Jump to content

"Pusting" i oljepåfylling


peer

Recommended Posts

Tja, det spørs vel litt på konstruksjonen på motoren. Det kan være at veivhusventilasjonen er tett, eventuelt filteret hvis motoren har et slikt på ventilasjonen. Men mest sannsynlig så er det vel kompresjonstrykk som lekker forbi stempelringene, og forårsaker overtrykk i veivhuset. Det er ikke uvanlig at stempelringene henger seg litt i sporene slik at lekkasjen forbi disse øker. Men skal du gjøre noe med dette så må motoren demonteres, og det er jo et stykke arbeid da. Så du må nesten vurdere hvor stort problemet er, før du bestemmer deg for hva du skal gjøre med det. Ser at de reklamerer med at Hammerdown skal hjelpe også på dette, men om det stemmer vet jeg ikke.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

...oppdaget at motoren puster mye gjennom oljepåfyllinga, hva kan dette skyldes? :confused:

Det er helt naturlig på en V2 motor. Det er volumet på undersiden av stemplene som puster ut og inn i oljepåfyllingen. På bl.a. 4 sylindrede rekkemotorer er der alltid 2 og 2 stempler som går motsatt vei og da vil luftvolumet under det ene stempelet utlignes mot det andre og der er tilnærmet ingen pusting i oljepåfyllingen, kun en ørliten trekk ut som kommer av eksoslekkasje forbi stempelfjærene. Denne trekken blir større om motoren er slitt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det er helt naturlig på en V2 motor. Det er volumet på undersiden av stemplene som puster ut og inn i oljepåfyllingen. På bl.a. 4 sylindrede rekkemotorer er der alltid 2 og 2 stempler som går motsatt vei og da vil luftvolumet under det ene stempelet utlignes mot det andre og der er tilnærmet ingen pusting i oljepåfyllingen, kun en ørliten trekk ut som kommer av eksoslekkasje forbi stempelfjærene. Denne trekken blir større om motoren er slitt.

Blir dette helt riktig da, SveinHa? Det er i oljepåfyllingen det "puster". Uansett skal det ikke blåse der. Den eneste måten det kan blåse der på er utette ventiler, styringer eller i værste fall hull i toppen. I veivhusutluftingen derimot, kan det godt tenkes at du har rett.

 

Er du helt sikker på at ventiljusteringen er korrekt utført peer?

 

mvh

 

M.

 

Redigert: Kom plutselig til å tenke på at kanskje oljepåfyllingen på denne motoren går rett i bunnpannen, og da blir det nok noe annet med pustingen. Riktig, SveinHa?

Redigert av Marna (see edit history)

Marna

Link to post
Share on other sites

Det er i oljepåfyllingen det "puster". Uansett skal det ikke blåse der. Den eneste måten det kan blåse der på er utette ventiler, styringer eller i værste fall hull i toppen. I veivhusutluftingen derimot, kan det godt tenkes at du har rett.

Veivhuslufting eller oljepåfylling er to sider av samme sak, begge er koblet til veivhuset. Oljepåfyllingslokket er helt tett men i veivhusluftingen er en ventil som åpner ved et visst trykk slik at den naturlige pustingen som motoren produserer IKKE åpner ventilen. Denne pustingen er enda større på en 1-sylindret motor. Om motoren kjøres uten oljepåfyllingslokket på vil den sannsynligvis blåse ut en del oljedråper. Og det er snakk om pusting, altså omtrent like store mengder ut OG inn......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Veivhuslufting eller oljepåfylling er to sider av samme sak, begge er koblet til veivhuset. Oljepåfyllingslokket er helt tett men i veivhusluftingen er en ventil som åpner ved et visst trykk slik at den naturlige pustingen som motoren produserer IKKE åpner ventilen. Denne pustingen er enda større på en 1-sylindret motor. Om motoren kjøres uten oljepåfyllingslokket på vil den sannsynligvis blåse ut en del oljedråper. Og det er snakk om pusting, altså omtrent like store mengder ut OG inn......

