Kanalkapteinen Startet 5.Desember.2024 Link til dette innlegget Startet 5.Desember.2024 Advarsel om dustespørsmål fra fersk seilbåteier: Nederst på masta, rett over bommen, er jo et felt for å ta ut og inn seilslider/glidere så man kan demontere storseilet. Dette feltet går kanskje 50 cm opp fra bommen, før sporet til slidene starter. Problemet er jo at hver gang jeg tar ned seilet, eller vil reve, ramler sleidene av masta i dette feltet, og jeg står der med masse seil mellom hendene. Har foreløpig «løst» det med en seilstropp som hindrer sleidene i å gå så langt ned på masta, men her må det jo mangle noe? Hva skal jeg søke etter? Har forsøkt å markere dette på bildet under. Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Chilli Solbris Svart 5.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2024 Bare så du vet det!! Du stiller aldri dustespørsmål!!! Jeg har ikke peiling på hva du spør om! Men dumt er det ikke!😁😁😁 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Code0 Svart 5.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2024 Der skal det være et beslag med mateprofil- tverrsnitt så sleidene er i sporet helt ned til bommen. Finn ut hvilken masteprodusent som har laget masten, send dem et par bilder med noen mål så har de kanskje en resevedel liggende. Noen ganger er det nok med en plate på hver side som er skrudd fast, og sprekken mellom platene er litt bredere enn sleidene. Ta flere bilder på nært hold, og se etter skruehull. Du kan melde deg inn i sails&riggng på facebook, mange flinke folk fra det store utland der, som kjenner de forskjellige produsentene. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 5.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2024 Noe slik: https://benns.se/travarstopp/ Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 5.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2024 Bjørkski skrev 1 time siden: Noe slik: https://benns.se/travarstopp/ Ja de der stopperene vil fungere til en viss grad, men f.eks. ved reving og pakking kan det være gunstig å få sleidene lenger ned mot bommen. Ofte fortsetter sporet, og det er bare tatt ut en liten åpning, som sperres med et demonterbart beslag. https://southerncross.no/selden/selden-innmat-for-seilspor-storseil/ https://support.seldenmast.com/files/1383742136/excerpts/595-808-E-50-51.pdf Her ser det ut som hele spoet er fjernet nedover. Da blir det jo litt mer komplisert hvis du vil ha sleidene helt ned. Men det er en skinne der som kanskje er for å flytte bommen opp og ned. Så kanskje sporet er langt nok, hvis bommen flyttes opp ved reving/pakking? Nei, dumt spørmål er det ikke. Det er ganske viktig at akkurat dette fungerer, spesielt ved shorthanded seiling. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 5.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2024 J-Å skrev for 16 timer siden: Men det er en skinne der som kanskje er for å flytte bommen opp og ned. Da er det nok en rigg som er bygd om fra rullebom til Slab reef. Da er det nok ikke noe orginal-beslag å kjøpe. EDIT: Da må du slakke på tauet som holder bommen på plass, så bommen heves. Det tauet kan være skittent og stivt etter å ha vært urørt lenge. Rullebom-seil hadde ikke sleider, men et tykt tau som passet i sporet. Da matet forliket seg greit inn i sporet. Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 6.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2024 Er ikke noe seiler, men det skal ikke være en stiv spile som er tredd inn i bretten på seilet nederst? Kan det være en der som har brukket. Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 6.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2024 Takk for gode svar! Tar det litt i rekkefølge her :) Chilli Solbris skrev for 18 timer siden: Bare så du vet det!! Du stiller aldri dustespørsmål!!! Jeg har ikke peiling på hva du spør om! Men dumt er det ikke!😁😁😁 Takk for det Chilli, en kan av og til føle at "dette burde jeg finne ut av selv", men da er det jo gull å ha et forum som dette til å lede en på riktig vei Code0 skrev for 18 timer siden: Der skal det være et beslag med mateprofil- tverrsnitt så sleidene er i sporet helt ned til bommen. Finn ut hvilken masteprodusent som har laget masten, send dem et par bilder med noen mål så har de kanskje en resevedel liggende. Noen ganger er det nok med en plate på hver side som er skrudd fast, og sprekken mellom platene er litt bredere enn sleidene. Ta flere bilder på nært hold, og se etter skruehull. Du kan melde deg inn i sails&riggng på facebook, mange flinke folk fra det store utland der, som kjenner de forskjellige produsentene. Takk! Du