Jump to content

Hva er kjølekapasiteten på en VP MD11D?


jo_no

Recommended Posts

Som topic sier, lurer jeg på hva vannpumpekapasiteten er på nevnte maskin.

 

Story'en er: Motoren har en tendens til å gå varm. Da båten ble satt på land i høst ble systemrens benyttet - uten at det egentlig kom så veldig mye dritt ut..

 

Lot motoren gå på tomgang og målte så hvor mye vann som kom ut pr. tidsenhet (hadde koblet slanger slik at vannet sirkulerte i en bøtte. På denne måten var det lett å gjøre en måling).

 

Resultatet mener jeg å huske var ca 3,5 liter/minutt ved tomgangskjøring.

 

Hvordan høres dette ut?

 

Siden det kom så lite gruff ut ved bruk av systemrens, lurer jeg på om toppen må av for å se på tingenes tilstand..

Link to post
Share on other sites

Siden du spør hvordan dette høres ut, så er det etter min oppfatning noe i mineste laget... mener selv at sirkulasjonen bør vare noe mere enn dette... men det er kun synsing fra min side.. Mine volvo motorer(41 motorer)som er noget større enn din dra relativt sore mengder vann på minutt også på tomgang...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Høres ikke så galt ut dette synes jeg.. På min forrige motor, en Sabb 2H (18hk) pleide jeg å kjøre gjennom med frostvæskeblanding fra en kanne på vinteren. Og da mener jeg at den brukte 1,5 til 2 minutt på tomgang på en femliters kanne. Og den motoren gikk aldri varm, hadde helst problemer med at den gikk for kaldt!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Min VP11C tror jeg ikke bruker mye mere kjølevann enn din.Er dette en VP som er konvertert til ferskvannskjøling, i så fall kan det være årsaken til at den går varm. Og du er inne på en evnt. løsning som du har begynt på systemrens og evnt toppen av.

Om den er direkte saltvannskjølt: Opptrer denne varmgangen uansett kjøremønster eller utelukkende ved full fart over tid?

Har du sjekket termostaten?

Link to post
Share on other sites

Md 11 og md2b er den samme motoren bare at md11 har løse foringer.

Har ikke noe erfaring med md11 men har skrudd en del på md2-3,det pleier å være den aktre sylinderen som blir varm.Dette skyldes i de fleste tilfeller at eksosmanifoilen som leder vannet fra toppene er gjengrodd,termostaten er også en mulig feilkilde.

For å se om vannsirkulasjonen er ok kan du åpne avtappingsventilene i bunn av sylinderene,du finner disse nede på styrbord side under eksosmanifoilen.

 

PS jeg går ut fra at motoren er sjøvannskjølt

Redigert av will (see edit history)
Link to post
Share on other sites

har du sjekket at termostaten åpner når den skal, med saltvanns kjøling skal den begynne å åpne ved 58 grader og være fult åpen ved 72- 74 grader. Er det riktig termostat som sitter i, den skal være merket med 58 grader.

 

Hvis den er ferskvanns kjølt skal den begynne å åpne ved 68 grader og være fult åpen ved 89 grader.

Link to post
Share on other sites

Jeg har erfart det samme med en sjøvannskjølt MD17C fra 1981. Min ble varm når jeg kjørte over 1500 rpm. Jeg demonterte og rengjorde eksosmanifolden for rust. I tillegg demonterte jeg avtappingskranene på sylidermantlene for å få ut rust der også. Staket med ståltråd samtidig som jeg kjørte på med vann. Motoren ble en bra etter dette. Kunne etterpå marsje på 2100-2300 rpm (maks 2500 rpm) uten kjøleproblemer i det hele tatt.

 

En mekanisk rensing i tillegg til Systemrens vil nok gjøre susen for deg også.

 

Jeg senere tatt av toppene i forbindelse med konvertering til ferskvannskjøling, og da ble det fjernet mye mer rust fra sylindermantlene. Desverre dokumenterte jeg ikke denne operasjonen med bilder, men det gikk greit med hjelp fra verkstedmanualen du finner i dokumentarkivet.

 

Terje N.

Link to post
Share on other sites

Takk for foreløpige tilbakemeldinger.

 

For å ta punktene litt i tur og orden:

Motoren er saltvannskjølt.

 

Kjøpte båten sensommer 2004; ved impellerskifte denne høsten, viste det seg at impelleren var svært dårlig. Regnet med at saltet hadde allerede krystallisert seg og noe måtte gjøres.

 

Før fjorårets sesong ble følgende gjordt: Av med eksosmanifold og tappekraner. Staket med ståltråd og sprøtet med vann vha en stor 50ml. 'apoteksprøyte'. Byttet til ny termostat.

 

Denne operasjonen hjalp ikke særlig...

Temperaturmåleren går helt opp på det røde feltet for så å gå ned til ca 3/4 utslag. Det gjør den hele tiden ved kjøring rundt 2000-2500 rpm.

 

Det jeg lurer på nå (og det som egentlig var foranledningen til spørsmålet på forumet) er om jeg skal gamble på at systemrens gjør susen eller om jeg skal ta av toppen?

 

Det er relativt lite lufting i motor-rommet. Motoren får det luftinntaket den behøver langs kjølen for å gå bra, men det er liten luft-varme-avgivelse fra motoren

 

Alt er jo så mye enklere når båten ligger på land for å kunne gjøre noe med disse tingene :-)

Link to post
Share on other sites

PÅ min MD11C så går temperaturen opp og ned i ett sett. Jeg kan høre på lyden når temperaturmåleren faller fra rødt og ned til min. Jeg syntes at det virker som om det kan være noe med termostaten. Det jeg tror nå er at det er noe som sperrer, men jeg hadde en lekkasje i vannpumpa som jeg holder på å fikse nå. Dreneringskraner har jeg kun åpnet i forbindelse med vinterkonservering.

