Jump to content

Gjestehavner/uthavner dere vil anbefale sør i landet.

Nevermind

Recommended Posts

Det er rikelig med informasjon på nett om ulike gjestehavner, men jeg spør allikevel.  Hvilke gjestehavner/uthavner vil dere si er et must å dra innom når jeg til neste år planlegger å starte seilferie ut fra Oslo. Jeg er godt kjent på Helgelandskysten, men i april seiler jeg båten sørover. Deretter blir den liggende frem til sankthans hvor planen er at familien på 4 + en liten hund skal feriere langs kysten ned mot Kristiansand. Sverige er ikke planlagt, men kan fort bli aktuelt. Vi er ikke første båten som forlater havnen på morgenen, så de havnene hvor båteier krangler og slåss om ledige plasser frister ikke. 

Takker så mye @VonSchnellfahrer.  Jeg har inntrykk av at papirutgavene ofte er litt utdatert, men det er mye å finne på nett.  Spørsmålet har nok vært stilt mange ganger før så jeg finner nok mye informasjon her på båtplassen også.  Det tar litt lengre tid, men jeg forstår godt hvis folk blir lei av å tipse om de samme havnene gang på gang.  Sitter og studerer Google Earth i øyeblikket, med et halvt øye på landskampen som går på TV.  

Nevermind skrev for 4 timer siden:

neste år planlegger å starte seilferie ut fra Oslo.

Nevermind skrev for 4 timer siden:

planen er at familien på 4 + en liten hund skal feriere langs kysten ned mot Kristiansand. Sverige er ikke planlagt, men kan fort bli aktuelt.

Gjestehavner vet jeg fint lite om, vi ligger bare ute i skjæra.

Men ut fra det du skriver foreslår jeg å sette kursen mot skjærgården rundt Gräbbestad først, da får du en liten smak av Bohuslän. På vei nedover stopper dere i Strømstad og handler rimelig mat og drikke. 

Etter Gräbbestad skjærer dere over til Väderöarna, og derfra over til Svenner eller Kragerøtraktene.

Arendal: Hovekilen,  Merdø (innsiden). 

Grimstad skjærgård:  Spesifikt Hampholmsundet, Indre Maløya (sørsiden) og Kalven (inne i "lagunen" til Ytre Maløya). Samt Valøyene og Ryvingen på utsiden av Fevik.

Samt Sokken, bukt ut mot havet ytterst på Auesøya. Man kan også gå inn på østsiden av Auesøya og gjennom Kaldvellfjorden og ut på vestsiden. Fine steder å få le foe vinden der inne, samt innerst ofte fin badetemperatur.

Lillesand: Skauerøya,  spesielt på østsiden. Fine bukter å ligge i. 

Gjennom Blindleia, og på vestsiden av Blindleia ligger Nilen. En nydelig uthavn. Du må nok gå inn fra utsiden (fra Brekkestø og ut mot havet før du går inn). 

Mange andre plasser også, men det er mine favorittplasser her sørpå.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev for 11 timer siden:

Samt Sokken, bukt ut mot havet ytterst på Auesøya. Man kan også gå inn på østsiden av Auesøya og gjennom Kaldvellfjorden og ut på vestsiden. Fine steder å få le foe vinden der inne, samt innerst ofte fin badetemperatur.

Tror trådstarter sliter med å gå inn på østsiden av Auesøya med seilbåt på 36+fot.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

da håper jeg vi ses neste sommer Nirvana!. Her er noen tips tli steder vi besøker år etter år (fra vest mot øst):

Olavssundet ved Søgne

Hestholmbukta utenfor Lillesand

Hesneskanalen utenfor Grimstad (lunt og fint utgangspunkt for jolletur til Grimstad)

Merdø (legg deg gjerne i Hovekilen)

Sandøya utenfor Tvedestrand

Tvedestrand by

Lyngør

Skåtøy v Kragerø

Jomfruland

Valle i Telemark

Stavern

Svenner

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Jeg har vert noen turer i Blindleia. Mange gode havner er nevnt i diverse Havneguider, men langt ifra alle. Min erfaring er at turistene(østlendingene) klumper seg sammen i de havnene som er nevnt der, eller i dette forumet. 

Ofre blåser det fra nordvest om sommeren, da er sørøst av Kvaløya, Nielen, ei sikker havn, men her er det ofte mange båter. Samme ved Burholmen, sørøst av Ågerøya. Gode områder på nordvest vind. Dette er nær Ågerøya. Ågerøya er ikke friområde, med det så skal du være litt forsiktig hvor du ankrer opp…. Men er du i nærheten, så ta jolla å legg til på østsiden av rutebåt brygga i sundet på sør-østsiden. Fint å ta en spasertur der. 

Meholmen og Håholmen er også gode muligheter. Har du jolle så er en tur innom Brekkestø innen rekkevidde. 

Så mitt tips er å sjekke værmeldingen. Hvis du er heldig så har Google Maps tatt bilder en sommerdag som kan gi innspirasjon til holmer som en kan klore seg fast til. Det sammen med Skippo eller annen kartkilde. 

Ellers er Bragdøya, som er et friområde, utenfor Kristiansand verdt et besøk. Mange gode muligheter for å strekke på bena. Greit å ankre opp ved bryggeanlegget i nordvest. Godt skjermet for været. Ellers er Langøya på østsiden gunstig på vestavinden. Det går bru fra Langøya over til Bragdøya. 
https://www.visitnorway.no/reisemal/sorlandet/kristiansand/listings-kristiansand/bragdøya/27285/

God tur. 

Takker så mye for mange tips så langt.  Jeg får bruke vinteren til å studere kart og Google Earth, eller andre leverandører av satellittfoto.  Og så må jeg vel på et litt senere tidspunkt bestemme meg for om båten skal nordover sensommeren/høsten 25, eller om det blir Caledonienkanalen, Isle of Man, Færøyene og Shetland våren 26 før jeg seiler nordover.

I tillegg til nevnte har vi likt Perleporten utenfor Risør godt. Nilen og området omkring er kanskje det fineste stedet jeg har vært med båt. @Komodo har et veldig godt tips. Det er mange fine steder omkring Grebbestad og ned mot Fjällbacka og deromkring.

Havneguiden er nevnt. Er det samme denne elektroniske versjonen? https://www.harbourguide.com/en/harbour-guide/ Jeg har den, og titter ofte på den.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Vil også slå et slag for Uvår, en øy i Søgne, mellom Mandal og Kristiansand riktignok, og litt lenger sør enn du kanskje hadde tenkt deg, men et nydelig sted!

Rett utenfor gjestehavna i Risør(som også er et sted jeg liker meg godt), ligger det flere fine steder, flere med brygger. Lå på Skibsholmen i år.

Furøya rett før Tvedestrand er også et fint sted.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...