Jump to content

Fjerne epoxy limt Teak på dekk


skage

Recommended Posts

Skal nå stare med og rive av det gamle Teak dekket på min bavaria 50. Denne teaken er limt med epoxy, da ikke skrudd.

vurdere litt forskjellige metoder. Pigghammer med bred sparkel litt skarp. Hammer og meisel, stemjærn osv osv.

 

Har noen gjort en slik jobb og erfaring med metode. Tenker at når teaken er fjernet blir det og slep med bånd sliper/eksenter sliper og gjøre klart for nytt flexi Teak belegg.

Link to post

Når det er limt i epoxy så må du nok til med hammer og meisel. Lykke til. Det går nok noen timer…

 

På vår båt er det skrudd, og limt med silikon. Ikke en optimal løsning, men det har da holdt i 42 år. Der kommer det veldig lett av, noe du kan se på denne videoen. 
 

 

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Link to post

Du kan også prøve elhøvel………

 

her er en som har skrudd som først tar ut skruen…….det slipper du….

(ser ut hans sitter med silikon, det losser enkelt med litt varme)

 

der får du teste deg fram…..tar du båndslip, på slutten, så kjør forsiktig, lett att den graver seg ned !

 

 

 


 

S/Y Gunga Din

Link to post

Takker for innspill. Båten er fra 2008. Bavaria 50 Vision. Teaken har nok fått hard medfart og ingen vedhold siden nytt. Jeg kjøpte båten i sommer og har regnet med denne jobben. Det vil gå svært mange timer og lime fast alle løse teak staver slik det er i dag. Tynne staver rundt om og fremtidige evigvarende jobb. Selv om jeg gjør en stor lime jobb i år så vil nok dette i årene som kommer forbli en stor vedlikeholds jobb.

 

Jeg tar rett og stett denne jobben nå og blir ferdig for alltid. Har jo sett på mange youtub videor og mener vel at fremgangsmåten er som jeg har tenkt og deres innspill.

 

Da er det bare og samle en arbeidsgjeng sette i gang. Endelig kan jo barna brukes til noe fornuftig også. Tid for tilbakebetaling.

 

Må jo si at det blir svært spennende og legge på nytt Flex teak belegg.

Link to post
  skage skrev On 4.11.2024 at 10.33:

Tynne staver rundt om og fremtidige evigvarende jobb.

Vis hele sitatet  

 

Hvis stavene er veldig tynne kan det tenkes at det raskeste rett og slett er å droppe hammer og meisel, og rett og  slett slipe dette vekk. 

 

For et par år siden leide jeg en parkettslipemaskin for å slipe verandaen. Fikk da med to slipemaskiner; en båndsliper av den typen du går bak, og en liten håndholdt. Den siste der ser ut som en eksentersliper, men er egentlig kun roterende. Og den var ekstremt mye mer effektiv! Fikk med slipepapir i flere korninger, groveste var vel K16 så vidt jeg husker. Men beskjeden var klar: Hold maskinen i bevegelse, ikke stopp opp, ellers får du spor du ikke klarer å få vekk. Men jeg synes ikke maskinene var vanskelig å bruke, fikk fort en følelse med hvor effektivt de avvirket. På et tynt teakdekk kan dette muligens være en løsning. Du merker lett når du er gjennom og nede på gelcoaten. 

Link to post

Jeg har faktisk vært innom den tanken. Har slipt en del stue gulv i husene våre gjennom tidene. Ja den lille for kanter og trapper er ikke en dum tanke. Men nå i dag kommer de og scanner eksisterende dekk for og lage mal til nytt dekk. 
så kan jeg jeg stare opp med kose jobben.

Link to post

Ikke akkurat epoxy, men jeg rev opp et gammelt teakdekk på en Hallberg Rassy med brekkjern. Skruene fulgte med opp uten at hullene ble noe større. Deretter fjernet jeg gammelt lim, boret opp de gamle hullene, og støpte de igjen med epoxy. Fremgangsmåten ble anbefalt av firma på Orust som har mange års erfaring i bytte av gammel team. 
 

Å bruke slipemaskin for å ta bort gammel team har jeg ikke særlig nye tru på. Mye arbeid (vil jeg tro), og smergel/sandpapir mettes av natene. Noe etterarbeid vil det helt sikkert bli, men du vil fort se når du starter jobben om det du gjør virker fornuftig. Mye arbeid blir det garantert, men noen av oss liker jo å gjøre slikt. Lykke til. 

Link to post

Epoxy blir jo gjerne myk ved 70-80 grader, så vil tro varmepistol og sparkelspade kan gjøre en mer skånsom jobb. Hadde det vært meg hadde jeg forsøkt med det først. Clas ohlsen har rimelig varmepistol med termostat. Er et godt gammelt triks å sette loddebolten på skruer som sitter fast i epoksy

Link to post

Gode innspill. Jeg har gjort klart med diverse utstyr som skal i båten nå snart:

Pigg hammer med skarpt bredt ende 

Brede stemjern

Brekkjern i forskjellige str

Barke spade

Elektrisk slipemaskin for sliping av utstyr.