Da var det som jeg kom på etterpå, sert det ut til :yesnod:

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Blir dette helt riktig da, SveinHa? Det er i oljepåfyllingen det "puster". Uansett skal det ikke blåse der. Den eneste måten det kan blåse der på er utette ventiler, styringer eller i værste fall hull i toppen. I veivhusutluftingen derimot, kan det godt tenkes at du har rett.

 

Er du helt sikker på at ventiljusteringen er korrekt utført peer?

 

mvh

 

M.

 

Redigert: Kom plutselig til å tenke på at kanskje oljepåfyllingen på denne motoren går rett i bunnpannen, og da blir det nok noe annet med pustingen. Riktig, SveinHa?

:drink:

 

Nei jeg er ikke helt sikker på at vent. just. er riktig. Det er ikke helt utenkelig at dette problemet ikke er nytt da jeg har sett at motoren har kastet olje. Fra hvor, vet jeg ikke ,men har bestilt nye deler til veiehus ventilasjonen. Nye stempler er satt inn i 2003. Motoren gått rundt 3-400 timer uten prob. Ingen røyk osv. Bare masse vib. på lavt turtall, årsak til ventil prosjektet.

:cheers:

Ps. Glad/lettet for engasjementet på forumet

Link to post
Share on other sites

Hvis det blåser mer nå enn før ventil-justeringen, tyder det på at noen ventiler ikke har lukket helt, og forårsaket dårligere kompresjon, som igjen forårsaker mindre press forbi stempel-ringene. Når du nå får bedre kompresjon vil presset forbi stempel-ringene øke, og dermed mer blåsing. Du nevner ikke om noen ventiler var helt ute av lage, så dette blir jo en vag antydning.

Link to post
Share on other sites

Det er helt naturlig på en V2 motor. Det er volumet på undersiden av stemplene som puster ut og inn i oljepåfyllingen. På bl.a. 4 sylindrede rekkemotorer er der alltid 2 og 2 stempler som går motsatt vei og da vil luftvolumet under det ene stempelet utlignes mot det andre og der er tilnærmet ingen pusting i oljepåfyllingen, kun en ørliten trekk ut som kommer av eksoslekkasje forbi stempelfjærene. Denne trekken blir større om motoren er slitt.

Tja, det er mulig at det SKAL være slik, men jeg har en 2 år gammel Yanmar 222 hk som puster jevnt gjennom oljepåfyllingslokket. Laber bris ble jeg og Arnstein som har lik motor med ca samme timetall på (400 timer), enig om. Slik er det på våre rekke-4 ere og jeg er rimelig sikker på at verken jeg eller han har en slitt motor... Når jeg sjekket dette var også tipset om at her skulle det ikke blåse på en ny motor så jeg sjekket begge bilene også, rekke-4 begge, ene bensin (1.8 Mondeo 125 hk og en 1.9 diesel, PSA 71 hk). Begge pustet rimelig heftig gjennom lokket, men på disse to var det mer støt-vis enn på Yanmaren, der det blåste jevnt og fint. For å illustrerer hvor mye det blåste på Yanmaren så kunne jeg på tomgang såvidt ha lokket liggende på, det hoppet ganske høyt og ville nok falt av om det lå der lenge...

 

Så teori og praksis ser ut til å variere her. Tror det er viktig å være litt nøktern når en sier at ting SKAL være slik. Her tror jeg det varierer fra merke til merke... På min er det også en slange fra veivhuset (eller iallefall en slange som er lagt bort mot luftfiltere. Der blåser det litt også...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hvis det blåser mer nå enn før ventil-justeringen, tyder det på at noen ventiler ikke har lukket helt, og forårsaket dårligere kompresjon, som igjen forårsaker mindre press forbi stempel-ringene. Når du nå får bedre kompresjon vil presset forbi stempel-ringene øke, og dermed mer blåsing. Du nevner ikke om noen ventiler var helt ute av lage, så dette blir jo en vag antydning.

Litt av problemet er at det vet jeg ikke, da jeg aldrig har sjekket dette før.Verker ventiler eller storm fra oljepåfylling.

