Jump to content

Scand 25 Custom ( slik jeg ønsker den :-)

Majali

Recommended Posts

@Rolf @jørnJo,den er litt kraftigere 55 hk  vs 36 som sto i. 

Tror ikke de graver voldsom med normalt motorisering ( godkjent for opptil 61 hk) Jeg har sett de med 110 hk og da er det en annen verden ja :-) 

Men jeg støper en slik flaps/skrogforlenger de ettermonterte for å løfte litt i hekken og de mener den ble generelt bedre ( mindre jaging osv.. ) Det er jo greit å gjøre det nå selv om  Agder Boat fortsatt selger disse til å skru/lime  fast  i nettbutikken sin .... 

( jeg har en fantasi om å montere en "form for" hekkthruster bakpå et sted, og en slik flaps i en robust utførelse kan være kjekk å ha der om jeg finner løsningen en gang. :kul:

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Med flaks blir det sikkert greit. Blir artig å følge dette prosjektet, gøy at noen gyver løs på en av de virkelig klassiske snekkene👍🏻

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

@Rolf Flaks er halve jobben😇🫣 

Satser på godt verktøy og gjetting sikrer resten😅

Kjenner at kveldene blir korte for store fremskritt, men har drevet med litt støpejobb i forbindelse med forsterkning av åpningen og tette igjen der luka til dassen var samt forsterkning fornkryssholt. 

tanken er å støpe en kraftig «U» rundt åpningen for å hindre at den revner i vinkelen i bunn av åpningen om det røsker godt i fortøyningene. 

Så det er påbegynt sammen med at jeg har forsterket sammenføyningen mellom skrog og overbygg med 5 lag matter samtidig.  

Har handlet vinsj og styresylinder så jeg kan gjøre så mye som mulig inni disse trekantene før jeg støper fast de langsgående skottene i åpningen som kommer til å binde alt sammen skikkelig ( om jeg har flaks da 😅

IMG_1791.jpeg

IMG_1789.jpeg

IMG_1792.jpeg

Hmm, ser at flaps ble til flaks i min forrige post. Forbaskede autokorrektur, ikke meningen å antyde at du satser på flaks:ingen_kommentar:

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Da er helgen over og det har blitt noen timer til på båten. 
Det tar mye tid å slipe seg ned så jeg sikrer heft og nok areal til god heft. 
Men har fått på et par skott ti og gjort drittjobben med å plaste inne i rommene først . Nå begynner hekken med den nye åpningen å blir virkelig stiv. Det er fortsatt en del lag med matte som skal på, og den bor ytterligere avstivninger både inne i rommene for ankervinsj etc, samt det blir også plaster fast i det som skal bli sittebenker forover. 

Pr nå har jeg brukt 18 liter Isopolyester og 25 m2 matte ( mye av matta som 12cm remser brukt til sammenføyninger i hjørner.) 

Neste nå er å se på selve luka, så resten av det som skal lages på båten bak der faller på plass.. 

🤔

IMG_1811.jpeg

IMG_1815.jpeg

IMG_1818.jpeg

IMG_1821.jpeg

IMG_1819.jpeg

IMG_1823.jpeg

• 2 uker senere...

Hei . 
lenge siden oppdatering fra meg. 
det har vært andre gjøremål som måtte prioriteres, så det har ikke skjedd så veldig mye heller… 

jeg har begynt å sparkle opp sånn ca over de gode radiene jeg lagde for å støpe meg inn på skroget i åpningen bak. Tanken der er å sparkle dette skarp og ferdig når luka er på plass for å sikre at bordgangene flukter helt. De skarpe hjørnene blir til slutt avrundet med fres før. Gelcoat … 

Så har jeg støpt litt mer forsterkninger osv  som ikke blir synlig. 
Men det morsomme er at jeg har begynt å  lage hengslemekanismen. 
inspirasjon er bussdører😅. Ønsket er at båten ser hel ut frem til jeg lukker opp luka og den legger seg inntil skroget på babord side . 
Legger ved et par bilder av første utkast av hengsla .  Lager og justerer meg inn med vanlig stål, før jeg lager fasit i syrefast .. billigere sånn 😊

IMG_1915.jpeg

IMG_1914.jpeg

IMG_1913.jpeg

IMG_1912.jpeg

IMG_1910.jpeg

@Hakkannen Hehe... Jeg fant ikke dette som noe utstyr å kjøpe på Maritim eller andre steder jeg heller... :-) 

Men det er et resultat av at jeg har rørbøyer, jeg har mange netter med lite søvn og jeg liker å lage noe utenfor boksen ja , så takk for at du catchet det ;-) 

@Biam1 Takk ,takk,  Disse hengslene er genialt enkle i sin form, så jeg slipper å tenke for mye ... 

