Jump to content

glassfiberplater


avsluttet

Recommended Posts

Jeg lurer på om det finnes glassfiberplater å få kjøpt, i forsjellig tykkelse.

 

Jeg plages med vinduene fremme i kabinen, alulistene har sett bedre dager. Kunne tenkt meg å støpe igjenn hele flaten der vinduene er nå. Få godset litt tykkere og sette inn nye vinduer som ikke går så langt ned mot framdekket. Har inntrykk av at nedkanten av vinduene har lettest for å lekke. I dag ligger vinduene helt ned mot dekket, og det er vel lite gunstig med snø og is som legger seg der.

 

Skal ev. støpe igjenn et vindu, for å lage nytt hull. Noen tips?

Link to post
Share on other sites

Dette burde vel ikke vere noe problem. Er flaten flat, eller krummet? Dersom den er rett er det bare å fjerne ruten, finne en glatt plate (f.eks glassplate, respatexplate, forskalingsplate) som du legger på utsiden som overlapper "hullet". Dette må på en eller annen måte ligge i press.

 

På innsiden legger du nå gelgoat på den glatte platen deretter noen lag glassfiber som overlapper hullet.

 

Når det er tørket, fjerner du platen på utsiden og "hullet" har forsvunnet... Men denne metoden blir det minimalt med pussing og sparklig, og alt i alt vil det koste et par hundrelapper....

Link to post
Share on other sites

Metoden til Eystein har vert brukt på min båt, også der det var en liten bue. Når det er bue, må platen vere en del større enn hullet. Platen ble fastmontert med gjennomgående skruer for å trekke den inntil over buen.

 

Riktignok ble det noe jobb med sparkling og pussing av skruhullene etterpå. Resultatet ble bra uten noe sliping i overgangen mellom plate og skrog.

Link to post
Share on other sites

Hvis det er brukne skruer og lekkasje som er problemet så løste Søgne Dykkerklubb dette på vår (havarerte) Viksund 31 ved å montere vinduene med gjennomgående bolter.

det er nettopp problemet, mulig jeg får klemt litt ekstra til med bolter som en midlertidig reparasjon. Byttet gummilister nettopp, men vinduene lekker like mye..

 

Jeg planlegger et mer omfattende arbeid med innredningen i femtiden, og i den forbinnelse har jeg lyst til å forbedre vinduene fremme i kabinen, flatene er helt rette. Mulig jeg benytter Eystein og vannoveralt sine råd. Da bør vel den gamle kanten pusses "knivskarp" innvendig? Jeg ser for meg at problemet er å få jevn tykkelse. vinduene skrår også veldig bakover, noe som gjør at jeg må legge glassfiber litt fra undersiden. Det blir vel et skikkelig griseri, med drypping etc.

 

Gjør jeg dette skal jeg ikke spare på vinduene, det skal bli skikkelig "heavy duty". Har ikke bestemt med for hvilke jeg bestiller, men ser at vetus har noen fine med dobble glass.

Link to post
Share on other sites

Det blir nok litt drypping på innsiden ja, men ikke verre enn at det går greit om du legger ett par aviser under der du skal arbeide. Det som kanskje er en større utfordring nå om vinteren er å få varmet opp området som skal støpes. Polyester bør ha minimum 15 varmegrader for å herde skikkelig, dersom du støper fra innsiden kan du for eksempel legge en isoporplate utpå den plata som skal være forskaling samtidig som du varmer opp inni båten.

Link to post
Share on other sites

Dersom du fortsatt ønsker ferdige glassfiberplater til å støpe fast, kan dette enkelt lages selv. Bruk en glassplate eller annen slett og fin plate som underlag, legg gelcoat og glassfiber strie og polyester på til ønsket tykkelse, så får du raskt en billig plate med perfekt framside.

Link to post
Share on other sites

det er de originale. Gummilistene fikk jeg fra www.colt.no

 

En annen ting er at jeg ikke skulle byttet dem, forumet her har gitt mange gode råd hvordan man skal tette viduer med dårlige gummilister... sørgelig hørte jeg ikke på disse og har ramponert alu-listene. Og jeg klarte også å knuse et vindu. Det bare eksploderte de det kom ut av ramma.

Redigert av traust (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kan iallfall legge 3 lag med 450g/m2 matte i en omgang. Legger du flere er det for gjort at det går varmgang i det, og det blir svartbrent...

 

Ang. varme: Selv har eg benyttet flere Arbeidslys (500W) i passende avstand . Dette går heilt fint. Husker eg selv holdt på å støype vanntank på disse tider i fjord, og da var tempraturen -5. Med kraftig varmeomn, 3 stk lamper herdet dette fint.

Link to post
Share on other sites

Er bare litt nyskjerrig da jeg skal støpe trimplan til båten litt utpå våren.

