartdatum er!

Alle kart har et kartdatum - det vanligste i dag er WGS84 - nye landkart har kanskje? EUR89 el. noe lign. - for at GPS skal vise riktig posisjon i forhold til det kartet du benytter må den settes opp med riktig datum, det samme gjelder også UTC / UTM etc......

 

Hvis ikke er typisk feil opptil 1000 mtr.

Men det er jo berre å bruke eit program som kan "konvertere" frå den eine type kartdatum til den andre. Så skal det bli rett. Det finst slike program på internett.

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

det står også at posisjoner fra satelitt navigasjonssystemer som ref. seg til World geodetic

system WGS-84 må flyttes 0,0179 minutter nordover og 0,0968 minutter østover for og tilpasses dette kartet! og kartet er bare noen år gamelt

Og det gjelder kun midt i kartet.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

det står også at posisjoner fra satelitt navigasjonssystemer som ref. seg til World geodetic

system WGS-84 må flyttes 0,0179 minutter nordover og 0,0968 minutter østover for og tilpasses dette kartet! og kartet er bare noen år gamelt :confused:

Denne forflyttningen blir ikke mange meter - antar at det tilsvarer opptil 10-15 mtr.

Link to post
Share on other sites

Denne forflyttningen blir ikke mange meter - antar at det tilsvarer opptil 10-15 mtr.

 

ok og dett holder fint til mitt bruk : :sailing:

 

 

men jeg lurer litt på om jeg er i havsnød og er i færd med og synke,kan jeg da kun lese av posisjonen på GPS og X melde den inn til radiostarsjone? uten og innformere hvilken system jeg bruker på GPS en :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

men jeg lurer litt på om jeg er i havsnød og er i færd med og synke,kan jeg da kun lese av posisjonen på GPS og X melde den inn til radiostarsjone? uten og innformere hvilken system jeg bruker på GPS en :rolleyes:

Sannsynligvis, for posisjonen brukes bare som utgangspunkt for et søk. Du har selvsagt andre nødsignaler du kan bruke når hjelpen er nærmere og søket har startet.
Link to post
Share on other sites

Det er vel heller ikkje ein hand GPS til under to tusen.

Håndholdte GPS har den samme nøyaktigheten som andre fastmonterte så lenge de har "fri sikt"

Eg snakkar ikkje om noko plottar, men ein HAND-GPS fekk du det med deg no???

Håndholdt GPS og plotter ? Hva er forskjellen. Jo : Plotteren viser koordinatene på et kart. De fleste håndholdt har denne muligheten også

Det er godt mogeleg, ettersom eg ikkje har noko erfaring med plotter. Dei er vel litt dyrare også, og då stig nøyaktigheiten.

Litt ute på viddene nå kanskje Sinten :wink:

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...