Men jeg borret en hel del huller i termostaten slik at jeg er garantert sirkulasjon. Motoren min er saltvannskjølt. Det blir mindre pendling på termometer når jeg kjører på lavere turtall.

Jeg tror at det kommer mindre enn 3,5 liter i minuttet på min motor.

Men jeg har et martec system som jeg vurderer å sette på men er litt usikker sålenge jeg har dette tullet.

Jeg skal i allefall følge med på tråden.

Link to post
Share on other sites

Dersom temperaturmåleren går opp og ned under belastning tyder det på at det er gjennomstrømning i motoren slik at termostaten åpner og lukker. Dette er etter det jeg har forstått normalt på sjøvannskjølte motorer og stemmer med mine erfaringer da min motor var sjøvannskjølt. Temperaturen på min motor pendlet derimot fra 1/2 til 3/4. Forrige eier av min båt hadde byttet temperaturføler for å "løse" problemet.

 

Kan det det tenkes at:

1. Gjennomstrømning i motor er for liten til å fjerne varme slik at temperaturen blir for høy ? Kan muligens løses ved å demontere topper og rense kjølekanaler.

2. Kanskje tvilsomt men, kan temperaturføler eldes slik at den viser for feil temperatur. -> Ny temperaturføler eller sjekke temperatur på andre måter.

 

Jeg har en nesten ny temperaturføler liggende til MD17C, kanskje det er samme føler som på din motor ?

Link to post
Share on other sites

Kan det være en ide å sette på digitalt måleutstyr? Men da får en vel kanskje angst hvis en skulle lese noen høye tall. Jeg synes at min måler står litt for lenge på topp og i rødt område før den detter igjen.

 

Hvor er det mest kritiske området og hva er maksimun tempertur? Er det noen som kan fortelle med dette?

Link to post
Share on other sites

Saltvann krystalliseres ved 67-68 grader, så i utgangspunktet er alt over 65 grader kritisk. Tror jeg ville prøvd med en ny føler til temperaturmåleren først, for å se om det er denne som er blitt litt surrete :crazy: . Så lenge temperaturen synker igjen så kan det vel ikke være snakk om tette kanaler??

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

For å komme med enda en utfyllende opplysning:

 

Motoren blir varm - derom ingen tvil. Såpass varm at en ikke kan ta med hendene på toppdekselet ved lengre og hard belastning. Oppdaget ogå en gang sist sommer at den svettet olje rundt de to lukene på blokka på styrbord side etter to times kjøring på marsj-turtall (ca. 2200rpm)

Derfor tviler jeg på at det er giveren som er problemet.

 

Jeg oppdaget også at ved å kjøre på tomgang i krybbe med vannet sirkulerende i en bøtte, gikk ikke temperaturen særlig høyere opp enn til ca 1/4 utslag - mao. vanskelig å få opp temperaturen på tomgang selv om den putret og gikk i over 30 min.

 

Ja, jeg tror også det er gjennomstrømning i og med at viseren faller. Men er der en kraftig forsnevring, vil jo dette gå utover kjøleevnen.

Link to post
Share on other sites

Motoren er saltvannskjølt.

 

Kjøpte båten sensommer 2004; ved impellerskifte denne høsten, viste det seg at impelleren var svært dårlig. Regnet med at saltet hadde allerede krystallisert seg og noe måtte gjøres.

Min forrige båt hadde ein MD2B som var saltvannskjølt. Den gikk heilt fint første sommeren, men utpå høsten gikk det gale. Da temp. måleren hadde brudd i ledningen fra giveren og opp virket ikke denne så eg kunne ikkje følge med på tempen annet enn med håndspålegging, nok om det må komme til saken :yesnod:

 

Min motor mistet kjølevannet totalt med resultat at lyddemperen på eksosen smeltet under dørken - var slik eg oppdaget det da det vart ein anna lyd og det kom masse røyk opp fra under dørken :eek::eek: Grunnen til at kjølevannet forsvant var at det stod ein elendig impeller i motoren når eg fekk båten - denne ble selvsagt skiftet ifm. klargjøreing før første tur - og det var deler av impelleren som hadde satt seg fast i det trange innløpet for kjølevannet før termosteten i termostatdekselet - var potte tett der!!! I forbindelse med klargjøringen av motoren etter denne hendelsen var eksosmanifoilen av og ble staket og skrapt opp etter alle kunstens regler samtidig som termostatdekselet fekk ein grundig gjennomgang og fjerning av diverse rester etter gamle impellere og etter dette hadde motoren alltid konstant og jevn driftstemperatur. Kanskje det er her ditt problem ligger også..?

 

Og forøvrig vil ikkje motoren din få opp noe temp. viss båten ligger i krybbe og du kjører på tomgang aldri så lenge, motoren trenger motstand å jobbe mot for å få opp tempen... Det er no i alle fall min erfaring :wink:

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt en MD17 motor med sjøvanns kjøling og har erfrart at tempratur måler går opp og ned under kjøring, dette er normalt tror jeg. Hvis en tenker etter så kommer det jo forholdsvis kaldt vann inn når termostaten åpner, 60 70 grader på motor og kanskje 18 - 20 grader sjøvann innom sommeren og 4 - 5 grader om vinteren.

Det må jo nødvendigvis bli en rask nedkjøling av motor som en ser utslag av på tempratur føleren.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...