Det har vært sagt at det bør være 15 grader pga herding, men hvor lenge må den temperaturen være til stede?

Tenker da mest på om det blir darligere kvalitet på støpen hvis temperaturen synker for fort.

Mvh

Link to post
Share on other sites

takk h2o, mulig dette blir en spennende prosjekt.

 

Hvis jeg glemmer platen, og velger å legge glassfiber nedenifra. Skal/kan jeg vente til hver lag med glassfibermatte tørker, eller bør jeg prøve å legge alt på en gang? Med hensyn på styrke.

Jeg mener bestemt at du kan bygge opp ganske tykke laminater i en omgang, har selv lagt 8 lag 300g i en støp, og det ble vellykket. Dersom du bygger alt opp på en gang, blir det ett stykke som ikke delaminerer. Om du lar det herde mellom hvert lag, bør du matte det godt ned slik at det får godt feste. Det skal bli like bra.

 

Det er viktig å få ut alt lufta når du støper glassfiber, bruk børste eller rulle (spes. alurulle for glassfiberstøping) til å arbeide inn polyesteren. når det ikke er mer hvitt er det bra, vær tålmodig å ta deg god tid. Matta trekker til seg polyester etter hvert, og blir gjennmtrukket etter noe tid. Du skal ikke bruke alt for mye polyester, bare så det metter stria.

 

Bruk maske mot løsemiddel, dette er sterke saker, Biltema har en billig.

Link to post
Share on other sites

Er bare litt nyskjerrig da jeg skal støpe trimplan til båten litt utpå våren.

Det har vært sagt at det bør være 15 grader pga herding, men hvor lenge må den temperaturen være til stede?

Tenker da mest på om det blir darligere kvalitet på støpen hvis temperaturen synker for fort.

Mvh

Du bør beholde temperaturen over 15-17 grader noen timer mens laminatet herder, er ikke sikker på hvor lenge men du kan jo kjenne etter når det er hardt og ikke klebrig. Jo varmere det er jo fortere går det. Jeg er blitt fortalt at dersom herdeprosessen stopper opp forde temperaturen synker, vil den starte opp igjen når den stiger, men er ikke sikker på om dette stemmer eller om det går utover kvaliteten/ styrken på resultatet.

Redigert av h2o (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du bør beholde temperaturen over 15-17 grader noen timer mens laminatet herder, er ikke sikker på hvor lenge men du kan jo kjenne etter når det er hardt og ikke klebrig. Jo varmere det er jo fortere går det. Jeg er blitt fortalt at dersom herdeprosessen stopper opp forde temperaturen synker, vil den starte opp igjen når den stiger, men er ikke sikker på om dette stemmer eller om det går utover kvaliteten/ styrken på resultatet.

Dersom du holder temperaturen på 15 °C i 2 dager, så er den rimelig gjennomherdet. Du kan videre legge på et nytt

 

(eller nye, merk det som står om for tykke laminater: Tykke laminater = høy (herde)temp = (mørkt laminat) = sprø laminering)

 

lag (støpe videre) dagen etter, UTEN å slipe ned (må slipe ned glass som "står"). Dersom det går flere døgn, så kan det bli problemer med etterfølgende lag (de kan slippe), dersom ikke denne slipes grundig ned (grafsete støvejobb, som i hovedsak kan unngås ved å støpe 2 lag på morgenen, 2 på ettermiddagen, 2 på morgenen, osv..).

 

Lappet på noen kanoer en gang på et skikkelig luftig lager (midtvinters, rundt null/ minus). Hadde en ovn, noen skrudde den av, da jeg kom ned en uke etter for å skru av ovnen, så var det skikkelig vassent fremdeles... :headbang:

Stor sorg i landet.

Hadde ikke nok aceton/ filler, så jeg forskjøv vasking og rens til senere på våren, kanovær var det uansett ikke.

Kom ned i mars, ca 2 måneder etter, ferdig gjennomherdet. ingen problemer med lappingen, selv ved bruk i steinete elver (dvs ikke sprøtt laminat, og det "bet" godt). Masse grapsete arbeid spart. :lol:

 

PS 1. ved bruk av ovn; husk god lufting, IKKE ovn med termostat (gnister), gassingen er rimelig brennbar, i tillegg så er den ikke god for hue.

 

PS 2. Og så husk nå endelig å vokse (og ha på slippmiddel) den forskalingsplata godt før du setter den på plass.....

Redigert av sandman1 (see edit history)

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Her ble det mange gode tips om glassfiberlegging. takktakk :flag:

 

vår (havarerte) Viksund 31 ...

litt OT; Er det denne pene båten fra avataren til mons du mener?

Bilde

Ser ut til at den er under vann?, jeg har lurt litt på dette når jeg har sett bildet. Hvor er båten nå?, Har den noen sjans til et nytt liv :cryin: ..stakkers 31 kombi... :cryin:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...