Varme pistol 

 

 

Kommer med tilbakemelding når jeg har kommet i gang.

 

Link to post
  skage skrev On 7.11.2024 at 7.45:

Pigg hammer med skarpt bredt ende 

Vis hele sitatet  

 

Jeg kjøpte en meisel til pigghammer nettopp der bladet var bredt og litt bøyd, så selve bladet blir liggende parallelt med underlaget. Ypperlig til å fjerne fliser og sikkert også teakdekk!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

 

  Honduras skrev On 6.11.2024 at 22.46:

Epoxy blir jo gjerne myk ved 70-80 grader, så vil tro varmepistol og sparkelspade kan gjøre en mer skånsom jobb. Hadde det vært meg hadde jeg forsøkt med det først. Clas ohlsen har rimelig varmepistol med termostat. Er et godt gammelt triks å sette loddebolten på skruer som sitter fast i epoksy

Vis hele sitatet  

Forsiktig . . .! Epoxy blir ikke så lett myk ved oppvarming og vil avgi svært giftige gasser ved for sterk varme .

Sparkelspade blir nok litt puslete . . .

 

  index skrev On 7.11.2024 at 8.08:

 

Jeg kjøpte en meisel til pigghammer nettopp der bladet var bredt og litt bøyd, så selve bladet blir liggende parallelt med underlaget. Ypperlig til å fjerne fliser og sikkert også teakdekk!

Vis hele sitatet  

Den ville jeg også ha tro på. Ellers er en typ Fein-sag hendig for å kutte stavene i passelige lengder.

 

Da jeg gjorde vedlikehold på dekket på Saowanee gikk det veldig lett med Fein-sag og stemjern å fjerne staver lint med epoxy. Men da snakker vi om små arealer. Det var fordelaktig å kutte stavene på tvers i passende lengder.

 

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
  • 2 uker senere...

Da har jeg testet litt på dette Teak dekket. Det sitter som et lite helvete da.

teaken er limt ned på en plate med epoxy. Så er dette da videre limt ned på antislki belegget med typ svart sika.

Jeg har da prøvd meg med pigghammer og vinklet meisel , ca 3-4 cm bredt.

Men jeg kommer liksom ikke underbød en skikkelig måte. Det so da skjer er jo at jeg må anngripe med skarp vinkel og da går jeg raskt ned i gelcoaten og lager skader. Det sitter så godt at gelgcoten sitter fast i sikan. 
Neste plan er og sveise på en bredere sparkel Som da får litt bredere anlegg på gelcoaten når jeg da presser inn under.

Men det var ikke enkelt dette.

Link to post
  Nevermind skrev On 5.11.2024 at 22.05:

Å bruke slipemaskin for å ta bort gammel team har jeg ikke særlig nye tru på. Mye arbeid (vil jeg tro), og smergel/sandpapir mettes av natene.

Vis hele sitatet  

Ville ikke vært for bastant på den påstanden der. Som du ser av trådstarters erfaringer er det ikke bare bare å få av dette laget med teak og lim. 

 

Og ja, sandpapir kan mette seg, men om du bruker 16 korning er det første problemet at slipekornene blir sløve. Man må derfor påregne å bytte papir ofte. 

 

En annen løsning kan være å gå på med vinkelsliper og en koppskive med diamantsegmenter som egentlig er beregnet for plansliping av betong. Jeg har med stort hell brukt ei slik skive på glassfiber når det er veldig mye som skal avvirkes. 

Med denne skiva flekker man opp hele fliser, ikke bare slipestøv:

https://www.ahlsell.no/products/industriprodukter/kapp-slip-borster/grovsliping-med-handmaskiner/322765

 

  skage skrev On 16.11.2024 at 15.52:

Da har jeg testet litt på dette Teak dekket. Det sitter som et lite helvete da.

teaken er limt ned på en plate med epoxy. Så er dette da videre limt ned på antislki belegget med typ svart sika.

Vis hele sitatet  

Ut fra det du beskriver her ville jeg forsøkt å slipe vekk teaken og ned i epoxyen. Plata under teaken kan jo bare ligge der. 

 

  Faxen skrev On 19.11.2024 at 13.35:

Joda, jeg holdt ikke maskinen stille, den dro meg rundt i rommer til jeg fikk stoppet den. Så ringte jeg gulvsliper.:fniser:

Vis hele sitatet  

:ler:

Link to post

Nå som mye er nevnt vil jeg slå et lite slag for overfres. Har brukt dette til fjerning av teakdekk ved et par anledninger. Riktig nok ikke et helt dekk, men også større områder. Med et firkantet fresestål (flatt under) med litt diameter og en kraftig nok fres blir avvirkningen rimelig effektiv. Forutsetter, i alle fall om man skal gjøre slik jeg har gjort det, at man skrur på en passe tykk pleksiplate under sålen på fresen, slik at man har en stor flate fresen kan «flyte» på. Da har man bedre kontroll og det skal mer til for at fresen «tar av» og graver seg ukontrollert til siden ved belastning. Ved å ha plata lengre i bakkant av fresen, gjerne mot et hjørne (som man kan runde av for bedre tilkomst nærme ting som stikker opp av dekket), enn foran kan man legge vekt på plata i bakkant slik at ikke fresen tipper forover og med det freser dypere enn man har stilt den inn. Følger man med og stiller fresens dybde tilsvarende rett over gelcoaten (slik at ikke denne skades) avsluttes jobben med slipemaskin for å få det jevnt før liming av belegg.

