Speedy Gonzales Startet 10.November.2024 Link til dette innlegget Startet 10.November.2024 Hei , Som overskiften sier så er det litt eg lurer på i den forbindelse. En ting er plaseringen under førersete som ser ut til å være den mest fornuftige, her den kan monteres på tvers på bakveggen men da kan det bli litt konflikt i forhold til lufta som skal inn på varmeren men det kan løses på et vis vil eg tro. Kan og montere den på langs ut mot skottet men kan tenke meg å lage noe der til oppbevaring. Tenker å ha tank og pumpe under sete også. Når det gjelder eksos så forstår eg det slik at det er best under fenderlisten og vil da ha ca 40 cm fra vannlinja, er det nok avstand så en ikke kommer vann inn ? Vil prøve lage ei sløyfe på eksosslangen om det er plass der. Er mottaglig for andre tips til monteringen. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 12.November.2024 Link til dette innlegget Svart 12.November.2024 Eksos 40 cm over vannlinjen hørtes lite ut. Om du er 100% sikker på at du holder deg unna bølger over 35cm så kan du kjøre på, men det tror jeg ikke du kan. Hadde prøvd få ut eksos over fenderlist og vel så det, ca i høyde med navneskiltet på båten din er mye bedre. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
-morten- Svart 13.November.2024 Link til dette innlegget Svart 13.November.2024 Er det ikke noe krav til at varmer må være i eget rom? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Kanalkapteinen Svart 14.November.2024 Link til dette innlegget Svart 14.November.2024 Du bør montere varmeren høyere, så du får fall fra varmeren og til eksosgjennomføringa, ellers kan du risikere å få vann liggende i eksosslangen eller helt inn til brenneren i verste fall. Hvis du vil ha varmlufta ute nede ved dørken, så fører du den jo uansett ned dit med rør. Husk også at eksosen er veldig varm, den smelter kjapt nabobåtens fender eller gir misfarging på gelcoat. Ellers mange gode tips her: https://kinavarmer.no/montering/1-varmeren/ Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
abbor Svart 14.November.2024 Link til dette innlegget Svart 14.November.2024 Hvis en ikke kan montere varmeren svært høy bør det formes en svalehals på eksosslangen for å hindre at vannet når varmeren. Her fra en Eberspacher D4 installasjonsmanual: Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 14.November.2024 Link til dette innlegget Svart 14.November.2024 Bra tips @abbor! Fant den norske manualen for D4 online som viser det samme: Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
abbor Svart 14.November.2024 Link til dette innlegget Svart 14.November.2024 Ser det ble feil fugl i teksten min, skal selvfølgelig være svane, ikke svale. Får skylde på Android tastaturet Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 14.November.2024 Link til dette innlegget Svart 14.November.2024 Er det noen som vet hvordan lyddemperne på Eber og Webasto er konstruert? De koster litt, så jeg tenkte å lage meg en god lyddemper til min kinavarmer før jeg putter den inn i båten. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
SV-Bav34 Svart 21.November.2024 Link til dette innlegget Svart 21.November.2024 Komodo skrev On 15.11.2024 at 0.32: Er det noen som vet hvordan lyddemperne på Eber og Webasto er konstruert? De koster litt, så jeg tenkte å lage meg en god lyddemper til min kinavarmer før jeg putter den inn i båten. Hei. Hvis du tenker på eksospotten som Eber og Webasto har så skal ikke den brukes i båt. Denne er det dreneringshull i som lekker eksos under bruk. Det du bør kjøpe til kinavarmeren er isolert eksosslange. https://www.servitek.no/products/eksosslange-24-mm-isolert-med-lyddemper-2-m På disse kan du også isolere helt inn til varmeren og helt ut til skroggjennomføringen om det blir liggende nært noe brennbart. Om ikke det er mulig å montere eksosgjennomføringen høyere på skroget så hadde jeg laget en stor svanehals høyt opp på innsiden. Sjøvann inn i varmer = defekt varmer. Sitér dette innlegget Mitt seilbåtprosjekt Miniprosjekt Chris Craft Sea Hawk Link to post