:drink:

Link to post
Share on other sites

Bjoris

Lokket hadde ikke blitt liggende lenge, ikke pga av vib. men luft. Når sant skal sies, hadde det vært nok med en av delene. Jeg mistenker at vent. justeringen min ikke er helt i" vater".

Forstår, mitt innlegg var ikke ment å være en antydning om noe var galt hos deg eller ikke, poenget er at det er forskjell mellom hver motormerke og jeg ble litt bekymret når alle sa at det skulle være nesten vindstilt på en ny motor og så blåste det såpass på min. Derfor sjekket jeg litt og kom frem til at på MIN motor er dette normalt... Lykke til i jakten.

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

:cheers:

Du skal ikke beklage noen ting Bjoris, jeg mente bare å illustrere hvordan motoren /motorfester fra 1974 fungerer. Jeg har fulgt med din jakt på vib. med interesse, nettopp fordi min også rister, men i en helt annen og høyere divisjon. I seilforeningen i Drøbak hadde vi en gang en Viksund med en Yanmar som hadde bare hadde en sylider, det rista så fælt at, uansett hvor du satt fra deg flaska med Øl, var den tom for kullsyre i løpet av minutter. Så langt er jeg ikke kommet enda. Men jeg nærme meg.

:drink:

Link to post
Share on other sites

"Har holdt på med ventiljustering, motor startet ok. Kan ikke si at det var noe bedre eller verre etter justering, men jeg oppdaget at motoren puster mye gjennom oljepåfyllinga, hva kan dette skyldes? "

 

Hvor er oljepåfyllinga på denne motoren da?? Fyller du ikke olje på "toppen"??

Der skal de vel ikke være en frisk bris...kanskje litt skvetting av olje fra ventilene..

 

En fin måte å sjekke om du har trykk i bunnpanna på er å trekke ut peile pinnen. Der skal det knapt kjennes et lite pust..har du unormalt høyt trykk der..skyldes dette utette stempelringer, eller begynnende hull/sprekk i stempel..

Hvis ventilene dine er for "stramme" og ikke eksosventilene lukker helt, vil de med stor sannsynlighet kunne brennes opp. Dette er lett å oppdage hvis du har eksostemperatur føler...den vil stige mye....

 

Hvis du fyller på olje via lokket i toppen og du har frisk bris der, har du med stor sannsynligvis sprekk i toppen..

 

Jeg jobber ikke mye med mindre motorer, men litt har det da blitt opp i gjennom åra. Kan ikke huske å vært borti noen motorer hvor du fyller rett i sumpen.

 

Ikke meningen å skremme deg....men jeg ble litt skeptisk på innlegget ditt.

Link to post
Share on other sites

Ikke meningen å skremme deg....men jeg ble litt skeptisk på innlegget ditt.

Det her er ikke noe å bli skremt av. Så lenge der er et stempel som går opp og ned i sylinderen vil luftvolumet i veivhuset øke og minke for hver omdreining på motoren. Når oljepåfyllingen står åpen vil denne luften da blåse ut når stempelet er på vei ned og suges inn igjen når stempelet går opp igjen. Ingen fare, bare helt normalt. Denne pustingen stoppes ved at oljepåfyllingslokket settes på. Det lille overtrykket som alltid vil komme i veivhuset i en stempelmotor pga. sylinderlekkasje slippes normalt ut av en overtrykksventil i veivhusluftingen. Jo flere sylindre motoren har, jo mindre vil pustingen være. At en V2 motor puster ganske kraftig er helt normalt :smash:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

:cheers:

Takk skal du ha SveinHa, fordi du trøster meg en sen lørdags kveld, jeg drar ned i morgen og sjekker ventilene en gang til, håper/ tror ikke det er stempel/fjæringer da disse er gått rundt 2-300 timer. Oljepåfylling og luftinga til veivhuset sitter som en "Y" altså er det samme "løpet" såvidt jeg med min ringe kunskap kan se. Nå tar jeg kvelden, men det første jeg gjør i morgen er å sjekke dette flotte forumet.