 

Støvmaske og vernebriller er selvsagt pensum, i tillegg til hørselvern og langermet skjorte/genser (det kan rives løs biter som kommer i god fart).

Link to post

Akkurat det der har jeg stor tro på, uten at jeg har fjernet teak selv før. Men jeg har ved flere anledninger brukt sirkelsag justert ned til noen mm dybde og skjært spor, siden jeg ikke har overfres. Og det funker bra. Og når det verste av jobben er gjort, så gå over med grov sandpapir på resten. 

Link to post

Jeg har vurdert dette med overfres. Vil jo ta veldig lang tid da. Men nå har jeg sveiser fast en gammel is hakke bla, ca cm 10 bredde fast i en gammel pigg jeg hadde. Skal da prøve dette med ny piggmaskin.

Men jeg skal tenke litt på fresen. Har fres på 30mm. Kan jo teste litt.

Link to post

Godt forslag de Komodo. Den vil nok røske godt ned. Platen under so teaken er limt på må vekk. Det er ikke mulig og skille de to, de er og betrakte som et materielle da de er sammensveiset i epoksy.

platen et så limt på angi skli med sika typ.

planen nå er og bruke sirkel sag og dele opp i mindre biter, så prøve ny innkjøpt pigger med barkespade tupp.

Fein sag er også med. Kommer med oppdatering. Må bare til Gjøvik med tillhenger og hente sønn som skal flytte til Oslo.

Dere kan jo tenke dere hva han skal måtte beta for denne jobben….

Link to post

Gjorde tilsvarende jobb, men på mindre areal. Jeg jobbet med bl.a. små kubein, stemjern/huggjern og hammer. Handler om å få inn noe som fungerer som kile og å få kuttet lim-fugen. Lønner seg å dele opp dekket i seksjoner. Når du får løsnet en del av teaken blir det vanskelig å nå inn til der limet sitter.

Øverste bildet viser starten på arbeidet og deler av verktøysamlingen. Fikk tak i kanten og løftet glassfiberskiven med teak.

På nederste bildet er det meste revet bort. Min fordel var at dekket ikke var "helsparklet" med lim.

20200215_141603.jpg.36340d948fb23c261e4235bbc37d219b.jpg20200215_151454.jpg.8c8847a0eb5cee3e413377214c851c39.jpg

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
  skage skrev On 21.11.2024 at 4.54:

Platen under so teaken er limt på må vekk. Det er ikke mulig og skille de to, de er og betrakte som et materielle da de er sammensveiset i epoksy.

Vis hele sitatet  

Det er her jeg ramler litt av. Litt av poenget mitt med å slipe kontra å hugge/meisle er at du kunne slipt deg gjennom det tynne teaklaget og ned på epoxylimet. Den diamatnskiva fungerer mer som en rasp som flekker vekk fliser enn et slipepapir. Ved å raspe vekk det grøvste avtreverket kunne man brukt grovt slipepapir til å ta resten. Da kunne du beholdt plata for å lime på nytt dekke. Men har du først begynt å brekke opp den så er det nok for sent.

 

Link to post
  • 4 uker senere...

Litt status fra oss her. Ja vi er i gang med pigging av teak dekk. Ny pigger frra Biltema gjorde litt mer sus i farten her. Min gamle var nok brukt opp.  Vi pigger med meisel som har en bøy. Fungerer greit men stor jobb dette. 

 

Jeg lurer på en ting. Vi får en del sår og skader i gelcoaten. Vi kommer nedi en del steder og da lager så, i varierende tykkelse. Av og til river vi litt glassfiber opp. Men jeg tenker jo at dette enkelt tettes med epoxy og rulle senere. Men jeg lurer da litt på produkt og metodikk.

 

Må jeg har god varme under arbeider med dette. Tanken min var jo og få tettet alle disse sårene så raskt som mulig slik at det ikke kommer så mye forurensning og eventuelt vann /litt regnvann/kondensvann under fra teltet mitt over båten. Hva anbefaler dere og bruke for dette. Min tanke var da og rulle på sårene til en riktig tykkelse var oppnådd . Finish ikke så viktig da det skal jo på nytt teak dekk. Har dere noen forslag til metodikk og hvor det er fornuftig og bruke dette. Temperatur er jo viktig for meg nå. Ønsket jo og få dekket tett for og unngå vann og skitt i sårene.

 

Når jeg ser bildene som Jens P har lagt ut kjenner jeg meg igjen her ja. Dewt ser ikke ut. Men nå har de vært her fra Sandøy As og sjekket malene de har laget for nytt dekk. Det var 100 % riktig.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...