Komodo Svart 21.November.2024 Link til dette innlegget Svart 21.November.2024 SV-Bav34 skrev 1 time siden: Hvis du tenker på eksospotten som Eber og Webasto har så skal ikke den brukes i båt. Denne er det dreneringshull i som lekker eksos under bruk. Nei, tenkte ikke på den. Det er den vi har brukt fram til nå, men tenkte å gå bort fra det 😊 SV-Bav34 skrev 1 time siden: Det du bør kjøpe til kinavarmeren er isolert eksosslange. https://www.servitek.no/products/eksosslange-24-mm-isolert-med-lyddemper-2-m Les gjerne innlegget mitt en gang til: Jeg skal ikke kjøpe en lyddemper, jeg skal lage en. Vet du hvordan den bør konstrueres? SV-Bav34 skrev 1 time siden: Om ikke det er mulig å montere eksosgjennomføringen høyere på skroget så hadde jeg laget en stor svanehals høyt opp på innsiden. Sjøvann inn i varmer = defekt varmer. Svanehals har jeg, men det er nå en annen sak. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
SV-Bav34 Svart 21.November.2024 Link til dette innlegget Svart 21.November.2024 Komodo skrev 2 minutter siden: Nei, tenkte ikke på den. Det er den vi har brukt fram til nå, men tenkte å gå bort fra det 😊 Les gjerne innlegget mitt en gang til: Jeg skal ikke kjøpe en lyddemper, jeg skal lage en. Vet du hvordan den bør konstrueres? Svanehals har jeg, men det er nå en annen sak. Det gikk litt fort i svingene her. Jeg trodde det var trådstarter som stilte spørsmålet ditt. De isolerte eksosslangene man får kjøpt er jo egentlig bare et rustfritt flexirør med isolasjon utenpå og varmerør utenpå der igjen. Ganske enkelt. Sitér dette innlegget Mitt seilbåtprosjekt Miniprosjekt Chris Craft Sea Hawk Link to post
Komodo Svart 21.November.2024 Link til dette innlegget Svart 21.November.2024 SV-Bav34 skrev 18 minutter siden: De isolerte eksosslangene man får kjøpt er jo egentlig bare et rustfritt flexirør med isolasjon utenpå og varmerør utenpå der igjen. Ok, så de eksosslangene som du linket til samt den fra Eber er kun en isolert slange? Jeg trodde den hadde lyddemper også. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Brigg Svart 21.November.2024 Link til dette innlegget Svart 21.November.2024 Komodo skrev for 2 timer siden: Jeg trodde den hadde lyddemper også. Den har lyddemper. Den første meteren nærmest varmeren, kanskje litt mindre, har perforert inner-rør. Utenfor der er det glassull og deretter et tett ytre rør som har omlag samme diameter som den sorte ytterkledningen. Det ytre røret er tettet mot det indre i endene. Nærmest varmeren med noe hardt stoff som minner om gips. I andre enden en slags fleksibel masse. Fra der ytterrøret slutter er det glassull utenpå inner-røret helt ut til den sorte ytterkledningen. Jeg dissekerte en slik slange en gang, skal se om jeg finner et bilde. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Komodo Svart 21.November.2024 Link til dette innlegget Svart 21.November.2024 Takk for det @Brigg, da var det altså allikevel en lyddemper som jeg trodde. Konstruksjonen høres helt ok ut, og er i prinsippet i tråd de lyddemperne som er for bil og det advares mot å bruke i båt. Har pønsket ut et par forskjellige lyddempere, får se hva jeg får ånden over meg til å smi sammen i vinter 😊 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Brigg Svart 21.November.2024 Link til dette innlegget Svart 21.November.2024 Noen bilder som kanskje kan være til inspirasjon @Komodo Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Komodo Svart 22.November.2024 Link til dette innlegget Svart 22.November.2024 Takker så mye for gode bilder @Brigg 👍 Artig å se hvordan dette var laget. Tanken min er å lage ei potte ved å perforere et rør, sveise inn gavler, og et nytt større rør utenpå. Så blir det å forsøke å få inn litt glassvatt eller steinull. Den andre ideen var å lage en haug store skiver med et hull i senter som tilsvarer diameteren på slangen, og neste disse i et større rør med en viss avstand. Mener å huske at det er slik lyddempere til rifler er konstruert. Men vet ikke om det vil fungere til dette bruket. Akustikk er kompliserte greier... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Brigg Svart 22.November.2024 Link til dette innlegget Svart 22.November.2024 @Komodo Hyggelig om du har nytte av bildene. Om du ser på siste bilde så lå det et tynt lag med glassull også utenpå det tykke røret slik at ytterkledningen ikke ligget helt inntil det tykke røret. Her ble det feil for meg i beskrivelsen i innlegget over. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Komodo Svart 22.November.2024 Link til dette innlegget Svart 22.November.2024 Brigg skrev 18 minutter siden: Om du ser på siste bilde så lå det et tynt lag med glassull også utenpå det tykke røret slik at ytterkledningen ikke ligget helt inntil det tykke røret. Her ble det feil for meg i beskrivelsen i innlegget over. Skjønner. Ser at det er dobbelt med isolasjon i området ved det perforerte røret. Min ide blir nok noe enklere, men går kanskje litt opp i diameter på "potta". Må jo også kompensere litt for kortere lengde. Den gamle "bilpotta" var etter det samme prinsippet. Et perforert rør som gikk i en S, glassvatt, og et deksel i stål utenpå som var falset sammen. Simple greier, og veldig liten diameter på det innerste røret. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Sjølsøkk Svart 23.November.2024 Link til dette innlegget Svart 23.November.2024 Spennende emne, følger denne. Vurderer å få inn en kinavarmer i Usynkelig..2 for å kanskje hæres å bruke den litt i skuldersesongen. Du har vel bakvegg og tett i din båt? Har åpen, men vurderte ei jalla løsning med å sette inn en slags løsning med lexan på hver side og "halv høyde skyvedør" i fall varmetapet blir totalt 😂 Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 24.November.2024 Link til dette innlegget Svart 24.November.2024 Jeg tror (understreker _tror_) at lydpotte på dieselvarmer er en helt annen greie enn på en stempelmotor, annen frekvens osv. På min båt er det en ganske kort slange med svanehals ut, ingen lydpotte som jeg kan se. Men så godt som ingen lyd ute ved utløpet, bare et ‘pust’ igrunn. Har jo ligget ved siden av enkelte større båten som har ganske mye støy ut av eksosen til dieselvarmer. Mulig bare det at slangen legges i bend vil ta en del av lyden? Og selve slangen er jo støyisolert da. Men hoveddelen av lydplagen fra dieselvarmer forplanter seg etter mitt vett fra utsida av selve enheten inne i båten. Ville aldri vurdert å hatt den stående åpent rett under førersete, men fått den ned i et rom og konset på å støyisolere selve rommet, samt få tilluft fra utsida for å unngå å resirkulere fuktig luft. Mitt utløp er ca 40 cm over vannlinja og båttypen ruller godt ved sidesjø, men med svanehals oppunder fenderlist har jeg aldri hatt problemer med tilbakeslag. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 24.November.2024 Link til dette innlegget Svart 24.November.2024 Innvendig støy fra dieselvarmer er foruten viftestøy støy som kommer fra innsug for forbrenningsluft. Viktig med lyddemper også på dette innsuget. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Speedy Gonzales Svart 29.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November.2024 Hei igjen, Takker for mange gode tips. Har ikke vært inne her på ei stund da prosjektet har stått på vent men er nå igang igjen. Varmeren blir under setet og har 2 valg på eksosutgang, over eller under fenderlist. Ved montering under får eg ei sløyfe opp under stigtrinnet på utsida, da vil eventuelt vann ha litt vanskligere å komme inn i systemet, ved montering over blir det ikke mye sløyfe opp da slangen ligger helt opp under som vist på bilde. Noen tanker på dette ? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 29.November.2024 Link til dette innlegget Svart 29.November.2024 Har til gode å se et eksos over fenderlist. God svanehals er mye viktigere etter mitt syn. Litt skvett mot eksosutløpet vil du få uansett høyde, men svanehalsen ordner det. Og du kommer til å høre den varmeren godt med den plasseringen da.. Sitér dette innlegget Link to post
Speedy Gonzales Svart 1.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2024 Da blir det eksos ut under fenderlist med svanehals inne. Sitér dette innlegget Link to post
Speedy Gonzales Svart 17.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2024 Da vart det slik, vil tro at det er små sjanser at det kommer vann inn i varmeren nå. Nå er det ruting av luftslanger som gjenstår, må få noen overganger først. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.