:sleep:

Link to post
Share on other sites

Hei peer

 

Du kan nok sove godt....litt overtrykk skal der jo være men ikke så mye. Det kan bygge seg opp litt mere trykk enn vanlig hvis veivhus ventilasjonen skulle være tett...

PS!

Jeg vet hvordan det er når det blir gjennomslag mellom stempel/sylinder. Hvis du tar ut peilepluggen å blir svart i ansiktet har du et problem:) Har sågar sett en peile pinne fly avsted..

Enig at dette er et flott forum:)

Link to post
Share on other sites

En fin måte å sjekke om du har trykk i bunnpanna på er å trekke ut peile pinnen. Der skal det knapt kjennes et lite pust..har du unormalt høyt trykk der..skyldes dette utette stempelringer, eller begynnende hull/sprekk i stempel..

Hvis ventilene dine er for "stramme" og ikke eksosventilene lukker helt, vil de med stor sannsynlighet kunne brennes opp. Dette er lett å oppdage hvis du har eksostemperatur føler...den vil stige mye....

På min Yanmar blåser det helt jevnt fra oljepåfyllingen, mens det på min 3 år gamle Mondeo blåser støtvis, det samme på Berlingo varebilen som er 2 år... Det forteller meg at dettte er forskjellig fra motor til motor. Jeg har selvsagt også tatt oljepinne testen på Yanmaren, men der kommer det så godt som ikke luft...

 

Du skal ikke beklage noen ting Bjoris, jeg mente bare å illustrere hvordan motoren /motorfester fra 1974 fungerer. Jeg har fulgt med din jakt på vib. med interesse, nettopp fordi min også rister, men i en helt annen og høyere divisjon. I seilforeningen i Drøbak hadde vi en gang en Viksund med en Yanmar som hadde bare hadde en sylider, det rista så fælt at, uansett hvor du satt fra deg flaska med Øl, var den tom for kullsyre i løpet av minutter. Så langt er jeg ikke kommet enda. Men jeg nærme meg.

:lol: Jeg innser jo at jeg er svært nøye... Det var ikke en 10 hk SABB diesel som stod i den båten du nevner? Her vestpå sies det at i en båt med 10 hk SABB er det bare en ting som står i ro, stempelet, resten går opp og ned :lol::lol:

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Nei, ta det med ro, dette er ikke noen katastrofe. Ideellt sett skal du riktignok ikke ha overtrykk når du løfter av lokket til oljepåfyllinga på vanlige 4 og 6 cyl. diesel- og bensinmotorer. På mine 41 motorer som har gått 800 timer har jeg ingen. Jeg kan legge et A4 ark over hullet uten at det løfter seg. På min forrige båt med 2x31A maskiner hadde jeg overtrykk på begge. De startet og gikk aldeles utmerket med normalt diesel og oljeforbruk og med hastighet og oppnådd turtall eksakt etter boka. Jeg sjekket den gang husker jeg med bilen min, og bilen til naboen, og bilen til faren min. Alle blåste de moderat ut av oljepåfyllinga. Så ta det med ro. Eneste en skal være obs. på er plutselige endringer. Altså hvis en motor som alldrig har vist overtrykk plutselig skulle begynner å blåse, feks. etter en periode med hardkjøring. Dette er et faresignal og må sjekkes ut nøye.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

.....Denne pustingen er enda større på en 1-sylindret motor.

Dette kan jeg "underskrive på"! Oppdaget det første (og eneste) gang da jeg skulle peile olje mens Sabben gikk :rolleyes: . For å beskrive resultate på en visuell måte: Genseren min ble aldri den samme etter det (og mange vask siden) og jeg gjør det aldri mer! Nå peiler jeg bare olje når motoren ikke går! :lol:

 

 

... Her vestpå sies det at i en båt med 10 hk SABB er det bare en ting som står i ro, stempelet, resten går opp og ned

Nesten riktig! :wink: ....det er 2 ting som står i ro. Det andre er nåla på tankmåleren! :lol:

 

He-he......

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...