har nok helt rett. Jeg kontaktet derfor Christen With, da dette er en With-mast. Svaret derfra var at det skulle sitte en forlenger av sporet der, men denne hadde de ikke på lager lenger. Enten måtte jeg leve med det (lite fristende når jeg seiler mye solo), eller fabrikere en løsning selv. Får se om jeg går for det siste. Bjørkski skrev for 18 timer siden: Noe slik: https://benns.se/travarstopp/ J-Å skrev for 17 timer siden: Ja de der stopperene vil fungere til en viss grad, men f.eks. ved reving og pakking kan det være gunstig å få sleidene lenger ned mot bommen. Ofte fortsetter sporet, og det er bare tatt ut en liten åpning, som sperres med et demonterbart beslag. https://southerncross.no/selden/selden-innmat-for-seilspor-storseil/ https://support.seldenmast.com/files/1383742136/excerpts/595-808-E-50-51.pdf Her ser det ut som hele spoet er fjernet nedover. Da blir det jo litt mer komplisert hvis du vil ha sleidene helt ned. Men det er en skinne der som kanskje er for å flytte bommen opp og ned. Så kanskje sporet er langt nok, hvis bommen flyttes opp ved reving/pakking? Nei, dumt spørmål er det ikke. Det er ganske viktig at akkurat dette fungerer, spesielt ved shorthanded seiling. Kikka på stopper. Det ville jo løst irritasjonsmomentet ved at seilet faller av når jeg rever, så jeg kommer til å montere en stopper i første omgang. Men det er jo helt klart en fordel å få seilet helt ned til bommen, særlig ved reving. Og ja, det er en skinne der så jeg kan flytte bommen opp og ned ca 20 cm, så det er jo et alternativ å flytte bommen helt opp ved reving, ja. Godt tips! Code0 skrev for 12 timer siden: Da er det nok en rigg som er bygd om fra rullebom til Slab reef. Da er det nok ikke noe orginal-beslag å kjøpe. EDIT: Da må du slakke på tauet som holder bommen på plass, så bommen heves. Det tauet kan være skittent og stivt etter å ha vært urørt lenge. Rullebom-seil hadde ikke sleider, men et tykt tau som passet i sporet. Da matet forliket seg greit inn i sporet. Dete er en original rigg fra With som ikke har vært rullebom. Vet det finnes andre Summerwind som har rullebom, men denne ble altså levert med ordinær bom. Mulig justeringa av bommen er ment for komfort når man ligger i havn. Når jeg løfter bommen framme på masta, så kommer den jo veldig godt klar av sprayhood og man er ikke utsatt for å få den i hodet i cockpit, men samtidig får jeg ikke da full "strekk" i hovedseilet. Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
willmasta Svart 6.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2024 Hvis du ikke allerede "er" der; post det samme på Facebook-gruppen "oppussing og reparasjon av seilbåter". Mye kompetanse på hjemmesnekrede løsninger. Og plutselig har noen designet en løsning på tilsvarende problem allerede:) Håper forøvrig jeg ikke blir oppfattet som illojal ved å henvise videre;) Baatplassen er uansett best! Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 6.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2024 Kanalkapteinen skrev for 2 timer siden: Kikka på stopper. Det ville jo løst irritasjonsmomentet ved at seilet faller av når jeg rever, så jeg kommer til å montere en stopper i første omgang. Men det er jo helt klart en fordel å få seilet helt ned til bommen, særlig ved reving. Og ja, det er en skinne der så jeg kan flytte bommen opp og ned ca 20 cm, så det er jo et alternativ å flytte bommen helt opp ved reving, ja. Godt tips! Evt kan du plukke ut den nederste sleden, og så sette en stopper i mastesporet. Ofte vil det være nok til at du kan få ned seilet til første rev, og hvis du strekker seilet godt når du heiser, så har det ikke gigantisk utslag på seilet form. (Hvertfall for turbruk…) Det er i hvert fall den billige og enkle løsningen Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Code0 Svart 6.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2024 Kanalkapteinen skrev for 2 timer siden: Når jeg løfter bommen framme på masta, så kommer den jo veldig godt klar av sprayhood og man er ikke utsatt for å få den i hodet i cockpit, men samtidig får jeg ikke da full "strekk" i hovedseilet Du kan heve bommen før du pakker seilet, og før du rever. Full strekk får du når du seiler, og drar bommen ned. Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 6.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2024 De her har demontert minst 1 summerwind i år. https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=334792197 Eller mulig han med seil til 2500-3000,- har det. https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/345105426 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.