@EiSvIn Jeg har bestilt en snekke-gearet DC motor med utgangshastighet på 3rpm og høyt moment . Dette skal passe til en åpningssyklus på ca 10 sek. 

Om dette blir passe uten å geare om ytterligere, får jeg bare prøve. ( jeg har åpnet for hånd og tatt tiden på forskjellige hastigheter og tror dette blir en grei fart.  

i og med selve hengslene har en roterende bevegelse, tenkte jeg at dette var en enkel måte. 

:undrer:

• 3 uker senere...

Hei😊 

Igjen har det blitt litt langt opphold fra min side. Men det skjer så mye annet, så det tar litt tid med de spennende tingene om bord. 
Denne hekkporten har tatt masse timer siden det jeg må tenke og justere underveis… men det nærmer seg noe som jeg tror blir bra.🙏 

Jeg har fått laget hengselen nesten ferdig i syrefast og satt på selve døra for å teste. 
i og med jeg lagde hengsla med et helt vertikalt rør i hver ende, kunne jeg dreie foringer i POM og lage hengslepinnene i litt kraftig gods. 
Boltene jeg fester selve døra i hengsla er sveist fast på et par 8mm syrefaste plater som er støpt fast i døra. På den måten er kan dra til skikkelig når jeg har justert den inn.  Dette ble mye knot med foringer som måtte dreies med skrå føring i bunn og alt måtte lages i syrefast og slipes /poleres til slutt. Ikke ferdig men ikke mye igjen.  

Så har jeg fått landet plassering på tanker og batterier. 
dette blir midtskips på hver side av motoren. 
Jeg får nå 70liter diesel på hver side. 
1 stk 180Ah batteri på hver side 

så kommer septik + startbatteri på babord side og varmtvannstank + komtressoren til kjøleskuffen på styrebord side. 
når jeg tar med vekt og plassering av hhv toalett og kjøleskuff, skulle det bli sånn ca i balanse.🙏 

IMG_2090.jpeg

IMG_2091.jpeg

IMG_2089.jpeg

IMG_2088.jpeg

IMG_2085.jpeg

IMG_2084.jpeg

• 4 uker senere...

Godt nytt år alle sammen 😊 

Det gamle året ble hektisk på slutten. Men har fått gjort noe da. Det er masse timer med tenking og prøve å se frem i prosjektet tar mye produksjonstid 😬 

Men jeg begynte å bli lei av å holde på med luka bak. Så da har jeg fått satt av toalettrom og påbegynt det skapet på styrbord side. 

toalettet ble greit i størrelse, så da blir det plass til et lite servantskap der inne .

dette blir smalt med en liten bue som følger vasken. Dette gjør jo jobben igjen med komplisert enn nødvendig. 😅 

Fant en måte å lage fronten buet.  Det er 15mm som er slisset og limt med polyester og låst med vevd duk.

Toalettrommet vil også romme et grunt  og høyt skap ved siden av døren for hovedstrømsbryter,  sikringer, modem, osv. så det er lett tilgjengelig.

Skapet på styrbord vil inneholde kjøleskuff som er grei å nå fra uteplassen, 

men stor skuff for bagasje, en liten skohylle i bunn, osv.

Så blir den en hylle til  over kjøl som er tenkt til  vester. Men det må jeg se i sammenheng med instrumentpanel/styreposisjon. 

Nå er det litt stas igjen 😊

IMG_2177.jpeg

IMG_2191.jpeg

IMG_2185.jpeg

IMG_2174.jpeg

IMG_2189.jpeg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...